Europaudvalget 1995-96
EUU Alm.del Bilag 531
Offentligt
1476211_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
AIm. del - blIaq 53I loffentl
Lqt
I
SOU.
Alm. del - bllag
336
At'lu,
A1n, alel - bllag
286
Asiatisk
Plads
2
EUROPAUDVALGET
DK-1448
Kiøbenh¡vn
K
Medlemmerne
Europaudvalg
og
af
Folket.
inget
s
dêrêq
Tlf.
+45
33
92
00
00
Êex +45
êj-
â¡'ì
€ñr'- 7.!.1êrô
3t
54 05 33
Tèlo<
31292 ETR
DK
Tèlegr
edr.
Euange¡es
Girokonto
3
00
18
06
Bilas
Konto¡
Jou¡¡¡l
m.
1
N.1
400.c.2-0
Dato
J-f
marts
L996
()
henblik
mødeE
i
Folketingets
Europaudvalg.
den
1-5.
marts
]-996
-
dagsordenspunkt
rådsTnØde
(arbejds-
og
socialministre)
den
29.
mart.s L996
-
fremsendes
vedlagt
Arbej
dsminist.erieEs
notat
vedrørende de
punk-
ter,
der
forventes
opt,aget
dagsordenen
for
råäsmø-
Med
det
.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1476211_0002.png
i)
(')
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1476211_0003.png
FAKTTJELLE NOTATER
TIL
FOLKETINGETS
EUROPAT,IDVALG
Rådsmødc
(arbejds-
og
socialministre)
dcn 29.
merts
1996.
13.
m¡rts
1996
J,n¡.9{6112-37
Dggsordencn forventcs
¡t
se
ud
som
følger:
l.
Fremtiden
for
soci¡t
bs¡þttelsc:
rãmmcr fo¡
en
curopæisk
dcbat
(KOM(es)466)
Forslag
til
dircktiv
om dc curopæiske
arbejdsmerkedsparte6
r¡mmcsft¡le
om
forældreorlov.
r)
2.
3.
4.
(KOM(e6)26)
(Evt.),1Endret
forrlag
til
direktiv
om
udståt¡oner¡rg
af arbejdståger€.
(KOM(et)230
&
r(oM(e3)22Ð
¡)
b)
-
Beskæftigelsc
opfølgning
lf
Det
Europæiske Råds møde
i
Essen
vedrøre¡de
beskæftieelse,
EuropæiskBeskæftigctscspagl
Kommissione¡c
udk¡st
til
meddetelse
vedrorendc
Fættesslsbets
strukturelle
potitikkcr
og
besleftigetse
5.
Meddelelse
fr¡
(r(oM(es)s47)
Kommissioncn
om
inform¡tion
og
høring
af erbcjdstagere.
o
6.
Evcntuelt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1476211_0004.png
ARBEJDSMIMSTERIET
t.
kontor
Den
13
mans
1996
Punkt
I
F¡ktuc¡t
notåt
Fremtidcn for
soci¡l
Uofvtte¡sclï"rncr
for
cùropæisk
debst.
L Beggrtnd
Komrnissionen
har
i
sit
sociare
ha¡rdringsprogram på
mettg{ang
siF
(
rgg5-rgg7)
af
12.
apnl
1995
lå''
op
tir
et
rarnmeinitiativ
ril
drãûebã.¡J,ít
i:"ñi¿¡ge
sociare
besþtærse
Mcddetetsen
om
ùemtiden
for
cocial
beskvnet*
." u¿r*¿,
i
henhord
tir
pfogralnmets
punkt
6.
l.
I
.
Jli'i,t
iuåióä
handrings-
.,
Baggrunden
for
medderersen
er
at-tydeliggøre
måIene for
detæ
ra¡nmeinitiativ
samt at foresrå,
hvordsn det
kan udbygges
ua¿e
aråe¿ìeñsr"äiiJi""mmissionen.
ii?:iäî:,,i
;lffilrui:ï:ijjt:"11"
ffiii,"*,,u*
r.-
uri'u
**,
.äliti*t
.g
Meddelelsen
lægger
op
til
en
fø¡ste
anaryse
og
debat
af
en
række
af
de
probrerner,
som
den
sociale
besk¡telse giver
anledning
.tr.
I¡dhold
Formålet
med
medderersen
er
at
åbne en debat på
curopæisk
pran
om Êemtide¡r
for
den sociare
til.
'
Kommissionen
vil
baggrund af
medremsstatemes
og
*"
berørte
peners
-"
ate
reahioner
inden
udgangen
af
¡996
foreslå en
opfølening
¿.bJã.
"f
I
meddelelsen beskrives de
fælþs
træk
i
lande¡res sociale beskyttetsessystemer,
hvor
den
sociale
vigtig
bestardder
.r
r"riJJ,.ì""îäï.ïLrokningr-"
ït.*g.:^:::
der
til.
at
d::i
rll"
i
medremsstateme.
ùamtrdrg
henviæs
hO.:
.,
;r"*rþl*;ì
gang om
reform
af
de
sociale
besþttclsesordninger,
si
der
kan
ske
en
tirpasning
t¡ïãîrin.na.
sociale
og
økonomiske forhord.
í-l
Kommissionen understrcger
i
meddetelscrq
¿t
det fortsâl
er den
enkelte medlemsståt,
der
cr
*eanr¡erins
oe
fi¡1r¡ri"g
T^i,l'lg
P:
besþrnetsæsystem.
Da
med¡emssr¿reme står
over
for
fæt*
piã",î.a1"
beskyttelsesområde
vil
da
være
værdifuldt
at dcbatte¡e
dissc e¡nner
"¿õt¿ti"g"i
og
proUaãei
*rplr¡rt
iriìire"Ë¡,;:
pl-
Kommissionen
lægger
op
til
¿t
bl.a.
førgende
probremstilringer
vir
kunne indgå
i
debatten;
r
Beskæftigclsc
og
social besk!¡ttetsc
- der
tægges
op
til
en
debat
onç
hvorledes
den soci¿le
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1476211_0005.png
beskyttelse
kan gøres mere hensiglsmæssig
og
beskæftigelsesfremmende
iforholdet
til
en
beskæft
igetsespolitik.
akiv
har problemer
finansieringen
af de socialc
bes-tcvu"lseroraningerË;;;"r:q,,I'"ã;"érî¿i"Ëîö
med
landenes
finansiering
af de
soc¡ie
der
op tir
en
debat om
balancen
mellem
lovbestemte
og zuppterend"
ríriJ"
tesl¡¿net.eso.dningur.
r
Fin¡nsiering
af social
besþttclsc
-
set
i
lyset af,
at
alle medlemsst¡ter
beskv"G;ï;å.ïLro,g,rgg.s
",
Indvirkningen
afdemoerafiskc ærrdringcr
_
d:r
lægges
op
til
debat
om, hvordan
medlemssbrerne
vit
håndteie de probremcr, -der
vil briveîn arge
af den
demografiske
udvikling,
ændrede
familiestrukture¡
og
livsstilstendenr"r.
