Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24
L 56 Bilag 1
Offentligt
2769942_0001.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
J.nr.: 2023-1581
Den 16. august 2023
Dansk Erhvervs høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om
fremme af vedvarende energi
Dansk Erhverv finder det positivt, at lovforslaget kan muliggøre en forenklet og hurtig ansøg-
nings- og tilladelsesproces for repowering af havvindanlæg.
Repowering, eller levetidsforlængelse, rummer et stort potentiale til at fremme den danske VE-
kapacitet. Dansk Erhverv opfordrer derfor til, at et hovedfokus i arbejdet med den kommende be-
kendtgørelse bliver at undersøge, om en længerevarende levetidsforlængelse er mulig, og hvordan
der kan etableres rammer, der muliggør en sådan levetidsforlængelse. Havvindmøllernes fulde
teknologiske levetid bør udnyttes. Derfor bør reguleringen ikke anvende en indskrænkende tids-
lig/og eller kapacitetsmæssig tilgang til repowering.
De økonomiske og teknologiske muligheder for repowering vil variere for de forskellige danske
havvindmølleparker. Derfor opfordrer Dansk Erhverv også til, at Energistyrelsen er i tæt kontakt
med branchen, herunder de eksisterende koncessionshavere af ældre havvindmølleparker, når
det endelige regelsæt skal fastlægges og udmøntes. Det skal sikre, at regelsættet tager højde for
forskellene parkerne imellem.
Endelig vil Dansk Erhverv kraftigt opfordre til, at tidsfristen for tilladelsesprocessen for repowe-
ring ikke overstiger et år. Myndighederne bør således anvendes fristen for repowering, der er an-
givet i VEII-direktivets artikel 16 stk. 6:
”Medlemsstaterne
letter repowering af eksisterende an-
læg for vedvarende energi ved at sikre en forenklet og hurtig tilladelsesproces. Varigheden af
denne proces må
ikke overstige et år”.
Dansk Erhverv står naturligvis til rådighed, såfremt høringssvaret giver anledning til spørgsmål
eller behov for afklaring.
Med venlig hilsen,
Esben Thietje Mortensen
Fagchef for Energi, Dansk Erhverv
Side 1/1
L 56 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769942_0002.png
17. august 2023
SMEK
DI-2023-04893
Deres sagsnr.: 2023-1581
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Sendt på mail:
[email protected]
[email protected]
Høringssvar – forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende
energi
Dansk Industri vil gerne takke for lejligheden for at afgive høringssvar til forslag til lov om
ændring af lov om fremme af vedvarende energi.
Dansk Industri vil gerne understrege, at vi bakker op om en accelereret og hurtigere
udbygning med vedvarende energi, både som responsum til den nuværende energi- og
forsyningskrise, men samtidig som et vigtigt redskab for at komme i mål med den
grønne omstilling og nå 70 pct. reduktionsmålet for drivhusgasudledninger i 2030 og
klimaneutralitet i 2050.
Det påpeges, at der ønskes følgende præcisering til afsnittet om ”Tinglysning af
rettigheder over elproducerende anlæg”. Det vil være godt at præcisere VE-lovens §25,
stk. 1 og stk. 4, at der er tale om fastforankrede Energiproduktionsanlæg og ikke kun
Elproduktionsanlæg, således at det fremtidssikrer anvendelsen, at f.eks. PtX-anlæg også
vil være inkluderet i lovændringens afgrænsning.
Samme præcisering bør ske i lovforslagets almindelige bemærkninger under afsnit 3.2.2.
Så det ikke kun begrænses til ”vand og vind” men bredere set bør omfatte ”vedvarende
energikilder” og således præcisere, hvad ”tilsluttede anlæg” teknisk kan dække over.
Dansk Industri takker således for muligheden for at kommentere på og afgive
høringssvar og ser frem til den fortsatte dialog.
Med venlig hilsen
Søren Mensal Kristensen
*SAG*
L 56 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769942_0003.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
[email protected]
[email protected]
J.nr. 2023-1581
Finans Danmarks høringssvar til lov om
ændring af lov om fremme af vedva-
rende energi
Vi takker for lejligheden til at komme med bemærkninger til udkast til forslag om
ændring af lov om fremme af vedvarende energi (Repowering af bestående el-
produktionsanlæg på havet, tinglysning af el-produktionsanlæg i den eksklusive
økonomiske zone, justering af administrationen af visse pristillægsordninger til VE-
anlæg mv.).
