Erhvervsudvalget 2023-24
L 39 Bilag 4
Offentligt
Ændringsforslag
til 2. behandling af
Forslag
til
Lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere (L 39)
Ændringsforslag
Af erhvervsministeren, tiltrådt af [udvalget]:
Til § 2
1)
I
nr. 8
udgår »mindst«.
[Sproglig rettelse]
2)
I
nr. 9, litra c
og
d
ændres »eller til selve kreditaftalen« til: »eller i forbindelse med selve
kreditaftalen«.
[Sproglig rettelse]
Til § 4
3)
I
stk. 1, nr. 2,
ændres »kreditservicevirksomheders« til: »kreditservicevirksomhedens«.
[Sproglig rettelse]
Til § 12
4)
I
stk. 1, nr. 1,
ændres »disse oplysninger« til: »oplysningen«.
[Sproglig rettelse]
Til § 16
5)
I
stk. 1
ændres »med relation til kreditgivers« til: »i forbindelse med en kreditgivers«.
[Sproglig rettelse]
L 39 - 2023-24 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra erhvervsministeren
Til § 17
6)
I
stk. 2
ændres »underretter kreditkøberen eller dennes eventuelle repræsentant« til: »skal kre-
ditkøberen eller dennes eventuelle repræsentant underrette«.
[Sproglig rettelse]
Til § 18
7)
I
stk. 1
ændres »til selve den misligholdte kreditaftale« til: »af selve den misligholdte kredit-
aftale«.
[Sproglig rettelse]
Til § 21
8)
I
stk. 2
ændres »oplyser om« til: »indeholder«.
[Sproglig rettelse]
9)
I
stk. 5
ændres »omfatte« til: »inkludere«.
[Sproglig rettelse]
Til § 23
10)
I
stk. 2
ændres »ligebehandlingsloven« til: »lov om ligebehandling af mænd og kvinder med
hensyn til beskæftigelse m.v.«
[Præcisering af henvisning]
Til § 34
11)
I
stk. 1
ændres »jf. dog stk. 2« til: »jf. dog stk. 2 og 3«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 36
12)
I
stk. 2, nr. 3,
ændres »§ 8, nr. 5« til: »§ 8, stk. 1, nr. 5«.
L 39 - 2023-24 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra erhvervsministeren
[Præcisering af henvisning]
Til § 41
13)
I
stk. 3
udgår »eller forbud«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets § 2, nr. 8, definerer kreditservicevirksomhed.
Det foreslås at ordet »mindst« udgår af bestemmelsen, da ordet er overflødigt.
Den foreslåede ændring er en sproglig rettelse, der ikke medfører materielle ændringer.
Til nr. 2
Lovforslagets § 2, nr. 9, definerer kreditserviceringsaktiviteter.
Det foreslås at ændre »eller til selve kreditaftalen« til: »eller i forbindelse med selve kreditaftalen«.
Den foreslåede ændring er en sproglig rettelse, der ikke medfører materielle ændringer.
Til nr. 3
Lovforslagets § 4, stk. 1, fastsætter betingelser, der skal være opfyldt, hvis en kreditservicevirksom-
hed skal modtage og opbevare midler fra låntagere.
Forslaget til stk. 1, nr. 2, fastsætter, at virksomheden skal sikre, at midlerne er beskyttet mod krav fra
kreditservicevirksomheders øvrige kreditgivere, navnlig i tilfælde af insolvens.
Det foreslås at ændre »kreditservicevirksomheders« til: »kreditservicevirksomhedens«, da der henvi-
ses til den ansøgende virksomhed.
Den foreslåede ændring er en sproglig præcisering, der ikke medfører materielle ændringer.
