Europaudvalget 1997-98 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 339
Offentligt
1464767_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 339)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor
1
400.C.2-0 N.1
8. juni 1998
Til underretning for Folketingets Europaudvalg fremsendes vedlagt Trafikministeriets grundnotat vedrørende forslag til
Rådets direktiv (EF) om stikprøvekontrol af trafiksikkerheden af erhvervskøretøjer, som færdes på Den Europæiske
Unions veje, KOM
(98)117.
Trafikministeriet Nytorv 11-13 1450 København K
4. kontor
Tlf.: 33 92 33 55 · Telex 22275 Trami dk · Telefax: 33 93 27 80 · Giro 3 00 27 64 · Eksp.: ma-to 8.30-16 fr 8.30-15.30
Dato 3. juni 1998
Løbenr. TM0058
Grundnotat vedrørende forslag til Rådets direktiv (EF) om stikprøvekontrol af trafiksikkerheden af
erhvervskøretøjer, som færdes på Den Europæiske Unions veje, Kom (98)117.
1. Baggrund og indhold.
Direktivforslaget er endnu ikke officielt fremsat, men i det foreløbige forslag er det angivet, at forslaget vil blive fremsat
under henvisning til Traktatens artikel 75, stk. 1 og vil skulle vedtages efter artikel 189 C, kvalificeret flertal/
samarbejdsprocedure med Parlamentet.
Baggrunden for forslaget er et ønske om at forbedre sikkerhed og miljøbeskyttelse inden for vejtransport i Fællesskabet.
Der sigtes også mod at skabe ensartede forhold for så vidt angår kvaliteten af vedligeholdelse af erhvervskøretøjer, som
er i anvendelse i Fællesskabet ved at afskrække uansvarlige vognmænd fra at forsøge at opnå en konkurrencefordel ved
anvendelse af utilstrækkeligt vedligeholdte køretøjer.
Køretøjer, der kun anvendes i en trafiksikker stand, vil være til fordel for både færdselssikkerhed, miljøbeskyttelse og
konkurrencelighed.
Med vedtagelsen af direktivet om periodisk syn er det allerede sikret, at erhvervskøretøjer skal til teknisk kontrol i
tekniske kontrolcentre én gang om året. På baggrund af den øgede internationalisering af trafikken med
erhvervskøretøjer og det forhold, at mange af de tungeste køretøjer kører 150.000 km om året eller mere, anses én
kontrol for at være for lidt til at sikre, at erhvervskøretøjer som anvendes på Fællesskabets veje, er tilstrækkeligt
vedligeholdt året rundt.
Undersøgelser af antallet af trafikdræbte, hvor lastbiler er indblandet, har vist, at disse køretøjer er indblandet i flere
ulykker med dødelig udgang end man kunne forvente på baggrund af antallet af sådanne køretøjer på vejene eller den
afstand, de tilbagelægger. Lidt over 6% af alle lastbiler havde alvorlige mangler, som bidrog til ulykken eller til
trafikofre. De fleste af disse mangler vedrørte defekte bremser på grund af utilstrækkelig vedligeholdelse. Ca. 3,4 % af
alle dræbte i ulykker med lastbiler kunne undgås, hvis lastbiler blev tilstrækkeligt vedligeholdt hele tiden.
Hvis køretøjsflåden holdes i en god teknisk stand vil det desuden kunne medvirke til en nedbringelse af
partikelemissioner fra dieselmotorerne og dermed nedbringe luftforureningen. I direktivforslaget angives det, at en
tilstrækkeligt vedligeholdt køretøjsflåde sparer 2 % brændstof og en forholdsmæssig tilsvarende del af CO2-
emissionerne.
Målet om at forbedre kvaliteten af vedligeholdelse året rundt vil delvis kunne nås ved at gennemføre den lovpligtige
kontrol med kortere intervaller, f.eks. to eller tre gange årligt. Men det ville imidlertid ikke være en garanti for at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464767_0002.png
standarden blev bibeholdt mellem kontrollerne. Desuden vil det give en ekstra byrde til myndighederne og
transportindustrien.
