Europaudvalget 1997
KOM (1997) 0495
Offentligt
1441005_0001.png
t*+
**
**
**
***
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE
FÆLLESSIGBER
Bruxelles,
den
01.
10.
1997
KOM(9?
495 endeüg
udg.
MEDDELELSE
FRA
KOMMISSIONEN
TIL
RÅDET
Hen imod
skattesamordning
I)en
Europæiske
Union
i
En
pakke
til
tackling
af
skadelig
skattekonkurrence
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441005_0002.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441005_0003.png
INDLEDNtr{G
Mondorf-les-Bains
den
13.
september
1997 bebudede Rådets
formandskab, at
det ønskede
at
å
en
diskussion
om
beskatning
det
uformelle møde
den
13.
oktobe¡.
opfordring
ûa
fomrandskabet
fremlægger Kommissionen
hermed
dette
papir
som
oplæg
til
diskussionen.
Det
bygger
drøftelserne
i
Mondorfles-Bains og
Skattepolitikgnrppen
og
indeholder
et
forslag
til
en
skattepakke
til
begrænsning
af
skadelig
skattekonku¡rence, herunder
en
adfærdskodeks
Bilaget
til
nærværende meddelelse er
et udkast
til
en
kodeks,
således
som den
har aftegnet sig
efte¡ diskussioneme
i
Skattepolitikgnrppen.
1.
Efter
ØKOFlN-ministrenes
ufor-"lle
nøde
i
i
til
skattepolitik,
der blev lanceret
i
april
1996
på det
'sigtet
med pakken
at
skabe
en
samordnet
tilgang
til
uformelle
ØKOFIN-møde
i
Veron4
er
den skadelige skattekonkurrence. Der er
brug
for
ha¡rdling på europæisk
plan
for
at reducere
forvridningeme
på det
indre
marked
og
for
at
forhindre
betydelige skatteprovenutab samt
for
.
at
vende
tendensen
til
en
voksende skattebyrde
arbejdskaft
sammenlignet
med
mere
mobile
skattegnrndlag.
Hvis
der
gøres
fremslsidt med
pakken,
vil
det
hjælpe
til
at
vende
denne tendens
og
således
muliggøre,
at
skattestruktu¡eme
i
EU
vil
udvikle sig
på en
mere
beskæftigelsesvenlig
måde.
Det
Europæiske Råd
vil
sit
særlige møde
om beskæftigelse
den
20.og
21.
november
særlig
lægge
vægt
beskæftigelsesvirkningeme
af
tendenseme
i
blive
beskatningssystememe.
Kommissionens
retningslinjer
for
beskæftigelse,
der
diskuteret
på beskæftigelsestopmødet
i
november,
vil
også
indeholder anbefalinger om
at
gøre
skattesystememe
mere
beskæft
igelsesvenlige.
grundlag af
den
globale tilgang
2.
vil
Srønnr
Bpsov
FoR SAMoRDNING
Skattekonku¡rence
i
sig
selv
skal generelt hilses velkommen
som et
middel
til
at
gavne
borgemes
sag
og
til
at
lægge
et
nedadgående
pres på
de offentlige udgifter.
En
uhæmmet
konkurrence
om mobile faktorer kan
imidlertid
medføre,
at
skattesystememe
får
negative
virkninger
for
beskæftigelsen,
og
at en styret
og
struktu¡eret formindskelse
af
den
samlede
skattebyrde vanskeliggøres.
Den
reducerer
også
råderummet
for
at
realisere andre
EU-
målsætninger
såsom
miljøbeskyttelse.
Skattekonkunence kan
desuden bremse
besftæbelseme
på at reducere budgetunderskuddene, der
ikke blot
er nødvendige
i
sig
selv,
men
også
for
at
3.
opfulde
Maastricht-kriterierne
og
stabilitets-
og
vækspak*.en.
Uden
en
ledsagende
skattesamordning lægger markedsintegrationen stigende begrænsninger på medlemsstatemes
f¡ihed
til
at vælge den
rette skattestruktur, herunder
en
udvidelse af skattegrundlaget og lavere
skattesatser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441005_0004.png
Som noteret
i
Mondorf-les-Bains
vise¡
tenderseme
i
de
sidste
15
å¡ en
stigende
skattebyrde
på arbejdskaften. Den
implicitte
skat
(dvs.