Høringssvar
17. august 2023
Dok: FIDA-907839097-690075-v1
Kontakt Frederik Dam Hansen
Lovforslaget præciserer muligheden for tinglysning af elproduktionsanlæg med
tilhørende interne ledningsnet i den eksklusive økonomiske zone. Dette har til for-
mål at tydeliggøre realkreditinstitutters mulighed for at tinglyse rettigheder på
havvindmølleprojekter beliggende i den eksklusive økonomiske zone.
Danmark står over for en markant udbygning af havvind de kommende år, her-
under i Danmarks eksklusive økonomiske zone. Opførelse af havvindmøller i den
eksklusive økonomiske zone indebærer betydelige investeringer, og der er behov
for at sikre bedst mulige vilkår for at kunne tilbyde finansiering til sådanne projek-
ter om bæredygtig energi. Midlerne til investeringer i bæredygtig energi kan bl.a.
frembringes ved realkreditbelåning af havvindmøllerne i den eksklusive økonomi-
ske zone. I kraft af det danske realkreditsystem har Danmark noget af den billig-
ste finansiering i Europa, og Finans Danmarks medlemsinstitutter ønsker at med-
virke til at understøtte en bæredygtig udvikling i Danmark og resten af verden
ved at tilbyde egnede og relevante finansieringsløsninger. Finans Danmark finder
det derfor meget positivt, at lovforslaget tilvejebringer et klart retligt grundlag for
tinglysning af rettigheder over elproduktionsanlæg i Danmarks eksklusive økono-
miske zone.
Med lovforslaget sikres det, af hensyn til udbudsvinder, investorer, ratingbureauer
og Finanstilsynet samt øvrige relevante parter, at elproduktionsanlæg allerede
ved påbegyndelse af anlægsprojektet vil
blive anset som ”fast ejendom” i ting-
lysningslovens forstand, og dermed kan danne grundlag for realkreditbelåning.
Dette finder Finans Danmark meget positivt. Der er dog samtidig behov for æn-
dringer i yderligere lovgivning, og Finans Danmarks bemærkninger skal derfor ses
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
L 56 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769942_0004.png
i sammenhæng med bemærkningerne til de relevante lovforslag om forslag til
ændring af udstykningsloven og tinglysningsloven og ændring af lov om realkre-
ditlån og realkreditobligationer m.v., der præciserer mulighederne for tinglysning
af fast ejendom i Danmarks eksklusive økonomiske zone.
Foruden ændringerne i de nævnte lovforslag ser Finans Danmark også et behov
for, at det bliver gjort klart, at retsplejelovens regler om tvangsfuldbyrdelse finder
anvendelse i Danmarks eksklusive økonomiske zone. Dette gælder både i forhold
til reglerne om udlæg og tvangsauktion og reglerne om brugeligt pant. Det er
også nødvendigt, at det afdækkes, om der er behov for lovændringer i selskabs-
loven, konkursloven eller anden lovgivning, for at sikre muligheden for, at pantha-
ver midlertidigt kan udøve virksomhedens drift, hvis det bliver nødvendigt.
Høringssvar
Det er vigtigt, at ministeriet har fokus på at sikre en samlet løsning på tværs af lov-
givningen, og at de forskellige regelsæt og lovændringer spiller sammen.
FIDA-907839097-690075-v1
Der er desuden behov for, at der er klarhed over de lovmæssige krav, der sætter
rammerne for etableringen og driften af havvindmøller og andre elproduktions-
anlæg i Danmarks eksklusive økonomiske zone. Dette gælder også i forhold til til-
ladelser fra forskellige myndigheder. Det fremgår direkte af VE-lovens § 25, at det
kræver forudgående tilladelse fra klima-, energi og forsyningsministeren at kunne
etablere elproduktionsanlæg. Af forslag til lov om ændring af lov om udstykning
og anden registrering i matriklen og lov om tinglysning er det beskrevet, at
Geodatastyrelsen indfører et nyt register for bygninger på søterritoriet og i Dan-
marks eksklusive økonomiske zone, hvor elproduktionsanlæg også skal registreres.
