Erhvervsudvalget 2023-24
L 38 Bilag 1
Offentligt
2759474_0001.png
NOTAT
Høringsnotat vedrørende lov om ændring af lov om realkreditlån og
realkreditobligationer, lov om finansiel virksomhed og forskellige an-
dre love
(Realkreditbelåning af havvindmøller, styrkelse af Finanstilsynets
tilsynsbeføjelser og dækning af motoransvarsforsikringer hos Garantifon-
den for skadesforsikringsselskaber m.v.)
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at gøre det muligt for realkreditinstitutter at yde
realkreditfinansiering til havvindmøller i Danmarks eksklusive økonomi-
ske zone (EØZ). Lovforslaget har desuden til formål at gennemføre en
række ændringer i den finansielle lovgivning, som øger forbruger- og in-
vestorbeskyttelsen samt styrker og målretter tilsynet på det finansielle om-
råde. Derudover indeholder lovforslaget en række ændringer som følger af
justeringer i den europæiske finansielle regulering.
Lovforslaget har været i offentlig høring fra den 29. juni til den 17. august
2023. Der er modtaget 11 høringssvar, heraf 4 med bemærkninger. De væ-
sentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner i lovudka-
stet gennemgås og kommenteres nedenfor.
Det bemærkes, at visse bemærkninger ligger uden for lovforslagets ind-
hold, og at disse derfor ikke omtales nærmere i dette notat.
2. Generelle bemærkninger
Finans Danmark, Green Power Denmark og F&P udtrykker i deres hø-
ringssvar støtte til muligheden for at yde realkreditfinansiering af havvind-
møller i EØZ.
F&P og Garantifonden er overordnet positivt indstillede over for ændrin-
gerne af lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, som skal
implementere det seneste motorkøretøjsforsikringsdirektiv.
3. Bemærkninger til konkrete emner
Kommenteringen af høringssvarene tager udgangspunkt i følgende over-
ordnede opdeling:
3.1. Bemærkninger til lovforslagets titel
3.2. Bemærkninger til realkreditbelåning af havvindmøller
3.2.1. Afgrænsning og fremtidssikring af omfattede anlæg
3.2.2. Samspillet med anden lovgivning
3.3. Bemærkninger til Garantifondens dækning af motoransvarsforsikrin-
ger
3.3.1. Bidrag på motorkaskoforsikringer
L 38 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759474_0002.png
Side
2
af
18
3.3.2. Anmodning om erstatning direkte hos Garantifonden
3.3.3. Definition af køretøj
3.3.4. Opsigelse af forsikringsaftale som følge af bidragsbetaling til Garan-
tifonden
3.3.5. Erstatningskrav og omkostninger
3.3.6. Forsikringsaftaleloven og lov om en garantifond
3.3.7. Dækning af restpræmie
3.3.8. Aftaler mellem EU/EØS-landendes erstatningsorganer vedr. motor-
ansvar
3.3.9. Ny § 9 a om Garantifondens adgang til refusion
3.4. Dækning af bygningsbrandforsikringer samt sammenhæng mellem bi-
dragsydere og erstatningsmodtagere
3.5. Skærpet strafhjemmel i hvidvaskloven
3.6 Omfanget af færdselslovens forsikringspligt
3.1. Bemærkninger til lovforslagets titel
F&P bemærker, at det vil hjælpe læsevenligheden, hvis det fremgår af lov-
forslagets titel, at lovforslaget indeholder ændringer af rammerne for Ga-
rantifonden for skadesforsikringsselskaber og ændringer af færdselslovens
forsikringsbestemmelser.
Kommentar
Det bemærkes, at ændringerne til lov om en garantifond for skadesforsik-
ringsselskaber og færdselsloven udgør en betydelig del af lovforslaget.
Undertitlen til lovforslaget ændres, så det nu vil fremgå klart, at lovforsla-
get også angår ændringer i Garantifondens dækning af motoransvarsfor-
sikringer. Færdselsloven bliver ikke tilføjet til lovforslagets undertitel, idet
ændringerne ikke har et omfang, der tilsiger dette.
3.2. Bemærkninger til realkreditbelåning af havvindmøller
3.2.1. Afgrænsning og fremtidssikring af omfattede anlæg
Green Power Denmark finder det vigtigt, at afgrænsningen af de omfattede
tekniske VE energianlæg på søterritoriet og i den eksklusive økonomiske
zone er fremtidssikret i lyset af den hastige teknologiske udvikling herun-
der på PtX-området.
Green Power Denmark bemærker, at lovforslaget bør tilpasses, hvis rege-
ringen imødekommer deres forslag om at udvide genstandsfeltet i VE-lo-
ven, så det udover elproduktionsanlæg med tilhørende ledningsnet også
omfatter fast forankrede energiproduktionsanlæg, der udnytter vedvarende
energikilder med tilhørende opsamlings-, konverterings-, lagrings- og
ilandføringsanlæg.
2
L 38 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759474_0003.png
Side
3
af
18
Finans Danmark ønsker klarhed i lovforslagets bemærkninger om, hvor-
vidt alle energikilder, også andre end energi fra havvindmøller
altså både
vand-, vind og solenergi, er omfattet af muligheden for realkreditfinansie-
ring.
Finans Danmark foreslår, at det tydeliggøres i lovforslagets bemærkninger,
at havvindmøller i Danmarks eksklusive økonomiske zone skal sidestilles
med vindmøller på søterritoriet i forhold til kategorisering og værdiansæt-
telse.
Kommentar
Havvindmøller er en kendt ejendomstype, og der er ikke behov for be-
grænsninger på realkreditudlån til denne type af fast ejendom beliggende
i Danmarks eksklusive økonomiske zone, udover de begrænsninger der føl-
ger af de gældende regler i lov om realkreditlån og realkreditobligationer
og regler udstedt i medfør heraf, samt i lov om finansiel virksomhed og i
ledelsesbekendtgørelsen.
Med lovforslaget skabes sikkerhed i realkreditlovgivningen, således at
havvindmøller beliggende i Danmarks eksklusive økonomiske zone kan re-
alkreditbelånes. Det sker af hensyn til troværdigheden til de obligationer,
som realkreditinstitutterne udsteder for at finansiere deres udlån.
