Europaudvalget 1997-98 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 180
Offentligt
1464775_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 180)
kulturministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
KUU, Alm. del - bilag 57
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor
1
400.C.2-0 N.130. april 1998
Til underretning for Folketingets Europaudvalg fremsendes vedlagt Kulturministeriets notat om høringsoversigt over
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om harmonisering af visse aspekter af ophavsret og
beslægtede rettigheder i informationssamfundet.
NOTAT 29. april 1998 KUM 0015
Høringsoversigt over Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv om harmonisering af
visse aspekter af ophavsret og beslægtede rettigheder i informationssamfundet, KOM (97) 628 endelig udgave.
I det følgende bringes en oversigt over høringssvar vedrørende direktivforslag om ophavsret i informationssamfundet.
Fristen for afgivelse af høringssvar var fastsat til den 1. april 1998.
Akademiraadet
kan tilslutte sig størstedelen af direktivforslaget, herunder navnlig forslagene om styrkelse af
ophavsmændenes retsstilling. Raadet kan endvidere tilslutte sig art. 5, stk. 1 og
4. Akademiraadet udtrykker derimod modstand mod art. 5, stk. 2 og 3, som efter Raadets opfattelse uden klar
begrundelse søger at ensrette de undtagelser fra det ophavsretlige værn, der på forskellig vis altid har eksisteret i de
europæiske lovgivninger. Raadet peger særligt på, at det ikke med tilstrækkelig tydelighed fremgår af disse
bestemmelser, om værkerne skal være gjort tilgængelige for almenheden, før undtagelserne finder anvendelse. Det
anføres videre, at direktivforslaget synes at forbyde en mangeårige praksis, hvorefter yngre kunstnere for øvelsens skyld
og på egen hånd eftergør ældre kunstneres værker.
Billedkunstnernes Forbund
henviser til høringssvarerne afgivet af Samrådet for Ophavsret, Danske Billedautorer og
Akademiraadet.
Med hensyn til de enkelte bestemmelser i direktivet tager Billedkunstnernes Forbund afstand fra
undtagelsesbestemmelse i art. 5, stk. 1, om de teknisk betingede reproduktionshandlinger af midlertidig karakter.
Endvidere bemærker forbundet, at art. 5, stk. 2, litra c, er unødvendig, da der er tradition for indgåelse af frivillige aftaler
mellem forvaltningsorganisationerne og museer m.v. Det kritiseres, at direktivet gør det umuligt at opretholde den
særlige undtagelse om, at udgivne kunstværker i digitaliseret form kan stilles til rådighed for enkeltpersoner til
gennemsyn eller studium på offentlige biblioteker.
Danmarks Biblioteksforening
er betænkelig ved direktivforslaget i dets nuværende udformning. Foreningen bemærker
generelt, at forskningens og undervisningens behov for adgang til information kun tilgodeses i ringe omfang, og at den
enkelte borgers mulighed for at få adgang til information slet ikke tilgodeses. Foreningen bemærker særligt, at
undtagelsesbestemmelsen i art. 5, stk. 3, ikke sikrer, at de værker, der opbevares på landets biblioteker, kan gøres
tilgængelige for enkeltpersoner med henblik på personligt gennemsyn og studium på stedet. Dette strider mod den
gældende danske ophavsretslov. Det bemærkes videre, at eneretten i art. 3 til tilgængeliggørelse for almenheden ikke er
tilstrækkeligt afbalanceret med undtagelser, der tilgodeser almenhedens informationsbehov. Det bemærkes endelig, at
forslaget til art. 4 om indførelse af EU-konsumption udelukker parallelimport fra lande uden for EU.
Biblioteksforeningen finder forslaget uacceptabelt, da det giver rettighedshaverne mulighed for at blokere for den frie
adgang til information. Den øgede globalisering taler i øvrigt for international konsumption og dermed fri handel med
ophavsretligt beskyttede værker.
Danmarks Blindebibliotek
opfordrer til, at undtagelsesbestemmelsen
i art. 5, stk. 3, litra b, bringes på linie med ophavsretslovens §
17.
Danmarks Radio
henviser generelt til de kommentarer, der er angivet i EBUs notat af 24. marts 1998. EBU foreslår, at
der i direktivet indføres en undtagelse fra fonogramproducenternes og de udøvende kunstneres eneret til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464775_0002.png
tilrådighedsstillelse on-demand af fonogrammer, såfremt fonogrammet indgår som en integreret del af en radio- eller tv-
produktion. Herudover ønsker EBU en undtagelse for den reproduktion, der er teknisk nødvendig og underordnet i
forhold til en anden ophavsretlig relevant udnyttelse, som rettighedshaverne har givet samtykke til, eller som er tilladt
efter loven. Det drejer sig f.eks. om situationer, hvor radiofonier ønsker at overføre et program fra et gammelt medie til
et nyt medie. Endelig ønsker EBU en undtagelse i form af en tvangslicens el. lign., som gør det muligt for radiofonierne
at bruge deres ældre produktioner i nye sammenhænge, f.eks. i form af tilrådighedsstillelse on-demand eller som
multimedieprodukter.
Dansk Dataforening
støtter direktivforslagets art. 2 om harmonisering af reproduktionsretten. Foreningen tilslutter sig
samtidig forslagets art. 5, stk. 1, hvorefter teknisk betingede kopier af midlertidig karakter undtages fra eneretten.
Foreningen er endvidere prositivt stemt over for forslagene til art. 6 og 7 om beskyttelse af tekniske foranstaltninger og
elektronisk rettighedsforvaltning. Det ønskes dog præciseret, at besiddelse til privat brug af midler m.v. til omgåelse af
de tekniske foranstaltninger ikke bør rammes af bestemmelserne.
Dansk Industri
tilslutter sig generelt direktivforslagets målsætning om at harmonisere ophavsretten med henblik på at
sikre det indre markeds funktion og beskytte rettighedshaverne mod piratvirksomhed. Med hensyn til undtagelser
bemærker Dansk Industri, at direktivet ikke bør rumme undtagelser, der åbner mulighed for digital kopiering til privat
brug, jf. art. 5, stk. 2, litra b. Dansk Industri udtrykker også tilslutning til forslaget om beskyttelse mod omgåelse af
tekniske foranstaltninger (art. 6), idet der lægges vægt på, at bestemmelsen kun vedrører de aktiviteter og tjenester, hvis
formål eller anvendelser kun har begrænset kommerciel betydning ud over omgåelse.
Dansk Musikbiblioteksforening
går generelt ind for harmonisering af den intellektuelle ejendomsret, men finder det
foreliggende direktivforslag ubalanceret. Foreningen er af den opfattelse, at undtagelserne i direktivets art. 5 ikke
tilgodeser bibliotekernes hehov i tilstrækkeligt omfang. Det betyder blandt andet, at der ikke kan foretages kopiering til
privat brug, at der ikke kan lyttes til musik på bibliotekerne, og at visning af digitale værker m.v. på en skærm i
biblioteket kræver samtykke fra ophavsmanden.
Dansk Skuespillerforbund
støtter generelt de internationale bestræbelser for at øge beskyttelsesniveauet for autorer og
udøvende kunstnere, i særdeleshed i forbindelse med de nye udnyttelsesmuligheder, som teknologien i
informationssamfundet giver.
Skuespillerforbundet bemærker særligt, at den udtømmende angivelse af undtagelser i direktivforslagets art. 5
forekommer ubegrundet og uhensigtsmæssig, idet bestemmelsen fastlægger snævre grænser for medlemsstaternes
lovgivningsmuligheder. Dette indebærer eksempelvis, at de nordiske public service radiofoniers og de udøvende og
skabende kunstneres fælles interesse i at etablere aftaler om brug af eksisterende programmer on-line og on-demand vil
løbe ind i vanskeligheder på grund af forbud mod reproduktion. Det anbefales derfor, at art. 5, stk. 2 og 3 udgår.