Vi ønsker det afklaret, hvilke tilladelser der er nødvendige for, at der kan stilles re-
alkreditfinansiering til rådighed for elproduktionsanlæg i Danmarks eksklusive øko-
nomiske zone, herunder om det er tilstrækkeligt, at anlægget er registeret i
Geodatastyrelsens nye register.
Den foreslåede lovændring sikrer, at der ikke vil kunne opstå tvivl om tinglysnings-
rettigheders anvendelse på elproduktionsanlæg og tilsluttede anlæg i Danmarks
eksklusive økonomiske zone, og ændringen muliggør, af havvindmøller og andre
elproduktionsanlæg anses for fast ejendom og dermed kan realkreditfinansieres.
Bestemmelsens tekst er formuleret teknologineutralt og gælder både havvind-
møller og andre elproduktionsanlæg. I lovforslagets bemærkninger på s. 7, står
der i relation til lovens § 25, stk. 1:
”elproduktionsanlæg,
der benytter vand og
vind”. Men som bestemmelsen er formuleret, er andre typer elproduktionsanlæg,
som f.eks. udnytter solenergi, ikke udelukket fra bestemmelsen. Denne forståelse
er understøttet af forslag til lov om ændring af lov om udstykning og anden regi-
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
2
L 56 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769942_0005.png
strering i matriklen og lov om tinglysning, som umiddelbart muliggør, at andre ty-
per installationer kan kategoriseres som en bygning i Danmarks eksklusive økono-
miske zone, og som dermed kan realkreditfinansieres. Dette er i øvrigt i overens-
stemmelse med ejendomsbegrebet på land. Det skal afklares nærmere i lov-
forslaget, at lovforslaget gælder alle elproduktionsanlæg, og ikke kun dem, der
benytter vand og vind.
Det beskrives på lovforslagets s. 10, at
”Efter
praksis udgør en havvindmøllepark
et anlæg med tilhørende platforme med transformer-, konverterstationer, ser-
vicefaciliteter etc.”
I den forbindelse ønsker vi det afklaret, om en vindmøllepark
kan registreres som én bygning på fremmed grund, om hver vindmølle for sig er
én bygning på fremmed grund, eller om der er valgfrihed ift., hvordan en vind-
møllepark kan registreres.
FIDA-907839097-690075-v1
Høringssvar
Det kan med fordel tydeliggøres i lovforslagets bemærkninger, at havvindmøller i
Danmarks eksklusive økonomiske zone skal sidestilles med vindmøller på søterrito-
riet i forhold til kategorisering og værdiansættelse.
Med venlig hilsen
Ane Arnth Jensen
Viceadministrerende direktør i Finans Danmark
og direktør i Realkreditrådet
Direkte: 40384420
Mail: [email protected]
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
3
L 56 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769942_0006.png
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Att.: Maja Lykke Lorenzen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Dok. ansvarlig: NRS
Sekretær:
Sagsnr.: s2023-089
Doknr: d2023-23018-5.1
10-07-2023
Bemærkninger til udkast vedr. lov om ændring af lov om fremme af vedvarende
energi.
Green Power Denmark takker for muligheden for at komme med kommentarer til forslaget til lov om ændring
af lov om fremme af vedvarende energi.
Tinglysning af rettigheder over energiproducerende anlæg i EØZ
Lav en PtX-parat VE-
lov
Green Power Denmark støtter lovændringens formål om at sikre, at der ikke vil kunne opstå tvivl om
tinglysningsrettighedernes anvendelse for anlæg på den danske kontinentalsokkel uden for 12-
sømilegrænsen og i EØZ. At foreslå en tydeliggørelse og præcisering af VE-lovens § 25 er derfor fornuftigt.