-
--:'
-
'"
der
tægges
op
til
erfaringsudveksling
om
medlemsstatemes
$ndhedssvsterner
og
drifteriñeraf'sunrtioig
foreslâs
e,n
analyse
af
effekten
ved
i
højere
grad
at
give
murighed
r"t
¡"n¿.
'
* .Ændringer
i
sundbedswstemerne
_
1)
bevægelighed.
Der
lægges
op-tir
õr
¿"u"
¡."ãrã'ñä*ng
supprerende
sociale
beskyttelsesordnjnger og afko_oidinering
"ra"
af
skaaelovtvning
og
socialsikringsreg;ler, da de
eksiste¡endè regelsæt
i
visse
situatione,
ian
.,rr"
únjÃrg
fo, a"n
Êie
bevægelighed.
Endvidere
lægges
der op
til
en
debat
"n
orq
f,r.-iàiJ"-"rtJi"
,"ot"rrstaters
sociale
beskytælsesordninger
kin
være
en
hindring
fo,
¿en
Ã"
U-J¿gelighed.
'p*iJr,u*-ã1¡lgiüir¡.,
'
soci¡l
bestgrttelse
og
fri
bevægetighcd.
-
der
focuseres på
de
tundringer, der kan
være
for
den
fie
"i
'sociar
beskyfterse og
fri
udveksring
af_
tjeuectcydetser
-
der
rægges
op
t'debat
om
Iovbeste¡nte og ilJre-rovbestemte
beekirtelsäãi¿Jåe;-'r*hord
til
gætdende
EU-koordi-
neringsregler.
()
Soci¡l besþttelse
på længere
sigt
_
med henvisning
til
Crønbogen og
Hvidbogen om
europæisk
sociat-
og
-bejdsry_lfeds.lolitik
understÇ.,'"t
¿.r
mellenrlang sigt,
hvor
økonomisk
poritik og
sociatporiiik
inogar
i
et
samarbejde
i
stedet
for
at
være
i konflikt
med
hinanden
oei
lægges
õp t¡r
-
¿"uã,
år
mere
akivc
poritikker,
der sik¡e¡,
at
arbejde
og
--r¡r"i"tJ*tsling
om, hvord¿n
sociat beskyttetse
It:i58r":tt:
Tmtundef-qg.el
kan være
et effektivt
redskab
til
bekæmpáse
af
sociã
udstødelse.
'
rö-g-ør.;d;"g;;
Endelig
opregner Kommissionen følgende ramme
for
de
emner,
der
er modne
tir yderrigere
analyse
og
fælles
overvej
elser
*
Udfordringerne
fra
det voksende
skæve
forhold
mellem
arbejdsstyr.kens størretse
og
antallet
af
pensionister.
i
I
Hvordan
den sociale
besþtelse
kan
gøres mere
beskæfrigelsesfremmende.
Finansiering af
den sociate beskvttelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1476211_0006.png
"#"tË,.ï:*'å:'åi,ij#äì;i#låy
'
indrøreJse
aren
mere
svstematjsk udveksring
ar
En
bred
wrdering af'
hvordan koordineringen
afsociaJsik¡ingsordningerne firngerer
for
personer,
der
flytter
inden
for
Unionerl
og
ei
und"rrøeelsc
konvergeringm
af de sociale
uestynersarírãni;;
"-"-'"'
af
io¡holdcirnuU"rr'täråi"d"g"n
oe
undereøgerse
a{. efter
*,t*l^r::rlr:*
supplerende
ordninger, hvirke principper institutionenre,
¡ovDestemte
og
Indre
mârked
som stär
fo¡
båds
og
forsìking;elskaber
kan
arbeja"
,iJ"
,¡ã"j
¿o
".
r
Overvejelser
over Êemtiden
for
social
beskyttelse på
længere sigt.
III.
Eoring
Meddelelsen
har været forerag¡
EF-speciarudvarget
tir skriñlig
høring. ,{rùejdsmarkedets
paner
er
posrt¡ve
over
for
udveksline ef
erfaringcr
og
info-rïn"iioi..1rñ.¿* õoare
uuri.i¡tt.ùîrË
drøfrelse
a{
hvorledes
denior¡"r.
u*irä.ir.
*skæftigersesftemrnende
panerne
lægger vægt på at brive
inddrag"t
¡
¿euán*.
o"suõ"ï"åãrr".g*
organisarionerne,
at
organisering
og
fnansierine
so"ia"
anliggende
og
der
er
"raen
afgørende,
at der
i
fortsætrãrsen
af
debarten
ikiá
¡"æ*
,u
*tiativer,
der
ændrer pâ
deue
forhold.
rä.öä;;
,,
i
teJd"Ë;;;"tionart
ö
Mere
speciñkt
har
DA
tirkendegive!
at
der
ikke
ef behov
for
¿t
udvidc
forordning
n¡.
l40ti7l
omrrider,
der
ikke vedrører
arbe¡
skraôens
tt"
u""rã"igiãi,
og
kan
ej helre¡ støtte
tanken
om
til
fælles
overvejelser om Êemtiden
fbr
da
derte kan
forrolkes derhe4
at
social
besk¡telse
er et
EU-kompetenceområde,
*"iJt;qt;i.:i'ü;;""n
LQ
findcr
det
n¡tigt
med en
europæisk
debat
om
da
frøntidþe
sociale
besþttelsessysre¡¡\ hvor
der
vil
væîe
mulighed
for
særrigt
at
adyokere
ror ¿.n
i.,.,J"
,oder,
og
hvor
der kan
udveksles
synspunlcer
iforhold til
er,,rkke
konkrete
pr"bü;ün!;;
ETF
finder ikke
behov
for
overv-ejelser
og
anaryser,
der lægger
op
til
en
generer
samordning
afde
sociale
besþttetsessystemer
melt;
samtidig vægt
pi
at
der
sikes
en
koordinering
af de
konkrete
emtrer,
der
foredÀ',ìi'¿äioe
-¡yse
i
forhord tir
s¡¿¡e
initiativer,
der
arlerede
beha¡dres
f x.
