Skatteudvalget 2023-24
L 5
Offentligt
2785093_0001.png
22. november 2023
J.nr. 2022 - 13403
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 5 - Forslag til Lov om en ekstraskat for visse koncernenheder (minimums-
beskatningsloven).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 11 af 10. november 2023.
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
L 5 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm., om ordningen efter selskabsskatteloven § 3, stk. 4, er en fradragsberettiget udlodning
2785093_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorvidt ordningen efter selskabsskatteloven § 3, stk. 4, er en
fradragsberettiget udlodning, jf. minimumsbeskatningsloven § 20?
Svar
Selskabsskattelovens § 3, stk. 4, kan anvendes af fonde, der er skattepligtige efter fonds-
beskatningsloven, og foreninger mv., der er skattepligtige efter reglerne om foreningsbe-
skatning i selskabsskatteloven, når de pågældende fonde og foreninger mv. ejer den alt-
overvejende del af et selskab, dvs. mindst 75 pct. af selskabskapitalen. Reglen indebærer,
at indkomsten i selskabet er skattefri, i det omfang den udloddes til fonden eller forenin-
gen mv. og her uddeles til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål.
Lovforslagets § 20 vil skulle finde anvendelse på de ultimative moderselskaber, der er om-
fattet af en skattemæssig ordning, hvor beskatningen af enhedens resultat primært sker
hos deltagerne, idet udlodninger af selskabets overskud er fradragsberettigede. Den vil in-
debære, at et ultimativt moderselskab, som er omfattet af en ordning med fradrag for ud-
lodninger, under nærmere fastsatte betingelser vil kunne nedsætte den kvalificerede ind-
komst med de udlodninger, der er foretaget i det relevante regnskabsår.
Der skal være tale om en skattemæssig ordning, der er udformet med henblik på, at be-
skatningen sker på et enkelt niveau hos selskabsdeltagerne ved, at overskudsudlodninger
er fradragsberettigede, jf. lovforslagets § 20, stk. 6, nr. 1. Ordningen i selskabsskattelovens
§ 3, stk. 4, vurderes ikke at være en sådan ordning, da udlodninger ikke generelt er fra-
dragsberettigede for selskabet. Der er alene fradragsret for de udlodninger, som fonden
anvender til uddeling eller hensættelser til uddeling til almenvelgørende eller på anden
måde almennyttige formål. Andre udlodninger til fonden - og udlodninger til eventuelle
andre aktionærer - er ikke fradragsberettigede for selskabet. Der er således ikke tale om en
skatteordning, hvor selskabets udlodninger generelt er fradragsberettigede for selskabet
og beskattes hos fonden eller foreningen.
Det vil endvidere være en forudsætning for anvendelsen af lovforslagets § 20, at selskabet
er ultimativt moderselskab i koncernen. Medmindre fonden eller foreningen mv. er en
undtaget enhed, vil den almindeligvis være koncernens ultimative moder, idet den som
nævnt skal eje mindst 75 pct. af kapitalen i det selskab, der foretager udlodningerne.
Det bemærkes i den forbindelse, at kommentaren i høringsskemaet (bilag 1 til lovforsla-
get) til KPMG Acor Tax vedrørende moderfonde, der efter årsregnskabslovens § 111
vælger at undlade at udarbejde et konsolideret koncernregnskab, ikke kan anses for kor-
rekt. I kommentaren anføres, at reglen om tvungen konsolidering (deemed consolidation)
i lovforslagets § 4, nr. 6, litra d, ikke finder anvendelse, da årsregnskabsloven vil være en
almindeligt anerkendt regnskabsstandard i minimumsbeskatningslovens forstand.
OECD’s sekretariat har imidlertid oplyst, at denne fortolkning af den bagvedliggende be-
stemmelse i OECD’s modelregel ikke er korrekt, idet reglen om tvungen konsolidering vil
skulle finde anvendelse, når fonden ikke indgår i konsolideringen som følge af et fravalg.
Dette forventes at blive præciseret i
en kommende opdatering af OECD’s kommentarer
til modelreglerne og vil også blive præciseret i et ændringsforslag til 2. behandlingen af
lovforslaget.
Side 2 af 2