Green Power Denmark finder det imidlertid vigtigt, at lovændringens afgrænsning af de omfattede tekniske
VE-energianlæg på søterritoriet og i EØZ bør været fremtidssikret i lyset af den hastige teknologiske udvikling
herunder på PtX-området, hvorfor paragraffens genstandsfelt ikke bør begrænses snævert til
elproduktionsanlæg med tilhørende ledningsnet. Det anbefales således at § 25 stk. 1 og stk. 4 ændres og
fremtidssikres så det tydeliggøres, at det omfatter fast forankrede
energiproduktionsanlæg,
der udnytter
vedvarende energikilder, med tilhørende opsamlings-, konverterings-, lagrings- og ilandføringsanlæg hvilket
bl.a. omfatter havvindmøller og PtX-anlæg med tilhørende kabel- eller rørførte opsamlings- og
ilandføringsanlæg. Green Power Denmark finder, at det bør give anledning til ændringer af både §25 og
lovforslagets almindelige bemærkninger under afsnit 3.2.3. som i den nuværende version omhandler
ti gslys i gsrettigheders a e delse på elproduktio sa læg og tilsluttede a læg ude at i ri ge
tilstrækkelig præ isio af, h ad …tilsluttede
a læg…
ka dække o er.
Med henblik på at sikre at danske rammevilkår, herunder VE-lo
e , er PtX-parat opfordrer Gree Po er
Denmark til, at Energistyrelsen benytter lejligheden til at genbesøge og gennemlæse ikke blot § 25, men hele
VE-loven. I den forbindelse opfordrer Green Power Denmark til, at det vurderes, om der er behov for at dansk
lovgivning nærmere definerer betegnelsen PtX-anlæg.
Der he ises i ø rigt til Gree Po er De ark s høri gss ar til
forslag til ændring af lov om realkreditlån og
realkredito ligatio er, lo o fi a siel irkso hed og forskellige a dre lo e , so o ha dler sa
ee e
og kalder på samme udvidelse af de omfattede tekniske anlæg.
1
L 56 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769942_0007.png
Green Power Denmark opfordrer på baggrund af ovenstående til at,
1.
§ stk. , og stk. , æ dres fra:
Etablering af elproduktionsanlæg, der udnytter vand og vind, med
tilhøre de i ter e led i gsa læg på søterritoriet og i de eksklusi e øko o iske zo e…”
til
Etablering af energiproduktionsanlæg, der udnytter vand og vind vedvarende energikilder, med
tilhørende interne ledningsanlæg på søterritoriet og i den eksklusive økonomiske zone
opsamlings-,
konverterings-, lagrings- og ilandføringsanlæg hvilket bl.a. omfatter havvindmøller og PtX-anlæg med
tilhørende kabel- eller rørførte opsamlings-
og ila dføri gsa læg…
2.
e ærk i ger u der afs it . . . æ dres så det fre går tydeligt, h ad …tilsluttede
a læg…”
indebærer. Herunder en præcisering, der fremtidssikrer VE-loven, så tilsluttede anlæg f.eks. omfatter
PtX-teknologi.
3. Energistyrelsen genbesøger hele VE-loven med det formål at sikre, at VE-loven også omfatter PtX i
dens formuleringer.
Repowering af bestående elproduktionsanlæg på havet
Green Power Denmark finder det positivt, at Klima- Energi- og Forsyningsministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om repowering med henblik på at understøtte en forenklet og hurtig tilladelsesproces for
repowering af bestående elproduktionsanlæg på havet. Green Power Denmark anser hurtigere
sagsbehandlingsprocesser, som nødvendige for at Danmark og Europa kan leve op til de klima- og
energipolitiske målsætninger mod og efter 2030.
Klare definitioner af ansøgninger, der kan kategoriseres som repowering
Der har længe været behov for at fastlægge klare rammer for repowering på havet. Det er således positivt,
at bekendtgørelsen skal definere en klar skelnen mellem ansøgninger, der kan kategoriseres som repowering,
og ansøgninger, der ikke falder under rammerne af repowering. Green Power Denmark opfordrer i denne
sammenhæng til, at repowering defineres bredt og samtidig kan sondre mellem projekter, der har et primært
formål om levetidsforlængelse af eksisterende anlæg (refurbishment
projects),
og fuld repowering hvor en
eksisterende park dekomissioneres og et nyt anlæg etableres på helt eller delvist sammenfaldende arealer.
