Europaudvalget 1998-99
EUU Alm.del Bilag 1315
Offentligt
1464669_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1315)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 645 (Løbenr. 23296)
Skatteministeriet
J.nr. 5.97-218-1
Den
Til
Folketingets Skatteudvalg
Hermed fremsendes til udvalgets orientering et statusnotat over fiskale EU-forslag august 1999.
Ole Stavad
/K. Aasberg Karlsen
J. nr. 5.97-218-1
12. august 1999
A:\status218-u2.wpd
Status
over fiskale EU-forslag - august 1999
Til udvalgets orientering følger hermed en kort beskrivelse af aktuelle fiskale EU-forslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464669_0002.png
I. Direkte skat
1. Opfølgning på adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
I den skattepakke, som ECOFIN vedtog den 1.december 1997, indgår en adfærdskodeks for
erhvervsbeskatning. Kodeksen går ud på, at EU-medlemslandene skal undgå regler om skattebe
gunstigelse, som er målrettet til at tiltrække udenlandske investeringer og derfor isoleret fra den
indenlandske økonomi. Landene må ikke indføre ny ordninger, der er dækket af kodeksen, og de skal
hurtigst muligt ophæve allerede eksister ende ordninger, der er dækket af kodeksen.
ECOFIN har nedsat en følgegruppe,
skatteordninger, som er omfattet af
ophæves.
der skal
kodeksen,
vurdere hvilke
og derfor skal
Følgegruppen har valgt en formand (fra UK) for en to årig periode.
Gruppen
og
to
undergrup
per
gennemgår
nu
de
forskellige
skatteordninger
i
medlemslandene,
som
kan
medføre
skadelig
skattekonkurrence. Gruppen, som har allerede aflagt foreløbige
rapporter til ECOFIN's møder i december 1998 og i maj 1999,
forventes at forelægge en endelig rapport til ECOFIN's møde i
november 1999, samt på Det Europæiske Råds mø ;de i december 1999.
2. Beskatning af opsparing
Som led i ECOFIN's skattepakke fra 1. december 1997 har Kommissionen
fremsat
et forslag til direktiv om beskatning af opsparing, KOM 1998 (295). Formålet med
direktivet er at be grænse mulighederne for skatteundgåelse ved, at personer placerer deres opsparing i
banker i andre EU-medlemslande og undlader at oplyse kapitalindkomsten til skattemyndighederne i
deres hjemland.
Forslaget bygger
på den s åkaldte sameksistens model, der betyder, at
medlemslandene kan bevare deres nuværende systemer for skattekontrol, dvs. at bankerne enten skal
opkræve kildeskat (kuponskat) af rentebetalinger eller indberette rentebetalingerne til skatte
myndighederne, så oplysningerne kan gives videre til myndighederne i det land, hvor rentemod
tageren er bosat.
Forslaget har været drøftet på flere embedsmandsmøder under det
østrigske formandskab og under det tyske formandskab. Det finske
formandskab forventes at indkalde til flere møder i efteråret 1999
for at drøfte forslaget med henblik på vedtagelse i dette år.
Grundnotat er oversendt den 29. maj 1998.
3. Beskatning af renter og royalties
Som led i skattepakken af 1. december 1997 har Kommissionen fremsat
et forslag til direktiv om rente- og royaltybetalinger mellem
selskaber i to EU-medlemslande, KOM 1998(67). Formålet er at
begrænse
skattemæssige
hindringer
for
samarbejde
over
landegrænserne. De nuværende ordninger medfører, at der ofte
opkræves kildeskat ved betaling af renter eller royalties fra et
selskab i et land til et selskab i et andet land. Det selskab, der
modtage r betalin gen, kan så søge om hel eller delvis
tilbagebetaling af kildeskatten efter reglerne i dobbeltbeskat
ningsaftalen mellem de to lande, men det er administrativt
besværligt og medfører en likviditets belastning.
