Europaudvalget 1998-99
EUU Alm.del Bilag 855
Offentligt
1464698_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 855)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
N.1
28. april 1999
Under henvisning til Europaudvalgets skrivelse af 9. april 1999 (Alm. del - bilag 774) fremsendes vedlagt Trafikministeriets
besvarelse af de deri stillede spørgsmål nr. 110 og 111.
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Trafikministeriet
6.kontor
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464698_0002.png
27. april 1999612-1TM0112
Dato
J.nr.
Løbenr.
Europa-Parlamentets udtalelse af 10. marts 1999 vedrørende jernbanepakken (Spørgsmål
nr.110 af 9. april 1999 - Alm. del - bilag 774).
Europa-Parlamentet er den 10. marts 1999 fremkommet med en række ændringsforslag. De væsentligste er følgende:
1. Ændring af direktiv 91/440/EØF
For så vidt angår Kommissionens forslag til ændring af direktiv 91/440 om udvikling af Fællesskabets jernbaner foreslår
Parlamentet, at artikel 10 ændres, således at markedet for international godstrafik ikke blot åbnes op for internationale
sammenslutninger af jernbanevirksomheder som hidtil, men for alle jernbanevirksomheder.
2. Ændring af direktiv 95/18/EF
Til Kommissionens forslag til ændring af direktiv 95/18/EF om udstedelse af licenser til jernbanevirksomheder er
Parlamentet ikke fremkommet med ændringsforslag af væsentlig betydning.
3.Forslag til direktiv til erstatning af direktiv 95/19/EF
Hvad angår Kommissionens forslag til direktiv om tildeling af jernbaneinfrastrukturkapacitet og opkrævning af afgifter for
brug af jernbaneinfrastruktur samt sikkerhedscertificering angår Parlamentets ændringsforslag navnlig afgiftsprincipperne.
Parlamentet forslår således, at det grundlæggende afgiftsprincip ændres i forhold til Kommissionens forslag, der er baseret på
marginalomkostningsprincippet, således at afgifterne kan baseres på marginalomkostningsprincippet med tillæg af en
beskeden fortjeneste.
I øvrigt følger det af Parlamentets udtalelse, at der kun bør kunne opkræves betaling for eksterne omkostninger, hvis der
tilsvarende opkræves betaling for eksterne omkostninger ved andre transportformer. Ifølge Kommissionens forslag er det
ikke en betingelse, at der tilsvarende opkræves betaling for eksterne omkostninger for andre transportformer.
Trafikministeriet
6.kontor
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464698_0003.png
27. april 1999129-3TM0113
Dato
J.nr.
Løbenr.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 681/EF af 10. december 1997 om
ændring af beslutning nr. 1692/96/EF for så vidt angår søhavne, flodhavne og intermodale
terminaler samt projekt 8 i bilag III, Kom (97) 681. (Spørgsmål nr. 111 af 9. april 1999 - Alm.
del - bilag 774).
Europa-Parlamentet er den 10. marts 1999 fremkommet med en række ændringsforslag. De væsentligste er følgende:
Parlamentet foreslår, at det kvantitative tonnagekriterium for at en havn kan medtages på kortet over havne af fælles
europæisk interesse forhøjes fra 1 mio. tons årligt til 1,5 mio. tons.
Endvidere foreslår Parlamentet, at havne skal have forbindelse med andre transportveje i det transeuropæiske net anført i
bilag 1.
Endelig foreslås det, at der åbnes for at give egentlig projektstøtte til infrastrukturprojekter af fælles interesse i havne, også
selvom disse ikke vedrører kombineret transport i havneområder, som foreslået af Kommissionen.