Inddrag relevante brancheaktører
Green Power Denmark noterer sig med tilfredshed, at det videre arbejde med udmøntning af beføjelsen i en
bekendtgørelse vil pågå i efteråret 2023 med en forventning om ikrafttræden d. 1. januar 2024, og
understreger i samme ombæring behovet for at inddrage relevante brancheaktører, herunder Green Power
Denmark, som ønsker at bidrage til og følge udformning af de nærmere regler i den kommende
bekendtgørelse.
Understøt et tidssvarende lovforslag, der harmonerer med VE III-direktivet
Der er behov for ændringer af lovforslaget og dets bemærkninger, som sikrer en aktuel og tidssvarende
implementering af seneste EU-regulering. Lovforslaget referer i afsnit 3.1.2. til implementeringen af VE II-
direktivet, som har været utilstrækkelig i forhold til repoweringprojekter på havet. Green Power Denmark
mener, at det vil være hensigtsmæssigt, at lovforslaget tager højde for VE III-direktivet, hvis indhold i praksis
er fastlagt, og som ventes at træde i kraft til november 2023.
VE III direktivet indeholder særligt to pointer, som relaterer sig til repowering. Disse to pointer, bør ændringer
i VE-loven tage højde for.
2
L 56 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769942_0008.png
For det første, lægger VE III-direktivet op til, at landende skal sikre, at ansøgnings- og tilladelsesprocesserne
ikke blot er
hurtige,
men
hurtigere
jf. direktivets indledende betragtninger punkt 11c og 11e. Her fremgår
det bl.a., at et accelereret udbygningstempo for VE-projekter, gør det nødvendigt at fastlægge regler, som
forsimpler og forkorter tilladelsesprocesser. Der er således tale om, at EU-regulering med VE III-direktivet
forpligter la de de til
yderligere forsimpling og forkortelse
af ad i istrati e tilladelsespro esser
1
. Green
Power Denmark opfordrer til, at VE III-direktivets hensigt om accelereret VE-udbygningstempo og yderligere
forsimpling og forkortelse af tilladelsesprocesser tydeligt fremgår af loven og dennes bemærkninger.
For det andet, indebærer VE III-direktivet i
Artikel
16a, punkt 2, at tilladelsesprocessen til repowering af
eksisterende vedvarende energianlæg på havet ikke skal vare i mere end ét år. Green Power Denmark
opfordrer derfor til, at lovforslaget tager højde for VE III-direktivets pointe, og i arbejdet med at udmønte en
bekendtgørelse fastsætter regler, der gør det muligt, at give tilladelser til repowering indenfor ét år.
Green Power Denmark opfordrer på baggrund af ovenstående til at,
1. repowering defineres bred og som minimum kategoriseres efter to typer af projekter: Dels projekter,
vis primære formål er levetidsforlængelse (refurbishment
projects),
og dels projekter, vis primære
formål er opsætning af en ny havvindmøllepark efter dekomissionering af eksisterende projekt.
2.
æ dri ge i § 9 a, r. , r. præ iseres fra: »3)
om en forenklet og hurtig ansøgnings- og
tilladelsesproces for repowering af bestående elproduktionsanlæg
til
»3) om en
yderligere
forenklet
og
hurtigere
ansøgnings-
og tilladelsespro es for repo eri g af eståe de elproduktio sa læg”
3. der i udmøntningen af bekendtgørelsen tages højde for VE III-direktivets pointe om, at
tilladelsesprocessen til repowering af eksisterende vedvarende energianlæg på havet maksimalt
varer ét år.
En bred bemyndigelse er fornuftig, hvis man ikke kender svarene
men Folketinget bør som
minimum definere spørgsmålene
Gree Po er De ark fi der, at lo e s e ærk i ger ed fordel ka opliste de spor so Folketi get
bemyndiger ministeren til at udbore og udmønte i bekendtgørelsen, herunder bl.a. følgende elementer:
1. Undersøg hvorvidt en længerevarende levetidsforlængelse er mulig
Repoweri
g har i ko tekst af krige i Ukrai e fået for yet op ærkso hed so et igtigt ele e t i EU s
sikkerhedspolitik og forsyningssikkerhed. I Rådets forord
i g
Forordning 2022/2577 om en ramme for
fre sky delse af ud redelse af ed are de e ergi”
2
,
blev repowering fremhævet, som en vigtig del af
løs i ge på EU s afhæ gighed af gas.