Det fremlagte forslag omfatter dog kun betalinger mellem forbundne
selskaber i to medlemslan de. Forslaget går ud på, at det land,
hvorfra betalingen stammer, skal undlade at opkræve kildeskat, når
betalingen beskattes i det andet land, hvor det modtagende selskab
er hjemme hørende (efter dette lands generelle skatteregler). Der er
dog en fem-årig overgangsordning for Grækenland og Portugal.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464669_0003.png
Forslaget har været drøftet på
østrigske formandskab og det
formandskab forventes at indkalde
drøfte forslaget med henblik på
oversendt den 7. september 1998.
flere embedsmandsmøder under det
tyske formandskab. Det
finske
til møder i efteråret 1999 for at
vedtagelse i dette år.
Grundnotat er
II. Moms
1. Nedsat moms på arbejdskraftintensive tjenesteydelser
Kommissionen fremsatte den 25. marts 1999 et forslag om en forsøgsordning for at anvende en nedsat
momssats for arbejdsintensive tjenesteydelser, jf. KOM (1999) 62.
Forslaget går ud på, at landene kan få tilladelse til at anvende en forsøgsordning med nedsat moms på
arbejdskraftintensive tjenesteydelser. Forslaget indeholder to faser: I den
første
fase skal ECOFIN
med enstemmighed vedtage nogle grundlæggende betingelser for, at medlemslan dene kan få
tilladelse til at anvende en sådan forsøgsordning i en periode på 3 år.
Kommissionen foreslår i denne forbindelse følgende
kriterier
for, hvad der forstås ved
arbejdskraftintensive tjenesteydelser omfattet af ordningen: Ydelsen skal
- være arbejdskraftintensiv
- leveres direkte til den endelige forbruger, og
- være af hovedsagelig lokal karakter, således at nedsat moms ikke medfører (grænseoverskri dende)
konkurrenceforvridning.
Endvidere må anvendelse af reduceret sats på tjenesteydelsen
- ikke lægge hindringer i vejen for funktionen af det indre marked.
I den
anden
fase skal medlemslandene dernæst fremsætte konkrete ønsker om ydelser, der ønskes
omfattet i det pågældende land. Kommissionen fremsætter herefter forslag, der giver de enkelte lande
tilladelse. Dette forslag skal ligeledes vedtages med enstemmighed.
Endelig kan Kommissionen foreslå tilladelser tilbagekaldt, hvis det viser sig, at de medfører
konkurrenceforvridning. Forslag herom skal efter Kommissionens forslag vedtages af Rådet med
kvalificeret flertal.
Efter forslaget skal ordningen træde i kræft 1. januar 2000.
På ECOFIN-møderne den 25. maj og den 12. juli 1999 blev det vedtaget, at kriterierne i
Kommissionen forslag (jf. ovenfor) skulle præciseres i form af en liste over tjenester, hvor
forsøgsordningen kan anvendes.
Forhandlingerne af forslaget vil fortsætte i efteråret 1999, og det kan forventes, at forslaget bliver
vedtaget i 1999.
Grundnotat er oversendt den 21. maj 1999. Et supplerende notat er fremsendt den 22. juni 1999.
2. Harmonisering af fradragsregler og ændrede regler for tilbagebetaling af moms, der er betalt
i andre EU-lande
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464669_0004.png
Kommissionen har i juni 1998 fremsat et dobbeltforslag, KOM(1998)377. Det angår dels ændring af
fradragsreglerne, dels ændring af tilbagebetalingsproceduren for momsudgifter i andre EU-lande.
Det ene forslag indebærer bl.a., at udgifter vedrørende køretøjer inkl. personbiler skal kunne
fratrækkes fuldt ud, hvis køretøjet udelukkende anvendes erhvervsmæssigt. Anvendes en per sonbil
kun delvist erhvervsmæssigt, kan medlemslandene dog begrænse fradraget til 50 pct.
For så vidt angår erhvervsmæssige udgifter til logi, mad og drikkevarer foreslås mulighed for 50 pct.
fradrag.
