Europaudvalget 1997
KOM (1997) 0500
Offentligt
1441062_0001.png
*Ê*
**
**
Ê_Ê
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles,
den
08.07.1998
KOM(1998)
386
endelig udg.
9710266
(SYN)
Ændret forslag
til
RÄDETS
DIREKTIV
om
grænseværdier
for svovldioxid,
nitrogenoxider.
svævestøv og
bly
(forelagt
af
Kommissionen
i
henhold
til
EF-tralctatens
artikel
189,\
stk.
2)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441062_0002.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441062_0003.png
BEGRUNDELSE
1.
Den
8.
oktober
1997 vedtog
Kommissionen
et
forslag
til
datterlovgivning
under
direktiv
96/62/EF om
vurdering
og
styring
af
luftkvalitet.
Dette forslag
til
direktiv
vil
fastsætte
grænseværdier
for
SOr, NO_
(nitrogenoxider),
svævestøv
og
bly,
baseret
verdenssundhedsorganisationens
retningslinjer
for luftkvalitet.
De
blev
vedtaget
af
wHo
1996 efter
et
samarbejdsprogram med
Kommissionen.
De nye
grænseværdier
vil
erstatte
gældende
grænseværdier under
direktiv
80/779/EØF;
82/B94Æ;ØF
og
t5/203
18ØF.
i
De
foreslåede grænseværdier
for
SO,
og
bly
for
at
beskytte folkesundheden skal
overholdes
fra2005.
De fo¡eslåede
grænseværdier
for
No,
(kun nitrogendioxid)
for
at
beskytte folkesundheden
skal
overholdes
fra2010. For
svævestøvs
vedkommende
er der
to
sæt
fo¡eslåede grænseværdier
for
PM,o (svævestøv på
mindre
end
10
mikron
i
diameter),
begge
med
henblik
på sundhedsbeskyttelse. Det første
sæt
skal overholdes
fra
2005, og det
andet
og
strengere
sæt
fta
2010.
I
forslaget
fastsættes
ligeledes
årsgrænseværdier og
vintergrænseværdier
for
so,
med
henblik
beskyttelse af økosystemer,
og en årsgrænseværdi
for
nitrogenoxider
(Nox)
for
besk¡ttelse
af
både
naturlig
plantevækst og afgrøder. Datoen
for
at
overholde
disse
grænseværdier
er 2 år
efter
den foreslåede
lovgivnings
ikrafttræden.
I
forslaget
er der
kun
fastsat
en
tæ¡skelværdi
for forureningsvarsling
for
SOr.
Medlemsstateme skal
aktivt
tage
skddt
til
at
oplyse
offentligheden, hvis
den
overskrides.
De
skal ligeledes
træffe foranstaltninger
kort sigt,
der
kan reduce¡e fa¡eme
for
folkesundheden
ogleller
en episodes
varighed. Et nøgleelement
i
direktivforslaget
er en
række bestemmelser, der kræver,
at
offentligheden
har
let
àdgang
til
ajourførte oplysninger
om forureningskoncent¡ationer,
selv om
bestemte
tærskelværdier
ikke
er
overskrèdet.
Forslaget
indeholder
en
¡ække
'tærskelværdier
for oplysning af offentligheden',
der
er
tilknyttet
grænseværdier,
for
alle
forurenende
stoffer,
som det dækker. Selv
om
medlemsstateme
ikke
skal
udsende speciel
varsling, hvis
de
overskrides,
skulle
rutinemæssig
oplysning
vise,
hvis
det sker.
Direktivforslaget
fastsætter
også
grundlæggende
kav
om overvågning af
luftkvaliteten
og
om
anvendelse af
andre
metoder
til
vurdering
af
luftkvaliteten,
herunder
modelopstilling.
Kommissionen
vil
endelig rapportere om gennemførelsen. og
især
om
spørgsmål
sasom
udvikling
i
keridskabet
til
svævestøv,
inden udgangen
ar
z0o3
.
Det
fremgar
tydeligt
af
begrundelsen
til
direktivforslaget,
at
Kommissionen
om
nødvendigt
vil
fremsætte-
yderligere forslag
ved samme
lejlighed.
Det Økonomiske
og Sociale
Udvalg
vedtog sin udtalelse
den
29.
april
199g.
Det
Økonomiske og
Sociale
Udvalg
støttede
i
brede
træk
Kommissionens
forslag.