Til nr. 4
L 39 - 2023-24 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra erhvervsministeren
Lovforslagets § 12, stk. 1, fastsætter, at en kreditservicevirksomhed, der har opnået en tilladelse i
overensstemmelse med §§ 3 eller 4 her i landet, og som ønsker at levere tjenesteydelser i form af
kreditserviceringsaktiviteter i et andet land i Den Europæiske Union, skal meddele dette til Finanstil-
synet og oplyse om forholdene nævnt i nr. 1-7.
Forslaget til stk. 1, nr. 1, fastsætter, at det skal oplyses, hvilket værtsland kreditservicevirksomheden
ønsker at levere tjenesteydelser i, og, hvis kreditservicevirksomheden allerede har kendskab til disse
oplysninger, den medlemsstat, hvor en kredit blev ydet, hvis den ikke blev ydet i Danmark eller i
værtslandet.
Det foreslås at ændre »disse oplysninger« til: »oplysningen«, da der henvises til oplysningen om den
medlemsstat, hvor en kredit blev ydet, hvis den ikke blev ydet i Danmark eller i værtslandet.
Der er tale om en sproglig præcisering, der ikke medfører materielle ændringer.
Til nr. 5
Lovforslagets § 16, stk. 1, fastsætter, at en kreditkøber, der er hjemmehørende i Den Europæiske
Union, eller som har sit vedtægtsmæssige hjemsted, eller, hvis den i henhold til national ret ikke har
et vedtægtsmæssigt hjemsted, sit hovedkontor i Den Europæiske Union, skal udpege et kreditinstitut,
et ejendomskreditselskab, der er underlagt tilsyn efter lov om ejendomskreditselskaber, en forbrugs-
lånsvirksomhed, der er underlagt tilsyn efter lov om forbrugslånsvirksomheder, eller en kreditser-
vicevirksomhed til at udføre kreditserviceringsaktiviteter med relation til kreditgivers rettigheder i
henhold til en misligholdt kreditaftale eller selve den misligholdte kreditaftale, der er indgået med
forbrugere.
Det foreslås at ændre »med relation til kreditgivers« til: »i forbindelse med en kreditgivers«, så ord-
lyden er ens med bestemmelsens stk. 2.
Den foreslåede ændring er en sproglig rettelse, der ikke medfører materielle ændringer.
Til nr. 6
Lovforslagets § 17, stk. 2, fastsætter, at hvis kreditkøberen eller dennes eventuelle repræsentant, jf. §
18, udpeger en anden enhed end den, der blev underrettet om i henhold til stk. 1, underretter kredit-
køberen eller dennes eventuelle repræsentant Finanstilsynet herom senest på datoen for ændringen
med angivelse af identiteten og adressen på den nye kreditservicevirksomhed eller anden enhed.
Det foreslås at ændre »underretter kreditkøberen eller dennes eventuelle repræsentant« til: »skal kre-
ditkøberen eller dennes eventuelle repræsentant underrette«, så det fremgår klart, at der er tale om en
pligt.
Den foreslåede ændring er en sproglig præcisering, der ikke medfører materielle ændringer.
L 39 - 2023-24 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra erhvervsministeren
Til nr. 7
Lovforslagets § 18, stk. 1, fastsætter, at en kreditkøber, som ikke er hjemmehørende i Den Europæiske
Union, eller som ikke har sit vedtægtsmæssige hjemsted, eller, hvis kreditkøberen i henhold til nati-
onal ret ikke har noget vedtægtsmæssigt hjemsted, sit hovedkontor i Den Europæiske Union, når der
er indgået en aftale om overførsel af en kreditgivers rettigheder i henhold til en misligholdt kreditaf-
tale eller til selve den misligholdte kreditaftale, som er udstedt af et dansk kreditinstitut, skal udpege
en repræsentant, som er hjemmehørende i Den Europæiske Union, eller som har sit vedtægtsmæssige
hjemsted, eller, hvis den i henhold til national ret ikke har noget vedtægtsmæssigt hjemsted, sit ho-
vedkontor i Den Europæiske Union.