Fradrag kan ske både for så vidt angår udgifter i eget land, dvs. det land, hvor virksomheden er
etableret (og momsregistreret), og for udgifter afholdt i andre EU-lande (hvor virksomheden ikke er
momsregistreret). Ved den anden del af dobbelt forslaget foreslås samtidig bortfald af den forholdsvis
tunge procedure for tilbagebetaling af momsudgifter i EU-lande, hvor virksom heden ikke er
momsregistreret (8. momsdirektiv). Disse momsudgifter skal i stedet for god t gøres over
virksomhedernes momsregnskab i hjemlandet, og efterfølgende skal der herefter ske en udligning
mellem myndighederne i de enkelte medlemslande.
Diskussionen af forslaget er startet i en embedsmandsgruppe, og denne drøftelse vil fortsætte under
det finske formandskab.
Grundnotat er oversendt den 2. september 1998.
3. Fiskal repræsentant
Kommissionen fremsatte den 27. november 1998 et forslag om betalingspligten for merværdiaf giften,
KOM(1998)660.
Forslaget vedrører reglerne for den betalingspligtige, herunder betingelserne for virksomheder, der
tillige driver momspligtig virksomhed i andre lande end etableringslandet. Disse regler er i dag
forskellige i de enkelte medlemslande. De fleste medlemslande stiller i dag som betingelse, at
udenlandske virksomheder har en lokal fiskal repræsentant i det land, hvor der drives moms- pligtig
virksomhed. Enkelte medlemslande stiller endvidere som betingelse, at repræsent anten hæfter for
afgiften. Forslaget indebærer bl.a., at det ikke længere for EU-virksomheder skal være obligatorisk at
udpege en fiskal repræsentant, når virksomhederne driver momspligtig virksomhed i et medlemsland,
hvor virksomheden ikke er etableret.
Forhandlingerne er endnu ikke startet, men vil eventuelt blive påbegyndt under det finske
formandskab. Grundnotat er oversendt den 12. februar 1999.
4. Momsudvalget
I 1997 fremsatte Kommissionen et forslag til ændring af reglerne for momsudvalget, KOM(97)325.
Forslaget indebærer, at visse momsbestemmelser vil kunne vedtages efter en komitéprocedure. I dag
kan momsbestemmelser kun vedtages med enstemmighed af Rådet. Et flertal af medlemslandene har i
Rådets arbejdsgruppe for finansielle spørgsmål ikke kunnet tilslutte sig Kommissionens forslag.
Det forventes ikke, at det finske formandskab vil tage dette forslag op. Grundnotat er oversendt den 3.
oktober 1997.
III. Punktafgifter
1. Energibeskatning
Kommissionen fremsatte i 1997 et forslag om et rammedirektiv for energiafgifter, Kom (97) 30.
Rammedirektivet skal træde i stedet for det eksisterende mineraloliedirektiv (92/81/EØF) og det
forslag til et direktiv om CO
2
-afgift, som Kommissionen fremlagde i 1992, men som efterfølgende
ikke har nydt fremme i rådsbehandlingen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464669_0005.png
Det gældende mineraloliedirektiv omfatter kun afgifter på mineralolie. Direktivforslaget omfat ter i
princippet afgifter på alle former for energiprodukter. Det vil ud over mineralolie først og fremmest
sige afgifter på kul, naturgas og elektricitet.
Kommissionen foreslår desuden, at de gældende obligatoriske afgiftsfritagelser for skibs- og flytrafik
lempes, så der bliver mulighed for at beskatte indenrigsfart samt på bilateral basis også udenrigsfart.
Kommissionens direktivforslag har stødt på modstand fra visse af medlemslandene side, hvorfor der
ikke har kunnet opnås enighed om den endelige udformning af direktivet.
På ECOFIN-rådsmødet den 1. december 1998 blev det besluttet, at Rådet skulle fortsætte drøftelserne
om en ramme for energibeskatningen på grundlag af Kommissionens direktivfor slag. Herunder skulle
en række spørgsmål vedrørende eksempelvis særlige sociale problemer, problemer i særlige
geografiske områder og problemer i forbindelse med beskatningen af ener giintensive erhverv
undersøges.
