Elevspørgsmål til tema om budgetforhandlinger

Større

Opgave 1

Se videoen ”Hvad handler budgetforhandlingerne om?

  • Identificér, hvilke tre stridspunkter de aktuelle budgetforhandlinger giver anledning til.
  • Hvad er en budgetramme, og hvorfor laver EU budgetrammer?
  • Hvilke ønsker har de forskellige lande til EU’s budget, og hvad afgør mon de forskellige landes præferencer?
  • Overvej, hvorfor medlemslandene/Ministerrådet ønsker et lavere budget end EU-Kommissionen og Europa-Parlamentet?

Opgave 2

Se videoen ”Hvorfor vil EU-Kommissionen have nye indtægter?".

  • Forklar, hvilke nye typer indtægter der diskuteres.

Opgave 3

  • Undersøg, hvorfor nogle ønsker, at landene skal opfylde visse betingelser for at modtage penge fra EU’s budget.

Opgave 4

  • Åbn budgetmodulet og undersøg, hvornår Danmark blev nettobidragsland.
  • Hvilken udvikling kan dokumenteres i forhold til, hvilke lande der er henholdsvis nettomodtager eller nettobidrager?

Opgave 5

Opgave 6

Læs artiklen ”Massivt skift i borgernes syn på EU's problemer” af Per Thiemann, Politiken den 12. marts 2018. Søg f.eks. på Infomedia. 

  • Undersøg, hvilke emner der prioriteres højere af de europæiske borgere i 2017.

Læs artiklen ”EU-Kommissionen vil booste budgettet og straffe lande, der svigter EU's værdier” af Nilas Heinskou og Elisabet Svane, Politiken den 3. maj 2018.

  • Påpeg, hvorfor EU-kommissionen vil ”booste” budgettet. Hvad vil Kommissionen gerne bruge de ekstra penge på?
  • Diskutér, om der er en sammenhæng mellem de europæiske borgeres politiske dagsorden (i den første artikel) og Kommissionens budgetforslag (i den anden artikel).

Opgave 7

Gå ind på Eurobarometers hjemmeside og undersøg, hvilke emner der ligger højst på europæernes politiske dagsorden i de nyeste meningsmålinger. Anvend eventuelt den interaktive søgemulighed http://ec.europa.eu/Chart/.

Kig på spørgsmålene og vælg f.eks. spørgsmålet ”Two most important issues facing the EU at the moment”. Vælg ”Line chart” for at få et bedre overblik og begynd med at kigge på gennemsnittet i EU.

  • Undersøg herefter, hvordan den danske opinion adskiller sig fra EU-gennemsnittet.
  • Overvej, om der er metodiske aspekter, der kan være relevante at forholde sig til.
  • Diskutér, hvorvidt borgernes aktuelle præferencer afspejles i EU-politikernes politik i dag.
  • Underbyg gerne diskussionen med konkret viden om, hvilke emner der diskuteres i Europaparlamentet, ved at anvende hjemmesiden http://www.europarl.europa.eu/ - klik f.eks. på ”Seneste nyt”.

Opgave 8

De 7-årige budgetrammer i EU skal vedtages med enstemmighed af Rådet.

  • Hvilke årsager kan der være til at beslutningsprocessen for budgetrammen er fastlagt således, at den kræver enstemmighed?
  • Diskutér desuden, hvilke konsekvenser enstemmigheden i Rådet medfører. Inddrag gerne teorier fra international politik og/eller spilteori.

Opgave 9

Læs artiklen ”Sådan vil Danmark skabe økonomisk overskud i EU trods briternes exit” af Martin Kaae, Jyllands-Posten den 2. maj 2018. Søg f.eks. på Infomedia.

  • Forklar, hvilke interesser den danske regering forsøger at få igennem i budgetforhandlingerne. Inddrag gerne integrationsteorierne i forklaringen.
  • Hvorfor har den danske regering de interesser?
  • Diskutér, om Danmarks interesser ville varetages anderledes, hvis der havde været en socialdemokratisk ledet regering i foråret 2018.

Opgave 10

Se tv-klippet DR Undervisning: ”Nyt EU-budget – Danske landmænd kan blive ramt” (brug UNI-login), TV-avisen på DR1 den 1. maj 2018.

  • Hvorfor er landbrugsstøtten vigtig for hele Danmark ifølge landmanden, Christian Lund?
  • Har landmanden ret - hvorfor (ikke)?
  • Hvorfor vil Kommissionens forslag til en ændring af landbrugsstøtten ramme Danmark særlig hårdt ifølge DR-journalist Ole Ryborg?

Spørgsmål & svar


Søg i alle spørgsmål og svar
Stil dit eget spørgsmål

Stil dit eget spørgsmål til EU-Oplysningen. Vi svarer som udgangspunkt inden for 24 timer.

Ring til os på
Tlf: +45 3337 3337
Stil os et spørgsmål
Bestil publikationer fra EU-Oplysningen
Følg os på Facebook
Følg os på Twitter
Folketingets cookiepolitik