Derudover fremhæver forordningen andre positive effekter af
repowering:
Repowering af et vindenergianlæg med mere effektive vindmøller muliggør, at den eksisterende
kapacitet opretholdes eller forøges imens man har færre, større og mere effektive vindmøller. Repowering
drager også fordel af den eksisterende nettilslutning, en sandsynligvis højere grad af offentlig accept og viden
om miljøpåvirkninger.
Tilsvarende understreger REPowerEU strategien, at tilvejebringelse af ekstra VE-
kapacitet
skal defi eres so
overriding public interest
.
Med afsæt i ovenstående, som understreger vigtigheden af repowering projekter, mener Green Power
Denmark, at det i forbindelse med udformningen af bekendtgørelsen skal afklares og kommunikeres klart,
hvilke grænser EU-retten og/eller udbudsretten måtte sætte for projekter, hvis primære formål er at
1
I den
foreløbige version af VE III-direktivet
fremgår følgende af de indledende bemærkninger:
: I order to a elerate the
pace of deployment of renewable energy projects it is necessary to adopt rules which would simplify and shorten permit-granting
pro esses,… , og
2
e A further si plifi atio a d shorte i g of the ad i istrati e per it-granting
processes for renewable
e ergy pla ts, … is e essary .
Rådets forordning:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022R2577
3
L 56 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
levetidsforlænge eksisterende parker. Det bør på den baggrund fremgå tydeligt i bekendtgørelsen, hvor
længe denne type af repowering-ansøgninger kan forlænge koncessionsperioden til eksisterende
havvindmølleprojekter.
2. Initiativret til fuld repowering hos koncessionshaver sikrer tempo
I forlængelse af foregående punkt, og med blik for at maksimere udbygningstempoet for VE-kapacitet, taler
meget for, at det vil være hensigtsmæssigt, at initiativretten til udskiftning af eksisterende
havvindmølleparker ligger hos markedsaktørerne, så man ikke skal vente på et politisk initiativ til at
gennemføre statsligt styrede udbud efter udløb af en koncession.
Hvis det sikres, at initiativretten ligger hos markedsaktørerne, kan det gøre det muligt, at ejeren af en
eksisterende park kan søge om tilladelse til repowering, allerede før udløb af koncessionsperioden. Således
sikres det, at der kan tilvejebringes mere og hurtigere VE-kapacitet med afsæt i en økonomisk optimering
frem for en politisk styring af, hvornår og hvor meget havvind der skal udbygges.
På baggrund af ovenstående opfordrer Green Power Denmark ligeledes til, at Energistyrelsen i efterårets
proces med udformning af en bekendtgørelse undersøger, hvordan de repoweringprojekter, som
ikke
kan
kategoriseres som levetidsforlængende projekter men derimod projekter med fuld udskiftning, kan ansøge
og opnå tilladelser via en model som sikrer overensstemmelse med de konkurrenceretlige regler, som EU-
retten og/eller udbudsretten sætter.
Administration af visse pristillægsordninger til VE-anlæg
Green Power Denmark har ingen bemærkninger til dette.
Regler om udpegede elektricitetsmarkedsoperatører i lov om fremme af vedvarende
energi
Green Power Denmark støtter op om forslag til at gøre VE-loven og elforsyningsloven begrebsmæssigt
konsistente.
Green Power Denmark står til rådighed for en uddybende dialog.
Mvh.
Marting Risum Bøndergaard og Nina Rask Skotte
4
L 56 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769942_0010.png
Modtager: Energistyrelsen
Afsender: HOFOR
Dato: 16.08.2023
Journalnummer: 20231581
Forsyningsstrategi energi
Direkte tlf.
27952171
E-mail
[email protected]
Høringssvar til forslag om ændring af lov om fremme af vedvarende
energi
HOFOR vil gerne takke for mulighed for at give høringssvar på Energistyrelsens forslag om
ændring af lov om fremme af vedvarende energi (VE-loven).
