Europaudvalget 2023-24
KOM (2023) 0441
Offentligt
2790077_0001.png
Transportministeren
29. november 2023
2023-5031
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Europaudvalget
Folketinget
Europaudvalget har den 6. november 2023 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende forordning om drivhusgasemissioner for
transport, jf. KOM (2023) 0441, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karin Liltorp (M).
Spørgsmål nr. 2:
Ministeren bedes redegøre for, hvilken klimaeffekt det har, når
lastbiler kører på biogas samt for hvorfor biogasdrevne lastbiler ikke
er omfattet af forslagets regler om lavemissionslastbiler.
Svar:
For så vidt angår spørgsmålet om, hvorfor biogaslastbiler ikke er
omfattet af forslag til ændring af vægt- og dimensionsdirektivet, har
jeg indhentet bidrag fra Færdselsstyrelsen, som oplyser følgende:
”Forslaget om vægt og dimensioner indeholder ikke regler om
”lavemissionslastbiler”, men alene ”nulemissionskøretøjer og
”køretøjer, der bruger alternative brændstoffer”.
Begrebet ”tungt lavemissionskøretøj” findes i forordning (EU)
2019/1242 om fastsættelse af præstationsnormer for nye tunge
køretøjers CO
2
-emissioner og omhandler alene emissioner fra
køretøjets udstødning, og hvor det ikke udgør nogen forskel, hvorvidt
der er tale om f.eks. biogas eller naturgas. CO
2
-udledningen er den
samme. Forskellen består i, om der er tale om fossil eller biogen CO
2
.
Det er på indeværende tidspunkt ikke muligt at ”låse” f.eks. en
gaslastbil til kun at kunne anvende biogas eller en diesellastbil til kun
at anvende biodiesel, HVO eller lignende. Det er på den baggrund
vanskeligt at tilgodese køretøjer, der bruger biogas, HVO og lignende i
regi af vægt- og dimensionsdirektivet på en måde, der gør det muligt
at kontrollere og håndhæve reglerne.”
kom (2023) 0441 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om biogasdrevne lastbiler, til transportministeren, kopi tilæ udenrigsministeren
2790077_0002.png
Side 2/2
For så vidt angår klimaeffekten kan jeg oplyse, at lastbiler, der
udelukkende kører på biogas, ved forbrændingen kun udleder biogent
CO
2
, hvilket opgøres som CO
2
-neutralt i transportsektoren ifølge FN’s
klimapanels opgørelsesmetode. Det skal dog bemærkes, at langt
størstedelen af gaslastbiler får gas fra gasnettet, hvorfor CO
2
-
udledningen fra en gaslastbil vil afhænge af forholdet mellem fossil
naturgas og biogas i gasnettet.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen