Europaudvalget 1998-99
EUU Alm.del Bilag 1116
Offentligt
1464679_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1116)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 578 (Løbenr. 21354)
ERU, Alm. del - bilag 695 (Løbenr. 21686)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
N.1
22. juni 1999
Til underretning for Folketingets Europaudvalg fremsendes vedlagt Skatteministeriets supplerende grundnotat vedrørende
nedsat moms på arbejdskraftintensive ydelser.
5. kontorJ. nr. 5.99.221-42
OEM0143
Supplerende grundnotat
vedr. nedsat moms på arbejdskraftintensive ydelser -
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464679_0002.png
høringsvar
I notat af 13. maj 1999 blev forslaget beskrevet.
Skatteministeriet har sendt Kommissionens forslag KOM (1999) 62 om en nedsat momssats for arbejdskraftintensive
tjenesteydelser til høring hos en række organisationer.
De indkomne bemærkninger er følgende:
Advokatrådet
forudser, at det vil blive ganske vanskeligt at fastlægge og beskrive området for de ydelser, der skal være
omfattet af den nedsatte momssats. Endvidere forudser Advokatrådet, at administrationen af de regler, der bliver fastlagt, vil
blive meget vanskelig og give anledning til talrige tvivlsspørgsmål.
Advokatrådet finder derfor, at en nedsættelse af momssatsen som foreslået blot vil indebære yderligere uvished om den
momsmæssige behandling af en række ydelser, og at virksomhederne generelt administrativt vil opleve ulemper i forbindelse
med administrationen af reglerne.
Det Danske Handelskammer
stiller sig positiv over for Kommissionens hensigter om at gøre noget ved
beskæftigelsessituationen i EU-landene. Set med danske øjne er der imidlertid ikke behov for en differentieret momssats, idet
Danmark befinder sig i en periode med vækst og behov for arbejdskraft særligt inden for håndværksområdet, ligesom den
merbeskæftigelse, der vil blive skabt som følge af dette forslag, ikke er n&osla sh;dvendig.
Benytter visse medlemslande sig af muligheden for at nedsætte momssatsen på arbejdskraftintensive tjenesteydelser, risikerer
man en grænseoverskridende konkurrenceforvridning i forhold til lande, som måtte undlade at benytte sig af muligheden.
Foreningen understreger derfor, at det er nødvendigt, at de pågældende tjenesteydelser er lokale for at begrænse den
grænseoverskridende konkurrenceforvridning. Handelskammeret sætter således spørgsmålstegn ved definitionen i forslaget af
de pågældende tjenesteydelser, som forekommer bred i sin definition, ligesom der vil opstå diskussion om, hvordan man skal
definere en "arbejdskraftintensiv tjenesteydelse" og en " overvejende lokal" tjenesteydelse.
Handelskammeret er forbeholden over for Kommissionens forslag, særligt når der henses til de reelle farer for
konkurrenceforvridning.
Det er
Arbejderbevægelsens Erhvervsråds
opfattelse, at generelt er reducerede momssatser meget upræcise midler til
politisk og økonomisk styring. De skal derfor ikke anvendes som erstatning for direkte subsidier. De vil endvidere bidrage til
at gøre beskatningssystemet mere kompliceret, og der vil opstå nye afgrænsnings- og kontrolproblemer.
Indsatsen for beskæftigelsen kan bedre ske ved mere målrettede midler. AE kan derfor ikke anbefale, at Danmark indfører
reducerede momssatser på udvalgte områder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464679_0003.png
Hvad angår de øvrige EU-lande, er arbejdsløshedsproblemet i nogle lande imidlertid af et sådant omfang, at de
medlemsstater, som ønsker det, bør have tilladelse til at forsøge sig med virkningerne af en momslettelse i forbindelse med
arbejdskraftintensive tjenesteydelser og i overensstemmelse med de regler og procedurer, som er indeholdt i direktivforslaget.
Selvom
Dansk Handel & Service
overordnet er enig i bestræbelserne på at fremme beskæftigelsen og begrænse
incitamentet til sort arbejde opfordrer foreningen på det kraftigste til, at direktivforslaget ikke vedtages.
Det er Dansk Handel & Services opfattelse, at der i stedet for at arbejde videre med dette direktivforslag, bør der iværksættes
intensive foranstaltninger med henblik på at fremme indførelsen af det endelige momssystem mest muligt.
Det aktuelle forslag om nedsat moms for arbejdskraftintensive tjenesteydelser bør anskues som led i en større sammenhæng
og afklares i forbindelse med indførelsen af et harmoniseret endeligt momssystem. Problemstillingen vedrørende moms på
arbejdskraftintensive tjenesteydelser vil i denne sammenhæng blot fremtræde som en blandt flere problemstillinger, hvor der
ud fra en snæver sektorbetragtning er tungtvejende grunde for en nedsat moms. Som eksempler fra andre områder kan
nævnes moms af sundhedsrelaterede ydelser, moms på produkter, som er genstand for betydelig grænsehandel, moms af
digitaliserede produkter m.m. Der bør således anlægges en overordnet samlet vurdering og prioritering af behovene for
differentierede løsninger, hvilket står i stærk modsætning til det foreliggende direktivforslag, der reelt har karakter af en hurtig
"lappeløsning".
Forslaget vil give anledning til en mærkbar konkurrenceforvridning, såvel nationalt imellem sektorerne, som
grænseoverskridende. Dansk Handel & Service finder det stærkt betænkeligt at åbne mulighed for sådan
konkurrenceforvridning. Selv for det tilfælde at direktivet måtte blive vedtaget, og Danmark måtte vælge ikke at følge
direktivets mulighed, vil der være åbenbare negative konkurrenceforvridende aspekter.
