Europaudvalget 1998-99
EUU Alm.del Bilag 897
Offentligt
1464696_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 897)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
N.1
10. maj 1999
Til underretning for Folketingets Europaudvalg fremsendes vedlagt Trafikministeriets grundnotat vedrørende forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om motorkøretøjers afskærmning
fortil mod underkøring og om ændring af Rådets direktiv 70/156/EØF, KOM (1999) 32.
Trafikministeriet
4. kontor
7 maj 1999129-59TM0115
Dato
J.nr.
Løbenr.
Grundnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
motorkøretøjers afskærmning fortil mod underkøring og om ændring af Rådets direktiv 70/156/EØF, KOM (1999) 32.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464696_0002.png
Resume.
Formålet med direktivforslaget er at nedbringe antallet af dræbte eller hårdt kvæstede i trafikken ved at indføre nye standarder for lastbilers
afskærmning fortil mod underkøring.
Direktivforslaget indeholder en overgangsordning, der vil gøre det muligt for fabrikanterne, at tilpasse produktionen til de
nye krav.
1. Baggrund og indhold
Direktivforslaget er oversendt til Rådet den 11. februar 1999 under henvisning til Traktatens artikel 95 (tidl. artikel 100 A), og
vedtages efter artikel 251 (tidl. artikel 189 B).
Formålet med direktivforslaget er at nedbringe antallet af dræbte eller hårdt kvæstede i trafikken ved at indføre nye
standarder for lastbilers afskærmning fortil mod underkøring.
På baggrund af, at erhvervskøretøjer med en totalvægt på over 3500 kg (lastbiler) er indblandet i 25-30 % af alle trafikulykker
med dødelig udgang i EU, forslås det med direktivforslaget at indføre anordninger til afskærmning fortil mod underkøring på
lastbiler, for på denne måde at nedbringe antallet af dræbte og kvæstede i trafikulykker betydeligt. Mere end 80 % af de
dræbte i disse d&os lash;dsulykker er ikke passagerer i lastbilerne, men derimod passagerer eller førerere af andre biler samt
såkaldte "bløde trafikanter".
Under forudsætning af moderne bilers udformning, vil overlevelsesmuligheder ved en frontal kollision med en lastbil i høj
grad afhænge af bilens konstruktion og udformningen af lastbilens forende.
Direktivforslaget fremsættes på baggrund af FN/ECE-regulativ nr. 93, der er udarbejdet af FN´s økonomiske Kommission
for Europa og som ligeledes er vedtaget for at forbedre sikkerheden for personer i biler og lette erhvervskøretøjer i tilfælde af
et frontalt sammenstød med en lastbil.
Direktivforslaget indeholder en overgangsordning, der vil gøre det muligt for fabrikanterne, at tilpasse produktionen til de
nye krav.
2. Gældende dansk ret
Der er p.t. ingen nationale bestemmelser om afskærmning fortil mod underkøring på lastbiler.
3. Høring
Færdselsstyrelsen har foretaget en høring af de berørte organisationer og myndigheder:
AUTIG ( Automobilbranchens Handels- og Industriforening), Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark, Danmarks
Automobilforhandler Forening, Dansk Transport og Logistik, De Danske Bilimportører, Entreprenørforeningen,
Erhvervenes Transportudvalg, Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere, Rådet for Større Færdselssikkerhed, Rådet for
Trafiksikkerhedsforskning, Sammenslutningen af Karosseribyggere og Autooprettere i Danmark og Staten s Bilinspektion.
Forbrugerrådet finder forslaget yderst positivt, men mener at overgangsperioden er for lang. Deruover er der ikke
indkommet bemærkninger til forslaget.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget kræver ikke lovændring, men vil kræve en ændring af Færdselsstyrelsens bekendtgørelse af 9. marts 1999 om detailforskrifter for
køretøjers indretning og udstyr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464696_0003.png
Forslaget skønnes ikke at have statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
5. Samfundsøkonomiske og andre konsekvenser
Indgreb, der sigter mod at mindske antallet af dræbte og reducere skaderne på personer og køretøjer, der er involveret i sammenstød med
lastbiler, vil medføre store sociale og finansielle besparelser.
6. Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
Det omtales i forslaget, at de foranstaltninger, som er genstand for direktivet, ikke kan gennemføres fuldt ud af medlemsstaterne i betragtning af
den foreslåede retsakts omfang og virkninger i den pågældende sektor, og de kan derfor bedre gennemføres på fællesskabsplan. Det omtales
endvidere, at direktivet begrænses til, hvad der er nødvendigt for at nå målet, EF-typegodkendelse af køretøjer, og ikke g år ud over hvad der er
nødvendigt for at nå dette mål.