Skuespillerforbundet bemærker videre, at det af hensyn til de kommende internationale forhandlinger inden for WIPO
om en audiovisuel protokol er vigtigt at sikre, at der ikke med direktivets gennemførelse sker en overførsel af
kompetence, som fjerner medlemsstaternes muligheder for at forsvare vitale interesser ved de kommende forhandlinger i
WIPO.
Danske Billedautorer
henviser generelt til høringssvaret afgivet af Samrådet for Ophavsret. Herudover hilser Danske
Billedautorer det velkomment, at der i direktivforslagets art. 5 ikke åbnes mulighed for særlige undtagelser for
gengivelse af kunstværker. Dermed kan der ryddes op i de undtagelser i ophavsretsloven, der giver adgang til en fri
gengivelse af kunstværker (§§ 23 og 24).
Danske Dagblades Forening og Den danske Forlæggerforening
giver sin støtte til hovedindholdet af direktivforslaget,
herunder at primær digital udgivelsesvirksomhed skal hvile på et eneretligt grundlag. Danske Dagblades Forening og
Den danske Forlæggerforening finder således, at kollektiv forvaltning med fælles takster skal være begrænset til den
traditionelle fotokopiering, samt nøje afgrænsede tilfælde af digital kopiering inden for undervisningsområdet, hvor
individuel rettighedsklarering ikke er mulig. Digital kopiering herudover, herunder på erhvervsområdet, vil skulle
baseres på individuel aftaleindgåelse.
Med hensyn til direktivets enkelte bestemmelser pointerer Danske Dagblades Forening og Den danske
Forlæggerforening, at de ønsker at få tillagt samme rettigheder som fonogramproducenter, filmproducenter og
radiofonier.
Der udtrykkes støtte til forslaget til art. 4, hvorefter international konsumption udelukkes til fordel for EU-konsumption.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464775_0003.png
For så vidt angår undtagelser kan foreningerne generelt tilslutte sig, at listen over tilladte undtagelser gøres udtømmende.
Med hensyn til de enkelte undtagelser bemærkes følgende: Undtagelsen i art. 5, stk. 1, for teknisk betingede midlertidige
reproduktionshandlinger bør kun gælde i tilfælde, hvor brugen af et værk er blevet tilladt af rettighedshaveren eller i
øvrigt er tilladt i henhold til loven. Bestemmelsen i art. 5, stk. 2, litra a, bør begrænses til egentlig reprografi, således at
f.eks. udprintning på papir ikke omfattes af undtagelsen. For at kunne opretholde antologireglen i ophavsretslovens § 18
bør det overvejes at slette ordene ikke-kommercielle formål i art. 5, stk. 3, litra a. Citatretten i art. 5, stk. 3, litra d, er
begrænset til kritik eller anmeldelser, hvilket er en for snæver afgrænsning i forhold til gældende dansk ret. Danske
Dagblades Forening og Den danske Forlæggerforening finder det overordentlig vigtigt, at reglerne i ophavsretslovens §§
23-25 om gengivelse af kunstværker og reportage af dagsbegivenheder m.v. opretholdes. Endelig udtrykkes der
tilslutning til tre-trins-testen i art. 5, stk. 4.
Danske Dagblades Forening og Den danske Forlæggerforening støtter tillige forslagene til art. 6 og art. 7, idet art. 6 dog
er for snævert formuleret.
Danske Reklamebureauers Brancheforening
støtter formålet med harmonisering af ophavsretten inden for
fællesmarkedet. Foreningen finder imidlertid, at de markedsføringsretlige aspekter bør inddrages i direktivet. Konkret
foreslås det, at reklamebureauer udtrykkeligt nævnes i direktivet som en af de erhvervssektorer, der bliver berørt af
direktivet.
De Samvirkende Invalideorganisationer
lægger vægt på, at de muligheder for informationsvirksomhed, der stilles til
rådighed i den eksisterende danske lovgivning, ikke forringes, og at fremtidig produktudvikling for mennesker med
handicap ikke forhindres af en kommende EU-regulering.
