Europaudvalget 2023-24
EUU Alm.del
Offentligt
2795772_0001.png
Europaudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
Besvarelse af alm. del spørgsmål 30 stillet af udvalget den 9. november
2023 efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, på hvilken baggrund ministeren vurderer, at
hvis medlemslande, herunder Danmark, vedtager forslag om alderskontrol
på sociale medier ”… så forventes Kommissionen at anlægge traktatkræn-
kelsessager” (Altinget d. 2. november 2023 ”Regeringen sætter lovforslag
om alderskontrol "på pause"”).”
Svar:
Regeringen ser med alvor på de konsekvenser som tech-giganternes forret-
ningsmodeller har for vores børn og unge. Derfor har regeringen i somme-
ren 2023 også meldt ud, at vi vil følge op på tech-ekspertgruppens anbefa-
ling om effektiv aldersbekræftelse.
Det er Erhvervsministeriets vurdering, at der er en betydelig risiko for, at
Kommissionen vil anlægge traktatkrænkelsessager mod medlemslande, der
indfører eller opretholder national regulering om alderskontrol, som ikke
er i overensstemmelse med forordningen om digitale tjenester (DSA) og e-
handelsdirektivet. Vurderingen er foretaget på baggrund af Erhvervsmini-
steriets dialog med Kommissionen og Kommissær Thierry Bretons to skri-
velser til de franske myndigheder vedr. notificering af fransk regulering om
alderskontrol jf. bilag 1 og bilag 2.
Kommissær Breton redegør i begge skrivelser for, at eksisterende fransk
lovgivning eller nye franske lovforslag om alderskontrol skal være i over-
ensstemmelse med DSA og e-handelsdirektivet. I den forbindelse forbehol-
der Kommissionen sig retten til at åbne procedure mod Frankrig i overens-
stemmelse med artikel 258 i TFEU.
Uddybende om Kommissær Bretons skrivelser til Frankrig
Bilag 1
vedrører Kommissær Thierry Bretons brev af 14. august 2023 til
Frankrig om to lovforslag:
Udkast til lovforslag nr. 2023/451 af 9. juni 2023, der har til formål
at regulere kommerciel indflydelse og bekæmpe influenceres mis-
brug på sociale netværk.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
EUU, Alm.del - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om forslag om alderskontrol på sociale medier, til erhvervsministeren, kopi til udenrigsministeren
2/2
Udkast til ændringslov 2023/566 af 7. juli 2023, der har til formål
at etablere et digitalt flertal og bekæmpe onlinehad.
Det fremgår bl.a. af skrivelsen, at:
"Cela
est sans prejudice de la possibilite pour la Commission d'engager
une procedure contre la France en vertu de l'article 258 du TFEU, si
les autorités francaises ne repectent pas les obligations prévues dans la
SMTD ou si elles enfreignent d'une autre maniére d'autres dispositions
du droit de l'union européenne."
Dermed gør Kommissionen opmærksom på deres mulighed for at indlede
en procedure mod Frankrig i henhold til artikel 258 i TFEU, hvis franske
myndigheder ikke overholder forpligtelserne i informationsproceduredi-
rektivet, eller hvis de på anden måde overtræder andre bestemmelser i EU-
retten.
Bilag 2 vedrører Kommissær Thierry Bretons 'detailed opinion' af 25. ok-
tober 2023 til Frankrig om et lovforslag, der har til formål at sikre og regu-
lere det digitale rum. (Notifikation 2023/461/FR). I denne skrivelse bemær-
ker Kommissæren bl.a., at:
“If the French authorities fail to comply with the obligations laid down
in Directive (EU) 2015/1535 or if the text of the draft technical regula-
tion under consideration is adopted without taking account of the objec-
tions raised or is otherwise contrary to EU law, the Commission re-
serves the right to initiate proceedings against France in accordance
with Article 258 of the TFEU.”
Jeg har, sammen med kulturministeren og den forhenværende digitalise-
rings- og ligestillingsminister sendt et brev til Kommissær Thierry Breton,
hvor det fra dansk side understreges, at beskyttelse af mindreårige mod
skadeligt indhold online er af største betydning for den danske regering, og
at regeringen håber, at Kommissionen vil arbejde på at skabe effektive al-
dersbekræftelsesmekanismer, der hurtigt kan finde anvendelse på EU-plan.
For yderligere uddybning af de lovgivningsmæssige begrænsninger ved at
indføre nationale regler om aldersverifikation henvises til DIU, B15 spm.
nr. 1, som er vedlagt som bilag 3.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov