Europaudvalget 2023-24
KOM (2024) 0028 Bilag 1
Offentligt
2837778_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAU DVALG
13. marts 2024
Europa-Kommissionens
meddelelse om at styrke iværksættere og
innovation i tillidsvækkende kunstig intelligens (KOM (2024) 28 - AI-
innovationsmeddelelsen).
Nyt notat
1. Resumé
Europa-Kommissionen fremsatte den 24. januar 2024 en meddelelse om at
styrke iværksættere og innovation i tillidsvækkende kunstig intelligens (KOM
(2024) 28 - AI-innovationsmeddelelsen).
Kommissionen vil etablere såkaldte
”kunstig intelligens”-fabrikker,
som
skal give udviklere af kunstig intelligens adgang til bl.a. supercomputeres
regnekraft. Dette, koblet med støttetiltag ift. forbedring af adgang til
kvalitetsdata, samling af europæiske sprogressourcer mv., skal ifølge
Kommissionen skabe et åbent økosystem for udvikling af kunstig intelligens
med udgangspunkt i EU’s regler og værdier.
Dertil ønsker Kommissionen at stimulere udrulningen af generative
kunstig intelligens-løsninger, gennem
initiativet ”GenAI4EU”,
som har
fokus på Unionens udpegede strategiske industriøkosystemer (f.eks.
robotteknologier, virtuelle verdener og den offentlige sektor).
Meddelelsen medfører ikke økonomiske eller lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Regeringen har generelt fokus på at fremme udvikling og anvendelse af
kunstig intelligens, som er kritisk for den europæiske konkurrenceevne.
Regeringen finder det centralt at et reelt digitalt indre marked etableres i
EU, hvor nye digitale løsninger og forretningsmodeller
blandt andet
baseret på generativ kunstig intelligens
kan anvendes, udvikles og
skaleres på tværs af Europa, med respekt for europæiske værdier og
borgernes grundlæggende rettigheder.
Regeringen bakker derfor op om Kommissionens ambitioner i AI-
innovationsmeddelelsen. Regeringen ser i den sammenhæng gerne, at
Kommissionen fremadrettet opdaterer den koordinerede handlingsplan for
kom (2024) 0028 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europa-Kommissionens meddelelse om at styrke iværksættere og innovation i tillidsvækkende kunstig intelligens
2837778_0002.png
kunstig intelligens med henblik på at fremme anvendelse af kunstig
intelligens og på at styrke
EU’s konkurrenceevne.
2. Baggrund
Europa-Kommissionen fremsatte den 24. januar 2024 en meddelelse om at
styrke iværksættere og innovation i tillidsvækkende kunstig intelligens
(KOM 2024) 28 - AI-innovationsmeddelelsen). Meddelelsen er offentliggjort
den 14. februar 2024 i dansk sprogversion.
Kommissionen mener, at kunstig intelligens over de seneste år har
gennemgået en hurtig udvikling og nu i høj grad gennemtrænger vores liv
og transformerer den måde vi arbejder på. Særlige fremskridt er sket i
udviklingen af grundmodeller (kunstig intelligensmodeller trænet på store
mængder af umærkede data). Udviklingen har ført til fremvæksten af
kunstig intelligens til generelle formål, som er i stand til at udføre en bred
rækkevidde af opgaver
bl.a. generering af forskellige former for nyt
indhold. Sidstnævnte kaldes også generativ kunstig intelligens og rummer
et stort potentiale, da teknologien kan integrereres i en bred vifte af
anvendelser og ifølge Kommissionen potentielt kan styrke produktivitet på
tværs af værdikæder, samt lægge fundamentet for nye forretningsmodeller.
Brugen af generativ kunstig intelligens anslås af Kommissionen til at
kunne generere en markedsværdi på 14,91-29,82 bio. kr. årligt.
Kommissionen ser det som en nøgleprioritet for den europæiske
konkurrenceevne og teknologiske suverænitet at mestre udviklingen inden
for generativ kunstig intelligens.
Kommissionen fremhæver, at EU i dag rummer en række aktiver, som kan
skabe et stærkt økosystem for iværksættere og innovation inden for kunstig
intelligens. Disse udgøres af et stigende antal hurtigt-voksende kunstig
intelligens-iværksættere, universiteter og forskningscentre, en stærk
forskningsverden og et stort indre marked med brugere af kunstig
intelligens på tværs af industriøkosystemer.
Dertil fremhæves EU’s arbejde med
at etablere et indre marked for data,
hvor tiltag som
Åben Data-direktivet, Dataforordningen,
og
Datastyringsforordningen
skal frigøre data til træning af kunstig
intelligens-modeller. F.eks. skal det
Europæiske Sundhedsdatarum
skabe
en konsistent, tillidsvækkende ramme for brugen af sundhedsdata i
forskning, innovation, politikformulering og lovgivningsaktiviteter.
Samtidig står det europæiske økosystem for kunstig intelligens ifølge
Kommissionen over for en række udfordringer. Store cloudplatforme er
blevet den primære platform for træning af kunstig intelligens-modeller.
2
kom (2024) 0028 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europa-Kommissionens meddelelse om at styrke iværksættere og innovation i tillidsvækkende kunstig intelligens
2837778_0003.png
Der vurderes dog at være en barriere for iværksættere hér, da adgangen til
cloudressourcer på kommerciel basis er omkostningsfuld.
Dertil mangler EU flere talenter for at kunne specialisere sig inden for
generativ kunstig intelligens.
Her peger Kommissionen på, at EU’s
uddannelsessystemer endnu ikke har nok specialiserede programmer til at
møde efterspørgslen på talent. Sidstnævnte gør det også sværere at
tiltrække og holde på ekspertise inden for området.
Investeringer er ligeledes et opmærksomhedspunkt, da f.eks. 90 pct. af
venturekapitalinvesteringer inden for kunstig intelligens finder sted i USA.
Kommissionen peger på, at EU’s voksende iværksætterøkosystem inden
for generativ kunstig intelligens mangler adgang til nødvendige
investeringer for at kunne træne modeller, skalere sine aktiviteter og blive
globalt konkurrencedygtige.
Kunstig intelligens er et område, som længe har været et fokuspunkt i
Kommissionen. Den europæiske tillgang til kunstig intelligens nævnes
som et stort aktiv for EU
med fokus på tillidsvækkende, pålidelig og
tilgængelig kunstig intelligens, der arbejder for mennesker, respekterer
grundlæggende rettigheder, demokrati og sikkerhed, samt reflekterer
EU’s værdier.
Tilgangen ses i den nyligt vedtagne
forordning for kunstig
intelligens,
som håndterer risici fra kunstig intelligens-systemer og
forventes at styrke innovation inden for tillidsvækkende kunstig
intelligens, samt det ledsagende standardiseringsarbejde.
3. Formål og indhold
Kommissionen ønsker med meddelelsen at skitsere en strategisk ramme
for investeringer i tillidsvækkende kunstig intelligens, hvor europæiske
aktiver udnyttes i større grad. Her ses der i særlig grad på, hvordan Europas
verdensførende infrastruktur inden for supercomputere kan udnyttes til at
skabe et økosystem for kunstig intelligens.
Dette gøres gennem en indsats, hvor der især sættes ind med:
1) Etableringen af såkaldte
”kunstig intelligens-fabrikker”
med
adgang til ressourcer for udviklere af kunstig intelligens, som lever
op til EU’s regler og værdier.
2) Introduktionen af
”GenAI4EU”-initiativet
til at stimulere optaget
af generativ kunstig intelligens inden for en række sektorer.
1) Kunstig intelligens-fabrikker:
Kommissionens foreslåede
”Kunstig
intelligens-fabrikker”
skal udgøre
åbne økosystemer, som formes rundt om Europas offentligt tilgængelige
supercomputere og skal sikre adgang til dedikeret regnekraft til kunstig
3
kom (2024) 0028 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europa-Kommissionens meddelelse om at styrke iværksættere og innovation i tillidsvækkende kunstig intelligens
intelligens, nærliggende store datacentre og ekspertise til at kunne anvende
ressourcerne korrekt.
