Folketingets EU-Oplysning har fødselsdag

05.04.2019

Lørdag d. 6 april er det præcis 25 år siden, telefonlinjerne til Folketingets EU-Oplysning åbnede første gang. Opgaverne har ændret sig meget siden 1994, men målet er det samme: Borgerne skal have saglig og neutral information om EU.

Da telefonlinjerne til Folketingets EU-Oplysning første gang åbnede i foråret 1994 hed statsministeren i Danmark Poul, information var noget, man hentede på biblioteket, og hvis man ville krydse Storebælt, så foregik det med skib. Der er altså sket ikke så lidt siden dengang.

Idéen til at oprette et EU-oplysningskontor opstod i begyndelsen af 90’erne, hvor vi i Danmark havde været igennem to folkeafstemninger om EU på bare et år. Vi skulle tage stilling til Maastricht-traktaten og Edinburgh-afgørelsen, hvor vi som bekendt fik vores fire forbehold.

Valgkampene var ophedede, og de bar præg af, at den tilgængelige information enten kom fra Kommissionen, Regeringen, Europa-Parlamentet, Dansk Industri, JuniBevægelsen eller et femte sted, der jo altså alle sammen havde holdninger til spørgsmålene. Det gjorde svarene farvede. Det blev besluttet at oprette et oplysningskontor, der skulle levere saglig og neutral information om EU og give befolkningen indblik i Folketingets behandling af EU-sager.

For at sikre neutraliteten og sagligheden placerede man det nye oplysningskontor i Folketinget, en model der siden er blevet kopieret i flere andre EU-lande. Den 5. april var der reception, og dagen efter – den 6. april – slog Folketingets EU-Oplysning, som det endte med at hedde, dørene op for første gang.

I tiden lige efter åbningen håndterede EU-Oplysningen omkring 500 spørgsmål om måneden – langt de fleste af dem per telefon. Det tal er faldet støt siden dengang, og i dag har svartjenesten omkring halvt så mange henvendelser.

Men verden har også flyttet sig, og især internettet har med sit udbredelse og indflydelse ændret betingelserne for, hvordan vi kommunikerer med hinanden. Informationer og nyheder om både stort og småt er i dag blevet tilgængelige for alle med en internetforbindelse.

Derfor har svartjenesten løbende fået selskab af forskellige publikationer og en af Danmarks største hjemmesider om EU, der dagligt har lidt over 2000 unikke besøgende. Sidste skud på stammen i kampen for saglig og neutral information er mere proaktive og opsøgende indsatser på sociale medier og omfattende undervisningsmaterialer.

Både verden, EU og Folketinget har ændret sig meget siden 1994, og konkurrencen om vores opmærksomhed er kun blevet større. Men målet for Folketingets EU-Oplysning er det samme i dag som for 25 år siden: Borgerne skal have adgang til saglig og neutral information om EU.

Jubilæet bliver løbende markeret på Folketingets EU-Oplysnings forskellige kanaler – følg med! 

 

Hvor meget ved du om EU - og om os? Prøv vores jubilæumsquiz her:

 

Sideansvarlig: Lasse Qvist

Ring til os på
Tlf: +45 3337 3337
Stil os et spørgsmål
Bestil publikationer fra EU-Oplysningen
Følg os på Facebook
Følg os på Twitter
Folketingets cookiepolitik