Skatteudvalget 2023-24
L 5
Offentligt
2785081_0001.png
22. november 2023
J.nr. 2022 - 13403
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 5 - Forslag til Lov om en ekstraskat for visse koncernenheder (minimums-
beskatningsloven).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 5 af 13. oktober 2023. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Hans Kristian Skibby (DD).
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
L 5 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm., om indførelsen af minimumsbeskatningsloven kan medføre dobbeltbeskatning for danske virksomheder
2785081_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om indførelsen af minimumsbeskatningsloven kan medføre
dobbeltbeskatning for danske virksomheder? Der henvises til en situation, hvor en dansk
virksomhed ender med at være skattepligtig af samme indkomst i både Danmark og ud-
landet, idet udlandet beskatter bruttoindkomsten, hvorimod lempelsen i den danske skat
beregnes ud fra en udenlandsk
nettoindkomst (benævnt ”nettoprincippet”). Vil ministe-
ren i forlængelse heraf overveje, om opgørelsen vedrørende lempelsesberegningen, som
virksomhederne efter de danske regler skal foretage, kan forenkles?
Svar
Indledningsvist skal det bemærkes, at der ikke foretages nogen ændringer i lempelsesbe-
regningen med indførslen af minimumsbeskatningsloven.
Efter gældende ret giver Danmark lempelse for udenlandsk beskatning, idet der altid kan
opnås creditlempelse for udenlandske skatter. Lempelsen gives ved, at skat betalt i udlan-
det kan fradrages i den danske skat af den pågældende udenlandske beskattede indkomst.
Der gives dog aldrig fradrag for et større beløb end den danske skat af indkomsten. Mak-
simeringen betyder, hvis den udenlandsk skat er højere end den danske skat, betales den
overskydende udenlandske skat af virksomheden og ikke af den danske statskasse.
Ved beregning af den maksimale lempelse anvendes et nettoprincip. Den udenlandske
lempelsesberettigede indkomst skal opgøres efter danske regler. Indkomsten skal således
reduceres med de udgifter, der vedrører indkomsten. Kan en udgift ikke henføres til en-
ten den danske eller den udenlandske indkomst, sker der en forholdsmæssig fordeling.
Nettoprincippet understøtter reglen om fradragsmaksimering. Formålet er, at der ikke
skal lempes for mere end en reel dobbeltbeskatning af samme indkomst.
Hvis beregningen i stedet baseres på et bruttoprincip, vil alle udgifterne skulle fragå i den
danske indkomst, så denne vil blive lavere, mens den udenlandske indkomst ikke vil blive
reduceret. Lempelsesberegningen ville dermed kunne give et større lempelsesbeløb. Brut-
toprincippet vil kunne føre til en lavere samlet beskatning, hvor det er skatten til Dan-
mark, der falder. Det vil reelt betyde, at det bliver den danske stat, der kommer til at be-
tale den udenlandske skat, i det omfang denne er højere end den danske skat på indkom-
sten. Bruttoprincippet vil dermed kunne virke som et tilskud til virksomhed i udlandet.
Der bør derfor ikke gives lempelse med et større beløb end den danske skat beregnet af
indkomsten som opgjort efter danske regler. De danske regler er i øvrigt i overensstem-
melse med OECD-principperne om, at der maksimalt gives lempelse svarende til den
danske beskatning af indkomsten (ordinær credit).
Det synes ikke muligt at forenkle reglerne uden at gå på kompromis med ovennævnte
principper.
Side 2 af 2