Adgangen til regnekraft mm. fra supercomputere vil konkret foregå via en
revision af
EuroHPC-forordningen,
som har til formål at understøtte den
europæiske førerposition inden for pålidelig kunstig intelligens. Forslaget
til dette blev fremsat den 26. januar og behandles i et særskilt grund- og
nærhedsnotat fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Dertil følger en række øvrige tiltag for at understøtte udviklere af kunstig
intelligens:
Forbedring af tilgængelighed af og adgang til kvalitetsdata:
Da generative AI-modellers ydelse og kapaciteter i dag afhænger kraftigt i
kvaliteten og diversiteten af træningsdata, finder Kommissionen at det er
vigtigt at sikre adgang til højkvalitetsdata. I denne sammenhæng
fremhæver Kommissionen de fælleseuropæiske
dataområder
(f.eks. i
sundheds- eller mobilitetssektoren) som nøgletiltag for et varieret
dataøkosystem for kunstig intelligens-iværksættere og vil styrke sin
finansielle støtte til dataområder med nye projektindkaldelser i 2024 under
programmet for et Digitalt Europa.
Samling af europæiske sprogressourcer:
For at sikre, at store sprogmodeller
omfavner EU’s sproglige diversitet, er
der fokus på skabe
og dele datasæt for EU’s sprog. For at opnå dette mål
vil flere
medlemsstater slå sine indsatser sammen via ”Alliancen
for Sprog
Teknologier
et Europæisk Digitalt Infrastrukturkonsortium”
(ALT-
EDIC). ALT-EDIC
vil tilvejebringe en centraliseret adgang til
sprogressourcer for udviklingen af europæiske store sprogmodeller.
Kommissionen vil i denne sammenhæng gøre højkvalitetsdatasæt fra
samtlige EU-institutioner tilgængelige på alle europæiske sprog.
Understøttelse af algoritmeudvikling:
Kommissionen vil støtte den fortsatte raffinering og innovation af
algoritmer, hvor man fremhæver: 1) sin
Large AI Grand Challenge
til at
belønne kunstig intelligens-iværksættere, 2)
programmet for et Digitalt
Europa
projekt om en stor sprogmodel, der skal kunne rumme samtlige
europæiske sprog, 3) de nyligt igangsatte
Testing and Experimentation
Facilities
og kunstig intelligensforordningens kommende
regulatoriske
sandkasser,
som giver AI-udviklere mulighed for at afprøve innovative
kunstig intelligenssystemer, og 4)
Horisont Europa-programmets
projekter, der styrker generativ AI med fokus på multimodale input og
innovative læringsprocesser.
4
kom (2024) 0028 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europa-Kommissionens meddelelse om at styrke iværksættere og innovation i tillidsvækkende kunstig intelligens
2837778_0005.png
Investering i kunstig intelligens-iværksættere og opskalering
Kommissionen fortsætter indsatser, som skal understøtte tiltrækningen af
investeringer i europæiske AI-iværksættere og fremhæver 1) fortsættelsen
af
det Europæiske Innovationsråds
arbejde som investeringsaccelerator
under Horisont Europa og 2)
InvestEU’s
kommende dedikerede
instrument, hvor venturekapitalfonde kan støtte scale-ups
og SMV’er
og
3) at Kommissionen vil fortsætte udviklingen af en kapitalmarkedsunion
for at forbedre finansieringsvilkår for europæiske iværksættere.
Færdigheder:
Kommissionen ser et behov for, at EU tiltrækker, træner og beholder
specialister inden for generativ kunstig intelligens. Kommissionen vil
igennem eksisterende uddannelsesaktivitet f.eks.
Alliance for Kunstig
Intelligens
under Erasmus+ og det Europæiske Institut for Innovation og
Teknologi (EIT), understøtte træning, oplæring og videreuddannelse inden
for generativ kunstig intelligens. Desuden foreslås der dedikerede
kandidat- og Ph.D.-forløb under
programmet for et Digitalt Europa
- med
et særskilt fokus på at sikre kvinders deltagelse.
Horisont Europa, herunder det Europæiske Forskningsråd og Marie
Skłodowska-Curie
Actions, vil spille en særlig rolle i tiltrækning og
fastholdelse af talenter inden for kunstig intelligens.