ápførgni"t""
,.¡ï;;.;;;,;;¡äeg.,
JÈ*."-t"nkrusionerne.
{1Q
har tilkendegivet, at
den frie
arbejdes
efektivr
u
¡ßkaffe.de
ba¡i.rJr,
¿Ë
en
bedre samordning i
EU
om den
s.nrr"¿"
supplérende.
L¿der-.nes
torægelighed for
aóejdsragere bør
sættes
i
foo,rs,
og
der
bør
i"ri.,i"åäien
frie
bwægerighed.
Der
bør
være
den er
lovbestemr
erer
p*dor'ì.ä;;.
ïgvedo,rignisqtion
er
af
den
opfattelsg
at debarten må skabe
en
bred forståelse
for
at
man
ser på de mobiritetshæmmende
aspekter
i
à"
*.ìa.
u*r.Jr,tersesordninger,
og
overførsel
af
supplcrende pensionsordninger
er
ct
initiativ,
¿*
Uui
J.un"r.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1476211_0007.png
Amtsr,ädqfofeningen
understreger,
at
drift,
ûn¿nsiering og organisering
af sundhedsvæsenct
til
F,;:l*å,-¡."i1*,tyring
m
v
rigger derror
uden
for
den
kompetence, aer
er hjenrret
i
en analyse
or4 hvorvidt
der
kan
være
en
gwinst
veJ at tirbyde
,p.",¡r.ru"i-ãti!'i
ø
anaet
una.
iili"¿ii#;"XiJ::"::l:"i;pjåo?_ry,,1*:t;
rr"k;;.äif.ì
ËÏä;'ililä:är";jtffil,.ff'
konsekve¡rser.
fV.,Lovgivningsmæssige
og
stafsf¡rans¡êlle
konsekvc¡scr
Meodetetsen
viì
hverken
lovgivningsmæssige_
elJe¡
st¡ts6nansielle
relæggelser
Sagen
har
ikke
tidligere
været forelagt
Folketingeæ Europaudvalg.
fo
V.
T¡dl¡gere
i.)
r-)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1476211_0008.png
ARBEJDSMIMSTERIET
t.
kontor
Den
13.
marts
1996
punkr
2
Faktuclt notat
om
Forsleg
til
direktiv
om
de
europæiskc arbejdsmarkedsDaracns
r¡mme¡ft¡le
orD foræ¡d
reorlov
l.
Baggrund
og
hjcmmcl
Kornnrissionen
fr.
emrtF
oprinderig
forsrag
ø
i
november
t
983
med hjemmcr
i
artiker
r
00,
som
genrågne gange
i
perioden
Êem
ril
l9g4
forgives
blev
søgt
vedtaget
i
Rådcr.
Kommissionen iværksatte
den
baggnrnd
i
februar
1995 prorceduren
efrer
aftaren
om
sociar-
arbejdsmarkedsporitikken.
ben
Ia.
Je-cemberl995-indgit
ttrurcg,
cEEp
og
ETUC
en
r¿mmeaftale
om fo¡ældreorrov.
Herefter
har
ko-,n¡rJË*n
den
9.
februa¡
1996
fremsat det
fore-
liggende
direktidorsrag
med
hjemrnel
i
om
arbejdsma¡keds-
og
Forslager
ka,
vedrages
"rik
h;.üd;;û"rtal
med
setve
rammea.ftaren
erîealag
og
')
i;;;i:;;iä"r"n
;i:llrJ:Xff:
tr
Indhotd
Direktivforslaget
Med
direktivforslaget
gøres rammeaftaren
obrigatorish idet
medlemsskterne
pårægges,
evt. via
kollektive
aftaler,
nationalt at
sikre
rammeaftaii",
"n.¿ar"f*
Der
er tale
om et
minimumsdirektiv.
imprementeringen at
forbyde forskelsbehandling
gltæeees
grund
af
race,
ind$iuins,
hudfarve,
ierigion
og
der
nationa.l
oprinderse
i
stedet
for
naõon.riËi-ñr,¡ã"J"i.ind.rr"
"îr¡"iJ¡r"li¿""
fo.mentlig
den
betegnelse,
idet
dene svarer
til
¿n¿re
",
i
andre
intemationale
¡tte-¿¡st¡iJ;;;"J;""r-erser
konventioner.
lltedllnsstlgle
køn,
scksuel
{
t*ri"
/_.\
"ig."."iìo"rrîä
"¿,
r l
konekre
Der
skal nation¿lt
fsstsættes strafebestemmets-e¡,
der
er
effetlive,
afspejler
overtrædelsens
grovhed,
og
som er
tilsrrækkelige
til
"t
"irk",fsk
;kk;;;.
n.t.ãJã
Ramrneafr¿leE
omfatter
elle
arbejdstagere, mænd såvel som
lcvinder,
de¡
har en
arbejdsa.frale
eller
er
i et a¡bejdsforhord, der
er
dennereii
.tt".unã.tgi"ä
g;ìì."a"
i",ñ ffi;*:#*''
A-ftalen
giver
arbejdstagere
afbegge
køn
en
individuet
rer
til
orlov
ved
fødsel
cllcr
adoption
i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1476211_0009.png
minimum
tre
¡nåneder' Rettefi
gærder
pssning
afet
barn
i
alderen
0-g
år. Iførge
a-ftaren
bør
rerren
til
orlov principíett
ikke
kunne
o,..rfrr"r.eñe*
¡;r"ú;;""
Forslaget
vedrører
alene
reften
til
frsvær,
og
it:ke
spørgsmåtet
om økonomisk
kompensation
De nærmere
betingelser
for
adgangen
til
og
ansøgning
om foræld¡eorlov
fætsætter
arbejdsmarkidr,,
nll,*u.
