Europaudvalget 1998-99
EUU Alm.del Bilag 736
Offentligt
1464708_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 736)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
N.1
24. marts 1999
Til underretning for Folketingets Europaudvalg fremsendes vedlagt Fødevareministeriets grundnotat vedrørende forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 92/117/EØF om beskyttelsesforanstaltninger over for
specifikke zoonoser og specifikke zoonotiske agenser hos dyr og i animalske produkter for at forhindre levnedsmiddelbårne
infektioner og forgiftninger, KOM (1999) 4.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
1. afdeling, 2. kontor
J.nr.: 1997-4680-0001
Den 24. marts 1999
SAB
f:\faelles\toetkom\1-2\kom(99)4_grund.ret
LFM 0234
Folketingets
Europaudvalg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464708_0002.png
GRUNDNOTAT
om
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om ændring af direktiv 92/117/EØF om
beskyttelsesforanstaltninger over for specifikke
zoonoser og specifikke zoonotiske agenser hos dyr
og i animalske produkter for at forhindre
levnedsmiddelbårne infektioner og forgiftninger
KOM(1999) 4.
Resumé
Forslaget indebærer, at fristen for Kommissionens forelæggelse af den endelige rapport om, hvilke foranstaltninger der skal
træffes til bekæmpelse og forebyggelse af zoonoser, samt forslag til nye bestemmelser forlænges fra 1. november 1997 til 31.
marts 2000.
Ligeledes foreslås fristen for tredjelandes indsendelse af planer forlænget fra 31. december 1998 til et år efter ikrafttrædelsen
af de retsakter, der følger af de forslag, der skal ledsage Kommissionens endelige rapport om, hvilke foranstaltninger der skal
træffes til bekæmpelse og forebyggelse af zoonoser.
Endelig foreslås fristen for Rådets afgørelse om disse forslag forlænget fra 1. juni 1998 til 31. december 2000.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (1999) 4 af 3. februar 1999 fremsendt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
ændring af direktiv 92/117/ EØF om beskyttelsesforanstaltninger over for specifikke zoonoser og specifikke zoonotiske
agenser hos dyr og i animalske produkter for at forhindre levnedsmiddelbårne infektioner og forgiftninger
(zoonosedirektivet). Forslaget er oversendt til Rådet den 9. februar 1999.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktatens artikel 100 A og skal behandles efter proceduren for fælles beslutningstagen i
artikel 189B.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464708_0003.png
Kommissionen finder, at forslaget vedrører folkesundheden direkte, og at der er behov for, at der i EU vedtages en
videnskabeligt baseret politik til bekæmpelse og reduktion af patogener (sygdomsfremkaldende mikroorganismer).
Formål og indhold
Kommissionen skal ifølge zoonosedirektivet, som ændret ved direktiv 97/22/EF, forelægge Rådet en rapport om, hvilke
foranstaltninger der skal træffes til bekæmpelse og forebyggelse af zoonoser. Kommissionen fik pålagt denne forpligtelse,
efter at det stod klart, at der var behov for en revision af bestemmelserne i zoonosedirektivet. Samtidig var det nødvendigt at
overveje, hvilke yderligere EU-foranstaltninger, der kunne sikre, at zoon oser ikke kan komme til at udgøre en trussel for
folkesundheden.
Rådet gav ved direktiv 97/22/EF Kommissionen 18 måneder til at fremsætte nye forslag. Samtidig forlængedes visse af de
tidsfrister, der var fastsat til medlemsstaternes gennemførelse af bekæmpelsesprogrammer.
Kommissionen har siden haft en række konsultationer med de berørte parter. Det fremgår af disse konsultationer, at det er
vanskeligt at fastsætte "holdbare" regler for bekæmpelse af zoonoser, og at der er behov for en grundig videnskabelig
vurdering. Det var således ikke muligt at revidere zoonosedirektivet inden udløbet af den tidsfrist, der er fastsat ved direktiv
97/22/EF.
I afventning af den grundlæggende revision af zoonosedirektivet foreslås fristen for tredjelandes indsendelse af planer og for
Kommissionens forelæggelse for Europa-Parlamentet og Rådet af forslag til nye bestemmelser forlænget.
Forslaget indebærer, at fristen for Kommissionens forelæggelse af den endelige rapport om, hvilke foranstaltninger der skal
træffes til bekæmpelse og forebyggelse af zoonoser, samt forslag til nye bestemmelser forlænges fra 1. november 1997 til 31.
marts 2000.
