Europaudvalget 1998-99
EUU Alm.del Bilag 807
Offentligt
1464700_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 807)
industriministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
ERU, Alm. del - bilag 523 (Løbenr. 16050)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
N.1
19. april 1999
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 22. april 1999 - dagsordenspunkt rådsmøde (industriministre) den
29. april 1999 - fremsendes vedlagt Erhvervsministeriets supplement til notat over punkter, der forventes optaget på
rådsmødet.
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
16. april 1999J. nr.: 8104.8243-2/ACMEM0227
Rådsmøde (Industri) den 29. april 1999
Forslag til Rådets direktiv om en ordning med obligatoriske syn med henblik på sikker drift af ro-ro-færger og højhastighedspassagerfartøjer. KOM(1998)71.
1. Baggrund og indhold
Med hjemmel i traktatens artikel 84, stk. 2, har Kommissionen den 25. februar 1998 fremlagt et forslag til Rådets
direktiv om en ordning med obligatoriske syn med henblik på sikker drift af ro-ro-færger og
højhastighedspassagerfartøjer . Direktivet kan vedtages med kvalificeret flertal efter samarbejdsproceduren i artikel 189
C.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464700_0002.png
Forslagets udgangspunkt er, at en passagerfærge ikke må sættes i fast rutefart på havne i Fællesskabet, før den opfylder
direktivets betingelser. Betingelserne fremgår af et antal nærmere angivne EF-direktiver, internationale konventioner,
herunder SOLAS-konventionen, således som EU fortolker dem, og desuden af yderligere specifikke krav, der er hentet fra
IMO-resolutioner (anbefalinger).
Forslaget omfatter udenrigsruter samt indenrigsfærger, der sejler mere end 20 sømil fra kystlinjen. Hovedparten af
passagerskibene i dansk indenrigsfart falder således uden for direktivets anvendelsesområde.
Passagerfærgen skal være synet og forhåndsgodkendt af de involverede havnestater, forinden den går i fast rutefart. Ud over
forhåndsgodkendelsessynet skal færgen synes fast 2 gange årligt og eventuelt i tilfælde af ændringer vedrørende flag, klasse
eller ledelse. Et af de 2 årlige syn skal omfatte en operationel kontrol.
Kommissionen skal bistås af en komite, der arbejder efter den såkaldte komiteprocedure IIIa.
Endelig foreslås det, at værtsstaterne får adgang til at deltage i efterforskning af alle søulykker, hvor en passagerfærge, der
sejler i fast rutefart til eller fra deres havne, er indblandet.
Direktivet skal være gennemført i medlemsstaterne senest 18 måneder efter, at det er vedtaget.
Parlamentet vedtog 3 ændringsforslag ved andenbehandlingen. De to første er gentagelser af ændringsforslag, der blev afvist
af Kommissionen og Rådet i forbindelse med vedtagelsen af fælles holdning. Det tredje ændringsforslag vedrører
detaljeringsgraden af inspektioner af redningsbådes udrustning. Samtlige 3 ændringsforslag er afvist.
2. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen nævner i præamblen til direktivforslaget, at et rådsdirektiv i betragtning af proportionalitetsprincippet er det
rette juridiske instrument. Det forebygger konkurrenceforvridning mellem forskellige havne og rederier, giver
medlemsstaterne en ramme for ensartet og obligatorisk anvendelse af internationalt vedtagne sikkerhedsstandarder, samtidig
med, at det overlades til hver enkelt medlemsstat at afgøre, hvilke gennemførelsesinstrumenter , der passer bedst til dens
nationale system.
3. Gældende dansk ret
Området er reguleret efter Lov om sikkerhed til søs m. v., som giver hjemmel til, at danske forskrifter helt eller delvist
bringes til anvendelse på udenlandske skibe i dansk havn.
4. Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464700_0003.png
Direktivforslaget blev i april 1998 behandlet i EF-specialudvalget vedrørende skibsfartspolitiske spørgsmål, hvor erhvervets
parter er repræsenteret. Der henvises til notat fremsendt 8. juni 1998. Da forslaget ikke siden er ændret nævneværdigt, er en
ny høring ikke gennemført.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Direktivforslaget kan gennemføres ved en teknisk forskrift. Det forhold, at myndighederne får en pligt til at foretage
forhåndsgodkendelse, bør dog i givet fald præciseres i loven.
Søfartsstyrelsen skønner, at den øgede synsaktivitet vil kræve yderligere 2 årsværk i Søfartsstyrelsen.
5. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har været forelagt Europaudvalget den 12. juni 1998 til forhandlingsoplæg. Notat er fremsendt den 8. juni 1998.