For
cksempetkan det
fü;ffii":ff""j,:r
'
om orroven
p;;;-f";tirlnl
eter
dertid, opdert
eter
efter
en
opsparingsordning,
- om der
skal
f¡stsættes et
kav^om
ancie_ircipa
ø.¡Jet
L,
-
for
v.arsting
af-ar[;tävJr;
-
om
og under
çtytrys
1ee$
hvilke
betineerse¡
€rbddsãre,.øï;-rdsæic
a&ordetsen
af orrov
med henvrsning
til
virksomhedens
drift (f
eÈs'
erstatningsarb{ds,kraft,
hvor
en
be-
af virksomhedens
ansatre
sa¡riridig
.lrer
hvor
en
nøgefr¡nlcion
rammes),
lto**
skar
gives
hertid
:I
l1'kl
*t
vefó;p.a; äöä
;rk#;;;
i)
-
om
der skaf
gælde
særlige
regler
fo¡
små
virksomheder.
Aûalen
besk¡ter
arbejdstageme
mod
afskedigetse med
henvisning
til
orloven
y,,.Jr:lti,'r:ï*,Jtning
er arbejdstaseren
iføþe
afraten
bercttiget
tit
at vende
tilbage
tir
samme
Opnåede
rettigheder ved
orlovens
stan opretholdes under
orloven.
Ifølge
aftaren kan
det
nationart
bestetnmes,
hvilken
status
ansæt-tersesforholdet
h¿¡
under
orroven.
Ifølge
aûalen
gives arbeidstae
familiønæssige
årsager ved sygdom
og
u-tykke t
h"tr
t"",ffJiril*fr"aftvin8ende
"r
ñ"d.,
Aftalens
aßluttende
bestemmerser.omhandler
murig;hederne
for
at_fastrægge
mere
gunstige
aftarer
og
lovgivning
og fastsætter
en
¡eriodc_på
to,
ñ"
¿tJï*orndetse
med
korehive
aftarer,
for
medlemsstaternes
imprementeri'n'
giuo
br.a.
udtryk for
ønsker onr,
at uenighed
om afralens
forstôelse
"fRåã;-L;;t"t"i"i
først
.*
forrtrgg",
äa.n
.ftî""-r'p**
Gældcnde
d¡nsk
rct
Añalen vedrøre¡
fo¡hold,
do
i
?Trarf
er
regulerer i
lov
om
orlov, lov
om
dagpenge ved
sygdom
og fødset,
lov
om
sociat
bistand
It,
"e,ã;;";.-k"ir*.
orto"riJ.rË
på 70
(60);"ì.aï.v¡¡
oagpengemaksimum Beskæftigede
og
servstændþL
.ír,u.ri.¿¡u"n¿e
daspenge
ved orrovens
$Err
i
rÍfæHe-ar;üä'i;r.J;Loptio,\
skal være
berettiget
til
lov
om
dag¡rerige
vcd
+o+*
gryer-feane til
børnepasntngso¡rov
tir
personer med
børn
i
arde¡en
0_E
Ër
i
,
v-v
o¡¡
penocter på
mindst
13
og
trir¡-11"Èe,,ri+"n
jf
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1476211_0010.png
sygdom
og fødser Ledige
være
befetliger
til
arbejdsrøshedsdagpenge
erer
kontanthjælp efter
bistandsloven ued
orlovens
stai'
rfl *,1
modtage
.
Beskæfügede har rer
til
o¡lov
fra
ybrj-df
i
13
eller
26uger
afhængig af
barnas alder
oe
kan
derudover
afrare
vderügere orrov
i
opi'iart
sz
*",
nã'/har
¡et
rir orrov
for
hven
sf
deresiørn-
"e*
u*nä.,
,"¿ãi""a¡îrñL'i'
forùindelse
med
orloven.
m.ã"o"jd.cil;.
B*¡,;-ñtg;;;
;öäîälÍ.
"o-
Bistandsloven
giver ikke
ret
til
orlov,
men alene
ret
til
en
økonomisk kompensation
-_
i
form
godtgørelse
for
t¡bt
a¡bejdsfortjenesie.
.
-
af
IV.
Eøring
Forslaget blev forhandlet
EF-specialudvalgsmøda
den
5.
msrts
¡996.
lf1
f.¡raselere
og aóejdsragerc var positive
overfor
forstaget.
Man
var enigc
onq
at
Rådets
retsBkt
til
gennemførser
af
rammäûd*
nye
elementef
ti¡
8lftâlen.
it¿
urer;.ïgì¡l
¿"
absolut
minirnare
og
ikke
fbje
SALA-
lcur¡ne
ikke
tilslutte
,ie
eftersom
ikke
alle parter
på europæisk plan har
værec
med
til
at forhandle
indhold;
lr_l__€_1
af
¡ari;eaûalen.
I;"."iTH:ff
ffi
',:y::å,'f,::T:ffii:.i:ï,'".xer¡serEv.
På den
overenskomstdækkede
der
af
arbejdsmarkedet
antages
der i dag
at
være
beskyttelse
mod
aßkedigelse
af
en
tønmodtaeer,
d.,
h*
For
den ¡esrerende
del af
arõejdsma¡keder,
¿;;;;;;;;ä i*"r""ãi._rñ;äü"ïi"r.'.
k."
Jr;;.
bl¡;'b;;î;'ä-r'töil;;:."=
-"
VL
Tidligcrc
fo
relæggelscr
¡orslaget
har været foreraet Folketingets
Europaudvarg
den
r.
december
1995
tir
orientering
i
forbindelse med Kommissionen præsørlation
Ridsmødet
den 5.
dec.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1476211_0011.png
ARBEJDSMIMSTERIET
t,
kontor
Den
¡
3.
mans
I
996
F"kffior"r
(EvL
),r'ndrer
forsrag
tit
d¡rckt¡J#r
udstrtioner¡ng
ef srbejdsragerc
L
Baggrund
Det
oprindelige forsrac
ßoM.qlì?3'
cnd.udg.)
er oversendr
ül
Rädet
juni r99r,
mens
Kommissionens.forslag
(KoM(93)zzs
e¡ó.ule.ir"Ã-åg.'rr"¿,.lelscn
den 28.
&a F,uropa-pa¡t¿mentet
og
Det
økonomiske og sociale Udvalg
cr
overieía
den t6.
juni
1993.
t¡liå.i
)
Forslaget
er
et
minimumsdirektiv,
der
har
hjem¡¡ct
i
Tratratens art.
57,
stk.
2
og 66
om
tjenesteydelser.
Forslaga
kan veátages meã
k""üñ;än;à
II.
Indhold
F?ryI1
med
forslaget
er
at
H-fre,
hvilke
betingerser,
der skal overholdes i
værtsr¡ndø
af
arbejdsgivere,
der
udsende¡
arbejástagere
tir
.,
ii¿r"rt
digt
arbejde
i
en medremsstat.