En målrettet indsats mod vognmænd, hvis køretøjer er i dårlig stand, og visuel inspektion af køretøjer (defekte
lyssignaler, bremser, nedslidte dæk, sort udstødningsrøg) vil sikre en stor "gevinstkvote" og bidrage til, at offentlige
midler udnyttes bedst muligt. Uanmeldte kontroller vil fungere som incitament til bedre vedligeholdelse.
Forslaget omfatter de retlige rammer for syn ved vejkanten af erhvervskøretøjer til transport af passagerer og gods, som
benyttes inden for Fællesskabet, dvs. også køretøjer fra 3. lande.
Forslagets anvendelsesområde omfatter ikke almindelige personbiler og varebiler.
Forslaget pålægger medlemsstaterne at supplere den årlige tekniske kontrol med uanmeldte stikprøvekontroller af et
repræsentativt udsnit af erhvervskøretøjsflåden på deres veje hvert år. Kontrollen kan finde sted på vejene, i havne, andre
steder, hvor køretøjer parkeres, eller hos vognmanden.
Forslaget angiver ikke et bestemt antal køretøjer eller en bestemt andel af køretøjsflåden, som medlemsstaterne skal
kontrollere. Den køretøjsflåde, som færdes på en medlemsstats område, varierer fra den ene medlemsstat til den anden
(flåden udgøres af køretøjer registreret i medlemsstaten, køretøjer registreret i andre medlemsstater og køretøjer
registreret i tredjelande). Der er også forskel på kontrolintervaller og -grundighed i medlemsstaterne og alle andre
nationale tiltag som stikprøvekontroller og andre kontroller vil påvirke den generelle vedligeholdelsestilstand for
køretøjer på deres veje. Det vil derfor være op til den enkelte medlemsstat at fastlægge omfanget af kontrolprogrammet
under hensyntagen til, at det bør stå i forhold til den generelle vedligeholdelsestilstand af erhvervskøretøjer på
medlemsstatens område.
Stikprøvekontroller skal udføres uden hensyntagen til førerens nationalitet eller erhvervskøretøjets registreringsland.
Fremgangsmåden ved kontrol af et køretøj er i første omgang en visuel inspektion af køretøjet, dernæst en overfladisk
inspektion af det holdende køretøj, herunder en kontrol af køretøjets dokumentation (f.eks. kontrol af, om køretøjet har
gennemgået den lovpligtige tekniske kontrol - periodisk syn), og endelig - hvis det skønnes nødvendigt - en nøjere
inspektion af køretøjet. Denne inspektion svarer for så vidt angår forurening til den, der anvendes ved periodisk syn.
Hvis det skønnes, at køretøjets vedligeholdelsesstand er så dårlig, at der er grund til yderligere undersøgelser, kan
køretøjet sendes til kontrol hos et godkendt kontrolcenter (i Danmark vil det typisk være en synshal hos Statens
Bilinspektion).
Hvis det ved kontrollen på vejen konstateres, at køretøjet ikke opfylder kravene i direktivforslaget - eller hvis det ikke
godkendes ved en senere teknisk kontrol hos et godkendt kontrolcenter, og derfor må anses for at udgøre en alvorlig
risiko for personer i køretøjet eller andre trafikanter, kan køretøjet pålægges et øjeblikkeligt køreforbud på offentlige
veje.
Ændringer, der er nødvendige for at tilpasse de tekniske standarder for stikprøvekontrollerne, som anført i bilag II til
direktivforslaget, skal forelægges for Udvalget for Tilpasning til den Videnskabelige og Tekniske Udvikling, der er
nedsat i henhold til direktivet om periodisk syn.
Direktivforslaget indeholder også bestemmelser om sanktioner, uden dog at præcisere hvem disse sanktioner skal rettes
imod.