.
sit plenarmøde
den
13.
maj
1998
godkendte Europa-parlamentet
Kommissionens
forslag
med
i
alt
28 ændringsforslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441062_0004.png
Af
de
af Parlamentet godkendte
28
ændringsforslag kan
Kommissionen
acceptere
i3
fuldt
ud (nr.
3,
4,
5,6,
12,17,
18,
19,23,24,25,26,32),2
delvis
(nr.
10 (anden
del af
stk.
l)
og
16
(første
del))
og 4
i
princippet
(ra.
1,2,14
og22).
Dette
ændrede
forslag indeholder
derfor
ændringer
til
artikei
3,4,5,8
og
10;
til
biiag
I,
II, VI,
Vil,
IX
og
nye
betragtninger
6a
og
8a.
De
vil
resultere
i
tilføjelse
af
en
tærskelværdi
for
forureningsvarsling
for
nitrogendioxid
baseret
en
tærskel
for
virkninger
hos sårbare
individer;
tydeliggørelse
af
vigtige
bestemmelser,
der
kræver
ajourîørte
oplysninger
der er
lettilgængelige
for
offentligheden; tydeliggørelse
af,
hvor
grænseværdierne
for
økosystemer og plantevækst
vil
gælde;
forenkling
og
udbygning
af
krav
i
forbindelse
med
måling
af
forurening;
tilpasning
af
målekrav
til
tilfældet
med
små øer,
navnlig
dem
hvis
befolkning
svinger
meget
grund af
turisme;
en
klar rnelding
om
Kommissionens
hensigt om
nødvendigt
at
forelægge reviderede
forslag,
nar
den
rapporterer
til
Europa-Parlamentet og Rådet
i
2003
om direktivets
geruremførelse
samt en
erkiædng
om,
hvor
vigtig
forskning
af
luftforurening
er
som
grundlag for
eventirelle reviderede
forslag.
4,
.
9
fuldstændige ændringsforslag
er
ikke
blevet
accepteret
(7
,
S,
9,
11.,
13,
15,20,2,1 og
27).
Ændringsfo¡slag
10
fordi
det
vedrører første del
af stk.
1
og
2,
og
anden
del
af
ændringsforslag
16
kurure
heller ikke
accepteres.
Kommissionen
mener, at
det.
ikke
er
muligt
at
definere
en
tærskelværdi
for
forureningsvarsling
for
PM,o,
fordi.der ikke
kan defineres nogen tærskelværdi,
hvorunder
der
ikke
forventes
virkninger
eller
hvorover
der
opstår
nye
betydelige
virkninger.
Det
drejer sig
snarere
om konstante
virkninger, hvor flere
og
flere
personer påvirkes
i
takt med
større
koñcentrationer.
Ændrings forslag
7
,
20 og
2l
kan
derfor ikke
accepteres
.
Den grænseværdi,
Kommissionen
foreslår,
er den
nye
WHO
Guideline for
bly
0,5
pglm3.
Kommissionen
mener,
at den bør
overholdes
overalt, hvor befolkningen
måtte
være
udsat
i
2005. Den har
derfor
ikke
accepterêt
ændringsforslag
8,
der
giver
en
tidsbegrænset
undtagelse
for
bestemte områder.
Kommissionen
mener,
at
mandatet
for
det
rådgivende
udvalg,
der
ernedsat
i
artikel
12
direkfiv
96/62/EF,
er
tilstrækkelig
begrænset
af
denne
artikel,
der siger,
at
udvalgets
forslag 'ikke
medføre,
at grænseværdieme
eller tærskelværdieme
for
forureningsvarsling
ændres.
direkte
eller
indirekte.l
Derfor
har
Kommissionen
ikke
accepteret ændringsforslag
9.
i
At
give olfentligheden ajourførte oplysninger
er et
nøgleelement
i
Kommissionens
lorslag,
og
Kommissionen
finder,
at
det
er
vigtigt,
at
NGO'er
har
let
adgang
til
oplysningerne.
Efter Kommissionens
opfattelse,
er
første del
af ændringsforslag
10,
hvor
det specificeres,
hvilke
metoder
der
bør
anvendes
til
at
informere
NGO'er, irnidlertid
er
overregulering.
Den
er
heller
ikke
enig
i
at
fierne
indikatorerne
for
oplysning af offentligheden.