Det Centrale Handicapråd
opfordrer til, at bestemmelsen i direktivforslagets art. 5, stk. 3, litra c, søges udvidet til at
omfatte den samme personkreds som i § 17 i ophavsretsloven. Der henvises i øvrigt til høringssvaret afgivet af
Danmarks Blindebibliotek.
Statsbiblioteket
advarer mod, at direktivforslaget vedtages i den foreliggende form. Direktivet forrykker balancen
mellem på den ene side rettighedshavernes interesser og på den anden side almenhedens behov for information. For så
vidt angår de enkelte bestemmelser bemærkes følgende:
Art. 3 sammenholdt med art. 5 indebærer, at adgangen for enkeltpersoner til på et bibliotek at foretage personligt
gennemsyn i form af f.eks. skærmgengivelse eller afspilning af filmværker, musikværker og andre værker i digital form
kræver samtykke fra rettighedshaveren.
Statsbiblioteket tager afstand fra art. 4, hvorefter der foreslås EU-konsumption på hele værksområdet og udelukkelse af
international konsumption. Forslaget vil forhindre bibliotekerne i at indkøbe f.eks. bøger i de lande uden for
fællesskabet, hvor de er billigst.
Den udtømmende karakter af undtagelserne i art. 5 betyder, at der skal udvises påpasselighed ved bedømmelsen af
forslaget i forhold til gældende danske undtagelser i ophavsretsloven. Det understreges, at bestemmelsen i
ophavsretslovens § 21, stk. 3, om personligt gennemsyn af f.eks. værker i digital form på biblioteker ikke vil kunne
opretholdes. Det samme gælder for § 8, stk. 2, i pligtafleveringsloven. Rækkevidden af tre-trins-testen i art. 5, stk. 4,
synes også noget usikker.
Vedrørende art. 6 bemærkes det, at biblioteker med bevaringsforpligtelser skal have mulighed for at bryde en kode eller
en kryptering, hvorfor disse biblioteker må have mulighed for at lovligt at have sådanne midler til deres rådighed, som
kan omgå de tekniske anordninger.
Fonden for aktive blinde
finder, at anvendelsen af tvangslicenser er udelukket efter direktivforslaget. Fonden henleder
endvidere opmærksomheden på, at andre læsehandicappede - i modsætning til ophavsretslovens § 17 - ikke omfattes af
direktivets undtagelsesbestemmelse.
Foreningen af Danske Kunstmuseer
tilslutter sig eneretsbestemelserne i art. 2 og art. 3. Foreningen finder det vigtigt, at
de indskrænkninger i ophavsrettighederne, som findes i bekendtgørelse nr. 876 af 28. november 1997 kan opretholdes.
Det betyder blandt andet, at det fortsat skal være muligt for enkeltpersoner at foretage studium på stedet af museernes
samlinger, hvor disse er gengivet i digital form.
IT-Brancheforeningen
giver generelt sin tilslutning til direktivforslaget. Foreningen støtter forslaget om EU-
konsumption
i art. 4, stk. 2. Undtagelsen i art. 5, stk. 1, om de teknologibestemte midlertidige reproduktionshandlinger er for
vidtgående. Efter foreningens opfattelse, bør der kun være en undtagelse, der giver den lovmæssige bruger ret til at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464775_0004.png
foretage midlertidige kopiering. Endelig støtter foreningen indførelsen af retshåndhævelsesmidler, men foreslår samtidig
at TRIPS art. 50 indarbejdes i direktivet.
Kommunernes Landsforening
udtrykker bekymring for, at balancen mellem rettighedshavernes interesser og
almenhedens behov for information forrykkes til skade for borgerne. Landsforeningen henviser særligt til, at
undtagelsesbestemmelsen i ophavsretslovens § 15 vedrørende optagelse af radio- og fjernsynsudsendelser til kortvarig
brug for beboerne på sygehuse, plejehjem, i fængsler m.v. ikke vil kunne opretholdes. Direktivforslaget udelukker også,
at enkeltpersoner kan gennemse og studere værker i digital form, filmværker m.v. på stedet på offentlige biblioteker.