Det skønnes ud fra erfaringer fra Det Forenede Kongerige, at de samlede omkostninger for myndigheder i Fællesskabet,
hvis forslaget vedtages, vil ligge på ca. 40-60 mio. ECU årligt.
En vognmands omkostninger skal stå i forhold til vedligeholdelsestilstanden for hans køretøjsflåde. Vognmænd har også
et produktionstab i form af et standset køretøj. Hvis vognmændenes samlede omkostninger antages at være ca. dobbelt så
høje som myndighedernes, udgør de ca. 80-120 mio. ECU årligt. Hertil kommer omkostninger til reparationer og bøder.
De samlede omkostninger for Fællesskabet som helhed vil være på ca. 120-180 mio. ECU.
En præcis vurdering af besparelserne ved forslaget er forbundet med visse vanskeligheder.
Hvis man går ud fra, at lastbiler er skyld i ca. 20% af de 45.000 trafikofre i Fællesskabet pr. år, og at de 3,4% af disse
ofre kunne undgås ved at sikre, at køretøjerne altid holdes i en god teknisk stand, så kunne den størst mulige økonomiske
besparelse opgøres til ca. 306 mio. ECU pr. år. Det er dog næppe realistisk, at forslaget vil medføre mere end det halve
af denne besparelse, dvs. et beløb på ca. 150 mio ECU pr. år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464767_0003.png
Det anslås, at en tilstrækkeligt vedligeholdt køretøjsflåde sparer 2% brændstof (svarende til en besparelse på 1 mia. ECU
pr. år) og en forholdsmæssig tilsvarende del af CO2-emissionerne. Hvis man antager, at stikprøvekontrollerne på vejene
bare er 50% effektive til at forbedre køretøjsflådens tekniske stand, spares der 1% brændstof svarende til en besparelse
på 500mio. ECU årligt.
Hvis man lægger brændstofbesparelsen og besparelsen ved færre trafikofre sammen, kommer man frem til en skønnet
besparelse på ca. 650 mio. ECU. Dette tal omfatter stadig ikke besparelserne i form af mindre miljøforurening. Når det
sammenholdes med omkostninger på højst 120 mio. ECU, må det konstateres, at forslaget medfører en nettogevinst for
Fællesskabet.
2. Gældende dansk ret.
Reglerne om syn af køretøjer fremgår af §§ 77 og 78 i færdselsloven, jf. lovbkg. nr. 735 af 24. august 1992 med senere
ændringer og bekendtgørelse nr. 916 af 8. december 1997 om registrering og syn af køretøjer mv.
Ifølge lovens § 77 kan politiet standse et køretøj og bl.a. lade det undersøge for fejl og mangler. Lovens § 78 vedrører
periodisk syn.
3. Høring.
Forslaget er sendt i høring hos følgende:
Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, Danmarks Automobilforhandler Forening, Dansk Politiforbund,
Danske Vognmænd, De Danske Bilimportører, Dæk Specialisternes Landsforening, Entreprenørforeningen, Erhvervenes
Transportudvalg, Forbrugerrådet, Foreningen af Danske Eksportvognmænd, Foreningen af Politimestre i Danmark,
Landsforeningen Danmarks Bilruter, Motorbranchens Arbejdsgiverforening, Oliebranchens Fællesrepræsentation, Rådet
for Større Færdselssikkerhed, Rådet for Trafiksikkerhedsforskning, Specialarbejderforbundet i Danmark,
Speditørforeningen, Transportrådet, Turistvognmændenes Landsforening, Vognmandsfagets Arbejdsgiverforening.
Følgende organisationer har ikke svaret:
Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, Danmarks Automobilforhandler Forening, De Danske Bilimportører,
Dæk Specialisternes Landsforening, Oliebranchens Fællesrepræsentation, Specialarbejderforbundet i Danmark,
Speditørforeningen, Transportrådet, Turistvognmændenes Landsforening.
Følgende organisationer har ingen bemærkninger til forslaget:
De Danske Bilimportører, Motorbranchens Arbejdsgiverforening, Rådet for Trafiksikkerhedsforskning, Rådet for Større
Færdselssikkerhed.