Ligeledes foreslås fristen for tredjelandes indsendelse af planer forlænget fra 31. december 1998 til et år efter ikrafttrædelsen
af de retsakter, der følger af de forslag, der skal ledsage Kommissionens endelige rapport om, hvilke foranstaltninger der skal
træffes til bekæmpelse og forebyggelse af zoonoser.
Endelig foreslås fristen for Rådets afgørelse om disse forslag forlænget fra 1. juni 1998 til 31. december 2000.
Der er desuden i KOM(1999) 4 indeholdt en foreløbig rapport om, hvilke foranstaltninger der skal træffes til bekæmpelse og
forebyggelse af zoonoser.
Den foreløbige rapport viser, hvordan revisionsarbejdet skrider frem, og hvilke valgmuligheder der er med hensyn til politik,
når det gælder den fremtidige EU-lovgivning om bekæmpelse af zoonoser.
Den grundlæggende revision består i, at der skal indføjes nye bestemmelser om rapporteringssystemet for zoonoser, at der
skal fastsættes forbedrede regler for bekæmpelse og udryddelse af salmonellose i fjerkræflokke, og at der skal oprettes et
system til bekæmpelse af andre zoonoser end salmonellose, navnlig Campylobacter og cytotoksiske stammer af E. Coli.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Gældende dansk ret
De dele af zoonosedirektivets bestemmelser, der skal gennemføres ved nationale love og administrative bestemmelser, indgår
i bekendtgørelse nr. 149 af 2. marts 1998 om bekæmpelse af salmonella i rugeægsproducerende høns og opdræt hertil.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464708_0004.png
Høring
I forbindelse med høring af §2-udvalget (landbrug) og Det Rådgivende Fødevareudvalg er der fremkommet følgende
bemærkninger til forslaget:
Landbrugsraadet
beklager i betragtning af zoonosernes sygdomsmæssige og økonomiske betydning stærkt, at
Kommissionen og medlemslandene ikke på et tidligere tidspunkt har søgt at sikre opnåelse af målsætningen i direktiv
92/117/EØF, og finder det på den baggrund utilfredsstillende med en yderligere udsættelse. Kommissionen burde på et
langt tidligere tidspunkt have taget retslige skridt til at sikre gennemf&o slash;relsen eller fremsat relevante forslag til
ændringer. Det er stærkt konkurrenceforvridende for lande, der anvender betydelige ressourcer til zoonosebekæmpelse, at
Kommissionen prioriterer området så lavt. Ved en yderligere udsættelse af fristerne er der risiko for, at flere medlemslande
forholder sig passivt indtil år 2001 med en forværring af situationen til følge. Sagen illustrerer den uacceptable praksis i EU
med fastsættelse af frister, som hverken institutionerne eller medlemslandene tager alvorligt.
Landbrugsraadet anfører videre, at Kommissionen på baggrund af de igangværende initiativer i medlemslandene hurtigst
muligt bør danne sig et overblik over situationen og fremsætte relevante forslag med henblik på at få situationen under
kontrol. I modsat fald må man frygte væsentlige problemer for det indre markeds funktion. En snarlig afklaring af EU´s
politik på området er desuden af afgørende betydning for forho ldet til omverdenen. En hurtig indsats er nødvendig med
hensyn til en løsning af problemstillingen mellem på den ene side hensynet til opretholdelse af fri samhandel inden for det
indre marked og på den anden side hensynet til en sikring af situationen i de områder af EU med den bedste
zoonosesituation, således at denne ikke undergraves som følge af indførsel af varer med zoonotisk smitte.
Landbrugsraadet anmoder om, at der fra dansk side i forbindelse med behandlingen af direktivet klart bliver givet udtryk for,
at de lande, der har implementeret det oprindelige zoonosedirektiv og truffet de nødvendige foranstaltninger til at
gennemføre saneringer, bliver bemyndiget til at stille de nødvendige krav til produkter fra andre EU-lande eller tredjelande,
hvor tilsvarende planer ikke er gennemført.
Landbrugsraadet finder, at hensynet til forebyggende at minimere antallet af humane sygdomstilfælde kræver, at der
udarbejdes fællesskabsplaner for salmonellabekæmpelse for andet end fjerkræ, idet zoonosedirektivet i princippet omfatter
alle relevante dyrearter, herunder svin og kvæg, hvis produkter også kan være årsag til humane sygdomstilfælde. Dette bør
prioriteres først fremfor at udvide indsatsområdet til at omfatte Campylobacter og E. Coli.
