Kønskvoter i virksomheder: Lektionsplan

Større

 

Kønskvoter på EU’s dagsorden er historien om et direktivforslag i modvind. Dette er et tema om en kommissær, der ønskede at markere sig med et forslag, der fik Europaudvalget op af stolene, og det er om et emne, som mange har en klar holdning til.

I temaet beskæftiger eleverne sig med et aktuelt EU-politisk emne, nemlig spørgsmålet om, hvorvidt vi bør kvotere bestyrelsesposterne i de store virksomheder. Eleverne lærer om Folketingets rolle i den danske EU-politik og om forslagets væsentligste stridspunkter, og de udfordres på deres holdninger.

Nøgleord for temaet

  • Nærhedsprincippet
  • Parlamenternes mulighed for at give det ”gule kort”
  • Kønskvoter som et atypisk eksempel på Kommissionens lovforslag

Tidsforbrug 

  • Cirka 2 x 45 min. + 10-15 min. forberedelse i forudgående lektion.
  • Cirka 20 min. elevforberedelse (lektier) 

Materialeoversigt

  • Værdilinjen: Hvad er din holdning?
  • Tekst: Kommissionens lovforslag
  • Holdningskartoteket
  • Holdningsgrafen 
  • Test: Er du fordomsfuld? 
  • Link til fodboldklubbers websites
  • Desuden finder I under hjælperedskaber diverse links og artikler. 

Grundforløb

Dine elever får mulighed for at træne følgende faglige mål (fra B-niveau, STX, kan dog benyttes på alle niveauer): 

  • Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
  • Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsplaner i Danmark og EU og diskutere løsninger
  • Undersøge og sammenligne samfundsmæssige problemstillinger i forskellige lande, herunder samspillet mellem nationale og globale forhold
  • Dokumentere viden om sammenhænge mellem nationale, europæiske og globale udviklingstendenser. 

Download lektionsplan

Download lektionsplan til forløb på 4 lektioner:

Lektionsplan: Kønskvoter på EU's dagsorden

Spørgsmål & svar


Søg i alle spørgsmål og svar
Stil dit eget spørgsmål

Stil dit eget spørgsmål til EU-Oplysningen. Vi svarer som udgangspunkt inden for 24 timer.

Ring til os på
Tlf: +45 3337 3337
Stil os et spørgsmål
Bestil publikationer fra EU-Oplysningen
Følg os på Facebook
Følg os på Twitter
Folketingets cookiepolitik