Erhvervsministeriet er åben overfor at indgå i en dialog om behovet for
andre tilpasninger til lov om realkreditlån og realkreditobligationer m.v.,
for at sikre finansieringen af andre el-produktionsanlæg end havvindmøl-
ler i den eksklusive økonomiske zone. Det er imidlertid vigtigt, at også
fremtidige ændringer, der vedrører muligheden for at realkreditbelåne an-
dre el-produktionsanlæg i den eksklusive økonomiske zone, ligeledes sker
efter en konkret overvejelse samt analyse af risiciene for realkreditinstitut-
terne forbundet hermed.
Finans Danmarks ønske om, at bemærkningerne præciseres, så havvind-
møller i Danmarks eksklusive økonomiske zone skal sidestilles med vind-
møller på søterritoriet i forhold til kategorisering og værdiansættelse, imø-
dekommes.
3.2.2. Samspillet med anden lovgivning
Finans Danmark bemærker, at der samtidig med dette lovforslag er fremsat
forslag til ændring af en række andre love, og at deres bemærkninger skal
ses i denne sammenhæng.
3
L 38 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759474_0004.png
Side
4
af
18
Finans Danmark påpeger, at der er behov for at tydeliggøre, at retsplejelo-
vens regler om tvangsfuldbyrdelse også finder anvendelse i Danmarks eks-
klusive økonomiske zone. Dette gælder både reglerne om udlæg, tvangs-
auktion og reglerne om brugeligt pant. Finans Danmark påpeger behovet
for at skabe klarhed over muligheden for, at panthaver midlertidigt kan ud-
øve virksomhedens drift, hvis det bliver nødvendigt.
F&P peger på, at der kan være behov for en samlet løsning på tværs af de
forskellige love for at sikre, at lovændringerne spiller sammen. Der kan
derudover være behov for at afklare, hvilke tilladelser fra myndigheder,
der er nødvendige/tilstrækkelige, for at der kan opnås realkreditfinansie-
ring i den økonomiske eksklusive zone.
Kommentar
Lovforslaget påvirker ikke anvendelsesområdet for reglerne om tvangs-
fuldbyrdelse m.v., da disse er reguleret i retsplejeloven, der ikke ændres
med lovforslaget.
Justitsministeriet har oplyst, at
”Retsplejelovens bestemmelser om
tvangsfuldbyrdelse, herunder reglerne om udlæg og tvangsauktion og
reglerne om brugeligt pant, finder anvendelse inden for det danske terri-
torium. Det er Justitsministeriets vurdering, at mest taler for, at kunstige
øer, installationer og anlæg i Danmarks eksklusive økonomiske zone må
betragtes som dansk territorium for så vidt angår anvendelsen af retsple-
jelovens regler om tvangsfuldbyrdelse, når Danmark i medfør af lov om
eksklusive økonomiske zoner og i overensstemmelse med folkeretten udø-
ver jurisdiktion over sådanne kunstige øer,
installationer og anlæg.”
I den sammenhæng har Udenrigsministeriet oplyst, at
”Som det fremgår
af bemærkningerne til lov om eksklusive økonomiske zoner § 3, er det en
rammebestemmelse, der opregner Danmarks rettigheder i de eksklusive
økonomiske zoner i henhold til folkeretten som gengivet i FN's havrets-
konvention.
Havretskonventionen er ikke til hinder for, at retsplejelovens regler om
tvangsfuldbyrdelse gælder for havvindmøller, der står i Danmarks eks-
klusive økonomiske zone.
Det kan således nævnes, at havretskonventionens artikel 56 giver kyststa-
ten suveræne rettigheder i den eksklusive økonomiske zone bl.a. til at ud-
nytte energi fra vandet, strømme og vind. Derudover kan det nævnes, at
artikel 60 giver kyststaten eneret til at bygge, give tilladelse til og regu-
lere opførelsen, driften og brugen af bl.a. installationer og anlæg med de
4
L 38 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759474_0005.png
Side
5
af
18
formål, som er fastsat i artikel 56 eller med andre økonomiske formål. Li-
geledes har kyststaten efter artikel 60 eksklusiv jurisdiktion over bl.a. in-
stallationer og anlæg, herunder jurisdiktion med hensyn til told-, afgifts-,
sundheds-, sikkerheds- og indvandringslove og
–forskrifter.”
I forhold til panthavers mulighed for at udøve virksomhedens drift, hvis det
bliver nødvendigt, oplyser Energistyrelsen, at adgangen til at udnytte
energi fra vand og vind på søterritoriet og i den eksklusive økonomiske
zone alene tilkommer den danske stat. Forundersøgelser og efterfølgende
udnyttelse af energi kan kun finde sted efter tilladelse fra klima-, energi-
og forsyningsministeren. Sådanne tilladelser kan med klima-, energi- og
forsyningsministerens tilladelse overdrages til andre. Det er den umiddel-
bare vurdering, at panthaver kan indtræde i tilladelsen m.v., men det kræ-
ver godkendelse fra Energistyrelsen, og panthaver skal opfylde de samme
krav, som bygherre skal opfylde.
Formålet med nærværende lovforslag er sammen med regeringens forslag
om ændringer i lov om vedvarende energi og tinglysningsloven at bidrage
til en klar og utvetydig retstilstand for realkreditbelåning af havvindmøller
i EØZ.
3.3. Bemærkninger til Garantifondens dækning af motoransvarsfor-
sikringer
3.3.1. Bidrag fra motorkaskoforsikringer
Garantifonden for skadesforsikringsselskaber (Garantifonden) henleder
opmærksomheden på, at det har stor betydning for økonomien i Garanti-
fonden, at der fortsat pålægges motorkaskoforsikringerne et bidrag, da ud-
gifterne til afviklingen af konkurserne i hovedsagelig Alpha Insurance A/S
under konkurs og Qudos Insurance A/S under konkurs fortsat er betyde-
lige. Hvis bidraget på motorkaskoforsikringer ikke opretholdes, vil der ef-
ter F&P’s opfattelse
skulle opkræves bidrag på de øvrige typer forbruger-
forsikringer i væsentlig flere år.