Følgende organisationer har bemærkninger til forslaget:
Foreningen af Danske Eksportvognmænd, Danske Vognmænd og Vognmandsfagets Arbejdsgiverforening
har afgivet et
samlet høringssvar. Disse organisationer tillægger direktivforslagets sigte om, at landevejskontrollen skal ske på et mere
ensartet niveau og måde stor og afgørende betydning og henviser bl.a. til, at det af forslaget fremgår, at kontrollerne skal
være repræsentative og gennemføres uden hensyntagen til førerens nationalitet eller erhvervskøretøjets registreringsland,
samt at der er foreskrevet en indberetningspligt fra de kompetente myndigheder til Kommissionen. Dette vil efter
organisationernes mening sikre ens konkurrencevilkår.
Organisationerne finder desuden fremgangsmåden ved kontrollerne korrekt, ligesom den beskrevne checkliste (bilag I)
samt de beskrevne tekniske krav efter deres opfattelse vil være medvirkende til at sikre ensartede, velbegrundede
kontroller. I den forbindelse påpeges det, at checklisten bør være let læselig og let forståelig for både transportører og
chauffører.
Endelig påpeges det, at vognmandens produktionstab ved et standset køretøj ifølge Kommissionen er anslået til det
dobbelte af myndighedernes.
I den forbindelse anføres det, at unødige produktionstab som følge af harmoniserede kontroller bør begrænses mest
muligt. På denne baggrund bør der derfor i indstillingerne til forslaget anføres en passus, hvorefter man fra dansk side
arbejder for, at erhvervets produktionstab ved kontrollerne begrænses mest muligt.
Endvidere anføres det, at der i den danske version af forslaget fejlagtigt anvendes begrebet "vognmænd". Det må være
en fejl, da direktivets anvendelsesområde ikke skelner mellem erhvervsgrupper, men alene på køretøjet der anvendes.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464767_0004.png
Dansk Politiforbund
hilser alle initiativer til forbedring af færdselssikkerheden velkommen og bemærker desuden, at
forslaget efter deres opfattelse kan gennemføres med hjemmel i færdselslovens § 77.
Foreningen af Politimestre i Danmark
tilslutter sig ønsket om at bedre færdselssikkerheden.
Foreningen anfører, at de stikprøvevise syn må forudsætte, at politiet medvirker til standsning af de pågældende
køretøjer. Foreningen forudser en vis stigning i politiets arbejde, hvis de stikprøvevise syn overstiger de kontroller, der
allerede finder sted i medfør af færdselslovens § 77. Foreningen gør opmærksom på, at det kan være vanskeligt at
honorere en sådan stigning under de nuværende personalemæssige forhold.
Landsforeningen Danmarks Bilruter
stiller sig positivt overfor sigtet med forslaget og ser det desuden som et skridt i
retning af sikring af lige vilkår mellem alle udøvere af gods- og bustransport i EU-landene.
For foreningen er det dog af afgørende betydning, at de foreslåede vejkontroller kommer til at foregå på helt det samme
tekniske grundlag, hvorfor man mener, at der bør være klare og veldefinerede kriterier for indgriben overfor køretøjerne
og deres førere og ejere.
Foreningen anbefaler desuden en administrativ enkel måde at indberette og rapportere de foretagne kontroller på.
Turistvognmændenes Landsforening
kan ikke støtte det fremsatte forslag, idet det som udgangspunkt er foreningens
opfattelse, at syn og kontrol af køretøjer bør foretages i køretøjernes registreringsland.
Foreningen bemærker, at det generelt fremgår af argumentationen i begrundelsen for forslaget, at man primært har taget
udgangspunkt
i de for lastbilers og godstransporten gældende forhold.
Foreningen oplyser, at produktionstabet for en turistbus fyldt med passagerer ikke kan opgøres på samme måde som for
lastbiler, idet der vil være tale om et efterfølgende produktionstab som følge af, at passagererne har fået et uheldigt
indtryk af busselskabet.