Landsforeningen tager endvidere afstand fra forslagets art. 4 om indførelse af EU-konsumption for eksemplarer af
værker. Forslaget vil medføre, at det ikke længere vil være muligt at videresælge eksemplarer, der er købt i lande uden
for EU, hvor de er bragt på markedet med ophavsmandens samtykke. KL finder det uklart, om aftalelicensbestemmelsen
i ophavsretslovens § 50 vil kunne opretholdes og eventuelt udvides til også at gælde for bibliotekers udlån m.v. af film
og edb-programmer. Der henvises endvidere til, at undtagelsesbestemmelsen i art. 5, stk. 3, litra b, indebærer en
indskrænkning af kredsen af handicappede i forhold til ophavsretslovens § 17. Endelig understreger KL vigtigheden af,
at den gældende danske biblioteksafgiftsordning kan opretholdes.
Københavns Kommune
understreger generelt vigtigheden af nødvendige og dækkende undtagelser og begrænsninger i
ophavsrettighederne for fortsat at kunne opretholde balancen mellem ophavsmændenes interesser og almenhedens
interesse i fri informationsadgang. Efter kommunens opfattelse bør der arbejdes for, at bestemmelsen i ophavsretslovens
§ 16 samt den med hjemmel i denne bestemmelse udstedte bekendtgørelse kan opretholdes. Dette er ikke tilfældet
således som udntagelserne er udformet i art. 5. Art. 5, stk. 3, litra a, bør udvides til undervisning, forskning og privat
personlige formål. Endvidere anføres det, at den vigtige regel om, at værker, som et bibliotek er i besiddelse af, kan
stilles til rådighed for enkeltpersoner til personligt gennemsyn og studium på et bibliotek må ophæves, hvis
direktivetvedtages i den foreliggende form. Det samme vil være tilfældet for den tilsvarende bestemmelse i
pligtafleveringsloven.
Københavns Kommune tager tillige afstand fra bestemmelsen i art. 4, stk. 2, hvorefter spredningsretten alene
konsumeres inden for EU. Bestemmelsen vil forhindre EU-borgere i at købe varen der, hvor den er billigst, hvis dette er
uden for EU.
Sammenslutningen af lokale radio- og tv-stationer i Danmark
giver generelt udtryk for, at direktivforslaget er for
vidtgående, herunder navnlig når det gælder undtagelser.
Samrådet for Ophavsret
tilslutter sig generelt indholdet af direktivforslaget. Art. 2, art. 3 og art. 4 indebærer en styrkelse
af ophavsmændenes eneretsposition, hvilket Samrådet - bortset fra enkelte tekniske spørgsmål - støtter. Samrådet tager
afstand fra undtagelsesbestemmelsen i art. 5, stk. 1, vedrørende de teknisk begrundede reproduktioner af midlertidig
karakter. Efter Samrådets opfattelse bør der i direktivforslaget indføres et forbud mod digital-digital kopiering til privat
brug. Terminologien i art. 5, stk. 1, kritiseres som værende vag, og bestemmelsen efterlader således fortolkningstvivl.
Samrådet understreger navnlig, at det bør være en betingelse for anvendelse af bestemmelsen, at selve brugen er
autoriseret af rettighedshaveren eller på anden måde lovlig.
Samrådet støtter i øvrigt, at man i direktivets art. 5, stk. 2-4, begrænser de undtagelsesbestemmelser, som
medlemsstaterne kan gennemføre. Det anføres dog, at det bør sikres, at de gældende danske aftalelicensordninger kan
opretholdes. Efter Samrådets opfattelse er undtagelse i art. 5, stk. 3, litra a, for vidtgående, og undtagelsen bør begrænses
til undervisning af en tilstedeværende kreds af personer. Det bør præciseres, at citatretten i art. 5, stk. 3, litra d, ikke -
eller kun i begrænset omfang - gælder i relation til film, musik og multimedia. Endelig anføres det, at det bør være en
gennemgående betingelse, at værket lovligt skal være gjort tilgængeligt for almenheden, for at
undtagelsesbestemmelserne finder anvendelse.