Garantifonden bemærker dog samtidig, at Garantifonden skal have tid til
at udvikle et nyt IT-system, der kan håndtere indbetalingerne på motoran-
svarsforsikringerne, og skadesforsikringsselskaberne skal samtidig udvikle
systemer, der kan sikre korrekt opkrævning hos kunderne og indbetalinger
til Garantifonden. Det er efter Garantifondens opfattelse derfor nødvendigt
med et midlertidigt stop for bidragsopkrævninger på motorforsikringer i
2024.
Garantifonden foreslår, at bidraget skal genindføres pr. 1. januar 2025 med
differentierede bidragssatser på hhv. motorkaskoforsikringer og motoran-
5
L 38 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759474_0006.png
Side
6
af
18
svarsforsikringer. Garantifonden bemærker i den forbindelse, at Garanti-
fonden tidligere har foreslået at fastholde bidragssatsen på 40 kr. på mo-
torkaskoforsikringer tegnet for danske risici og indføre et bidrag på 10 kr.
på motoransvarsforsikringer tegnet i danske skadesforsikringsselskaber.
F&P bemærker, at det er en konsekvens af motorkøretøjsforsikringsdirek-
tivet, at motoransvarsforsikringer, tegnet for risici i Danmark af udenland-
ske skadesforsikringsselskaber, ikke efter den 23. december 2023 kan være
pålagt
bidragspligt til den danske Garantifond. Efter F&P’s opfattelse bør
det imidlertid fremgå af bemærkningerne til lovforslaget, at motorkasko-
forsikringer vil blive pålagt bidrag, også hvis disse tegnes i Danmark af
udenlandske skadesforsikringsselskaber.
Kommentar
Det bemærkes, at lovforslaget ikke ændrer på, at motorkaskoforsikringer
for risici i Danmark fremadrettet også vil blive pålagt bidrag både for dan-
ske og udenlandske selskaber. Motorkaskoforsikringer vil, som det også er
tilfældet i dag, være en forbrugerforsikring, som vil være omfattet af reg-
lerne i § 3 i lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber. Dette
medfører, at motorkaskoforsikringer også fremadrettet skal betale bidrag
uanset, om skadesforsikringsselskabet er dansk eller udenlandsk.
Derimod vil det ikke være muligt efter 23. december 2023 for Garantifon-
den at opkræve bidrag fra udenlandske forsikringsselskaber på motoran-
svarsforsikringer, da det ikke vil være foreneligt med motorkøretøjsforsik-
ringsdirektivets hjemlandsprincip.
Finanstilsynet offentliggør i oktober 2023 bidragenes størrelse for 2024
baseret på de gældende regler. Finanstilsynet meddeler bidragenes stør-
relse en gang om året. Idet de gældende regler ikke skelner mellem motor-
ansvarsforsikringer og motorkaskoforsikringer, vil Finanstilsynet være
nødsaget til at fastsætte bidraget for 2024 på motorforsikringer (både mo-
torkaskoforsikringer og motoransvarsforsikringer) til 0 kr.
Bekendtgørelse om bidrag til garantifonden for skadesforsikringsselskaber
vil blive ændret, så der fra den 1. juli 2024 vil være en pligt til indbetaling
af bidrag på motoransvar fra danske forsikringsselskaber og pligt til ind-
betaling af bidrag på motorkasko fra både danske og udenlandske forsik-
ringsselskaber for risici i Danmark.
Finanstilsynet kan på baggrund af den nye bekendtgørelse meddele bi-
dragsstørrelser for 2025 i oktober 2024.
6
L 38 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759474_0007.png
Side
7
af
18
Lovforslaget er i overensstemmelse med F&P’s bemærkninger blevet ju-
steret, så det i bemærkningerne til lovforslagets § 3, nr. 5, fremgår, at an-
dre typer forsikringer f.eks. kan være motorkaskoforsikringer.
3.3.2. Anmodning om erstatning direkte hos Garantifonden
F&P bemærker, at det fremgår af den foreslåede
§ 5 d, at ”Fonden dækker
erstatningskrav til skadelidte, der er bosat i Danmark, for tingsskade eller
personskade forvoldt af et køretøj, som er dækket af en motoransvarsfor-
sikring. Den skadelidte kan anmode om erstatning direkte hos Fonden.”
Efter F&P’s opfattelse kan det med fordel tydeliggøres i bestemmelsen, at
motoransvarsforsikringen skal være tegnet i et skadesforsikringsselskab i
et EU/EØS-land. F&P mener, at det under alle omstændigheder bør fremgå
entydigt af bemærkningerne, at skadelidte bosat i Danmark kun har ret til
at kræve erstatning fra Garantifonden, hvis det skadesforsikringsselskab,
der har udstedt forsikringspolicen for det ansvarlige køretøj, er taget under
konkursbehandling eller trådt i likvidation og er beliggende i et EU/EØS-
land.
Kommentar
Ved lov nr. 480 af 12. maj 2023 om ændring af lov om en garantifond for
skadesforsikringsselskaber, hvidvaskloven, lov om finansiel virksomhed og
forskellige andre love, blev der i lov om en garantifond for skadesforsik-
ringsselskaber indsat et nyt stk. 3 i lovens § 1.
Det nye stk. 3 træder i kraft den 23. december 2023, og i medfør af bestem-
melsen skal garantifonden for skadesforsikringsselskaber yde dækning til
skadelidte, der er bosat i Danmark, for tingsskade og personskade forvoldt
af et køretøj, som er dækket af en motoransvarsforsikring i et forsikrings-
selskab, som har fået Finanstilsynets tilladelse til at udøve forsikringsvirk-
somhed, eller som har fået tilsvarende tilladelse i et andet land inden for
Den Europæiske Union eller et land, som Unionen har indgået aftale med
på det finansielle område, fra det tidspunkt, hvor forsikringsselskabet bli-
ver taget under konkursbehandling eller forsikringsselskabet træder i li-
kvidation.