2) GenAI4EU:
Kommissionen ønsker, med
GenAI4EU-initiativet
at stimulere
udrulningen af generativ kunstig intelligens i Unionens strategiske
industriøkosystemer:
- Robotteknologier,
- Sundhed,
- Bioteknologier og kemikalier,
- Materialer og batterier,
- Produktion og ingeniørarbejde,
- Mobilitet,
- Klimaforandringer og bæredygtighed,
-
Virtuelle verdener og ”digitale tvillinger”,
- Cybersikkerhed,
- Luftfart,
- AgriFood,
- Videnskab,
- Den offentlige sektor.
Initiativet skal fremme udviklingen af store, åbne innovationsøkosystemer
med samarbejde mellem kunstig intelligens-iværksættere og anvendere af
kunstig intelligens i industrien og den offentlige sektor. Det kan føre til
industrielle anvendelser (f.eks. i produktion), mens der skal være
bevidsthed om Unionens forpligtelser til den grønne omstilling. Det
5
kom (2024) 0028 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europa-Kommissionens meddelelse om at styrke iværksættere og innovation i tillidsvækkende kunstig intelligens
2837778_0006.png
nyetablerede
”AI Office”
fra kunstig intelligensforordningen, skal være
centrum for AI-ekspertise i EU og vil monitorere fremgangen i udvikling
af anvendelser gennem konkrete mål.
F.eks. vil Kommissionen inden for den offentlige sektor opfordre
offentlige myndigheder til at udrulle kunstig intelligens-løsninger. Dette
gøres via udviklingen af specifikke kontraktklausuler for kunstig
intelligens, som skal bidrage til at strømline udbudsprocesser. Dertil
understøtter Kommissionen et
Fællesskab om Praksis for AI og Offentlige
Udbud,
samt eksperimenter og pilottests i
GovTech4all
værktøjer, som
giver offentlige myndigheder muligheden for at afprøve løsninger baseret
på generativ kunstig intelligens.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Meddelelsen har i sig selv ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Indholdet kan dog senere udmøntes i konkrete retsakter, der kan medføre
lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Meddelelsen
har
i
sig
selv
ikke
erhvervsøkonomiske,
samfundsøkonomiske eller statsfinansielle konsekvenser, idet tiltagene
finansieres via omprioritering inden for de eksisterende rammer i EU-
budget.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Meddelelsen har i sig selv ingen påvirkning af beskyttelsesniveauet eller
administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv. Indholdet kan dog
senere udmøntes i konkrete initiativer, der kan indebære samfunds- og
erhvervsøkonomiske samt statsfinansielle konsekvenser.
6
kom (2024) 0028 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europa-Kommissionens meddelelse om at styrke iværksættere og innovation i tillidsvækkende kunstig intelligens
2837778_0007.png
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for digitalisering,
samt EU-specialudvalget for forskning med frist for bemærkninger d. 23.
februar 2024. Der er indkommet høringssvar fra Akademikerne, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, Danmarks Tekniske Universitet, Finansforbundet
og Forbrugerrådet Tænk.
Generelle bemærkninger
Akademikerne
finder det vigtigt, at startup-virksomheder understøttes
og får adgang til at deltage i EU-innovationsmiljøer og øvrige initiativer,
herunder EURO-HPC, som kan styrke disse virksomheders
vækstpotentiale.
Her fremhæves behovet for en ”one-stop-shop”
for denne
type virksomheder, som oftest ikke har en stor administrativ kapacitet.
Akademikerne støtter, at EU allokerer midler til at EU-medlemslande kan
udvikle særlige programmer målrettet startup-virksomheder, som udvikler
ny etisk AI, så disse hurtigt kan realisere sine vækstpotentialer.
Akademikerne bakker op om forslaget om udvikling af etisk AI og ser det
som nødvendigt at skabe enighed om opbakning til fælles kriterier til at
definere etisk AI. Sidstnævnte foreslår Akademikerne, at faglige
organisationer inddrages i grundet den gradvist stigende anvendelse af AI
på arbejdspladser.
Akademikerne ser universiteter spille en vigtig rolle i både udvikling og
brug af AI. Der er derfor behov for, at de kan tiltrække og fastholde AI-
talenter, hvilket forudsætter, at der europæisk arbejdes mere målrettet på at
udvikle en strategi, der kan fremme arbejdskraftmobiliteten på tværs af
EU-medlemslande. Her foreslår Akademikerne, at fokusset udvides fra
deep tech-talenter til at inddrage andre faglige discipliner, professioner og
praktikere.