"¿år"
Formålet
med
forslaget
er
ikke
at
harmonisere
arbejdsmukedsrovgivninge4
men
at
fastslå,
hvilken lov
eller
koüektive
overenskomsrer,
d.r
rlå-;;;;d.s
i
de
i
direhivet
nævnte situar¡oner,
Forslaget
finder
¡nvendetse
ansættelsasforhord,
hvor
der
som red
i udveksling
af
$ene_
steydelscr,
sker
en
udstationenng
af arùejdstagara
,¡l
Àørrrsstat.
Det
hu
i
denne
forbindclse
irrgen
betydning
om
den
udståtio-nerend"'virksimh"ã
.r l.iigg""a"
i
en
anden
medlems$st
cller
i
¡rrsr¡¡s¡r¡r)lt
et
tredjeland.
*
o
il::i:::f
regler om indrejse,
bopær
og arbejdsri[aderse
for tre
jelande
berøres
ikke
afdirektiv-
Direktivforslaget
skaj
omfatte
a[e
former
for udstationering
inden
for
¿re
sekrorer, dvs også
søfarç og
uanset længden.
I
øvrigt
er der alene
t¡le
om udstationering over
g¡ænserne,
dvs. et
bevægctser
indenfor
Ë¡
st¡ts
er
vv'a-v¡ùç¡
uruç¡r¡er en
omräde
ikke
er
omf¿ttet
af
direktivø.
MedlemssÞreme påscr, at
den
udstationerede
arbejdstager
ikke
unddrages
de
arbejdsvirkår
og
-
betingelser, der
er
gætdmde
for
arfejfg
.f
rt.a,
hvor
arbejdet
udføres
midrerti-
digt,
når
disse er
fastsai ved
lov,
administrative
besteriÃetser
e[er ko[ektive
aftarer.
Med
*--*;;;ãui
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1476211_0012.png
ff:::iäHiîg-ãr"'
kollekrive
a.ftaler menes
aftarer,
der er
alment
gærdende
i.da
pågældende om¡åde
e[er i
den
pågældende beskæftiserse
e'er
erhvervsgre;
a[,
ar
der
ikke
sker
¿"n
omrran¿iãùe;,üi';;;J;s
nationart
baseredc
virisomheder i
en
il;;ñ;*tning
Endvidere
gælder,
at
såfrer¡t
hjeinrandets
regrer skulle havc været
a¡vendt,
og
de
er
mere
gunstige
end
værtslandets,
,i
d"t
derrt
¿J
srd.i-
'-
Forslaget indeholder
cn keme
rf
obrþoriske
regtcr
-
hvor
disse
findes
-
som medlernsstateme
skal
påse,
at den
udstarionerede_arbeldstag.r
,irriirä.
öc,
t¡"
on,
en
mi¡imr¡¡nstiste,
som
ikke
forhindrer
medlemslandene
i
a"tsátte
"ï1"'-."-o'='
",
"r
í¿*äþä
De
obligatoriske
regrer
dreier
sig
om
førgende
omr¡ider: arbcjds- og hviretid,
ferie med
røn,
mindstelør\ arbcjdsmiljø,
bèsþnetse
samt
tigcbehurdling.
"luEäu.r"
.ø"]i
afiafi";;;;;g;rse
Bestemmclser
om ferie med
tøn
og
mindsætøn anvendes
ikke,
när
udstationeri¡gsperioden
varer
mindre end
l
måned
indenfor
en
rãfe¡e*.pøoã"
arbejdsperiõdtr
medregnes.
flïí.'narigur"
')
For
at
sik¡e
at udenlandske
virkso¡nheder
har kr¿¡hed
over,
hvirke regler
der er gældende,
skar
der
i
medlemslandene etable¡es
organer,
der
kur viOøegve
o-jysningo
h"rom.
Såûemt
en
udenlandsk
vírksomhed
ikke
hL
modtaget
såd;"i;då;g"r,
er de
heter ikke
bundet
deraf
Spørgsmålet
om
søgsmålskompetence
ovcrtades
til
medlernslandene.
n.
.+¡tE¿øofumenæt" ¡nal,oU
Forslaget
har
under
behandring
i
dets R.ådets
arbejdsgruppe
nogre
ændringer,
Í.åjjrn-øder:nd:såer
xompromisforslag
til
nogle af
aniklirne.
endvidere'hjdåìt"ri.n.r."
io*'ulãìiîîrääËi¿", .,
.
for
sociare
spørgsmÀr ders
Forslaget
gælder
h¡n for
virksomhedø
beliggende
i
fæüesskabet
og
samtidig
der foresiået
-u"iää.,
en
bestemmers€
of4
at 3.
randes
vi¡ksomrt"¿utït.;å
bedre ørd vûksomheder
beliggende
i
fællesskabet,
Endvidere
er
søån
f"r"rf¿"ir"år.s"
Med
hensyn
til
dækningsområde
er
en
opspritning
aûrængig
af
orn
arbejdsv'ká,rene
er
fastsat ved
lovgivning
elrer
gennøn
felsfel
koilektive añdår.
rorä".rerão-r",
grH.,
d.t,
det
arbejdsmarftedsmæssise
område
sk¡t
to¿e
an""i¿"1.,
Li"är.Ënor"".
Medlemsstareme
kan
dog
beirune,
at
de
kotehiärn"i..îgr¿
skar
6nde
anvenderse
andre
sektorer
end
bygge. og
anlægssektoren.
()
iil#;;bd;:o,
;ffi*ing"n
End:ider:
qgg:s
der
op
til,
at karensperioden
blivcr
gjon
fal$ltstiv,
således
at
hvert
medlemsland selv kan
fastlægge
en
sååur
peri"¿"
pl
ä
n*,ø
efler
samråd med
arbejdsmarkedets
parter.
õii
Med
hensyn
ti!
de
kollektive
overenskomster
foresrås,
at
disse
kan
a¡rvendes,
når
de
har
en
generel
virkning
på alle ensartede
virksomheder, og
0", ikk"
hiá;ärsketsbehandring
sted
meilem
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1476211_0013.png
nationaje og
udenrandske.virksomheder.
:"1.;[äi::il,ffi*::e,
Dette
betyder, at der kan
s¡ires
som
de
k
a"
d-e,lì;;iu"i;"","nskomsrer
de samme
*,av
til
sdles
tl
nationare
triå",å'r'-',î:îi'iîiffl,tjj]o*r,u,r.