Det fremgår derfor allerede af lov om en garantifond for skadesforsik-
ringsselskaber, at motoransvarsforsikringen skal være tegnet i et EU/EØS-
land, og at skadelidte bosat i Danmark kun har ret til at kræve erstatning
fra Garantifonden, hvis det skadesforsikringsselskab, der har udstedt for-
sikringspolicen for det ansvarlige køretøj, er taget under konkursbehand-
ling eller trådt i likvidation og er beliggende i et EU/EØS-land.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
7
L 38 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759474_0008.png
Side
8
af
18
3.3.3. Definition af et køretøj
F&P bemærker, at det i bemærkningerne til lovforslagets § 3, nr. 3, (§ 2,
stk. 2, i lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber) fremgår, at
”køretøj” skal forstås i overensstemmelse med færdselslovens definition af
”Motordrevet køretøj”. F&P henleder i den forbindelse opmærksomheden
på, at definitionen af et ”køretøj” ikke er ens i alle EU/EØS-lande,
og at
dækningen således for Garantifonden heller ikke vil være den samme i alle
EU/EØS-lande.
Kommentar
Det følger af motorkøretøjsforsikringsdirektivet, at erstatning skal ydes til
skadelidte for tingsskade eller personskade forvoldt af et køretøj. Køretøj
er i motorkøretøjsforsikringsdirektivet defineret som ethvert motordrevet
køretøj, der udelukkende drives frem ved mekanisk kraft på land, men som
ikke kører på skinner, med en konstruktivt bestemt maksimalhastighed på
mere end 25 km/t eller en maksimal nettovægt på over 25 kg og en kon-
struktivt bestemt maksimalhastighed på mere end 14 km/t og ethvert på-
hængskøretøj, der skal anvendes sammen med et køretøj som først beskre-
vet, uanset om det er tilkoblet eller afkoblet.
Definitionen af køretøj i motorkøretøjsforsikringsdirektivets forstand vil
derfor være den samme på tværs af EU/EØS-landene. I Danmark er defi-
nitionen af køretøj indsat i færdselsloven, hvorfor der i lov om en garanti-
fond for skadesforsikringsselskaber henvises hertil.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
3.3.4. Opsigelse af forsikringsaftale som følge af bidragsbetaling til Ga-
rantifonden
F&P bemærker, at det følger af den gældende § 4, stk. 1, i lov om en ga-
rantifond for skadesforsikringsselskaber, at en forsikringstager, indtil Ga-
rantifondens formue udgør 500 mio. kr., ikke kan opsige en forsikringsaf-
tale på grund af en forhøjelse af præmien, som alene anvendes til betaling
af bidrag til Garantifonden. F&P anfører, at bestemmelsen foreslås videre-
ført i lovforslaget blot med en ændring af formuen til at udgøre 600 mio.
kr.
F&P foreslår, at den gældende § 4, stk. 1, i lov om en garantifond for ska-
desforsikringsselskaber, ændres således, at metodikken fra bidragspligten
i bekendtgørelse om bidrag til Garantifonden for skadesforsikringsselska-
ber følges.
8
L 38 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759474_0009.png
Side
9
af
18
F&P anfører, at efter § 2, stk. 3, 2. pkt., i bekendtgørelse om bidrag til
Garantifonden for skadesforsikringsselskaber, ophører bidragspligten ved
udgangen af det regnskabsår, hvor Garantifondens formue udgør 300 mio.
kr. fra indbetalte bidrag fra de forsikringstyper, som er nævnt i § 3, stk. 1,
og 200 mio. kr. fra indbetalte bidrag fra arbejdsulykkesforsikringer.
F&P bemærker, at dette med fordel også kunne indføres i forhold til for-
sikringstagerens mulighed for at opsige forsikringsaftalen.
Kommentar
Der er ikke ved lovforslaget taget stilling til den problemstilling, som F&P
rejser, vedrørende sammenhæng mellem ophør af bidragspligt for bidrags-
pligtige selskaber og en forsikringstagers mulighed for at opsige en forsik-
ringsaftale på grund af forhøjelse af præmien på grund af bidrag til Ga-
rantifonden. Kommentaren angår således forslag til ændringer af indhold
af en bestemmelse, som ligger ud over dette lovforslag.
En ændring af den gældende § 4, stk. 1, i lov om en garantifond for ska-
desforsikringsselskaber vil kræve en nærmere undersøgelse af baggrund
og hensigt med den pågældende bestemmelse og vil i givet fald kræve en
tilpasning af de relevante bestemmelser i loven.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
3.3.5. Erstatningskrav og omkostninger
F&P bemærker, at i henhold til lovforslagets § 9 a kan Garantifonden
kræve fuld refusion for udbetalte erstatninger til en skadelidt bosat i Dan-
mark under nærmere forudsætninger. Tilsvarende skal Garantifonden un-
der nærmere forudsætninger refundere udbetalte erstatninger til øvrige
EU/EØS erstatningsorganer. F&P bemærker i den forbindelse, at i henhold
til indgåede aftaler mellem erstatningsorganerne omfatter refusionen ud-
over erstatningsbeløb også eksterne omkostninger til f.eks. taksering og
lægeerklæringer samt et administrationsgebyr.
F&P foreslår, at bemærkningerne udbygges med ovennævnte, så der ikke
opstår tvivl herom.
Kommentar
Det følger af motorkøretøjsforsikringsdirektivets artikel 10 a, stk. 10, og
artikel 25 a, stk. 10, at et erstatningsorgan under visse omstændigheder
kan kræve fuld refusion af en udbetalt erstatning fra et erstatningsorgan i
en anden medlemsstat.
9
L 38 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759474_0010.png
Side
10
af
18
Motorkøretøjsforsikringsdirektivet fastlægger ikke, hvad der skal indehol-
des i en udbetalt erstatning. Motorkøretøjsforsikringsdirektivet indeholder
i stedet en bestemmelse om, at de i medlemsstaterne udpegede erstatnings-
organer skal tilstræbe at indgå en aftale om forpligtelser, funktioner og
procedurer for refusion. Denne bestemmelse er implementeret i § 14 a i
lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber.
Lovforslagets § 9 a er udtryk for en direktivnær implementering af motor-
køretøjsforsikringsdirektivets artikel 10 a, stk. 10, og artikel 25 a, stk. 10.