Skatteindtægterne
div.ideret
med
det
relevante
grunallag)
arbejdslaaften
er
vokset med
mere
end
7
procenþoint, mens
den
samme
skat
for
andre
produktionsfaktorer
ftapital,
selvstændige, energi, naturressourcer) er
faldet
med mere
end
10
procenþoint
(figur
1). For
vidt
.angår arbejdskraften,
.er
skattebltden
ved,at
skifte
over
på de
mindst
uddannede og
mindst
rnobile.
arbejdslagete, mens
.de.hqjtgddamede
arbejdstagere
i
stigende
grad.er
mobile
og
reagerer.på
skaneforskelle.
.samme
måde
.bliv.er små firmaer
og
handværksvirksos¡heder
-
der
er
vigtige
for
jobskabelsen
-
straffet
sammenlignet
med
store
.virksomheder,
der
har lettere
adgang
til
de
,muligheder,
som"skattefo¡skelle. og skattekonkunence. indebærer.
4-
lmplicitte
skattesatser
¡
EU
1981-1
995
A¡bejdskråft
-
r98t
r.983
1985 1987
1989
Å-
t99t
4993
1995
,Kilde:
Eurostat
Figtu
I
Skattekonkunencen kan være.en
vigtig faktor
i,deue
skift
i
skatteþrden
.oye¡
mod
arbejdskaften,
som er
mindre
mobil.
Den høje
mobilitet for
visse
grundlag
kan have tvunget
medlemsstatE¡¡e.til
at.reducere
beskatningen
afdisse
grundlag
ned under
det
niveau,
de
kunne
anse
for
ø,nskeligt,
og.nødvendiggiort
tilsvarende.forøgelser af.beskatningen
af
rnindre'mobile
,grundl4g. Ðe¡me tendens
i
skattestruktu¡erne,bør vendes.
Mere
og
mere
fder
nu
på, at
høje
skatter
albejdskraften
har en stærk
nggativ
virkning
på beskæftigélsesniveauet og væksten
i
Europa.
Eet
a¡slås,
at
adskillige procenþoint
af
den
nuværende
arbejdsløshedsprocent
skyldes stigningen i,beskatningen,af
arbejdskaft
en.
5.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441005_0005.png
Mens kapitalliberaliseringen har
gunstige
virkninger,
øger afskaffelsen
af
ba¡riereme
for
kapitalbevægelser sammen
med
skattefritagelser mulighederne
for
at undgå
indberetring
af
indtægter. Grænseove¡skridende
svig påvirker alle
skatter, herunder forbrugsskatteme,
selv
om
disse
i
langt
højere
grad
er
harmoniseret
end
de
di¡ekte
skatte¡.
6.
Skattepolitikkens bidrag
til
EU-målsætningeme
skal
i
stigende
grad
ses
i
sammen-
hæng
med virkeliggørelsen
af
det
indre
ma¡ked.
Det
indre marked
og
ØMU
er
vigtige for
7.
vækst
og
velstand;
de
øger
imidlertid
også
skattemes
betydning
som
en
konku¡rencebestemmende
faktor.
Efterhånden
som de lovgivningsmæssige barrierer
det
indre
ma¡ked fiemes,
bliver
beskatningen voksende
grad en
nøglefaktor,
der
påvirker
økonomiske beslutninger. Og
da
indførelsen
afden
fælles valuta eliminerer
valutakursrisici
og
reducerer transaktionsomkostninger
vil
forskeilene
mellem
de nationale skattesystemer
blive
mere synlige og
en
endnu større
indflydelse på
beslutninger
om
allokering
af kapital
og
derfor
effektiviteten
af
disse
besluûringer.
i
Realiseringen
af
et
ordentligt
fungerende
indre
ma¡ked
er
fortsat
en
hel klar
prioritet
i
EU's
bestræbelser på
beskatningsområdet. Der
er
imidlefid
også
et påtængende behov
for
at
overveje, hvordan
beskatningspolitikken
kan bidrage
til
jobskabelse
i
EU
i
en
situatior¡ hvor
bekæmpelsen
af
arbejdsløsheden er
Unionens nøgleprioritet.
8.
Inden
fo¡
rammerne
afde
europæiske
modeller
for
en
social ma¡kedsøkonomi kan
de¡
være forskellige
opfattelser
af
den vægt,
der skal
lægges
på det
"sociale"
element
og
"rna¡keds"-elementet.
Medmind¡e
der
er
en
vis
skattesamordning,
vil
der
opstå
stigende
trusler:
både
med
hensyn
til
den sociale
dimension -
grund af
den
omfordelende
virkning af
voksende
beskahing af arbejdskrafter¡
særlig mindre uddannet arbejdskraft
-
og med
hensyn
til
markedselementet
-
på grund af
virkningen
af skatteforrrridninger
på det
ind¡e marked.
9.