Første
del
af
ændringsforslag
10
og ændringsforslag
1i
og 27 kan
derfor
ikke
accepteres-
Ændringsforslag
13
ville tilføje
en
ny artikel, hvorved Kommissionen
og medlemsstateme
skulle fremme
og støtte
forskning
i
luftforurening. Kommissionen
tilslutter
sig, at
sådan
forskning
er
altafgørende, og
at
Parlamentets
Iisle
over emner
er
relevant og dækkende,
men
den
finder dog,
at disse spørgsmål bedre
omfattes
af
andre
instiumenter, navnlig
det
femte
rammeprogram
for
forskning.
'
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441062_0005.png
Kommissionen finder,
at dens
foreslåede timegrænseværdi
for
SO,
vil
give
god beskl,ttelse
mod overskridelser af
WHO's
l0-minuters
retningslinje for
dette forurenende stof under
de
fleste omstændigheder. Den mener
derfor,
at
ændringsforslag
15
ikke
ville
øge denne
beslqttelse
væsentlig, men kurure
gøre det
betydelig
mere
vanskeligt
at
overholde
grænseværdien
i
nogle dele
af
Unionen.
Dets forslag
kæver,
at
medlemsstatéme leverer
data,
som
vil
kunne
muliggøre,
at grænseværdiens
effektivitet
kunne revideres, når
Kommissionen
skal rapportere
om
gennemførelsen
i
2003.
Kommissionen
kan
ikke
acceptere anden
del af ændringsforslag
16,
der
i
væsentlig grad
ville
stramme
grænseværdien
for
SOr,
der sigter mod beskyttelse
af
økosystemer.
Kommissionens
foreslåede grænseværdi
ville
beskytte
størstedelen
af
arter. Den mener,
at
en
grænseværdi,
der
ville
beskl'tte
selv
de
mest
sarbare arter
i
øjeblikket ikke
er
mulig
overalt
i
Unionen. Kommissionen
vil
genoverveje muligheden
for
at
videre
i
forbindelse
med rapporten
om
gennemførels
e
i
2003
.
.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441062_0006.png
,lEndret forslag
til
RÅDETS
DIREKTIV
om
grænseværdier
for svovldioxid,
nitrogenoxider,
svævestøv og
bly
i
luften
Oprindeligt
forshg(l
)
Ændret
forslag
Betragtning
8
a
det bør tages
i beÍagtning,
at det
er
nødvendigt
at
vurdere
luftkvaliteten
turistomiådernes
høisæson;
i
Betràgtning
6
a
Kommissionen
og medlemsstaterne skal
@
aiiét@i
virkningeme
af
de
omhandlede
for***¿eìtoff.ii
e-li
gìuoul¿i
oxi¿,
nitrogenoxider,
svævestøv og
bly.
under
det femte
rammeprogram
f"or
forskning
og
andre
forsk¡ingsprograrnmer;
(1)
prr
c
oog
ar
14.1.1998,
s.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441062_0007.png
Artikel
3,
stk.
1
Medlemsstateme
træffer
de
nødvendige
foranstaltninger
for
at
sikre, at
koncentrationeme af
svovldioxid
i
luften,
som
vurderet
i henlold
til
artikel
7,
ikke
overstiger
de
grænseværdier,
der er
anført
del
I
i
bilag
I,
fra
de der
anføfe
datoer..
i
Medlemsstateme
træfÊer
hurtigst
muligt
de
nødvendige
foranstaltninger
for
at sikrè, at
koncentrationerne
af
svovldioxid
i
luften,
som
vurderet
i
henhold
til
artikel
7,
ikke
overstiger
de
grænseværdiei, der
er
anført
i
del
I
i
bilag
I,
hurtigt
som
muligt
og
senest
på de der
anførte datoer;
De margener
for
tolerance,
der e¡
anført
i
del
I
i bilag
I,
gælder
i
overensstemmelse
med
artikel
8
i
direktiv
96/62lEF.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441062_0008.png
Artikel
3,
stk.
3
Medlemsstateme registrerer
data
orn
koncentrationer af
svovldioxid
som
timinuttersgennemsnit
fra målestationer,
hvor
der
måles
timekoncentrationer.