Det vurderes i den forbindelse ikke at være inden for direktivets rammer at
regulere, hvad der skal indeholdes i en udbetalt erstatning, da dette skal
reguleres af aftalen mellem erstatningsorganerne, jf. motorkøretøjsforsik-
ringsdirektivets artikel 10 a, stk. 13 og artikel 25 a, stk. 13.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
3.3.6. Forsikringsaftaleloven og lov om en garantifond
F&P bemærker, at det følger af den gældende § 5, stk. 3, i lov om en ga-
rantifond for skadesforsikringsselskaber, at Garantifonden dækker erstat-
ningskrav, der er opstået 4 uger efter, at enten kurator eller Garantifonden
har givet meddelelse om forsikringsselskabets konkurs til fordringsha-
verne.
Efter den foreslåede ændring af den gældende § 5, stk. 3, i lov om en ga-
rantifond for skadesforsikringsselskaber,
er det F&P’s forståelse, at Garan-
tifonden vil være forpligtet til at dække erstatningskrav til skadelidte, for
tingsskade eller personskade forvoldt af et køretøj, som er dækket af en
motoransvarsforsikring i et dansk skadesforsikringsselskab i henhold til
Forsikringsaftalelovens § 26, hvorefter forsikringsaftalen bortfalder tre
måneder efter konkursens bekendtgørelse.
F&P bemærker i den forbindelse, at skadelidte, hvor skadevolder har teg-
net en ansvarsforsikring, således vil blive bedre stillet, end hvor skadevol-
der har tegnet en kaskoforsikring ligesom øvrige erstatningskrav, som Ga-
rantifonden dækker i henhold
til § 5, stk. 1, ”kun” vil være dækket i
fire
uger efter, at kurator har givet meddelelse om forsikringsselskabets kon-
kurs til fordringshaverne.
Det indebærer ifølge F&P, at der er situationer, hvor forsikringstageren ef-
ter udløbet af Garantifondens dækningsperiode (fire uger efter meddelel-
sen) og indtil bortfaldet af forsikringsaftalen (efter tre måneder) kun kan
anmelde sit krav i konkursboet og dermed i bedste fald får udbetalt en di-
vidende efter at have ventet en årrække. Efter F&P’s opfattelse bør
der
10
L 38 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759474_0011.png
Side
11
af
18
skabes overensstemmelse mellem ovennævnte bestemmelser, idet mellem-
perioden og forskelsbehandlingen er meget svær at forklare. F&P bemær-
ker, at en sådan ordning også ville have gjort det nemmere at administrere
de eksisterende danske konkurser.
Kommentar
Med den gældende bestemmelse i § 5, stk. 3, i lov om en garantifond for
skadesforsikringsselskaber, hvorefter Garantifonden dækker erstatnings-
krav, der er opstået 4 uger efter, at enten kurator eller Garantifonden har
givet meddelelse om forsikringsselskabets konkurs til fordringshaverne,
sikres på den ene side en rimelig frist for en forsikringstager til at finde et
nyt forsikringsselskab, og på den anden side lægges der et vist tidsmæssigt
pres på forsikringstageren til hurtigt at få omplaceret sine forsikringer,
hvilket er vigtigt, ikke mindst i tilfælde, hvor der f.eks. er tale om lovpligtige
forsikringer.
Den foreslåede bestemmelse vedrørende erstatningskrav til skadelidte, der
er bosat i Danmark, for tingsskade eller personskade forvoldt af et køretøj,
som er dækket af en motoransvarsforsikring i et skadesforsikringsselskab,
er en konsekvens af gennemførslen af motorkøretøjsforsikringsdirektivet.
Direktivet foreskriver, at Garantifonden skal dække i hele forsikringens lø-
betid, hvilket efter forsikringsaftaleloven er tre måneder efter konkursens
bekendtgørelse.
Det vurderes på den baggrund fortsat hensigtsmæssigt at have en tidsbe-
grænsning for andre erstatningskrav, hvorfor bemærkningerne ikke giver
anledning til ændringer i lovforslaget.
3.3.7. Dækning af restpræmie
F&P bemærker, at det i lovforslaget til den nye § 5, stk. 7, i lov om en
garantifond for skadesforsikringsselskaber foreslås, at danske kunder i
udenlandske forsikringsselskaber alene kan få dækning for restpræmie fra
Garantifonden i henhold til det foreslåede stk. 6, hvis et erstatningsorgan i
kundens forsikringsselskabs hjemland ikke dækker restpræmie. F&P anfø-
rer endvidere, at det med bestemmelsen sikres, at kunder i forsikringssel-
skaber i et andet land inden for EU/EØS, ikke kan få eventuel dækning af
restpræmie fra både Garantifonden i Danmark samt en tilsvarende fond i
forsikringsselskabets hjemland.
Det bør efter F&P’s vurdering fremgå af lovforslaget, at Garantifonden, i
tilfælde af at der udbetales restpræmie fra et andet EU/EØS-lands erstat-
ningsorgan, dækker subsidiært og ”topper op” om nødvendigt.
Kommentar
11
L 38 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759474_0012.png
Side
12
af
18
Det følger af den foreslåede nye § 5, stk. 7, at Garantifondens dækning af
restpræmie til danske motoransvarsforsikringstagere i udenlandske forsik-
ringsselskaber er begrænset til dækning i tilfælde af, at forsikringstagernes
restpræmie ikke dækkes af en tilsvarende ordning i forsikringsselskabets
hjemland. Bestemmelsen er udtryk for, at Garantifonden skal dække rest-
præmie subsidiært ift. en eventuel dækning af restpræmie fra et andet
EU/EØS-lands erstatningsorgan. Heri ligger også, at Garantifonden dæk-
ker en evt. difference, hvis ordningen i forsikringsselskabets hjemland ikke
dækker den fulde restpræmie, dog med en selvrisiko på 1.000 kr., som an-
ført i bestemmelsen.
Lovforslaget er på baggrund af F&P’s bemærkninger blevet justeret, så
det fremgår af bemærkningerne til den nye § 5, stk. 7, at bestemmelsen
også indebærer, at Garantifonden dækker en evt. difference, hvis ordnin-
gen i forsikringsselskabets hjemland ikke dækker den fulde restpræmie med
en selvrisiko på 1.000 kr.