Det er
også
klart,
at
skattepolitikken skal
tage hensyn
til
Unionens globale konkur-
renceevne
og
de
intemationale forpligtelser under WTO-regleme.
Globaliseringen
og
de
stærkt
ekspanderede
handels-
og
kapitalstrømme
øger
risiciene
for
skadelig
skat-
tekonkurrence.
Den
teknologiske i¡urovation
og
udviklingen
af
elektronisk handel
øger
samtidig mobiliteæn
for
visse
former
for
økonomisk
aktivitet,
særlig
i
tjenestesektoren og
for
kapitalbevægelser, og kan forstærke
virkningen
af skatteforskelle
fonetningsbesiutninger.
10.
blive en
større
og
større
kilde
til
konflikt
mellem
medlemsstateme, medmindre
der opnås en
støne samordning
EU-
plan. Der skulle
principielt
skabes
en
sådan
samordning
verdensomspændende
plan,
og
OECD
og G7 overvejer
faktisk
dette
spørgsmåJ
i
øjeblikket.
Chanceme
for
en
tilfredsstillende
løsning
på OECD-plan
vil
imidlertid
blive
væsentligt
forbedret,
hvis
EU-landene handler
en
merc samordnet måde. Den
større
økonomiske integration,
ØMU'en
og
EU's
konkurrence-
og
statsstøtteregler skaber
et
f'undamentalt behov
for
at
sike
et bedre samarbeide
inden
for
Unionen.
11.
I
dette skiftende
miljø
vil
den
skadelige skattekonkurrence
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441005_0006.png
E¡v
P¡rgo
rn
TACI(Ln{G
AF
Sr¡¡nr,rc
SK¿,TTEKoNKT]RRENCE
.
det ufomrelle
møde
i
Mondorf-les-Bains
blev
det
overveje!
hvo¡dan behovet.for
fternslaidt
og
støne
samordning bedst
kunne
imødekommes. Kommissionen
blev
derfor
o¡fordret
til
at
ftemlægge en skitse
til
en skattepakke,
som
vil
kunne
muliggøre
fremskidt
en
række
ûonter
samtidig.
Kommissionen
fremsætter
disse
forslag under
fuldsfændig
hensyntagen
til
subsidiaritetsprincippet
og
til
de
særlige vanskeligheder,
som kravet
om
enslemmighed
mellem
medlemsstateme
skaber
beskatningsområdet.
Disse
hens¡,n
Eedfører,
at
den
pakke,
der
foreslås,
vidt
muligt skal
balancere
de
forskel.lige
rnedlemsstaters interesser
mod
hinanden. Dette
kæver
åbenhed
og
villighed
til
kompromis.
I
12.
lyset
af
diskussioneme
i
MondorfJes-Bains
og
i
Skattepolitikgn:ppens
møde
den
i
en
sådan
pakke; der
måske
kan
danne grundlag
for
en politisk
aftale
inden
årets udgang.som nÍevnt af
Fonnandskabet.
18.
seplember fremhæver
denne meddelelse
derfor
mulige
komponenter
.
13.
De mulige komponenter
i
palf<en
er
følgende:
r
en
adfærdskodeks
fo¡
erhvervsbeskatring
og
sideløbende
Kommissionen om
skattemæssig statsstøtte
hermèd
en
meddelelse
fta
r
foranstaltninger
kapitalindkomst
til
til
eliminering
eliminering
af
forwidninger
kildeskat
i
forbindelse
med
beskatning
af
grænseoverskidende
rente-
og
-o
foranstaltninger
af
royaltybetalinger mellem
virksomheder
.
foranstaltninger, der udformes
beskatning.
til
at eliminere
store
forwidninger
inden
for
den
jndirekte
Disse komponenter beskrives
enkeltvis i
det
følgende.
En
odfel
ds ho deks
for
erhvervs
beskatning
En
adfærdskodeks
for
e¡hvervsbeskatning
vil
blive
nøgleelementet
i
pa*ften. Den
vil
bidrage
til
at
forhindre
økonomiske
forwidninger
og
en
erosion af skattegrundlagene inden
for
EU.
pen
vil
ikke
tage
form
af
et
juridisk
bindende
instrument, men den
skal
forpligte
medlemsstateme
politisk
til
at overholde princippeme om
fair
konkurrence
og
til
at afstå
fra
at
indfì¡re
skattef'oranstaltninger,
der er
skadelige. Kodeksen
kan omfàtte
en undersøgelses- og
overvågningsproces
og
vil
senere
kunne videreudvikles
og
forfines
i
lyset
af
erfaringeme.
erhvervsbeskatningsområdet.