På denne baggrund har forslaget været drøftet på flere møder i foråret 1999, dels på embeds
mandsniveau dels på ECOFIN. Det tyske formandskab udarbejdede et kompromisforslag der
indebærer, at alle brændsler og elektricitet omfattes af direktivets minimumssatser. Medlemssta terne
kan dog anvende hel eller delvis fritagelse for naturgas, elektricitet og fyringsolie, som anvendes af
husholdninger. Ligeledes kan medlemsstaterne anv ende hel eller delvis fritagelse for elektricitet
fremstillet på vandkraftværker. For kul og brunkul fastsættes miniumssatserne foreløbigt til nul. For
mineralolie forudsættes det, at de eksisterende minimumssatser forhøjes. Endelig skal der være
særlige regler for energiintensive erhverv samt passende overgangsordnin ger under hensyn til
konkurrencen mellem medlemslandene.
Kompromisforslaget blev fremlagt på ECOFIN-Rådsmødet den 25. maj 1999. På Rådsmødet fik
finansgruppen mandat til at fortsætte arbejdet, og forsøge at udarbejde de videre detaljer i
direktivforslaget på grundlag af det fremlagte kompromisforslag.
Det finske formandskab vil herefter videreføre arbejdet med direktivforslaget i efteråret 1999, og det
forventes, af ECOFIN-Rådet i november 1999 vil behandle spørgsmålet. Grundnotat er oversendt den
15. april 1997
2. Punktafgiftsudvalget.
Kommissionen fremlagde i juni 1997 et forslag til ændring af henholdsvis cirkulationsdirektivet og
strukturdirektiverne med henblik på at give Kommissionens punktafgiftsudvalg en øget kompetence,
KOM (97) 326. Grundnotat er oversendt den 18. september 1997.
Der var bred enighed blandt medlemslandene om, at Kommissionens forslag er for vidtgående, og at
en udvidelse af Kommissionens beføjelser kun kan overvejes i enkelte konkret afgrænsede tilfælde.
Formandskabet ændrede derfor Kommissionens forslag således, at de nu foreslåede kompetencer til
Punktafgiftsudvalget alle er af teknisk art.
Forslaget knyttes dog af Kommissionen sammen med det tilsvarende forslag om at ændre
momskomiteen, og det er derfor på nuværende tidspunkt uvist, hvornår de videre forhandlinger af
dette forslag vil fortsætte.
3. Tobaksbeskatning
I maj 1998 fremsatte Kommissionen forslag til ændring af strukturdirektiverne vedrørende
punktafgifter på forarbejdet tobak, KOM (1998) 320.
Forslaget indeholder ikke grundlæggende ændring af punktafgiftsstrukturen eller satserne, men er blot
nogle tekniske tilpasninger af de bestående bestemmelser vedrørende forarbejdet tobak.
På baggrund af enkelte landes betænkeligheder i forbindelse med den oprindelige formulering i
enkelte af artiklerne udarbejdede formandskabet en kompromistekst.
På mødet den 25. maj 1999 gav ECOFIN-Rådet sin tilslutning til formandskabets kompromis. Et
enkelt medlemsland tog dog parlamentarisk undersøgelsesforbehold. Når dette forbehold er blevet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464669_0006.png
hævet, vil forslaget formentlig blive vedtaget som et A-punkt på et kommende rådsmø de. Grundnotat
er oversendt den 15. juli 1998.
IV Bil- og vejafgifter
1. Vejbenyttelsesafgift
Den fælles holdning på Rådet(Transport) d. 30. november-1. december 1998 om nyt direktiv om vej-
og vejbenyttelsesafgifter blev uden ændringer vedtaget endeligt som direktiv 1999/62/EF af 17. juni
1999 om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infra strukturer. Direktivets
bestemmelser om vejbenyttelsesafgift skal gennemføres i aftalen mellem Danmark, Tyskland, Sverige
og Benelux om den fælles vejbenyttelsesafgift. Den ændrede aftale vil herefter blive gennemført i
Danmark ved ændring af lov om vejbenyttelsesafgift.