Det foreslås at ændre »til selve den misligholdte kreditaftale« til: »af selve den misligholdte kredit-
aftale«, så det fremgår klart, at pligten gælder ved indgåelse af en aftale om overførsel af en kreditgi-
vers rettigheder i henhold til en misligholdt kreditaftale og ved indgåelse af en aftale om overførsel
af selve den misligholdte kreditaftale.
Der er tale om en sproglig rettelse, der ikke medfører materielle ændringer.
Til nr. 8
Lovforslagets § 21, stk. 2, indeholder en opremsning af forhold, som kreditkøberen eller enheden, jf.
§§ 16 eller 17, eller kreditservicevirksomheden, hvis der er udpeget en sådan til at udføre kreditser-
viceringsaktiviteter, skal oplyse låntager om.
Det foreslås at ændre »oplyser om« til: »indeholder«, så indledningen af bestemmelsen stemmer
overens med formuleringerne i opremsningen.
Der er tale om en sproglig rettelse, der ikke medfører materielle ændringer.
Til nr. 9
Lovforslagets § 21, stk. 5, fastsætter, at kreditkøberen eller enheden, jf. §§ 16 eller 17, eller kredit-
servicevirksomheden, hvis der er udpeget en sådan til at udføre kreditserviceringsaktiviteter, i al ef-
terfølgende kommunikation med låntageren skal omfatte oplysningerne nævnt i stk. 2, nr. 6.
Det foreslås at ændre »omfatte« til: »inkludere«.
Den foreslåede ændring er en sproglig rettelse, der ikke medfører materielle ændringer.
Til nr. 10
Lovforslagets § 23, stk. 2, henviser til ligebehandlingsloven.
L 39 - 2023-24 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra erhvervsministeren
Det foreslås at ændre »ligebehandlingsloven« til: »lov om ligebehandling af mænd og kvinder med
hensyn til beskæftigelse m.v.«, så der ikke kan opstå tvivl om, hvilken lov, der henvises til.
Der er tale om en præcisering, der ikke medfører materielle ændringer.
Til nr. 11
Lovforslagets § 34, stk. 1, indeholder en tavshedspligt for Finanstilsynets ansatte.
Lovforslagets § 34, stk. 2 og 3, indeholder undtagelser til denne tavshedspligt.
Det foreslås at ændre »jf. dog stk. 2« til: »jf. dog stk. 2 og 3«, så der henvises til begge undtagelserne.
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter, og medfører ikke materielle ændringer.
Til nr. 12
Lovforslagets § 36, stk. 2, indeholder en opremsning af, hvem der anses som part overfor Finanstil-
synet.
Stk. 2, nr. 3, fastsætter, at som part anses et medlem af en virksomheds bestyrelse eller direktion eller
en ledelsesansvarlig, når Finanstilsynet nægter en virksomhed tilladelse eller inddrager denne, jf. §
3, stk. 2, nr. 2, og § 8, nr. 5.
Det foreslås at ændre »§ 8, nr. 5« til: »§ 8, stk. 1, nr. 5«, da § 8 indeholder flere stykker. Med det
foreslåede undgås det, at der kan opstå tvivl om, hvilken bestemmelse der henvises til.
Den foreslåede ændring er af lovteknisk karakter og medfører ikke materielle ændringer.
Til nr. 13
Lovforslagets § 41, stk. 3, fastsætter, at en kreditservicevirksomhed, der ikke efterkommer et påbud
eller forbud, som er givet i medfør af § 25, stk. 3, og § 30, stk. 2 og 3, eller en virksomhed, der
undlader at meddele eller berigtige oplysninger efter § 28, straffes med bøde.
Det foreslås, at »eller forbud« udgår, da lovforslagets § 25, stk. 3, og § 30, stk. 2 og 3, giver Finans-
tilsynet kompetence til at udstede påbud og ikke forbud.
Den foreslåede ændring er en sproglig præcisering, der ikke medfører materielle ændringer.