Landbrugsraadet anfører, at intet tredjeland endnu har fremlagt en plan, jf. direktivets artikel 14, hvilket indebærer, at
indførsel fra de pågældende tredjelande formelt burde stoppes. For EU-lande, som har forbedret eller er i færd med at
forbedre situationen, skaber denne import risiko for spredning af zoonotisk agens, usikkerhed hos forbrugerne samt en
urimelig forvridning af konkurrencen. Den foreslåede udskydelse af fristen til tidligst &a ring;r 2002 er desuden en betydelig
belastning for EU´s troværdighed i forholdet til tredjelandene. Ansøgerlandene, som skal overtage "acquis communautaire"
kan heller ikke undgå at miste respekt for EU´s regler på dette vitale område, hvilket uundgåeligt danner præcedens og
dermed belaster den videre udvikling.
Endvidere finder Landbrugsraadet, at der snarest bør gennemføres en videnskabelig evaluering af medlemsstaternes
foranstaltninger til forebyggelse og behandling af zoonoser i forbindelse med beslutning 2119/98/EF om oprettelse af et net
til epidemiologisk overvågning af og kontrol med overførbare sygdomme. Der bør afholdes en EU-konference om
zoonoseproblematikken med henblik på at skabe større offentlig forståelse for tiltag på o mrådet i EU. Kommissionen bør
opfordres til at sikre prioriteringen af aspekterne vedrørende fødevaresikkerhed ved de kommende WTO-forhandlinger. En
klar kontrolstrategi i EU vedrørende zoonoser er som udgangspunkt en nødvendig betingelse i så henseende for EU´s
internationale forhandlingsposition.
Landbrugsraadet finder det positivt, at man vil prioritere en øget indsats for at harmonisere rapporteringssystemet.
Kommissionen bør dog opfordres til snarest at offentliggøre den foreliggende statistik på området, således at offentligheden
har mulighed for at følge udviklingen og situationen i medlemslandene. Dette overblik vil samtidig være et væsentligt
incitament for markedskræfterne samt de erhvervs- og forbrugerinteres ser, som påvirker produktions- og
distributionsleddene.
Afslutningsvis finder Landbrugsraadet, at beskyttelsesniveauet mod zoonoser på den humane side vil
blive udsat for forringelse, hvis ikke der skabes garanti i forhold til importerede varer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464708_0005.png
Forbrugerrådet
beklager tilsvarende, at Kommissionen endnu engang udsætter tidsfristen for både tredjelandes indsendelse
af planer og for Kommissionens forslag til nye bestemmelser til zoonosedirektivet til forelæggelse for Europa-Parlamentet og
Rådet. Forbrugerrådet har stor forståelse for, at Kommissionen har haft og har en svær opgave at løse, men på den anden
side har manglerne været kendt siden direktivets tilbliv else i 1992. Forbrugerrådet har derimod ikke forståelse for, at disse
mangler retfærdiggør, at både medlemslande, der endnu ikke har implementeret det oprindelige direktiv samt tredjelande nu
igen får en udsættelse for indsendelse af planer.
Forbrugerrådet finder, at det stiller forbrugere i de pågældende lande i en urimelig situation. Det berører også de danske
forbrugere ved, at importerede produkter som æg og fjerkræ kan have et langt højere indhold af bl.a. salmonella end de
tilsvarende danske produkter. De eksisterende regler for handel med disse produkter i EU og import fra tredjelande sikrer
ikke de danske forbrugere oplysninger eller beskyttelse for dette forhold. I de n sammenhæng ønsker Forbrugerrådet
udarbejdet en handlingsplan for de initiativer, der måtte ligge bag bemærkningen: "I mellemtiden vil Kommissionen gøre,
hvad den kan for at sørge for, at medlemsstaterne beskytter forbrugerne så godt som muligt med de for øjeblikket
eksisterende midler."
Ligeledes ønsker Forbrugerrådet vurderet, hvorvidt salmonellaniveauet i danske fjerkræprodukter og æg som følge af den
gennemførte salmonellahandlingsplan kan danne baggrund for at opnå en status i lighed med den svenske model.
FDB
beklager, at en så vigtig sag forsinkes, men tager forslaget til efterretning og glæder sig i mellemtiden over, at der i
Danmark er taget en række selvstændige initiativer på området.
Nærings- og Nydelsesmiddelarbejder Forbundet
ønsker, at der inddrages repræsentanter for arbejdstagerne i den høring,
der skal finde sted, når der skal foretages en grundlæggende revision af direktivet.
Økonomaforeningen
har ingen kommentarer til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.