14.
Dette
kan
også
bidrage
til at
vurdere behovet
for
andre
instrumenter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441005_0007.png
Formandskabet Kommissionen
til
at forelægge Rådet
et forslag
til
adfærdskodeks. Udkastet
til
kodeks,
der er
vedlagt
dette
papir
som
bilag, er
blevet udarbejdet på basis
af
det
inte¡sive
og
konstruktive
arbejde
i
skatûepolitikgnrppen
i
de
fire
møder, den
hidtil
har afholdt
i
år,
hvoraf det
seneste
møde
fandt
sted
den
18.
september.
selv
om
teksten
fremlægges
i
Kommissionens narm,
ønsker
Kommissio¡en at
anerkende,
at
den står
i
betydelig
gãld dl
medlemsstateme
for
den samarbejdsindsats,
de
har
ydet
i
Skattepolitikgnrppen.
Efter de
uformelle
diskussioner
i
Mondorfles-Bains,
hvor
man
noterede
sis
de
væsentlige
fremskridt,
der
var
blevet
giort
omkring
dette
spørgsmåt,
opforõeoe
15.
D9r
er en
høj
grad
af
støtte
til
Kommissionens
tilgang
og
til,
at
kodeksen
ikke
vedrâges
i
fo¡m af
et
juridisk
bindende
instrument.
Hvis
kodeksen
skal
udftlde
sin
rolle og
såleães
effeltirt
tackle
skadelig skattekonkunence,
skal
den
ímidlertid
støttes
af
en
stærk
oolitisk
forpligtelse fra
medlemsstaternes
side.
Denne
forpligtelse
kun¡le konk¡etiseres
i
en
resolution
fra
Rådet, der godkender kodeksen, som
Kommissionen
vil
forelægge Rådet.
Fo¡
at de¡
kan
nås enighed
om
kodeksen
ØKoFIN-Rådets
møde
i
december,
opfordrer Kommissionen
ministrene
til
at
give
klare
rehringslinjer om
udkastet
mødet den
13.
oktober;
det yderligere
tekniske
arbejde,
der
eventuelt kunne
blive
rødvendigt,
kunne
foretages
af
Kommissionen
gennem
passende
kontakter med medlemsstateme inden
mødet
i
december.
16:
som
modstykke
til
medlemsstatemes
politiske
forpligtelse over
for
kodeksen
ha¡
mange
medlemsstater
opfodret
Kommissionen
til
at
rellrdere
sin
politik
med
hensyn
til
skattemæssig statsstøtte
og
til
firldt ud
at
bruge sine beføjelser efter traktafregleme
for
at
bekæmpe skadelig skattekonkurrence.
som
bebudet
i
handlingsplanen
for
det
ind¡e
marked
vil
Kommissionen energisk
fortsætte
med
at
anvende statsstøtte¡egleme,
herunder
i
forbindelse
med
skattemæssig støtte. På skatteom¡ådet
vil
den
baggrund
af
den
fælles
interesse
tage
hensyn
til
de
negative støttevirkninger,
som
Skattepolitikgnrppen trækker
ûem
lyset.
I
overensstemmelse
med
taktaten
vil
Kommissionen
samarbejde
med
medlemsstateme
geruremgå sine
tidligere
beslutninger
og
kan eventuelt foreslå,
at
medlemsstaterne
ænd¡er
eller
ophæver støtteforanstaltringer afhængigf
af
det
ind¡e
markeds
udvikling eller
virkemåde.
17.
i
i
Kommissionen reagere
positivt
og
tilslutte
sig
den
forpligtelse,
som
medlemsstateme har
givet
i
forbindelse med
adfærdskodeksen,
bl.a. ved, at
den
særskilt og
eget
initiativ
vil
fremlægge en meddelelse, der
afklarer og
udbygger
dens
politik
vedrørenie
anvendelsen
af
statsstøtteregle¡ne
skattemæssige
foranstaltninger
i
lyset
af udviklingen
det
indre
marked.
På denne måde agter
Kommissionen
at
gøre
politikken
gennemsigtþ
som
mulig og
således
sike,
at
dens
beslutninger
er
forudsigelige,
og
at
der
garanteres
ens
beha¡rdlins.
Endvidere
vil
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441005_0008.png
ISSN 0254-1459
KOM(97)
495
endelig
udg.
DOKUMENTER
DA
09 08
01
Katalognummer
:
CB-CO-97-513-DA-C
ISBN
92-78-25635-8
Kontoret for
De Europæiske Fællesskaben
Offrcielle Publikationer
L-2985 Luxembourg