Dansk Industri
afviser klart en lavere moms på arbejdskraftintensive tjenesteydelser som et brugbart middel i den danske
beskæftigelsespolitik.
En lavere moms på arbejdskraftintensive tjenesteydelser vil ikke kunne øge beskæftigelsen på længere sigt, men vil alene øge
beskæftigelsen i servicesektoren på bekostning af beskæftigelsen i eksportsektoren. Denne ændring i beskæftigelsens
sammensætning vil medføre et tab af velstand i Danmark, da højproduktive arbejdspladser i de konkurrenceudsatte erhverv
erstattes af mindre produktive arbejdspladse r i serviceerhvervene.
Dertil kommer, at hvis EU-landene under ét gennemfører eksperimenter med lavere moms på arbejdskraftintensive
tjenesteydelser, for at skabe større beskæftigelse på hjemmemarkedet, da vil det samlede resultat blive mindre samhandel
mellem landene. Velstandstabet herved i form af dårligere udnyttelse af ressourcerne og en lavere produktivitet og realløn vil
være betragtelig.
En subsidiering af de hjemmemarkedsorienterede serviceerhverv via lavere moms vil de facto have samme virkninger på
beskæftigelsen og produktionen som en importtold. Både lavere moms på service og en importtold kan medføre midlertidige
stigninger i beskæftigelsen, men det sker nødvendigvis på bekostning af den internationale arbejdsdeling. Den væsentligste
forskel mellem lavere moms på tjenesteydelser og importtold består i, at lavere moms i modsætning til importtold vil skabe et
indtægtstab for staten.
DI må derfor anbefale ikke at gennemføre direktivforslaget af hensyn til de potentielle skadesvirkninger på dansk økonomi
og på det indre marked, som forsøgsordningen kan forårsage.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464679_0004.png
Håndværksrådet
bakker fuldt ud op om, at det bliver muligt for EU's medlemslande at gennemføre forsøg med
differentieret moms på arbejdskraftintensive ydelser. Nedsat moms vil være et centralt instrument til at skabe mere
efterspørgsel efter serviceydelser og dermed arbejdspladser inden for service og bl.a. håndværk. Dette vil ligeledes kunne
dæmpe sort arbejde. Derfor er det også af stor værdi, s&arin g;fremt der tilvejebringes et godt grundlag for at vurdere, i hvor
høj grad nedsat moms på arbejdskraftsintensive ydelser på et fremtidigt tidspunkt kan bidrage til at skabe flere arbejdspladser.
Håndværksrådet har samtidig foreslået skatteministeren, at der indføres 3 mindre forsøg vedrørende bevaringsopgaver i
Danmark.
Landbrugsrådet
anfører, at den meget høje og stort set generelle danske momssats på 25% medvirker til en række
samfundsøkonomisk beklagelige forvridninger ikke mindst, når der efterspørges arbejdskraftintensive ydelser.
For momsregistrerede virksomheder inden for landbruget vil der være en marginal likviditetslettelse i forslaget. Erhvervet kan
på den baggrund støtte, at der iværksættes en forsøgsordning målrettet mod særlige områder, herunder eksempelvis
restaurering af fredede/bevaringsværdige bygninger, stuehuse m.v.
LO
fremhæver udviklingen i Danmark som et eksempel på resultatet af en vellykket kombination af
beskæftigelsesfremmende økonomisk politik og strukturforbedrende tiltag på bl.a. arbejdsmarkedet. Siden 1993 er der skabt
over 200.000 nye job. Uden at nedsætte momsen på arbejdskraftintensive ydelser.
Organisationen anfører endvidere, at det største problem ved tiltag, der har til formål at nedsætte momsen på særlige
områder er, at man herved fjerner opmærksomheden fra de områder, hvor en strukturpolitisk indsats er nødvendig. Dermed
kan nedsat moms umiddelbart være i modstrid med det overordnede formål.
Nedsat moms på arbejdskraftintensive tjenesteydelser vil i bedste fald blot skabe lavtlønjob i støttede sektorer på bekostning
af produktionen i andre sektorer.
I første omgang vil det bidrage til at øge nettoavancerne i de berørte brancher. Derved risikerer man at støtte
virksomhedsejere frem for at skabe ekstra beskæftigelse, fordi priserne ikke sænkes i takt med den nedsatte moms. Det vil
især være tilfældet i brancher, hvor konkurrencen er utilstrækkelig. Forskellige undersøgelser tyder på, at det bl.a. ofte vil være
tilfældet ved produktion af serviceyde lser direkte til forbrugerne.
Hertil kommer, at man reelt giver lavproduktive erhverv en skattebegunstigelse på bekostning af den øvrige økonomi. Det
samlede resultat af denne forvridning kan meget vel blive mindre velstand og købekraft, hvis nedsat moms på
arbejdskraftintensive serviceydelser skal finansieres.
Endelig er der flere tilfælde, hvor nedsat moms på arbejdskraftintensive tjenesteydelser vil forvride konkurrencen i det indre
marked. Det drejer sig bl.a. om hotel- og restaurationbranchen. Et andet område vedrører autoreparation og reparation af
andre løsøregenstande.
Dermed kan eventuelle gunstige beskæftigelseseffekter af nedsat moms på arbejdskraftintensive tjenester muligvis henføres til
et tilsvarende tab af (ikke-subsidierede) arbejdspladser i et naboland.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464679_0005.png
LO opfordrer derefter til, at der lægges stor vægt på, at Kommissionen og Rådet underkaster samtlige ansøgninger, der måtte
komme fra medlemslandene, strenge betingelser. I forlængelse heraf skal sikres en procedure, som skaber basis for en hurtig
afvikling af forsøg, hvor der opstår begrundet mistanke om konkurrenceforvridninger.