"rkonrrirrrretren
er den
nu
roresrået
indrøjet
i
*t.lt"res,
I*:l¡t
opstitede
risre
at
at
for
vidt
an€,är
risten
over
arbejdsbctingerser
og
-virkiår foresräs den
i
reksren
være
åbe4
ñ"
.;';;;Ë]r;
**"
ske
eter
retningslinierne i
Rom_
konventionens
art.
7.
-:
op
for
den
og r*ren$idsbesremmerse
ha¡der
vedrørende
disse
ûo
besrem¡netser
;Dr
::'rt"'l::
t
et torsøg på at
løse
r'-..q*
utototn¿Jtñn
vedrørende
direkdvets
anvendelscsområde
iø¡en.io
rãilääriä
æn
l.g,
er
kompromisforsra*
roÀ*ä,ilä!iïJ,r*¿.,
-
)
at
det i fo¡bindelse
med anr¡cndelsesom¡.ådet
for
di¡ektivet
f¿stlægges,
at udstationeringen
at
være
omfsnø
¿f
direkrivet
for
st"r
rt",,¡
¡tentrît¿1iäi*ro.r,udsaftale,,.
at hovedregrerne er,
at
medremsstalemc
eft€r
samnid
..,
med arbejdsmarkedets
parter
ra$sæüe ør karensperiode på
kan
højst
3
.¡nuAir*
-
-*
Som undtagelser he¡Êa foreslås
følgende:
-
Arbejdsmarkedets parter
kan
i
forhi,,.l.t.-
*^r
:_r^e
-,
medìndaielse
af
kollektive
aftaler
flere
aktivitetsomrdde,
rr
aftale, at
et
clter
en
ftarensperiode
I
nriined.
n;Ï:,ltildels:
Dette betyder,
at
har
en
m
p",t.,
øsirægg;
karensperiode
3
mrinedea
t-.'ruujãr,n"rtäöoåL
*"æne
den
tir r
betvder
ige4
at
der i forbinderr..
måned.
Dece
r-d
il;Ë;;ri"ä;""skar
f."t.-tt",
.n
bestemmerse
arbejdsmarkedets
parter ved
om,
at
en
almat
gærdende
reget.
En
sådan
kotektiv
aftare kan ogsã
indgås
fællesskabsniv-eau
metem
de
respehive
parter
fællesskabsplan
for
derefter
at
È'rir.
medlemslande.
"iìä;:f*:'ä
ffi
,ïffiËî:ïffiff
k"it;ioi;;'"ã;;;ä;ï;.
g"îr,åñiî"äïn,
Í:"ïä
*,?#ï*"0",
-
Der
foreslås
en
obligatorisk ,,montør-klausul.
en
måned.
Medlemsstaterne
k¿n
hæve
,,rr.n-*
tit
3 måneder
efrcr
dog
ikke for
aktivitaer
inã""r",
uyge;fi;iäîrË;åpåner'
"þfp¡¡s¡-klausulen"
gælder
s¡mråd..J;;í;;k;:i
åffiÏ:
n$ç5r"$$rlagt,
at deringen
karensperiode skat være,
har
en
virksomhed
i
r".
d;;;;;
ä"ä;.T'l#"!ffiå,
^u*ed
ror
at anmode
'vnåier'Jäiä,
",
¿",
Med
"arbejde af
mind¡e omfang"
meneq
at de
samrede
udgifter
dl
arbejdet
ikke
rnå
overstige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1476211_0014.png
udgifrerne
til
det arbejde,
som en erbejdstager på
fuld
iid
kan
udføre
i
løbet
afen
måned uden
afbrydelser på
da
pågældende
aktiviretsom¡åde.
-
at
denne
karensperiode
kun
skal omfatte
løn
og ikke
være
gældende
for
udstationering, der
foretåges af
vikarbureauer.
III.
Eering
Kommissionens
ændrede
forslag
blev
forhandlet
i
EF-specialudvalget vcdrørcndc
arbejds-
markedsmæssige
og
sociale
forhold
den
lo.
septcmber
1993.
Et
flertål
i
udvalget
havde
en
posifiv
holdning
til
forslaget. Dansk
Artejdsgiverforening
og
SALA
gav
udtryk for
en
gcnerel
modstand
mod
direktivforslåget, idet
mari
ikke fandt,
at
det pågældendc
diretr:tivforslag kunne
løse
det
danske
problem
med
social dumping uden
at
rykke
firodamentalt
ved
det
danske
overen-
skomstssystem. Ma¡r ønskede
derirnod, at
der på c{¡ropæ¡sk niveau
blw
arbejdet
for
en løsning,
de¡ indeba¡ vedtagelsen
afet
cgenttig
lovrralgsdircktiv
Herudover blev dct
it¡lienske
forma¡rdskabs
kompromisforslag behandlet i EF-specialudvalget
der,
..,
5.
marts
1996,
hvor
organisationeme fastholdt
de
tidligere tilÈendegivelser.
Herudovcr
påpãgede
)
flcre organisationer behovet
for,
at kompromisforstaget blev administrerüart.
W.
Lovgivningsmæssige
og
statsfiuansielle
konsekr,enscr
Direhivet
vil
i videst
muligt
omfang
søges
gennemført
via
aftalesystemet.
Supplerende
lovgivning
kan
dog blive
nødvendig.
Forstaget
vil
kunne
have
statsfinansielle
konselo¡er¡ser
i
form
af
etablering af offentlíge organcr
til
oplysning om
arbejdwilkår og
-betingelser.
Det
er
ikke muligt
nuværcnde
tidspunkt
at skønne
over
eventuelle udgift
er.
V.
Tidligcrc
forclæggdser
Kommissionens
oprindelige
forslag
til
direl
v
om udstationering af arùejdstagere
ha¡ været
forelagt
Folkøingets Markedsudvalg
den 27. november
1992
og
det
ænàrede
forslag den
19.
november
I993
beggc gange
til
orientering.
