Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del Bilag 472
Offentligt
2853257_0001.png
Den 17. april 2024
MIM 48-24
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af
anvendelse af chromtrioxid til forkromning af støddæmpere til biler i henhold
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitesag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelse af
stoffet chromtrioxid til forkromning af støddæmpere til biler i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslagene giver tilladelse til fortsat
anvendelse til den tjekkiske virksomhed Monroe Czechia, den belgiske virksomhed Tenneco
Automotive Europe BVBA samt den spanske virksomhed Tenneco Automotive Ibérica. Tilladelserne
gives efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til fortsat at anvende stoffet i perioder
indtil udgangen af 2028 eller 2033. Forslagene forventes drøftet og til afstemning på et møde i
REACH-komiteen d. 26. april 2024. Forslagene forventes ikke at have nævneværdige økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller statsfinansielle konsekvenser.
Forslagene forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen ønsker generelt at
begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde, hvor der ikke kan demonstreres
sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. De beskrevne risikohåndteringsforanstalt-
ninger og anvendelsesforhold vurderes at leve op til de danske arbejdsmiljøkrav og de danske
miljøkrav i forhold til at sikre den generelle befolkning via miljøet. I de konkrete sager drejer det sig
om specifikke anvendelser af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. Kommissionen har foreslået,
at forlænge godkendelsesperioden i to af sagerne uden at fremlægge en analyse, der begrunder
nødvendigheden af en forlængelse. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene, idet der
lægges afgørende vægt på, at de videnskabelige udvalgs anbefalinger følges, og
godkendelsesperioden ikke forlænges ud over 2028, indtil Kommissionen fremlægger en
fyldestgørende analyse til at underbygge nødvendigheden heraf. Regeringen vil ikke kunne støtte
forslagene, medmindre dette krav imødekommes.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelse af
chromtrioxid til forkromning af støddæmpere til biler.
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 472: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelse af chromtrioxid til forkromning af støddæmpere til biler
Forslagene er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslagene har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslagene behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslagene forventes drøftet og til afstemning på et møde i REACH-komitéen d. 26. april 2024.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller
anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslagene til gennemførelsesretsakter vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgninger fra den tjekkiske virksomhed Monroe Czechia, den belgiske
virksomhed Tenneco Automotive Europe BVBA samt den spanske virksomhed Tenneco Automotive
Ibérica om fortsat anvendelse af op til 165 tons om året af chromtrioxid:
1.
Til anvendelse til forkromning af støddæmpere til biler (Monroe Czechia (30 tons), Tenneco
Europe (85 tons), Tenneco Iberica (50 tons)).
Virksomhederne fremsendte d. 18. november 2021 ansøgninger om godkendelse af chromtrioxid til
ovennævnte anvendelser. Ansøgningerne har i henhold til procedurerne i REACH-forordningen været
behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for risikovurdering, RAC, og
2
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 472: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelse af chromtrioxid til forkromning af støddæmpere til biler
socioøkonomisk vurdering, SEAC, som henholdsvis d. 1. og 5. december 2022 har afgivet følgende
udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningerne, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse. RAC anbefalede, at virksomhederne udfører studier for at vurdere
mulighederne for at reducere udsættelsen for arbejdstagere yderligere, herunder yderligere
automatisering (alle tre virksomheder) og brugen af flydende chromopløsninger i stedet for flager
(Monroe Czechia). RAC anbefalede endelig, at arbejdstageres eksponering i godkendelsesperioden
dokumenteres i måleprogrammer samt måleprogrammer for udledningen til miljøet.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgerne. Udvalget finder
ansøgernes substitutionsplaner utroværdige for de søgte 12 års godkendelse, men finder planerne
troværdige for 7-årige godkendelsesperioder. SEAC har desuden konkluderet, at ansøgerne har
påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller miljøet, der
følger af anvendelsen af stoffet. SEAC har anbefalet, at fristen for fornyet vurdering sættes til
udgangen af 2028 for alle tre virksomheder.
o
Kommissionen noterer sig SEACs anbefaling og bemærker, at der er andre ansøgninger med samme
anvendelse, som indikerer, at mere end 7 års godkendelse er nødvendig, for at have tilstrækkelig tid til
at certificere dele til biler efter forordning (EU) 2018/858 og forordning (EU) 2019/2144. SEAC har
allerede inkluderet dette aspekt i deres udtalelser og vurderet, at informationer fra tilsvarende
ansøgninger i sektoren viser, at ansøger kan substituere inden for 7 år. SEAC vurderer altså i
modsætning til Kommissionen, at certificering iht. de to forordninger ikke retfærdiggør mere end 7 års
godkendelse.
Kommissionen bemærker, at det estimerede risikoniveau for arbejdstagere i Monroe Czechia er højere
end i de to øvrige sager og anbefaler på den baggrund, at der gives godkendelse med frister for fornyet
vurdering ved udgangen af 2028 (Monroe) og udgangen af 2033 (Tenneco Europe og Tenneco Ibérica).
Godkendelserne gives under forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som ansøgerne har beskrevet. Derudover er det en forudsætning, at ansøgerne
implementerer RACs anbefalinger om studier af mulighederne for yderligere reduktion af
arbejdstagernes udsættelse, samt gennemfører måleprogrammer for arbejdstagernes udsættelse og for
udledningen til miljøet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene til gennemførelsesretsakter.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte
retsvirkning i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
3
EUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 472: Notat om komitésag om godkendelse af anvendelse af chromtrioxid til forkromning af støddæmpere til biler
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslagene har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslagene skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Et notat om forslagene har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget. Der er ikke indkommet
bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslagene blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslagene til gennemførelsesretsakt tager udgangspunkt i, at ansøgerne skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen finder, at de beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold lever op
til de danske arbejdsmiljøkrav og de danske miljøkrav i forhold til at sikre den generelle befolkning via
miljøet. Regeringen finder endvidere, at der ikke på nuværende tidspunkt findes egnede alternativer til
de specifikke anvendelser. Kommissionen har foreslået, at forlænge godkendelsesperioden i forhold til
SEACs anbefalinger i to af sagerne uden at fremlægge en analyse, der begrunder nødvendigheden af en
forlængelse.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene, idet der lægges afgørende vægt på, at de
videnskabelige udvalgs anbefalinger følges, og godkendelsesperioden ikke forlænges ud over 2028,
indtil Kommissionen fremlægger en fyldestgørende analyse til at underbygge nødvendigheden heraf.
Regeringen vil ikke kunne støtte forslagene, medmindre dette krav imødekommes.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4