EU-dom om kompensation til flypassagerer ved aflysning

17.09.2015

EU-Domstolen har i dag afsagt en dom om kompensation til flypassagerer, når en flyafgang bliver aflyst.

Denne artikel dækker disse emner:
EU-Domstolen slår fast, at et luftfartsselskab ikke kan fritages for sin pligt til at betale kompensation til en flypassager, hvis en flyafgang aflyses på grund af uforudsete tekniske fejl.

Sagen kort
Sagen handler om hollandske Corina van der Lans, der havde reserveret en flybillet til en KLM-flyvning fra Quito i Ecuador til Amsterdam. Flyet ankom til Amsterdam med en forsinkelse på 29 timer.

Forsinkelsen skyldtes ifølge KLM ”usædvanlige omstændigheder”. To dele var defekte, og da der ikke var reservedele tilgængelige i lufthavnen i Quito, skulle de transporteres med fly fra Amsterdam, før de kunne monteres på det fly, der var i stykker.

KLM argumenterede for, at de defekte dele ikke havde overskredet deres gennemsnitlige levetid. Samtidig påpegede KLM, at den relevante fabrikant ikke havde informeret om, at der ville kunne opstå fejl efter en vis levetid.

Den hollandske borger lagde derfor sag an mod KLM ved retten i Amsterdam. Retten i Amsterdam ønskede EU-Domstolens stillingtagen til, om en teknisk fejl, der opstår pludseligt og ikke kan tilskrives manglende vedligeholdelse, er omfattet af begrebet ”usædvanlige omstændigheder”.

EU-Domstolen giver udtryk for, at luftfartsselskaberne må forvente at støde på tekniske fejl, når de driver luftfartsvirksomhed. Domstolen mener derfor ikke, at tekniske fejl, som bliver afdækket i forbindelse med vedligeholdelse af et fly, udgør ”usædvanlige omstændigheder”.

Kompensation og usædvanlige omstændigheder
Hvis en flyafgang aflyses, har luftfartsselskabet pligt til at give forplejning og en kompensation på mellem 250 og 600 EUR. Det svarer til mellem 1.800 og 4.500 kr., og er afhængig af distancen. Luftfartsselskabet skal dog ikke kompensere flypassageren, hvis det kan godtgøres, at aflysningen skyldes ”usædvanlige omstændigheder”. Det drejer sig f.eks. aflysning eller forsinkelse pga. vejrforhold, uforudsete sikkerhedsproblemer eller strejker.

Pressemeddelelsen fra EU-Domstolen kan læses her .

Spørgsmål & svar


Søg i alle spørgsmål og svar
Stil dit eget spørgsmål

Stil dit eget spørgsmål til EU-Oplysningen. Vi svarer som udgangspunkt inden for 24 timer.

Ring til os på
Tlf: +45 3337 3337
Stil os et spørgsmål
Bestil publikationer fra EU-Oplysningen
Følg os på Facebook
Følg os på Twitter
Folketingets cookiepolitik