HOFOR ansøgte den 6. juli 2021 om tilladelse til at levetidsforlængelse driften af
Middelgrunden Havvindmøllepark med yderligere 25 år, dvs. en forlængelse af selve
elproduktionstilladelsen, som er givet efter VE-lovens §29. HOFOR modtog den 27. april en
screeningsafgørelse på ansøgningen og afventer at modtage de endelige tilladelser til at
forlænge elproduktionen med yderligere 25 år. HOFOR ser derfor positivt på forslaget om
at klima-, energi- og forsyningsministeren bemyndiges til at kunne fastsætte regler, som
forsimpler og øger transparens med henblik på at understøtte en forenklet og hurtig
tilladelsesproces for repowering af bestående elproduktionsanlæg på havet.
I forbindelse med levetidsforlængelse af Middelgrunden Vindmøllepark ønsker HOFOR at
udføre en opgradering af de eksisterende møller, herunder bl.a. at udskifte mindre
komponenter med fokus på opdatering af de sensorer og den software, som bruges til
overvågning af møllerne. De eksisterende møller vil ikke blive skiftet ud og vindmølleparkens
højde og kapacitet vil forblive det samme. Levetidsforlængelsen af Middelgrunden
Vindmøllepark er i HOFORs optik derfor ikke en klassisk repowering, som defineret i
elforsyningslovens §5:
”Fornyelse af elproduktionsanlæg, som producerer
VE-elektricitet, herunder fuld eller delvis
udskiftning af anlæg eller driftssystemer og udstyr med henblik på at erstatte kapacitet eller
for at øge anlæggets produktivitet eller kapacitet.” (Elforsyningsloven §5
stk. 28).
HOFOR ønsker at det præciseres, i hvilket omfang levetidsforlængelsesprojekter er omfattet
af definitionen af repowering og således er omfattet af lovforslaget.
HOFOR A/S
Ørestads Boulevard 35
|
2300 København S
|
Telefon 33 95 33 95
|
CVR-nr. 1007 3022
|
www.hofor.dk
Side 1 af
1
L 56 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769942_0011.png
RWE Renewables Denmark A/S og Andel Holding A/S takker for muligheden for at kommentere
på forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi.
Vedrørende Repowering af bestående elproduktionsanlæg på havet:
Danmark er et pionerland, når det kommer til opsætning af havvind. I 1991 blev verdens første
havvindmøllepark bygget i Danmark. Dette betyder også, at der i dag findes en lang række hav-
vindmølleparker, som har været i drift i mange år, og hvor de nødvendige tekniske og økonomi-
ske analyser for repowering eller levetidsforlængelse enten allerede er påbegyndt eller vil blive
igangsat indenfor for en kort årrække. I det perspektiv finder RWE og Andel det positivt, at man
ved lovforslaget lægger op til, at muliggøre en forsimpling og øget transparens med henblik på
at understøtte en forenklet og hurtig ansøgnings- og tilladelsesproces for repowering af hav-
vindanlæg.
Mere fleksible rammer for længerevarende levetidsforlængelse bør have hovedfokus:
Som beskrevet findes der en række aldrende havvindmølleparker, som indenfor de næste 15 år
vil skulle dekommisioneres, blive repowered eller levetidsforlænges
1
. Givet der er tale om en be-
tydelige kapacitet på +800MW, er det væsentligt at undersøge, hvorvidt det er muligt at indføre
bredere rammer for tilladt levetidsforlængelse, end hvad den sidste sætning i VE-lovens §29
muliggør, således at den fulde tekno-økonomiske levetid kan udnyttes for disse parker.
Det er RWE og Andels opfattelse, at forlængelse af elproduktionstilladelsen er afgrænset til”
i
særlige tilfælde [at] gives for et kortere tidsrum
2
”,
samt at denne afgræsning tager udgangs-
punkt i at dette
muligvis
kan være i strid med udbudspligten. I den forbindelse er det dog værd
at fremhæve, at de aldrende havvindmølleparker alle er kystnære, og det derfor pt. ikke forven-
tes, at arealerne genudbydes, samt at nogle af parkernes koncessionsaftaler, i modsætning til
f.eks. Thor, ikke har fastsat den mulige længde på levetiden.
Hertil kommer at invasionen af Ukraine har givet repowering en helt anden betydning, end da
VE2-direktivet blev udviklet, hvilket tydeligt fremgår af
”Forordning
2022/2577 om en ramme
for fremskyndelse af udbredelsen af vedvarende energi”.
Her fremhæves repowering som
yderst vigtig ift. dels at udnytte allerede eksisterende lokationer og netforbindelser
3
, og dels at
nedlukning af eksisterende kapacitet fremfor repowering vil komplicere situationen på energi-
markedet endnu mere
4
. Slutteligt er det ligeledes værd at bemærke, at repowering vil kunne bi-
drage positivt til reduktion af CO2 i det omfang, at produktion fra de eksisterende parker for-
trænger fossil elproduktion i Danmark såvel som i de nabolande, Danmark har udlandsforbin-
delser til.
Med udgangspunktet i ovenstående perspektiver kan det anføres, at en meget tidslig og/eller
kapacitetsmæssig afgrænset tilgang til repowering står i modsætning til intention af VE2-direk-
tivet og forordningen for fremskyndelse af VE bestemmelser. RWE og Andel opfordrer derfor til,
at et hovedfokus i det kommende arbejde med den nye bekendtgørelse bliver at undersøge, om
en længerevarende levetidsforlængelse rent faktisk er mulig.
Inddragelse af relevante aktører i det videre arbejde er vigtigt:
Det er RWEs opfattelse at Repowering omhandler levetidsforlængelse, men at dette kan ske enten via mindre justeringer
eller større udskiftninger af eksisterende anlæg Jf. VE-direktivets artikel 10.
2
jf. artikel 29 i VE-loven
3
Jf. Præambel 13 i forordningen
4
Jf. Præambel 14 I forordningen
1
L 56 - 2023-24 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar
2769942_0012.png
For repowering/levetidsforlængelse er det væsentligt at holde sig for øje, at der ikke er tale om
en homogen projektering. De tekniske og økonomiske rammer vil være forskellige for de forskel-
lige havvindmølleparker. Det er derfor vigtigt, at det kommende regelsæt, udmøntet via en be-
kendtgørelse, sker i tæt dialog med relevante aktører, såsom eksisterende koncessionshavere
af aldrende danske havvindmølleparker. Dette vil sikre, at de forskellige tilgange til sådanne
projekteringer er reflekteret i rammeværket.
Varigheden af tilladelsesprocessen for repowering er umiddelbart ikke konform med gældende
EU-ret:
Jf. VE-lovens §29 a, nr. 1 som fastsætter tilladelsesprocessen for repowering, som er bemyndi-
get via bekendtgørelse nr. 1215 af 5. juni 2021 om kontaktpunkt og tidsfrister for VE-tilladel-
sesprocessen, fremgår det af §8, at
”Myndighedernes sagsbehandlingstid
er under tilladelses-
processen underlagt en
samlet tidsfrist på maksimalt 2 år”.
Ifølge VE2-direktivet artikel 16
stk. 6, fremgår det, at
”Medlemsstaterne
letter repowering af eksisterende anlæg for vedva-
rende energi ved at sikre en forenklet og hurtig tilladelsesproces. Varigheden af denne proces
ikke overstige et år”.
I den forbindelse er det korrekt forstået, at såfremt Rådets forord-
ning 22022/2577 ikke forlænges, vil sagsbehandlingstiden for repowering blive 1 år som fore-
skrevet enten gennem en justering af ovenfornævnte bekendtgørelse eller i den bekendtgørelse,
som lovforslaget vil give Ministeren bemyndigelse til at udarbejde?
Vedrørende Tinglysning af rettigheder over elproduktionsanlæg i den eksklusive økonomi-
ske zone
RWE og Andel har ingen kommentarer
Vedrørende Administration af visse pristillægsordninger til VE-anlæg
RWE og Andel har ingen kommentarer
Skulle ovenstående give anledning til spørgsmål, står RWE og Andel selvfølgelig til rådighed for
en evt. uddybning og dialog om de angivne kommentarer.
Mvh
___________________________
Navn: Ole Hillebrandt
Titel:
Firma:
Dato:
___________________________
Navn: Pia Lanken
Titel: CEO RWE Renewables Denmark A/S
Firma: RWE Renewables Denmark A/S
Dato: 15/08/2023
___________________________
Navn: Pia Lanken
Titel: Head of Regulatory Affairs Denmark
Firma: RWE Renewables Denmark A/S
Dato: 15/08/2023