2. Kombineret transport
Det lykkedes ikke det tyske formandskab at komme videre med forslaget om afgiftsnedsættelser
(vægtafgift og vejbenyttelsesafgift) til køretøjer, der udfører kombineret godstransport, KOM(1998)
414. Det finske formandskab vil muligvis forsøge at komme videre med sagen, men den har ikke høj
prioritet.
3. Nyt direktiv om afgiftsfritagelse i forbindelse med flytning og midlertidig indførsel
Kommissionen fremsatte i begyndelsen af 1998 forslag til et nyt direktiv om afgiftsfritagelse for
private motorkøretøjer, som indføres i forbindelse med flytning eller indføres midlertidigt, KOM
(1998) 30. Grundnotat er oversendt den 4. maj 1998. Det nye direktiv skal erstatte to direktiver fra
1983 om afgiftsfritagelse ved visse former for midlertidig indførsel og ved endelig indførsel i
forbindelse med flytning. Forslaget vedrører væ ;gtafgift og registreringsafgift.
For køretøjer, der indføres i forbindelse med flytning foreslås fuldstændig fritagelse for regi
streringsafgift og lignende afgifter under visse betingelser.
Med hensyn til afgiftsfritagelse ved midlertidig indførsel foreslås visse udvidelser af de eksi sterende
ordninger, bl.a. med hensyn til leje/leasing samt andres adgang til at anvende et midler tidigt indført
køretøj. Endvidere foreslås, at personer med fast bopæl i ét land og arbejde i et andet får adgang til at
anvende en udenlandsk registreret bil, der stilles til rådighed af den udenlandske arbejdsgiver.
Forslaget var kort efter fremsættelsen til indledende drøftelser i en rådsarbejdsgruppe, hvor et stort
antal medlemslande fandt forslaget problematisk. Der forventes ikke, at forslaget bliver taget op af det
finske formandskab.
V. Gensidig bistand samt bekæmpelse af svig
1.Gensidig bistand ved inddrivelse af fordringer
Kommissionen fremsatte i juni 1998 et forslag til ændring af direktivet vedrørende inddrivelse af visse
landbrugsafgifter, told, moms og punktafgifter, jf. KOM(1998)364.
Forslaget indebærer, at direktivets anvendelsesområde udvides til bl.a. at omfatte direkte skat ter.
Herudover sker der en vis opstramning af bestemmelserne med henblik på lettelse og effektivisering
af inddrivelse af fordringer i andre EU-lande.
Forhandlingerne af forslaget er nu startet på embedsmandniveau. Grundnotat er oversendt den 27.
oktober 1998.
2. Gruppe på højt plan vedrørende skattesvig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464669_0007.png
ECOFIN har i foråret 1999 behandlet et forslag om at nedsætte en rådsarbejdsgruppe på højt plan
vedrørende skattesvig. Gruppen skal bl.a. undersøge, hvorledes samarbejdet mellem medlemsstaternes
skatteadministrationer om bekæmpelse af skattesvig vil kunne forbedres. Det forventes, at gruppens
mandat vil blive udarbejdet i september 1999. Fra dansk side arbejdes for, at momssvig får en særlig
behandlingsgruppe.
3. Gruppe på højt plan vedrørende forskelle i told og afgiftsreglerne
Kommissionen har nedsat en arbejdsgruppe på højt plan vedrørende forskelle i told- og
afgiftsreglerne. Dette skal ses på baggrund af, at uoverensstemmelse mellem told- og afgiftsreglerne
kan føre til usikkerhed vedrørende korrekt anvendelse af reglerne både for virksomhederne som for
myndighederne. Dette kan indebære en risiko for svig. Det er hensigten, at gruppen skal komme med
en rapport inden årets udgang.