3.3.8. Aftaler mellem EU/EØS-landenes erstatningsorganer vedr. mo-
toransvar
F&P bemærker, at i henhold til § 14 a i lov om en garantifond for skades-
forsikringsselskaber, så er Garantifonden bemyndiget til at indgå aftaler
med de øvrige EU-landes erstatningsorganer om samarbejdsprocedurerne.
F&P opfordrer i den forbindelse til, at der henvises til samarbejdsaftalerne
i lovforslagets bemærkninger, da F&P bemærker, at de er godkendt af EU–
Kommissionen og forventes underskrevet af erstatningsorganerne i alle
EU-lande
i løbet af efteråret. Aftalerne supplerer efter F&P’s vurdering
lovbemærkningerne.
Kommentar
Det bemærkes, at § 14 a i lov om en garantifond for skadesforsikringssel-
skaber implementerer motorkøretøjsforsikringsdirektivets artikel 10 a, stk.
13, 2. afsnit, litra a, og artikel 25 a, stk. 13, 2. afsnit, litra a, hvorefter hver
medlemsstat skal oprette eller godkende et erstatningsorgan og bemyndige
det til at forhandle om og indgå en aftale om deres funktioner og forplig-
telser og procedurerne for refusion.
Bemærkningerne til § 14 a udfylder, hvad der skal forstås ved samarbejds-
aftalen og dens indhold, hvorfor lovbemærkningerne til lov om en garan-
tifond allerede indeholder henvisning til samarbejdsaftalen. Efter Er-
hvervsministeriets seneste oplysninger har alle medlemsstater endnu ikke
underskrevet samarbejdsaftalen.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
12
L 38 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759474_0013.png
Side
13
af
18
3.3.9. Ny § 9 a om Garantifondens adgang til refusion
F&P opfordrer til, at sidste afsnit i bemærkningerne til den nye § 9 a tilføjes
eksempler for at lette forståelsen.
Kommentar
Sidste afsnit i bemærkningerne til den nye § 9 a er bemærkninger til den
foreslåede § 9 a, stk. 4, som fastslår, at hvis Garantifonden har ydet erstat-
ning til en skadelidt bosat i Danmark, jf. den foreslåede § 5 d i lov om en
garantifond for skadesforsikringsselskaber, hvor Garantifonden kan kræve
fuld refusion i henhold til stk. 1, indtræder Garantifonden i skadelidtes ret-
tigheder overfor skadevolderen eller dennes forsikringsselskab med und-
tagelse af, hvis skadevolderen er forsikringstageren eller en anden forsik-
ret person, som det insolvente forsikringsselskab ville have dækket efter
national ret.
Bestemmelsen gennemfører artikel 10 a, stk. 10, sidste afsnit, og artikel 25
a, stk. 10, sidste afsnit, i motorkøretøjsforsikringsdirektivet.
Forståelsen af bestemmelsen er uddybet i de foreslåede bemærkninger til
§ 9 a, stk. 4. Bestemmelsens formål er at tage hensyn til eventuelle forskel-
lige nationale regler på forsikringsområdet i de enkelte medlemslande. Det
er ikke hensigtsmæssigt at indsætte eksempler i bemærkningerne til be-
stemmelsen, da eksemplerne vil omhandle udenlandsk regulering.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
3.4. Dækning af bygningsbrandforsikringer samt sammenhæng mel-
lem bidragsydere og erstatningsmodtagere
F&P bemærker, at der bør skabes sammenhæng mellem Garantifondens
dækning og de forsikringstyper, der er pålagt bidragspligt. Det taler ifølge
F&P for, at bygningsbrandforsikringer på erhvervsejendomme ikke skal
være omfattet af Garantifondens dækning, jf. den gældende § 5, stk. 1, nr.
5, i lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber.
Bidragspligten er efter F&P’s opfattelse begrænset til privatforsikringer
(forbrugerforsikringer). F&P anfører, at den nuværende ordning indebæ-
rer, at Garantifonden, det vil sige forbrugerne, skal dække skader på f.eks.
større erhvervsbygninger, selvom de ikke er pålagt bidrag til Garantifon-
den.
Kommentar
13
L 38 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2759474_0014.png
Side
14
af
18
Der er ikke ved lovforslaget taget stilling til den problemstilling om byg-
ningsbrandforsikringer, som F&P rejser. Kommentaren angår således for-
slag til ændringer af bestemmelser, som ligger ud over dette lovforslag.
En fjernelse af bygningsbrandsforsikringer vil kræve en nærmere under-
søgelse, herunder en undersøgelse af baggrunden for, at Garantifonden på
nuværende tidspunkt dækker bygningsbrandsforsikringer, og vil i givet fald
kræve en tilpasning af de relevante bestemmelser i loven.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
3.5. Skærpet strafhjemmel i hvidvaskloven
F&P bemærker, at man er opmærksom på, at begrundelsen for ændringen
af hvidvasklovens § 78, stk. 2, er at rette op på en tidligere henvisningsfejl
og sikre en konsistent henvisning til de krav i hvidvasklovens § 11, stk. 3,
som er strafbelagte i henhold til hvidvasklovens § 78, stk. 1. F&P mener
dog, at der reelt er tale om skærpelse af straffeansvaret, og at det bør fremgå
af lovbemærkningerne.
Kommentar
Hvidvasklovens § 11, stk. 3, 1., 3. og 4. pkt., indeholder pligter, som virk-
somheder og personer, der er omfattet af hvidvaskloven, kan straffes for
ikke at overholde.
Efter den gældende bestemmelse i § 78, stk. 1, i hvidvasklov kan overtræ-
delse af hvidvasklovens § 11, stk. 3, 1., 3. og 4. pkt., straffes med bøde.
Efter den gældende bestemmelse i § 78, stk. 2, i hvidvaskloven kan over-
trædelse af § 11, stk. 3, 2. og 3. pkt., der kan straffes med fængsel.
Der er dermed tale om en uoverensstemmelse mellem hvilke dele af hvid-
vasklovens § 11, stk. 3, som kan straffes med bøde henholdsvis fængsel.