Dansk Erhverv
(DE) glæder sig over fokusset på SMV’er og AI-
iværksættere i EU’s AI-innovationspakke
og understreger vigtigheden af,
at Danmark engagerer sig så aktivt som muligt i den europæiske dagsorden
om kunstig intelligens og baner vejen for, at Danmark i langt højere grad
udnytter mulighederne for danske virksomheder.
For at få succesfulde danske AI-iværksættere og -startups, der skalerer og
bliver i Danmark og Europa, er der ifølge DE stort behov for, at det bliver
mere attraktivt for danske og europæiske virksomheder at satse på og
opbygge kompetencer og investere i AI. DE byder det velkommen, at
Kommissionen med AI-innovationspakken har fokus på at etablere mere
attraktive vilkår for AI-startups ved at samle flere eksisterende initiativer
og yde økonomisk støtte gennem programmer som Horizon Europe og
InvestEU.
7
kom (2024) 0028 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europa-Kommissionens meddelelse om at styrke iværksættere og innovation i tillidsvækkende kunstig intelligens
Men der er en række opmærksomhedspunkter og potentielle faldgrupper,
DE anbefaler, at vi Danmark skubber på for at minimere. Den første er
risikoen for ringe udnyttelse af danske virksomheders muligheder og
adgang til faciliteter. Den anden er mængden af bureaukrati og
administrative byrder, der risikerer ikke at give det tilsigtede boost til
europæiske AI-startups og iværksættere.
Dansk Industri
(DI) finder det positivt at EU-kommissionen med
meddelelsen om AI-iværksættere vil fremme indsatserne for at styrke et
innovativt europæisk økosystem inden for kunstig intelligens.
Tiltrækningen af investeringer adgang til de vigtigste komponenter i
kunstig intelligens vil ifølge DI kunne bidrage til både nye virksomheder,
og virksomheder, der allerede er i gang med nye AI-løsninger, som skal
bruges fremover til at udvikle vores samfund og til at sende nye
konkurrencedygtige produkter på markedet
DI finder det afgørende, at både startups og iværksættere kan tiltrække
investeringer og få adgang til de vigtigste komponenter i udviklingen af
AI-løsninger, herunder adgang til data, computerkraft, algoritmer og it-
talenter. Det gælder særligt etableringen af de nationale sandkasser og den
rolle AI-kontoret kunne spille.
En strategisk indsats for AI-innovation i Europa bør ifølge DI afspejle mere
varierede og afbalancerede forslag til projekter og ideer til generelt at
fremme kunstig intelligens fremfor næsten udelukkende at fokusere på
generative AI-projekter, da det kan have konsekvenser for tilstanden af den
samlede finansiering- og udvikling af AI-løsninger.
DI ser positivt på fokusset på at centralisere sprogressourcer til udvikling
af europæiske store sprogmodeller og fremme brugen af disse. Det
bemærkes, at Danmark kan drage fordel af et aktivt engagement i ALT-
EDIC, så vi sikrer at aktivitet fra danske aktører også er med til at
understøtte udviklingen af europæiske sprogmodeller.
Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
byder Kommissionens pakke for
kunstig intelligens og innovation velkommen, og ser frem til den konkrete
udmøntning af pakkens aktiviteter.
En forudsætning for at DTU kan stille sin ekspertise og faciliteter til
rådighed (som man allerede i dag gør inden for kunstig intelligens), er gode
rammebetingelser for universiteter og forskningsinstitutioners deltagelse i
pakkens kommende erhvervs- og innovationsrettede aktiviteter. Det
gælder særligt når der er krav om medfinansiering og i visse tilfælde
statsstøtte. Her mangler der klare og ensrettede retningslinjer for, hvordan
statsstøtte skal håndteres.