Medlemsstateme rapporterer
til
Kommissionen
98- og 99-percentileme
af
de
timinutterskoncentrationer,
der er
målt i
Medlemsstaterne registrerer
frem
til
3
1.
december
2003
data
om
koncentrationer
af
svovldioxid
som
timinuttersgennemsnit
fra
målestationer,
som
af
medlems staterne
angiues
at
være
tep.æsentæivã
luftkvaliteten
i
beboede
område¡
tæt
ved
k
ilden. Medler¡sstaterne rapporterer
til
Kommissionen
det
antal
timin-utterskoncentratione¡, der
overstiger
500
pglmr
inden
for
kalenderå¡et,
antallet
af
dage
inden
for
kaienderåret,
hvor
dette
er
forekommet,
samt den største
registrerede
koncentration, samtidig
med at
der
gives
data
om
timekoncentrationer;
foi-
@
om timekoncentrationer;
data
Artikel4
Medlemsstateme hæffer
de
nødvendige
foranstaltninger
for
at
sikre, at
koncentrationerne
af
nitrogendioxid,
og
i
givet
fald
summen
af
nitrogendioxid
og
nitrogenmonoxid,
i
luften,
som vurde¡et
i
henhold
til
artikel
T
,
ikke overstiger
de
grænseværdier,
der
er
anført
i
del
I
i bilag
II
fra
de
der
ar¡førte
dâtoer.
De tole¡ancemargener,
der er
anført
i
del
I
i
bilag
II,
gælder
i
overensstemmelse med
artikel
8
id]'ú.elniv
96/62/EF.
.
,
træffer
de
nødvendige
foranstaltninger
for
at
sikre, at
koncentrationerne
af
nitrogendioxid,
og
i
givet fald
summen
af
nitrogendioxid
og
nitrogenmonoxid,
i
luften,
som
lurderet
i
henhold
til
artikel
7,
ikke
overstiger
de
grænseværdier,
der
er
anført
i
del
I i
bilag
II
hutigt
som
muligt
og
senest
de
der
anførte dalocr.
De tolerancemargener,
der er
anført
i
del
I
.
i
bilag
II,
gælder
i
overensstemmelse med
artikel
8
i
dtuekfiv
961
62/EF
.
2.
Tærskelværdien
for
forureningsvarsel
for koncentrationer
af
nitrogendioxid
i
luften
er
anført
i
del
II
i
bilag
II.
De
oplyÈninger, der skal gives
offentligheden
henhold
til
artikel
10
i direktiv
96/62lEF
"
e{
anføft
1.
Medlemsstaterne
'
i
@,
i
del
III
i.bilag I.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441062_0009.png
Artikel
5,
stk.
Medlemsstateme
træffer
de
nødvendige
foranstaltninger
for
at
sikre,
at
koncentrationerne
af PM10
i
luften,
som
vurderet
i
henhold
til
artikel
7,
ikke
overstiger
de
grænseværdier,
der er
anført
del
I
i
bilag
III,
fra
de der
anførte
datoer.
I
Medlemsstateme
træffer
de
nødvendige
foranstaltninger
for
at
sikre,
at
koncentrationeme
af
PM10
i
luften,
som
vurderet
i
henhold
til
artikel
7,
ikke
'overstiger
de grænseværdier,
der
er
anført
i
del
I
i
bilag
III,
hurtigf
som
muligt
og
senest
de det anførfe dafoer.
i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441062_0010.png
Aticle
8
(1)
Medlemsstateme
træffer
passende
foranstaltninger
til
at
fórmidle
ajourførte
oplysninger
i
rette
tid
om
luftens
koncentrationer af svovldioxid,
nitiogenoxider,
svævestøv og
bly
til
offendigheden
ved hjælp
aff.eks.
radio
og
tv,
pressen,
informatio¡stavler
eller
edb-
net og
ved
meddelelse om
passende
organisationer,
såsom
miljøorganisationer,
forbrugerorganisationer, oiganisationer
der
vaf,etager
udsatte
befolkningsgruppers
interesser og andre
sundhedsrelaterede
,organer.
Der
sendes en
fortegnelse
over
de
jdormerede
organisationer
til
Kommissionen
sammen med
de
oplysninger, der
indsendes
i
henhold
til
artikel
11
i
direktiv
96/62/EF.
Medlemsstaterne træffer
passende
foranstaltninger
til
at
formidle
ajourførte
oplysninger
i
rette
tid
om
luftens
koncentrationer
af
svovidioxid,
nitrogenoxider,
svævestøv
og
bly
til
offentligheden
ved hjælp
af
f.eks.
radio og
tv,
pressen,
informationstavler eller
edb-
net
og ved
meddelelse om
passende
organisatiòner,
såsom
miljøorganisationer,
forbrugerorganisationer,
organisationer der
vaf,€tager udsatte
befolkningsgruppers
interesser
og
a¡dre
sr¡ndhedsrelaterede
organer.
Oplysninger om luftens
koncentrationer
af
svovidioxid,
nitrogenoxider
og
svævestøv opdateres
timebasis.
