Europaudvalget 2002
KOM (1992) 0560
Offentligt
1443312_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 3.5.2002
KOM(2002) 229 endelig
1992/0449 (COD)
UDTALELSE FRA KOMMISSIONEN
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, tredje afsnit, litra c),
om Europa-Parlamentets ændringer til Rådets fælles holdning til
forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes
eksponering for risici på grund af fysiske agenser (støj) (n'te særdirektiv i henhold til
artikel 16, stk. 1, i direktiv 89/391/EØF)
OM ÆNDRING AF KOMMISSIONENS FORSLAG
i henhold til EF-traktatens artikel 250, stk. 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1992/0449 (COD)
UDTALELSE FRA KOMMISSIONEN
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, tredje afsnit, litra c),
om Europa-Parlamentets ændringer til Rådets fælles holdning til
forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdstagernes
eksponering for risici på grund af fysiske agenser (støj) (n'te særdirektiv i henhold til
artikel 16, stk. 1, i direktiv 89/391/EØF)
1.
B
AGGRUND
Kommissionen sendte den 8. februar 1993 ovennævnte forslag til direktiv med
hjemmel i traktatens artikel 118A (nu artikel 137) til Europa-Parlamentet og Rådet
(KOM(1992) 560 endelig - 1992/0449 (COD)).
Det Økonomiske og Sociale Udvalg afgav udtalelse den 30. juni 1993.
Regionsudvalget meddelte ved skrivelse af 13. januar 2000, at der ikke ville blive
afgivet udtalelse.
Europa-Parlamentet vedtog en udtalelse ved førstebehandlingen den 20. april 1994.
Kommissionen godkendte 31 ændringsforslag fremsat af Parlamentet, heraf 4 delvist.
Kommissionen fremlagde et ændret forslag den 8. juli 1994.
Rådet vedtog enstemmigt sin fælles holdning den 29. oktober 2001. Kommissionen
støttede den fælles holdning.
Den 13. marts 2002 vedtog Europa-Parlamentet
19 ændringsforslag til Rådets fælles holdning.
ved
andenbehandlingen
I denne udtalelse gøres der rede for Kommissionens holdning til Europa-
Parlamentets ændringsforslag, jf. EF-traktatens artikel 251, stk. 2, litra c).
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
F
ORMÅLET MED KOMMISSIONENS FORSLAG
Det oprindelige forslag var baseret på traktatens artikel 118 A (nu artikel 137) og er
udformet som et særdirektiv i henhold til artikel 16, stk. 1, i rammedirektiv
89/391/EØF.
Forslaget tager sigte på at beskytte arbejdstagernes sundhed og sikkerhed i
forbindelse med eksponering for risici på grund af fysiske agenser. Forslaget
omfatter fire fysiske agenser: støj (risici for hørelsen), vibrationer (risici for hånd,
arm og hele kroppen) og elektromagnetiske felter og optisk stråling (sundhedsrisici
som følge af induktionsstrøm i kroppen, stød- og forbrændingsfare og optagelse af
varmeenergi).
Rådet har valgt en tilgang, hvor der er fokus på ét af disse elementer ad gangen
startende med vibrationer.
Alle delegationerne og Kommissionen accepterede at behandle forslaget skridt for
skridt, hvilket ikke udelukker de øvrige dele af Kommissionens forslag, som stadig
er til behandling i Rådet. I en erklæring fra Rådet til optagelse i Rådets mødeprotokol
gentages det, at forslaget stadig er til behandling, og at Rådet agter at behandle de
øvrige fysiske agenser på et senere tidspunkt.
Dette forslag om støj er i anden fase af den procedure, som blev vedtaget af Rådet,
og sigter mod at tilpasse direktiv 86/188/EØF til de generelle
forebyggelsesprincipper i direktiv 89/391/EØF.
3.
3.1.
K
OMMISSIONENS HOLDNING TIL PARLAMENTETS ÆNDRINGSFORSLAG
Sammenfatning af Kommissionens holdning
Kommissionen kan godkende elleve af ændringsforslagene fuldt ud (1, 2, 6, 7, 10,
11, 12, 14, 17, 18 og 22) og to ændringsforslag delvist (15 og 16).
Kommissionen kan ikke godkende seks af de ændringsforslag (3, 13, 20, 21, 23 og
25), som Europa-Parlamentet har vedtaget.
3.2.
3.2.1.
Parlamentets ændringsforslag ved andenbehandlingen
Godkendte ændringsforslag
3.2.1.1. Ændringsforslag 1 ("prioritering
af foranstaltninger til kollektiv beskyttelse")
(betragtning 10)
Ændringsforslaget tydeliggør den beskyttelsesbaserede metode.
3.2.1.2. Ændringsforslag 2 ("henvisning
til ISO-standard")
(betragtning 11 a (ny))
Dette ændringsforslag forklarer foranstaltningen angående målemetoder.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.2.1.3. Ændringsforslag 6 ("mindskelse
af det maksimale lydtryk for den øvre
eksponeringsaktionsværdi")
(artikel 3, stk. 1, litra b))
Ændringsforslaget
bringer
det
maksimale
lydtryk
for
den
øvre
eksponeringsaktionsværdi på linje med Kommissionens oprindelige forslag og
skaber dermed et vist spillerum mellem den øvre aktionsværdi og
eksponeringsgrænseværdien.
3.2.1.4. Ændringsforslag 7 ("henvisning
til effektiv støjeksponering")
(artikel 3, stk. 2)
Ændringsforslaget tydeliggør og forbedrer tekstens ordlyd ved klart at anføre, at
arbejdstagerens effektive støjeksponering er afgørende for anvendelsen af
eksponeringsgrænseværdier.