He¡udover
ha¡
Kommissionens
ændrcde
forslag
sammen
med en skitse
til
kompromis Ês
det
tyske formandskab været
forelagt
Folketingets
Europaudvalg
til
forhandligsoplæg
den
23. og
26.
juni
1995 samr
den
L
december
l99j
til
onenlenng.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1476211_0015.png
ARBEJDSMIMSTERIET
8.
kontor
Den
13.
marts
1996
punkt
4
Fsktuc¡t notat
o¡t¡
Eeskæftigetsc
a)
Opføtgning ef
Det
Eurrpæiske
Råds
msdc
i Eslen
vcdr¡rcndc
beskæftigelse
b) Europæisk
BeskæÍtigetscspagr
-
Xommissione¡s
og
Foraandsstbets
oîentering
-
Kommissionc¡¡
udk¡tl
tit
ucddclctsc
vø-.oã'.
Fælle¡st¡¡bets
struktuelle
polirikf.c,
og
Uerf.æfiigd;
t,)
3"ir1i'30,i'*"_Yjr.T*"
Europæist"
rãi.".uãã¡
Dubtin
i
december
1e96.
ll"::Tgilrl
ar
give
en
o¡"nioine
orqir"rËj",
r"o.¡edetsen
af
rapporteringen
iläiÍ*i::rventes
tænkes
tilrettelagt.
b)
Eurooæisk
Beskæftieelses
Kommis¡ione¡s
og
Formnndõkabeb
oricrtering
äb.,r#rä;ä;:i
;:i#ä:i
;
Hr:5î.:l
*TÌ
{bîygg:r,.
rapporter:
titDet
E,ropæiske
Råd,
hvitket
:ffiî
jiJlisj';1.'"3í:li"ia,.,r,îËòõËñti¿'J"e-iäääliJiäläi,i.Jffiiålir,n
førs*
g*e ,t.Ë
i
d-.ii;#
õ;T'iräi;
råredes ske
til
Det
oe
i
¡er_,p,r,"
iu
wrdering
ar
Kommissionens
forma¡d,
Jacq¡es
santer,
appe[credc
i
sin tare
til
Europa-parramentet
den
3
l.
januar
1996
til
alle
politiske,
uhonoo,irte
¡færessk¿bet
om
at
stå
sa¡nmen
om
en
løsning
af beskæfrigersesprobtemet
og
en
fæles
beskæôigersesstrategi.
Han
sagde'
at Kommissionen
vir uli-ers.øry
ru".r"tigh.¡;r
omfordering af udgifterne
me'em
de
enkelte
udgiffskatesorier
EI-r
s
buiget til
rorã.iroi
iäo""¿¿.r,
¿",
r,"v"ã
p"ä,¡,
,æt
vækst og
beskæftigelse. Kommissio-nen
"i
foreslå
en
forhøjelse
ril
d"riÑ
af den
grund
af
budgenet.
Santer sasde
ørdvidere,
¿"t
¡r.".
net og
til
forskning
og
bebudede.,
at
"t
"ar-ä.,ir"
xommissioien
ø-*.n
",
¡rgg"
o
detarjera
forsrag
i
røbet
af
februar. Kommissionen
ha¡
imidíertiA
en¿nu
sådanr
forslag.
Dct
forventes,
¿t
Kommissionen
pa rådsmødet
v'd=-ri'ori*,"ring
om
forsraget
og
formandskabet
en
orientcring
omden
behùifinj.r;,noktigelsespagen,,,
"idere
oi'r""i.1".t..,
rriÃ*ä
f"å
iù;
fit;;ñËäåä"ärî"îåo"o*"
¡ru<c;;;;
Kommigsionens mcddelclse
vedrørc¡de
Fællessk¡bets
strukturelte
politikkcr
og
beskæftigelsc
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1476211_0016.png
I.
Baggrund
skal",
so,
strukurfondsopfølminc
ESSEN_1""kñ;;;:;
"n-
de eksisrerende
progra¡rimer
strukrurfondsområãe(ü
h"or
de er
i
ö;":Lersperiodcn
Kommisionens udkast vedrørendelællesskabets
strukturelte
politikker
og
beskæftigelse
udubejdet
i
fællesskab
araue
srrururroilìï¡råLïrü"1".u¿k¿srer
er
ntil;
tss+ress
tr.
Indhotd
.?_1-9-]!:
Tro,oyment_papir
er udarbejder
for
at und€rs
understøtterseoga."*!irroor.nr"g,.ffi
og
metemstore virksomheder
s¿mt
ei
on*,
rä"ñ¡"iiid.n
,*n*k.rige
,ü'"îïff
ij,äìi,,ï*d;;åf_";1'¡;.,r",t¡
ressource-kapit¡r.
For yderliger
at
un*^"."::-q-:*=rst:fte
ønsket at
forøgc focus
oå-nød;*¿¡grrø"i
q:üe
må¡
er
det
med
Employment_papirø
samtidig
;in¡H"#ik
ffin'ænsen
-
Jläträiiirrp"rrporr¡uer
i
ale
ie
inoranstartninger
jffi:::#Tsdr*.r"ø.,ï.Ëör"y"enr-papiretudtrykkerdervcd
".¿t"eJïË!ËËN
öäÄ;ifJ"u
tir
¿t
Êem¡ne de
k;*ru'úJö;;äË;täñu
,
ar
beskæñigersc
og den
menneskerige
ressourceside
vcd
os
melrem øget verstand
og
beskæfr.igerse
er Êemhævet
gennøn
fire
anbefalinger
i
' ; "s;*ä
;üjí,;;:it:mvesterinscr
i
ved
ínÊastrukturpro¡eLier
sammenhæng
nJiesÈæRigersedni,iutiue,
for
at
forbedre
*..*riiålio,li;Í:1k:
-
srørre
opmærksomhed
,"d
I
;;;;i;ñ"",í:;Iæk"t,
,on.,
r.rpekre¡er
der eksisterende,
nahÌrtige
müø
s¿'rt
produn",
r,.r.ro!
,.J..ruËiìin'
-
.
ll#,ä,î#'opmuntring
tit
iä5::ffü|iî1"åîri"i:y1yfÏ
"";;?;;;;"'ï:iåi,g*ir*ing
og
arbejdstid
se¡rnem
here
Desuden
opfordres der
til
et
aktirn
pa¡tnerskab
-
ikke
alene
me[ern
Kommissionen
medtemsratene - men
osså
op
med
aarr"u*ælartiäåîäiå"n,
r*¿el,o^î¡ïJä*d;ii'J:iåi"i:I*:i;ff
,tiliffi"îi.t"::'íåt":::T"J,:î3^'Is
ill"iffX'r'ä:'ffi:r1i#:.t^1'11lle
rolle
de
nationalt
nedsatte
overvågningsudvarg
har (med
:i:ilill,åî'a,äuiin¿-'.tî;ää,*.,t.
attrådenerraËdrñä;î:i.,i.fl
jilffillii":îJ5trj5ji;;Jo,?ii,l,.,tåo'"ø
IIr,
Høriug
Pap¡r€t har
¡kÌe
været
beskæûigelsespo.titik på de
forskeuige
måtområder
for
til
hsrinc.
konsekve¡ser
fV.