Uoverensstemmelsen skyldes en fejlhenvisning i Erhvervs-, Vækst- og Ek-
sportudvalgets betænkning af 30. maj 2017 til Lov nr. 651 af 8. juni 2017
Med den foreslåede ændring rettes der op på denne fejl, således at der
gives mulighed for at straffe overtrædelse af § 11, stk. 3, 1. og 4. pkt., i
hvidvaskloven med bøde hhv. fængsel, mens sanktionering af stk. 3, 2. pkt.
med fængsel bortfalder.
3.6. Omfanget af færdselslovens forsikringspligt
F&P og Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring (DFIM)
(fælles høringssvar) har bl.a. bemærket, at lovforslaget efterlader betydelig
14
L 38 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
Side
15
af
18
usikkerhed om, hvornår en skade skal dækkes af motoransvarsforsikrin-
gen, og hvornår en skade skal dækkes af eventuelle andre forsikringer,
f.eks. en erhvervsansvarsforsikring.
F&P og DFIM henviser herved til lovforslagets bemærkninger til lov-
forslagets § 13, nr. 2, hvor der anføres et eksempel på, hvornår et køretøj
på ulykkestidspunktet ikke kan anses for at blive anvendt på en måde, der
er i overensstemmelse med køretøjets funktion som transportmiddel (køre-
tøj alene anvendt som energikilde for et andet køretøj).
F&P og DFIM anfører, at eksemplet ikke er en typisk forekommende situ-
ation, og foreslår, at der i stedet angives eksempler, der omhandler motor-
redskaber, som er i gang med at grave, løfte eller på- og aflæsse, en truck,
der hæver eller sænker gaflerne, eller en kran, som holder stille og bruger
selve kranfunktionen.
F&P og DFIM foreslår i den forbindelse, at lovforslagets bemærkninger
også forholder sig til tilfælde, hvor et motordrevet køretøj delvist er i brug
som transportmiddel og arbejdsredskab, f.eks. tilfælde, hvor en gaffeltruck
kører frem og tilbage mellem en lagerhal og en lastbil for at flytte gods.
F&P og DFIM henleder endvidere opmærksomheden på en dom fra Høje-
steret, hvoraf det efter organisationernes vurdering følger, at de lovpligtige
motoransvarsforsikringer allerede omfatter de skader, som den foreslåede
udvidelse af færdselslovens § 105, stk. 1, 1. pkt., tager sigte på. F&P og
DFIM foreslår derfor, at lovforslagets bemærkninger tilpasses dette for-
hold.
Kommentar
Transportministeriet bemærker, at lovforslagets § 13, nr. 2, implementerer
artikel 1, nr. 1 b, og artikel 1, nr. 2 a, i Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2021/2118/EU af 24. november 2021. Ordlyden af § 13, nr. 2, her-
under at køretøjet på ulykkestidspunktet anvendes på en måde, der er i
overensstemmelse med køretøjets funktion som transportmiddel, skal der-
for forstås i overensstemmelse med direktivets fastlæggelse af begrebet.
Direktivet anvender en meget bred forståelse af, hvornår et køretøj anven-
des på en måde, der er i overensstemmelse med dets funktion som trans-
portmiddel. Det vil således i direktivets forstand kun være ganske få og
særlige tilfælde, hvor et køretøj i praksis ikke anvendes i overensstemmelse
med dets funktion som transportmiddel. Ét af de få eksempler herpå
og
hvor der således ikke vil være forsikringspligt
er det i lovforslaget nævnte
eksempel med et køretøj, der alene anvendes som energikilde for et andet
køretøj. Eksemplet stammer fra retspraksis.
15
L 38 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
Side
16
af
18
For så vidt angår de af F&P og DFIM nævnte eksempler med motorred-
skaber, som enten holder stille og udfører en arbejdsfunktion eller er i be-
vægelse og udfører en arbejdsfunktion, skal Transportministeriet henvise
til lovforslagets bemærkninger til § 13, nr. 2, hvoraf fremgår, at de fleste
motorredskaber, når de bruges som arbejdsredskaber, også må anses for
at være i brug som transportmiddel. Da den foreslåede § 13, nr. 2, skal
fortolkes i overensstemmelse med direktivet, er det Transportministeriets
umiddelbare vurdering, at køretøjerne i de nævnte eksempler med forbe-
hold for sagernes konkrete omstændigheder vil skulle betragtes som om de
anvendes på en måde, der er i overensstemmelse med køretøjets funktion
som transportmiddel.
Transportministeriet skal i den forbindelse henlede opmærksomheden på,
at lovforslagets § 13, nr. 2, alene udvider den gældende forsikringspligts
omfang til også at gælde for skader, der indtræffer uden for færdselslovens
anvendelsesområde. Lovforslaget ændrer ikke på, hvilke skadestilfælde der
er omfattet af det objektive ansvar i færdselslovens § 101, stk. 1. Dette vil
fortsat kun være tilfælde for skader, der forårsages ved færdselsuheld eller
ved eksplosion eller brand, der hidrører fra køretøjets brandstofanlæg. Er-
statningsansvar for skader, der forvoldes af motordrevne køretøjer på an-
dre måder, vil fortsat hvile på et uagtsomheds/culpa ansvar.
Transportministeriet bemærker endvidere, at den gældende forsikrings-
pligt i færdselslovens § 105, stk. 1, omfatter alle skader, som forvoldes af
et motordrevet køretøj inden for færdselslovens anvendelsesområde. Er-
statning for skader, som måtte forvoldes i de situationer, som nævnes i ek-
semplerne anført af F&P og DFIM, vil således efter gældende ret allerede
skulle være omfattet af en motoransvarsforsikring, hvis de forvoldes inden
for færdselslovens anvendelsesområde.
For så vidt angår Højesterets dom af 8. juni 2023 i sag BS-27456/2021,
bemærker Transportministeriet, at der i den pågældende sag var enighed
blandt parterne om, at skaden indtraf uden for færdselslovens anvendel-
sesområde. Dommen omhandler således alene en konkret fortolkning af de
to involverede forsikringsselskabers specifikke aftalevilkår.
Transportministeriet bemærker i den forbindelse, at det fremgår af pkt.
2.16.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, at det er almindeligt, at
motoransvarsforsikringer allerede i dag er udfærdiget på en sådan måde,
at de også dækker skader, som køretøjer forvolder uden for færdselslovens
anvendelsesområde. Dette til trods for, at der efter den gældende færdsels-
lov ikke er pligt hertil.