VI. Ophør af det afgiftsfrie salg
Det afgiftsfrie salg af varer til rejsende mellem EU-landene er med virkning fra 1. juli 1999 ophævet i
overensstemmelse med de tidligere vedtagne rådsdirektiver. Kommissionen har inviteret
medlemslandene til at fremkomme med eventuelle praktiske problemer, de måtte være stødt på i
forbindelse med ophævelsen. Der vil herefter muligvis blive afholdt et møde i Kom missionsregi med
henblik på evaluering.
VII. Indre marked (Told - 1.søjle)
1. Reform af forsendelsessystemet
Der har de seneste år været stigende problemer med svig i EU's forsendelsessystem, et system,
hvorunder tredjelandsvarer forsendes told- og afgiftsfrit gennem EU til det endelige bestemmel
sessted i EU, hvor told og afgifter betales. For at dæmme op for problemerne fremsatte Kom
missionen i juni 1997 forslag til en reform af systemet, KOM(97)472. Grundnotat er oversendt den
29. oktober 1997.
Den væsentligste del af reformen af forsendelsessystemet foretages gennem meget omfattende
ændringer af toldkodeksens gennemførelsesbestemmelser. Den grundlæggende idé i reformen er
indførelse af et autorisationssystem, hvorefter erhvervsdrivende efter særlige kriterier kan få tilladelse
til at anvende en række forenklede procedurer.
På Rådsmødet (Indre marked) den 25. februar 1999 blev forslaget til ændringer af selve
toldkodeksen
vedtaget.
Kommissionen har i reviderede forslag til ændringerne i
gennemførelsesbestemmelserne
foretaget
en del ændringer på baggrund af ønsker fra medlemslandene, og det forventes, at ændringerne kan
vedtages i efteråret 1999.
En anden meget vigtig del af reformen er indførelse af et edb-system (NCTS), der skal sikre, at
meddelelser mellem toldmyndighederne fremover kan ske hurtigt og pålideligt. De nødvendi ge
ændringer af lovgivningen blev vedtaget den 31. marts 1999, og første fase af systemets indførelse
begyndes omkring årsskiftet 1999/2000, hvor 5 lande indfører det. De resterende lande skal herefter
indføre systemet før 2004.
2. Ændringer af EF's toldkodeks.
Kommissionen fremsatte i juni 1998 forslag om ændring af Rådets forordning (EØF) nr. 2913/ 92 om
indførelse af en EF-toldkodeks, KOM (1998) 226 .
Forslaget indeholder en række delforslag til ændring af bestemmelser i toldkodeksen. Af speciel dansk
interesse kan nævnes to emner:
1. Kommissionen foreslår, at der via udvalgsproceduren kan gives tilladelse til, at
støttedokumenter udformet på papir, i visse tilfælde (især ved toldangivelser ad
elektronisk vej) ikke skal forelægges samtidig med indgivelsen af toldangivelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464669_0008.png
2. Kommissionen foreslår visse ændringer af bestemmelserne om efteropkrævning.
Der foreslås på den ene side en forkortelse af 3 årsforældelsesfristen til 2 år, og på
den anden side en nydannelse i form af, at toldmyndighederne vil kunne
suspendere 2 årsfristen, hvis de ved en efterkontrol konstaterer, at der kan foreligge
en højere told skyld end hidtil bogført. Suspensionen kan vare i op til 3 år (yderl
igere).
Forslaget drøftes fortsat på embedsmandsniveau. I den forbindelse har hovedparten af med
lemslandene mindet Kommissionen om, at Rådet flere gange har anmodet Kommissionen om at
komme med løsningsforslag for importører, der i god tro har importeret varer til 0 told, men som op til
3 år efter importen opkræves told, fordi det efterfølgende har vist sig, at de betingel ser for
toldpræference,som myndighederne i afsendelseslandet har attesteret, ikke har været opfyldt.