Oplysninger
om
luftens
koncentrationer
af
bly
opdateres
hver
tredje
maned.
Ðer
sendes
en
fortegnelse
ovet
de
informerede organisationer
til
Kommissionen
sammen med
de
oplysninger,
der indsendes
i
henhold
til
artikel
1
1
i
direktiv 96/62lEF.
$rtikel
8,
stk.
3a
(ny)
Alle
oplysninger,
der
i
henhold
til
dette
direktivs artikel
8
gives
til
offentligheden
og
de
organisationer, der
er
anført
i
artikel
8,
stk.
1,
og
a¡tikel
8,
stk. 3,
sarnt de
oplysninger,
der
gives.til
offentligheden
i
henhold
ril
arrikel
10
i
direktiv
96162/EF
.
skal
være
klare, forståelige
og
tilgængelige
for
deres
erklærede
formå1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441062_0011.png
Artikel
10
Kommissionen
forelægger
senest
den
3
1.
december 2003 Europa-Parlamentet og
Rådet
en
rapport
om
erfaringeme
med
dette
direktivs
anvendelse, og
især
om
resultaterne af den
seneste
videnskabelige
forskning
vedrørende
sundhedsmæssige
virkninger
af
udsættelse
for svovldioxid,
for
forskellige fraktioner af
svævestøv
og
for bly,
og
om
de
fremskidt,
der
er
gjort
med hensyn
til
målemetoder og
wrdering
i
øwigt
af
koncentrationer af
svævestøv
i
luften
og
deposition
afbly
overflader.
Kommissionen
foreiægger
senest
den
3
1.
december
2003 Europa-Parlamentet og
Rådet
en
rapport
om
erfaringeme med
dette
direktivs
anvendelse.
Denne
rapÌ94
skal omfatte
en
gennemgang af
direktivets
bestemmelseii
tyseiãf
resultaterneãFderr
seneste
videnskabeli
ge
forskning
vedrørende
sundhedsmæssige
virkninger
af
udsættelse
for svovldioxid,
for
forskellige
frakfioner af
svævestøv
og
for biy,
og
om
teknologiske
udviklinger,
herunder
de
fremskridt,
der er
giort
med
hensyn
til
målemetoder og
wudering
i
øvrig¡
af
koncentrationer
af
svævestøv
i
1uften
og
deposition af
bly
overflader.
Rapporten
skal om
nødvendigt omfatte
ændringsforslag
til
direktivets
bestemmelser.
Bilag
I,
del'I,
punkt
3
3.
Grænseværdi
for
beskyttelse
af
økosystemer¡(g¡eBer:!\þ!_\!ltþ¡4qg
umiddelbare nærhed).
3.
Grænseværdi
for
besþttelse
af
økosystemer.
Bilag
II,
del
I, punkt
3
for
besþttelse
af
plantevæksten, (gælder
ikke i
kildernes
umiddelbare
3.
Årsgraenseværdi
3.
Årsgrænseværdi
f,or
besþtúelse
af
plantevæksten,
"æru"a).-
Bilag
II,
del
Ia (ny)
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441062_0012.png
T¿erskelvaerdi
for
forureningsvarsiing
for nitrogendioxid
a00
#g¿nlmålt-aver
tre på
hinanden
følgende
timer
på steder, der
er
repræsentative
for
luftkvaliteten
i
en
hel
zone
eller bymæssigt
område.
,
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441062_0013.png
Bilag
II,
del
Ib
(ny)
t'
Mindsteoplysninger,
der
skal
gives
úil
offentligheden,
når
tærsl<elværdien
for
forureningsvarsling for nitrogendioxid
overskrides
De oplysninger, der skal gives
til
offentligheden, skal.mindst omfatte:
.
:
dato,
tidspunkt
og
sted
prognoser:
- ændring
i
koncentrationerne
(forbedring. stabilisering eller
forværring)
- berørt geografrsk område
:
varighed
:
særlig følsomme
befolkningsgrupper
.
forholdsregler,
som
sarbare
.
O"f"ll.*itteõ-pp*
.k"l
tt*ff".
Bilag
VI,
del
Ia,
3.
afsnit
::
.
Prøveudtagningssteder kan
være
repræsentative
for.lignende
steder, der
ikke
er
i
umiddelbar
nærhed
heraf.
Prøveudtagningssteder skal,
hvor
det er
muligt,
også være
repræsentative
for
lignende
steder, der
ikke
er
i
umiddelbar
nærhèd
heraf
Bilag
VI,
deLla, 4.
afsnit (ny)
|-i^.