8
kom (2024) 0028 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europa-Kommissionens meddelelse om at styrke iværksættere og innovation i tillidsvækkende kunstig intelligens
Uklarheden øger ifølge DTU de administrative omkostninger, forsinker
projekter og skaber en unødig økonomisk risiko for de deltagende
forskningsinstitutioner. DTU mener, at der er et stort behov for
velkoordinerede europæiske retningslinjer for statsstøtte i Horizon Europe
og
Digital
Europe-programmerne,
Kommissionens
AI
innovationspakke kan komme samfundet bedst muligt til gode.
Finansforbundet
(FF) ser med stor bekymring på, at finans og fintech er
helt udeladt i meddelelsen og fx ikke indgår som en af de centrale
anvendelsesområder for generativ AI i GenAI4EU-initiativet. Dette er da
finans og fintech er en dansk styrkeposition, der spiller en central rolle ift.
at sikre innovation og konkurrenceevne på tværs af industrier og
landegrænser, og er med til at øge produktivitet til gavn for dansk økonomi
og det danske samfund.
Her ser FF en potentielt konkurrenceforvridende situation, hvis adgang til
pakkens data, computerkraft, algoritmer og talent (f.eks. gennem kunstig
intelligensfabrikkerne), på samme vilkår kan tilfalde virksomheder, der
alene har intentionen om at leve op til AI-forordningens krav (ved at
tilslutte sig AI-pagten) som virksomheder, der allerede er i gang med de
nødvendige og omkostningtunge skridt for at leve op til kravene.
Forbrugerrådet Tænk (FT)
støtter op om formålet i innovationspakken
om at styrke europæiske startups inden for kunstig intelligens, så EU og
Danmark kan blive en central spiller i AI-udviklingen og på markeret AI-
produkter og systemer. Hertil støttes fokusset på at støtte de nationale
udviklere og medlemslande med avanceret teknologi, og FT mener at
forslaget vil bevirke, at der vil blive oprettet EU-støttede træningsbaner,
hvor de nationale udviklere kan teste deres systemer i et lukket miljø.
FT understreger, at dataetik og sikkerhed (både hvad angår GDPR-
compliance, transparens og cybersikkerhed) bør være centrale
fokuspunkter i udviklingsprocessen. FT foreslår dertil, at der skal være
fokus på, at produkter og systemer
udvikles med ”data protection by design
and default” –
at databeskyttelse er udgangspunktet, og forbrugeren derfor
ikke skal træffe aktive valg for at gøre det selv.
FT mener, at en af de største udfordringer med udviklingen af kunstig
intelligens er, at der bliver så mange automatiske processer, hvor
forbrugerne bliver profileret/deres data bliver høstet, og de ikke har et
overblik over hvad, der sker. I disse tilfælde mener FT, at de automatiske
indstillinger skal være størst beskyttelse af forbrugeren efter GDPR.
9
kom (2024) 0028 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europa-Kommissionens meddelelse om at styrke iværksættere og innovation i tillidsvækkende kunstig intelligens
2837778_0010.png
Specifikke bemærkninger
GenAI4EU-initiativet
Dansk Erhverv
er positive over for GenAI4EU-initiativet, der sigter mod
at styrke AI-applikationer i nøglesektorer, og opfordrer til mere konkret
handling for at gøre ansvarlig AI til en europæisk styrkeposition samt
bringe danske nøglesektorer i spil.
Finansforbundet
finder det oplagt, at finans og fintech også fremgår som
et eksempel på et af de centrale anvendelsesområder for generativ AI i
GenAI4EU-initiativet. I sektoren er der ifølge FF utallige anvendelsescases
på, hvordan fintech f.eks. hjælper SMV-segmentet til at bl.a. reducere
administrative og compliance opgaver samt omkostninger. Dertil kan
Generativ AI bidrage til individuelle investeringsstrategier,
forsikringsprodukter og lånemuligheder, forbedre risiko- og
kreditvurderinger samt bruges til at bekæmpe finansiel kriminalitet mv.
Kunstig intelligensfabrikker
Forbrugerrådet Tænk,
at man med
fordel kunne tilføje ”forebyggelse
mod misbrug og svindel med kunstig
intelligens” i oplistningen af
strategiske udviklingsområder i kunstig intelligensfabrikkerne for at
tilvejebringe værktøjerne til at dæmme op for den teknologiske svindel
med AI, som anses at blive en stor samfundsmæssig udfordring i fremtiden,
hvis den ikke adresseres allerede nu.