S_tats_finansielle
og.lovgivningsmæssige
ù¿gen har
hverken
lovgivningsmæ.rig"
en.i
rr"ß;;;jäi]ionr.r.u"nr",
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1476211_0017.png
V,
Tidligere
forelæggelscr
Papiret har
ikke tidligere
været
forelagt Folketingets Europaudvalg.
)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1476211_0018.png
ARBEJDSMIMSTERIET
6,
kontor
Den
13
mar¿s 1996
Punkt
5
Faktuclt
not¡t
oEt
Mcddcletse
frr
Kommissionen
om
information
og
høring
af
arbejdstagere
I.
Baggnrnd.
Kommissionen har
den
16. november
1995
fremsendt meddelelse
af
14.
november
1995 ved-
rørende
information
og høring afarbejdstagerne
til
Rådet,
dok.
nr.
KOM
(95)547
endelig
udgave.
Meddetelscn
indgår
i
det sociale
handlingsprogrârn
mellemlang
sigt. Formillet et
at
pre
staos
over
Fællesskabets
pol¡tik
for
information
og høring af arbejdsqgeme
sänt
at
indkedse
¡
nye
løsninger
i
forbindelse
med en række
direltivforslag,
der er under
behandling.
II.
I¡dhold.
Meddelelsen indeholder
Kommissionens
overvejelser om
behovet
for
fremtidige aktiviteter
iridenfor området
information
og høring
af
lønmodtagerne. Kommicsionen
henvieer
til:
-
vedüagelsen
af EWC-dircktivet,
ddligere vedtagelscr af
bestemmelær
om
emnet
i
di¡eldivet
om
kollektive
afskedigelser
og
direltivet
om virksomhedsoverdragelse,
-
at det
ikke
geunem
flere âr
har været
muligt
at komme
videre
i
behandlingen
af
række
sel-
skabsretlige
forslag og
-
hensynet
til
sammenhængen
i
retstilstanden (kohærensen),
der tater
for
en
EU-regulering
af
information
og høring
på nationalt
plan.
Kommissionen konkluderer,
- at
hovedársagen
til
blokeringen
af
de
ikke
vedtagne
instrument€r
har
været,
at de indebar
medbestemmelse..
Efter
vedtagelsen
af
Er$fC-dlrektiyet
mener
Kommissionen, at
dettc bør
kunne danne
model
de udestående
områder,
selvom det
alene
går
ud på
information
og
lør7.=r
ing.
t
l
- at der
et påtrængende behov
for
at
færd¡ggøre specielt statutten
for
det europæiske
selskab,
-
at der
bør
Fàstsættes
regler om
information
og høring på nationalt niveau
som supplement
til
de
transnationale
regler.
Kommissionen erkender, at der
ikke
er et wæmaúon¿lt
element
i
et
forslag om national
information
og
høring,
men mener, at
behovet
bør yeje
n¡ngere end nærh-
edsprincippet.
Hensynet
til
kohærensen
taler
for
en
regulering
nationalt niveau
og at
denne
skal
bygge
principperne
i
direktivet
om
europæiske samarbejdsudvalg.
Kommissionen
opstiller
tre løsningsmodeller:
l.
Opretholdelse
af
staû¡s
quo, dvs.
en
videreførelsc
af
debattcn
gwndlag
afde
fremlagte
forslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1476211_0019.png
En
helhedsløsning,
hvor
det
lægges
til
grund,
at
de
juridiske
rammer
for
information
og
høring
på tværnationalt
plan er
skabt
of
åt der
blot
kræves en
vedtagelse
af et
fælles-
skabsinstrument
om
information
og høring
nationalt
ptan.
Forholde¡
cil subsidiariæt
og
proponionalitet
samt valget
af
reguleringsform og hjemmel
sk¡I
afklares.
3.
Umiddelbar handling
ved en
tilbagetrækring
afde
blokerede selslabsretlige forslag
med
eller
uden
betingelser. Entcn
således
at
g)
et medlemsland
ikke
kâfi
oprette
de
i
forslagene
nævnte
selskabstyper,
medmindre
direltivet
om
europæiske samarbejdsudvalg
er gennemføn,
eller
sáledes
at
Ð
det
alene
er
de
eksisterendc fællesskaÞgbestemmèlser, der
vil
være gældende
fo¡
de
omha¡dlede virksomhedsryper
med den
ulempe, at cn enkelt
medlemsstat
(UK)
ikke
vil
yære
omfattet af regler
om
information og høring.
!
Kommissionen
afslutær
meddelelæn med
at
a¡¡mode
om
kommcntarer fra
medlemsstaterne,
Parlamentet,
Øf.SU
og
arbejdsmarkcdeS
parter
på europæisk
niveau,
særligr
til
de
3
løsnings-
modeller.
Itr. Horbg
t
Meddelelsen
har den
12.
januar
1996
været
sendt
til
høring
hos
arbejdsmarkedets
parter.
De
modtagne besva¡elser
afuiser alle
en
EU-regulering af
informauon og
høring
nationalt plan.
LO
og
FTF
finder endvidere, at
der med hensyn
ril
det europæiske
selskab
og
de
tre
øvrige
forslag
om europæiske
selskabsdannelse¡
er
behov
for
besæmmelser
om
lønmodtagernes
medbestemmelæ; Bestemmelserne
¡kal
som
minimum
s¡kre, at
det enkelte medlemsland kan
indføre regler om
medarbejderrepræsenBtion
i
bestyrelsen
for
europæiske
enheder
i
dette
land.
IV.
Lovgivningsmæssige og
latsfi¡¡,,.ielle
konsekvenser
Meddelelsen
har
i
sig
selv
hverken
lovgivningsmæssige
eller
statsfina¡sielle
konsekvenser.
V.
Tidligerc
forelæggelse
Sagen
har ikke
tidligere
været forelagt Folketingets Europaudvalg.
i)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1476211_0020.png
i)
(l