Medlemslandene ønsker problemerne med god tro løst i forbindelse med nuværende forslag til
ændringer i toldkodeksen. Kommissionen har nu udvidet sit forslag til også at omfatte en bestemmelse
om god tro.
Grundnotat er oversendt den 12. oktober 1998. Et supplerede notat vil blive oversendt snarest.
På Rådsmødet (Indre marked) den 7. december 1999 forventes Rådet at fastlægge fælles holdning til
forslaget.
3. Told 2000
Handlingsprogrammet Told 2000 blev vedtaget i december 1996 og løber frem til 31. december 2000.
Programmets mål er (gennem fælles planer, prioriteringer og aktioner) at sikre øget effektivitet i
toldadministrationernes arbejde og give erhvervslivet overalt i Fællesskabet den mest optimale og
ensartede behandling.
På baggrund af en midtvejsevaluering af programmet fremsatte Kommissionen i november 1998,
KOM (1998) 644, forslag til ændringer. Grundnotat er oversendt den 25. januar 1999. De væsentligste
forslag til ændringer er:
21. alle
aktioner vedrørende told samles under Told 2000-programmet,
22. programmet åbnes for de associerede lande,
23. der nedsættes et forvaltningsudvalg, og
24. programmet forlænges til udgangen af år 2002.
På Rådsmødet (Indre marked) den 21 juni 1999 blev der opnået politisk enighed om forslaget, således
at Rådets fælles holdning kan fastlægges uden drøftelse på et kommende Rådsmøde (sandsynligvis
den 13.-14. september 1999). Forslaget forventes vedtaget på Rådsmødet (Indre marked) den 7.
december 1999.
4. Varemærkeforfalskede og piratkopierede varer
Forordningen om ændring af forordningen om varemærkeforfalskede og piratkopierede varer blev
vedtaget på et rådsmøde den 25. januar 1999. Ved ændringen bliver bl.a. patentrettigheder omfattet af
ordningen.
5. Prækursorer
Kommissionens forslag til ændring af forordningen og ændrede forslag til ændring af direktivet om
ulovlig anvendelse af visse stoffer til fremstilling af narkotika og psykotrope stoffer (de såkaldte
prækursorer), jf. KOM (1998)22 og KOM (1999)202, drøftes fortsat på embeds mandsniveau.
Formålet med ændringsforslagene er at etablere en særlig overvågningsordning for visse stoffer, der
anvendes til ulovlig fremstilling af syntetisk narkotika ("designer drugs").
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464669_0009.png
Grundnotat er oversendt den 8.april 1998.
VII. Retlige- og indre anliggender (told - 3. søjle)
1. Konventionen om brug af informationsteknologi på toldområdet (CIS-konventionen)
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12. marts 1999 blev der opnået enighed om en
protokol til ændring af konventionen. Ændringen indebærer bl.a., at definitionen af hvidvaskning
ændres, således at den udvides til at omfatte enhver overtrædelse af nationale toldbestemmelser. Hidtil
har definitionen alene omfattet ulovlig handel med narkotika.
Konventionen om toldinformationssystemet træder midlertidigt i kraft, når den er godkendt af 8
medlemslande. Konventionen forventes at træde i kraft inden udgangen af 1999. Som en konsekvens
heraf har det finske formandskab prioriteret en praktisk gennemførelse af de foran staltninger, der er
nødvendige for iværksættelsen af toldinformationssystemet.
2. Resolution om et strategisk handlingsprogram på toldområdet (3. søjle)
Resolutionen, der var på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 4.-5. december
1997, er stadig ikke vedtaget. Det udestående spørgsmål, der vedrører resolutionens territoriale
anvendelsesområde, berører ikke Danmark. Uanset dette arbejdes der på embeds mandsniveau med
den praktiske udmøntning af handlingsprogrammet. I programmet lægges der op til et endnu snævrere
samarbejde mellem m edlemslandenes toldmyndigheder med henblik på at styrke deres fælles indsats
for bekæmpelse af svig og ulovlig handel. Det vedrører især ulovlige varer, herunder særligt
narkotika.