Dansk Erhverv
bakker umiddelbart op om ideen vedr. etableringen af AI-
fabrikker, såfremt initiativet udnyttes til at fremme dels samtænkning af de
forskellige EU-programmer og faciliteter, der kan komme AI-
virksomheder til gavn, dels lette adgangen og mindske bureaukratiet for
virksomheder og forskningsmiljøer, der har brug for adgang til
processeringskapacitet. En reel bekymring er imidlertid, om vi i Danmark
formår at positionere Danmark, danske eksperter og danske virksomheder
stærkt nok, al den stund at andre medlemslande er længere fremme ift.
supercomputere.
Dertil ser DE det som positivt, at der tilbydes alternativer til kommercielle
cloudtjenester, da det er vigtigt at sikre et konkurrencedygtigt privat
marked. DE er desuden generelt positive over for de finansielle tilsagn i
meddelelsen, men bemærker, at de afsatte midler muligvis ikke er
tilstrækkelige, samt at der er behov for at forenkle processerne.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke konkrete oplysninger om andre
landes holdninger til meddelelsen.
10
kom (2024) 0028 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europa-Kommissionens meddelelse om at styrke iværksættere og innovation i tillidsvækkende kunstig intelligens
2837778_0011.png
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det centralt, at et reelt digitalt indre marked etableres i
EU, hvor nye digitale løsninger, virksomheder og forretningsmodeller
blandt andet baseret på generativ kunstig intelligens
har gode muligheder
for at udvikles og vokse på tværs af Europa, mens de respekterer
europæiske værdier og borgernes grundlæggende rettigheder. Fælles
europæiske rammer er et vigtigt skridt på vejen for at skabe et
velfungerende digitalt indre marked.
Pålidelige digitale løsninger kan blive en stærk konkurrencefordel for
Europa og europæiske virksomheder. Regeringen bakker derfor op om
Kommissionens ambitioner i AI-innovationsmeddelelsen.
Regeringen byder ændringsforslaget til
EuroHPC
velkommen og støtter
ambitionen om en fælles europæisk tilgang til at fremme udviklingen og
anvendelsen af pålidelig kunstig intelligens i regi af de europæiske
supercomputere. Regeringens foreløbige generelle holdning behandles i et
særskilt
grund-
og
nærhedsnotat
fra
Uddannelses-
og
Forskningsministeriet.
Regeringen ser positivt på Kommissionens
GenAI4EU-initiativ
og ønsket
om at udbrede anvendelsen af generativ kunstig intelligens. Dog opfordrer
regeringen Kommissionen til at overveje tiltag til at sikre det største mulige
optag af generativ kunstig intelligens
og ikke kun inden for de foreslåede
industriøkosystemer. Dette er for at sikre bedre vilkår for kunstig
intelligens-iværksættere uanset hvilken sektor, de udvikler løsninger til.
Dertil finder regeringen det vigtigt, at initiativet ikke udelukkende har
fokus på iværksættere, men understøtter innovation bredt set.
Regeringen byder alliancen for sprogteknologier velkommen og støtter
formålet om at løfte europæiske sprogteknologiske kapaciteter.
Regeringen har generelt fokus på at fremme udvikling og anvendelse af
kunstig intelligens, som er kritisk for den europæiske konkurrenceevne.
Regeringen opfordrer derfor Kommissionen til at evaluere sin
koordinerede handlingsplan for kunstig intelligens fra 2018 for at sikre, at
kunstig intelligens bredt set bliver udrullet i Europa.
Regeringen støtter Kommissionens fokus på udvikling af digitale
færdigheder og opfordrer Kommissionen til at samtænke de planlagte tiltag
med Kommissionens anbefalinger om digital uddannelse og færdigheder.
Regeringen hilser desuden fokusset på kønsbalance velkomment.
Regeringen understreger, at tiltag skal respektere medlemsstaternes
kompetence
uddannelsesområdet
og
de
videregående
uddannelsesinstitutioners autonomi.
11
kom (2024) 0028 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat vedr. Europa-Kommissionens meddelelse om at styrke iværksættere og innovation i tillidsvækkende kunstig intelligens
2837778_0012.png
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget Europaudvalg.
12