16
L 38 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
Side
17
af
18
4.
Oversigt over hørte organisationer, myndigheder, mv.
Aalborg Universitet, Aarhus BSS, Advokatsamfundet, Aiia A/S, Akade-
misk Arkitektforening, Akademikerne, Andelskassen, Arbejderbevægel-
sens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES),, Arbejdsmar-
kedets Tillægspension (ATP), AUTIG
Autobranchens, Handels- og In-
dustriforening, Auto Branchen Danmark, Beredskabsstyrelsen, Bilsyns-
Branchen, Brancheforeningen for Aktive Ejere i Danmark, Capital Law
CPH, CBS, CEPOS, Computershare, Cyklistforbundet, DAFINA, Dan-
marks Motor Union, Danmarks Nationalbank, Danmarks Skibskredit A/S,
Danmarks Tekniske Universitet - Institut for Transport, Dansk Aktionær-
forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bil-
forhandler Union, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomskredit, Dansk Ejen-
domsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Forening for
International Motorkøretøjsforsikring (DFIM), Dansk Handicap Forbund,
Dansk Industri, Dansk Iværksætter forening, Dansk Investor Relations
Forening
DIRF, Dansk Kredit Råd, Dansk Kørelærer-Union, Dansk Me-
tal, Dansk Mobilitet, Dansk Person Transport, Dansk Standard, Dansk
Transport og Logistik, Danske Advokater, Danske Forsikringsfunktionæ-
rers Landsforening, Danske Kørelæreres Landsforbund, Danske Maritime,
Danske Motor Cyklister, Danske Rederier, Danske Regioner, De Danske
Bilimportører, Den Danske Aktuarforening, Den Danske Dommerfor-
ening, Den Danske Finansanalytikerforening, Den danske Fondsmægler-
forening, Det Centrale Handicapråd, Det nationale netværk af virksom-
hedsledere, Den Sociale Retshjælp, Det økonomiske råds sekretariat
(DØRS), Digitaliseringsstyrelsen, Dommerfuldmægtigforeningen, Dom-
stolsstyrelsen, Drivkraft Danmark, Dækbranchen Danmark, e-nettet, Ejen-
domsforeningen, Experian, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Falck
Danmark A/S, FDFA
Foreningen af Danske Forsikringsmæglere og For-
sikrings Agenturer, FDIH
Foreningen for Distance- og Internethandel,
Finans Danmark, Finans og Leasing, Finansforbundet, Finanshuset i Fre-
densborg A/S, Finansministeriet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
First North, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet Tænk, Forbrugsfor-
eningen, Forenede Danske Motorejere (FDM), Foreningen af Forretnings-
førere for Udenlandske Forsikringsselskaber, Foreningen af Frie Kørelæ-
rere, Foreningen af Interne Revisorer v/ Jesper Siddique Olsen, Foreningen
af Køretekniske Anlæg i Danmark, Foreningen af Offentlige Anklagere,
Foreningen af Vognimportører i Danmark, Foreningen Danske Revisorer,
Foreningen for platformsøkonomi, FOREX, Forsikring & Pension, Forsik-
ringsforbundet, Forsikringsmæglerforeningen, v/ Direktør Flemming Ko-
sakewitsch, Forsvarets Færdselscenter, Forsvarsministeriet, Frie Danske
Lastbilvognmænd (FDL), FSR
danske revisorer, Garantiformuen, Gode
penge, Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, Helsingør Kørelærer
Forening, HK, Horesta Arbejdsgiverorganisation, Hvidvasksekretariatet,
Håndværksrådet, Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation
17
L 38 - 2023-24 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
Side
18
af
18
(ISOBRO), Institut for Menneskerettigheder, International Transport Dan-
mark (ITD), Intertrust (Denmark), ISACA Denmark Chapter, IT-branchen,
KLIKO
Kørelærere i Køge og omegn, KommuneKredit, Kommunernes
Landsforening, Komiteen for god selskabsledelse, Kørelærerforeningen,
Kromann Reumert, Kuratorforeningen, Københavns Universitet, Land-
brug & Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd, Landsdækkende banker,
Landsforeningen af forsvarsadvokater, Landsforeningen for Bæredygtigt
Landbrug, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, Landsforeningen af
Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede, Ledernes Hovedorganisation, Liberale
Erhvervs Råd, Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond
(LD), Midtsjællands Kørelærerforening, Motorcykel Forhandler Forenin-
gen, Motorhistorisk Samråd, Motorstyrelsen, Mybanker, Nets A/S,
NOAH-Trafik, Nokas Kontantservice P/S, Nordic Blockchain Associa-
tion, Oxfam IBIS, Parcelhusejernes Landsforening, Penneo A/S, Politifor-
bundet, Postnord Juridiske afdeling, Revisornævnet, Rigsadvokaten, Rigs-
politiet, Roskilde Universitetscenter, Rådet for bæredygtig trafik, Rådet for
Sikker Trafik, Samtlige byretter, Sikre Veje, SKAD arbejdsgiver- og bran-
cheforening, Skibs- og Bådebyggeriets Arbejdsgiverforening, SLD, Tra-
fikforbundet, Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet, Transpor-
tens Arbejdsgivere (ATL), Transporterhvervets Uddannelser, Syddansk
Universitet, Telekommunikationsindustrien i Danmark, Udbetaling Dan-
mark, UlykkesPatientForeningen, Vestre Landsret, Veteranknallertklub-
ben Aktiv, VISA, VP Securities A/S, Western Union, Transparency Inter-
national Danmark, Ældre sagen, Ørsted, Østre Landsret, Færøernes selv-
styre via Rigsombudsmanden på Færøerne og Naalakkersuisut, Grønlands
selvstyre, via Rigsombudsmanden i Grønland.
2. Oversigt over organisationer m.v. som har haft bemærkninger
med indhold
Følgende organisationer m.v. har haft bemærkninger med indhold:
Finans Danmark, F&P i samarbejde med Dansk Forening for International
Motorkøretøjsforsikring (DFIM), Garantifonden for Skadesforsikringssel-
skaber og Green Energy Denmark.
18