Bedre forbrugerbeskyttelse ved køb af rejser

05.07.2018

Nye EU-regler giver bedre forbrugerbeskyttelse, når du selv har sammensat et rejsearrangement. Tidligere var du kun beskyttet, når du havde købt en traditionel pakkerejse af en rejseudbyder.

Den digitale udvikling har gjort, at forbrugere i langt højere grad selv sammensætter rejser ved at udvælge rejseydelser. Med nye EU-regler indføres der også forbrugerbeskyttelse for de rejser, hvor forbrugeren selv har udvalgt forskellige elementer.

I korte træk betyder en sammensat rejse, at du køber mindst to forskellige typer rejseydelser af samme udbyder, som indgår i samme rejse. Eksempelvis køber du flybillet gennem én udbyder, som også tilbyder dig et hotelværelse eller leje af en bil gennem andre leverandører. Der kræves bare, at du har købt mindst to forskellige typer af rejseydelser, som indgår i samme ferie.

Bedre rettigheder

Fra 1. juli 2018 giver de nye regler bl.a. forbrugerne bedre rettigheder på disse områder:

  • Tilbagebetaling og hjemtransport i tilfælde af konkurs
  • Afbestilling af rejsen mod at betale et rimeligt gebyr til rejseudbyderen
  • Overdragelse af rejsen til en anden
  • Tydelig ansvarsfordeling: Det er udbyderen af rejsen, der har ansvaret, hvis noget går galt, uanset hvem der leverer rejseydelserne.

Læs mere på Europa-Kommissionens hjemmeside: 

Senest opdateret: [11.07.2018]
Sideansvarlig: Stine Sofie Mathisen

Spørgsmål & svar


Søg i alle spørgsmål og svar
Stil dit eget spørgsmål

Stil dit eget spørgsmål til EU-Oplysningen. Vi svarer som udgangspunkt inden for 24 timer.

Ring til os på
Tlf: +45 3337 3337
Stil os et spørgsmål
Bestil publikationer fra EU-Oplysningen
Følg os på Facebook
Følg os på Twitter
Folketingets cookiepolitik