Forslaget til art. 6 om beskyttelse af tekniske anordninger er efter Samrådets opfattelse for vag. I art. 7 bør der indsættes
et krav om, at brugere skal anvende elektronisk rettighedsforvaltning, når denne mulighed foreligger.
Samrådet tilslutter sig art. 8 om retshåndhævelse.
Statens Litteraturråd
anerkender betydningen af, at ophavsmændenes rettigheder til deres værker sikres. Samtidig
understreges vigtigheden af almenhedens frie og lige adgang til informationer på biblioteker. Litteraturrådet anbefaler
således, at det sikres, at almenheden har adgang til ikke-kommerciel brug af trykt og digitalt materiale, samt at læsning
og kopiering til forsknings- og undervisningsbrug ikke forhindres af eventuelle harmoniseringsbestræbelser.
Tele Danmark
bemærker generelt, at spørgsmålet om erstatningsansvar for ophavsretskrænkelser begået i forbindelse
med aktiviteter på netværk ikke behandles i direktivforslaget. Dette spørgsmål vil sammen med andre ansvarsspørgsmål
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464775_0005.png
være genstand for harmonisering i et andet direktivforslag, som forventes fremsat i løbet af 1998. Tele Danmark ønsker
ikke, at det foreliggende direktiv sættes i kraft før det andet direktiv vedrørende ansvarsforholdene.
Med hensyn til de enkelte bestemmelser har Tele Danmark følgende bemærkninger: Præamblens betragtning 17 om
tilrådighedsstillelse af tekniske faciliteter bør indarbejdes i selve art. 3 om eneretten til communication to the public og
making available to the public. Den udtømmende harmonisering af undtagelser i art. 5 er for vidtgående og er ikke
forenelig med den agreed statement, der blev vedtaget i forbindelse med WIPO Copyright Treaty. En udtømmende
harmonisering af undtagelser betyder, at man mister den fleksibilitet, der er nødvendig for at kunne tage højde for den
teknologiske udvikling. Harmoniseringen får også konsekvenser for en række danske undtagelser, der er begrundet i
særlige danske kulturelle forhold.
Tele Danmark tilslutter sig den obligatoriske undtagelse i art. 5, stk. 1, vedrørende de teknologibegrundede midlertidige
reproduktionshandlinger uden særskilt økonomisk betydning. Tele Danmark udtrykker dog samtidig tvivl om
rækkevidden af bestemmelsen.
TV 2
henviser generelt til de kommentarer, der er angivet i EBUs notat af 24. marts 1998, jf. ovenfor under Danmarks
Radio.
Århus Kommune
finder generelt ikke, at der i direktivforslaget er taget tilstrækkeligt hensyn til borgernes interesse i at
kunne få fri og lige adgang til information. Det bemærkes, at listen i art. 5, stk. 2 og 3, over tilladte undtagelser er
fakultativ og udtømmende. Kommunen mener, at den nuværende formulering af art. 5 bl.a. vil få den konsekvens, at
privatkopiering af trykt materiale ikke længere vil være mulig uden rettighedshaverens samtykke. Kommunen peger
endvidere på, at brug på stedet af værker i digitaliseret form, videogrammer m.m. efter direktivforslaget kræver
samtykke fra rettighedshaveren. Dette vil alvorligt vanskeliggøre brugen på stedet i biblioteker af f.eks. cd-rom,
databaser, netværksadgange, videokabiner m.v.
Advokatrådet, Bibliotekerne i Fredericia Kommune, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Finansrådet, Fællesrådet for
Udøvende Kunstnere, Gramex
og
Statens Museumsnævn
har ikke haft selvstændige bemærkninger til direktivforslaget.
(Løbenr. 3178)