3.2.1.5. Ændringsforslag 10 ("vurdering
af risici og hensyntagen til personlige høreværn")
(artikel 4, stk. 6, litra j) (ny))
Ændringsforslaget forbedrer teksten ved at pege på et vigtigt element.
3.2.1.6. Ændringsforslag 11 ("sletter
slutningen af sætning")
(artikel 5, stk. 3)
Ændringsforslaget forbedrer teksten ved at slette en overflødig del.
3.2.1.7. Ændringsforslag 12 ("lig
med eller overskrider aktionsværdierne")
(artikel 6, stk. 1,
litra b))
Forslaget gør brugen af høreværn obligatorisk, når støjeksponeringen er lig med den
øvre eksponeringsaktionsværdi.
3.2.1.8. Ændringsforslag 14 (artikel 7, stk. 1)
Ændringsforslaget er af sproglig art.
3.2.1.9. Ændringsforslag 17 ("specificerer
spørgsmål, hvorom arbejdstagerne høres")
(artikel 9)
Ændringsforslaget tilføjer vigtige præciseringer til teksten.
3.2.1.10.Ændringsforslag 18 ("ret
til en forenklet audiometrisk undersøgelse")
(artikel 10,
stk. 2)
Ændringsforslaget giver arbejdstagere, der eksponeres for støj over den nedre
eksponeringsgrænseværdi ret til en forenklet audiometrisk undersøgelse, og styrker
dermed direktivets forebyggende aspekt gennem muligheden for tidlig
diagnosticering af eventuel nedsat hørelse.
3.2.1.11.Ændringsforslag 22 ("samlet
evaluering i Kommissionens rapport")
(artikel 15,
stk. 2)
Ifølge dette ændringsforslag skal Kommissionens rapporter om gennemførelsen af
direktivet også være baseret på ny viden og forskning og indeholde resultaterne af en
samlet evaluering af gennemførelsen.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.2.2.
Ændringsforslag, der godkendes delvist
3.2.2.1. Ændringsforslag 15 ("klarlægger
underretning om og træning i brug af høreværn")
(artikel 8, litra e))
Ændringsforslaget tydeliggør arbejdsgivernes ansvar, men bør generaliseres og
overføres som følger til et nyt stk. 2 under artikel 8:
"stk. 2.
Arbejdsgiveren sørger for, at de arbejdstagere, som eventuelt skal
anvende høreværn, får underretning om og træning i korrekt brug af de
forskellige høreværn, som virksomheden råder over."
3.2.2.2. Ændringsforslag 16 ("henvisninger
til andre artikler")
(artikel 8, litra g))
Kommissionen godkender henvisningen til artikel 10 i direktivet, men afviser
henvisningen til artikel 14 i direktiv 89/391/EØF, da den er overflødig.
3.2.3.
Ændringsforslag, der ikke kan godkendes
3.2.3.1. Ændringsforslag 3 ("Det
Europæiske Arbejdsmiljøagentur bør fremme udveksling af
god praksis")
(betragtning 12 a (ny))
Selvom Kommissionen kan tilslutte sig tanken bag ændringsforslaget, kan den ikke
godkende det.
En politisk forpligtelse bør ikke udformes som en betragtning, da dette strider imod
den "Interinstitutionelle aftale om fælles retningslinjer for kvaliteten af
EF-lovgivningens affattelse", ifølge hvilken "betragtninger ikke må indeholde
normative bestemmelser eller politiske ønsker".
3.2.3.2. Ændringsforslag 13 ("håndhæve
anvendelsen af høreværn")
(artikel 6, stk. 2)
Kommissionen kan ikke godkende dette ændringsforslag, da indholdet allerede er
dækket, hvis artikel 6, stk. 1 og 2, læses sammen.
3.2.3.3. Ændringsforslag 20 ("henvisning
til stk. 1a")
(artikel 11, stk. 2)
Kommissionen havde godkendt dette ændringsforslag, som ville have været en
teknisk justering som følge af ændringsforslag 19. Men da ændringsforslag 19 ikke
blev godkendt, giver dette ændringsforslag ingen mening.
3.2.3.4. Ændringsforslag 21
(artikel 11, stk. 2)
("udtalelse
fra
de kompetente sundhedsmyndigheder")
Hvorledes medlemsstaterne indhenter videnskabelige eller lægelige udtalelser i
forbindelse med undtagelser bør efter Kommissionens opfattelse behandles som et
subsidiaritetsspørgsmål.
3.2.3.5. Ændringsforslag 23 ("undtagelse
for musik- og underholdningssektoren")
(artikel 1,
stk. 2, første afsnit a (ny))
Der foreligger ingen videnskabelige årsager, der berettiger selv en midlertidig
udelukkelse af musik- og underholdningssektoren fra direktivets anvendelsesområde.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Desuden findes der høreværn på markedet, som er specifikt designede og tilpassede
til disse arbejdsmiljøer, og som ikke nedsætter forståelsen af tale eller fremførelsen
af musik.
3.2.3.6. Ændringsforslag 25 ("bibeholdelse
af direktiv 86/188/EØF for musik- og
underholdningssektoren")
(artikel 14)
Da dette er en teknisk justering som følge af undtagelse for musik- og
underholdningssektoren i ændringsforslag 23, afviser Kommissionen forslaget af de
samme grunde.
Derudover kan en bibeholdelse af direktiv 86/188/EØF
underholdningssektoren skabe juridiske komplikationer.
3.3.
Ændret forslag
I henhold til artikel 250, stk. 2, i EF-traktaten ændrer Kommissionen sit forslag i
henhold til det ovenstående.
i
musik-
og
6