L^* r:^-ledes
være
prøveudtaÉningssteder
mindre
øer
eller
ñå dêf iñ/.lañ f^f ôd-,^--*
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441062_0014.png
Bilag
VI,
del
Ib,
1.
og
2.
afsnit (ny)
Prøveudtagningssteder,
der er
rettet
mod
besky.nelse
af økosystemer
eller
anden
plantevækst, bør
være
placeret
således,.
at
de er
repræsentative
for luftkvaliteten væk
fra
den
umi¿¿elbareìõrhed
s¡þg¡n bymæssige områder og
andre
bebyggede områder, industrianlæg og veje.
Som
retningslinj
e
bør et
prøveudtagningssted
være
placeret
således,
at
det
er
repræsentativt
for luftkvaliteten
i
çt
omliggende
område
mindst
1000
km,
aflìt¿erl-
Frøveudtagningssteder, der
er
rettet
mod
beslryttelse af økosystemer qg anden
plantevækst, bør
være
placeret
over
20
km
fra
bymæssige
omràder
eller
5
andre
bebyggede områder,
industrianlæg
og veje.
ñEã-
I
omiåder
en
medlemsstats
territorium,
hvor
den
mener,
dêr
bør ydes særlig
beskyttelse, skal
prøveudtagni¡gssteder
placeres således. at der opnås en sådan
særlig beskyttelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441062_0015.png
Bilag
VI,
del
Ib,
3.
afsnit
(ny)
Der bør ligeledes
være
preiveudtagningssteder
mindre
øer
eller
på øer
inden
for
øgrupper.
Bilag
VI,
del
II,
1.
afsnit, led
5
-
7
-
trafikrelaterede
prøveudtagere skal
placeret
mindst
25
m fra
større
kryds
højst
4
m fra midten af
den nærmeste
være
og
at
de
er
repræsentative
for
luftkvaliteten
ffi
-
trafikelaterede
prøveudtageie skal
være
placeret
mindst
25
m
fta
større
kryds og
mellem
2 og
5
meter fra
den nærmeste
dei
t*.Þ!9
.@
Cf
traflk¡elaterq4e
prøveudtagere
til
mê.ling
svdvestøv eller
bly
være
placgret
@
frafortovskñ
ffi
-
ilebyegedgområder-skar
ffi,
\O2
sk4
være
placeret
mindre
end
5
m
af
således, ffi
@o¿e.
Bilag
VII,
della., før
første
linje,
ny
linje
I.
Minimalt
antal prøveudtagningssteder
for kontinuerlig
måling for
at
r,urdere
overensstemmelse med grænseværdier
for
besk¡telse
af
folkesundheden
og
tærskelværdier
for
forureningsvarsling
i
zoner og
bymæssige
områder,
hvor
kontinuerlig
måling
er eneste
inforrnationskilde
Zoners
bymæssige
ellêr
Hvis
overskrider
den
indbyggertal
områders
koncentrationerne
vurderingstærskel
øvre
Hvis
de
maksimale
For
SOr,
i
bymæssige
koncentrationer
områder,
hvor
de
ligger rnellem
maksimale
øwe.og
koncentrationer
vurderingstærskel
ligger
under
den
.
den
nedre
.
'14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441062_0016.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441062_0017.png
Bilag
IX,
del
III
III.
Prøveudtagningsmetode og
refe¡encemetode
for
analyse
af
koncentrationer af
bly
i
luften.
fRådets
direktiv
8:2/88418ØF
af
3.
december 1982
om
grænseværdi
for
bly
III.
Prøveudtagningsmetode
ô
g
referencemetode
for
analyse
af
koncentrationer
af
bly
i
lu-ften.
i
luftenl
Referencemetoden
for
prøveudtagning er
den
i
det
europæiske
forslag
til
st¿ndarder
EN
12341
fastlagte metode
for
PM,o.
Referencemetoden
for
analyse
blykoncentration
i
luften
er beskrevet
i
bilaget
til
Rådets
direktiv
82/884/EØF
af
3.
december
1982
om
grænseværdi
for
bly
i
luften.
af
-
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441062_0018.png
i:..
ISSN0254-1459
KOM(98)
386 endelig
udg.
DOKUIVfENTffiR
DA
t4
12
01
06
Katalognummer
:
CB-CO-98-397-DA-C
ISBN
92-78
-37291-9
Kontoret
for
De
Europæiske Fællesskabers
Officielle publikationer
L-2985
Luxernbourg
,1
n