Der er efter foreningens opfattelse tvivl om direktivets anvendelsesområde, dvs. hvilke køretøjer, der reelt er omfattet af
direktivet. Nogle beskrivelser er rettet mod køretøjets art, mens andre overvejelser er baseret på køretøjernes anvendelse.
Sammenfattende er det foreningens opfattelse, at der synes at være tale om et forslag, der er udformet med udgangspunkt
i forholdene for lastbiler og godstranport, og som man så mener også skal være gældende for persontransport uden i
øvrigt at skele til, at der er stor forskel på de to transportformer og de forhold, der er af væsentlig betydning for de
pågældende brancher.
Det er derfor foreningens opfattelse, at forslaget ikke kan vedtages i den nuværende udformning, såfremt det er
meningen, at det ligeledes skal være gældende for busser.
Entreprenørforeningen.
Entreprenørforeningens Mobilkrangruppe har ikke problemer med direktivforslaget, idet det
bemærkes, at den nuværende danske lovgivning allerede tager højde for og muliggør de i forslaget nævnte tiltag, hvorfor
yderligere afgiftskrævende dansk eller europæisk særlovgivning på området ikke anses for nødvendig eller acceptabel.
Erhvervenes Transportudvalg
er positivt indstillet overfor forslaget, idet udvalget bemærker, at det er vigtigt at
fastholde, at omfanget af disse kontroller skal fastlægges på en sådan måde, at det produktionstab, som er forbundet med
kontrollerne, ikke får en stigende karakter.
Udvalget gør opmærksom på, at der i den danske oversættelse af direktivet konsekvent er brugt ordet "vognmænd".
Dette kunne give anledning til den antagelse, at firmabiler ikke er omfattet af direktivet.
Forbrugerrådet
finder det positivt, at man vil supplere den årlige kontrol af erhvervskøretøjer med en stikprøvekontrol.
Forbrugerrådet finder det uhensigtsmæssigt, at der ikke angives et bestemt antal køretøjer eller en bestemt andel af
køretøjerne som medlemsstaterne skal kontrollere. Rådet finder det afgørende, at det angives, hvor stor en procentdel af
køretøjerne, der bør kontrolleres afhængig af køreflådens størrelse i medlemslandene.
Forbrugerrådet mener, at der bør ske en obligatorisk udveksling af informationer mellem de enkelte medlemslande,
således at man har mulighed for hurtigt at gribe ind overfor køretøjer fra samme vognmand, som kan have de samme
sikkerhedsmæssige problemer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464767_0005.png
Forbrugerrådet kan ikke tilslutte sig en indførelse af en stikprøvekontrol som en erstatning for den traditionelle metode,
dvs. via den lovpligtige tekniske kontrol.
Forbrugerrådet finder ikke at udstedelse af et "kvalitetscertifikater" til vognmænd, der viser gode resultater ved den
årlige tekniske kontrol, er en mulig vej til at højne standarden af køretøjerne på vejen.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser.
For indeværende er det vurderingen, at forslaget ikke kræver lovændring, idet forslaget forventes at kunne gennemføres i
form af administrative forskrifter inden for rammerne af færdselslovens §§
77 og 78.
Overtrædelser konstateret ved stikprøvekontrollerne skal indgå i Vejtransportrådets vurdering af tildeling og fratagelse af
tilladelser.
Det er muligt, at der vil skulle ske visse beskedne investeringer til måleudstyr m.v.
5. Samfundsøkonomiske og andre konsekvenser.
Forslaget vil kunne medføre en højere grad af færdselssikkerhed. Forslaget vil kunne indebære et vist produktionstab for
vognmænd, der udsættes for stikprøvekontroller. Forslaget vurderes i øvrigt set i et samlet perspektiv lønsomt. Se
nærmere under beskrivelsen under punkt 1.
(Løbenr. 5725)