Europaudvalget 1998-99
EUU Alm.del Bilag 918
Offentligt
1464692_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 918)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
ERU, Alm. del - bilag 588 (Løbenr. 18505)
SAU, Alm. del - bilag 499 (Løbenr. 18506)
Medlemmerne af FolketingetsEuropaudvalg og deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
N.1
12. maj 1999
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 21. maj 1999 - dagsordenspunkt rådsmøde (økonomi- og
finansministre) den 25. maj 1999 - fremsendes vedlagt Økonomiministeriets notat over de punkter, der forventes optaget på
dagsordenen for rådsmødet.
Dagsordenspunkt 3 mangler i elektronisk form.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464692_0002.png
13. maj 1999
OEM0135
Aktuelt notat til mødet i Folketingets Europaudvalg den 21. maj 1999 vedrørende ECOFIN
den 25. maj 1999
Dagsordenspunkt: Beskatning
a) Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
1. Baggrund og indhold
ECOFIN skal modtage en fremskridtsrapport fra den gruppe, som Rådet har nedsat til at overvåge gennemførelsen af
adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning, som EU-landene vedtog den 1. december 1997.
Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
Adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning skal imødegå skadelig skattekonkurrence, hvor en stat nedsætter
erhvervsbeskatningen for enkelte sektorer eller områder på en måde, så skattebegunstigelsen ikke medfører noget særligt
provenutab for staten selv, men kan tiltrække udenlandske investeringer. Herved har ordningen skadelige virkninger for
andre stater. Kodeksen opstiller en række kriterier for, hvornår en skattemæssig ordning anses for at være skadelig.
Adfærdskodeksen medfører, at medlemsstaterne forpligter sig til ikke at indføre ny skatteordninger i strid med kodeksen og
til at ophæve gældende ordninger af denne art.
Rådet har nedsat en særlig "adfærdskodeks-gruppe", der overvåger gennemførelsen af kodeksen. Rådet pålagde gruppen
regelmæssigt at rapportere om dens arbejde. Gruppens formand aflagde den første fremskridtsrapport til ECOFIN den 1.
december 1998.
Fremskridtsrapport
Adfærdskodeks-gruppens formand vil på dette ECOFIN-møde afgive en rapport om arbejdet siden 1. december 1998.
Gruppen har opstillet en lang liste med skatteordninger i medlemsstaterne og deres afhængige områder, som muligvis er i
strid med kodeksen. Gruppen inddelte ordningerne i fem kategorier, nemlig (1) intra-gruppe aktiviteter (dvs. rene interne
koncernaktiviteter), (2) finansielle og off shore selskaber, (3) andre sektor-specifikke ordninger, (4) regionale ordninger samt
(5) andre ordninger. Desuden er der (6) ordninger i de afhængige områder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464692_0003.png
Efter adfærdskodeksen kan enhver medlemsstat anmode gruppen om at undersøge, om yderligere skatteordninger i andre
medlemsstater er i strid med kodeksen. Nogle medlemsstater har efterfølgende anmeldt en række yderligere skatteordninger
til undersøgelse. Gruppen har gennemført en foreløbig undersøgelse af alle ordningerne. Herunder har den udarbejdet en
beskrivelse af de fleste af ordningerne, samt påbegyndt en bedømmelse af ordningerne, set i forhold til kodeksens kriterier
for skadelige virkninger.
Kommissionen har udarbejdet en landeundersøgelse af den skattemæssige behandling af holdingselskaber i medlemsstaterne.
Denne undersøgelse skal hjælpe gruppen ved dens bedømmelse af skatteordningerne.
Kommissionen har udpeget en uafhængig ekspert til at udarbejde en sammenlignende undersøgelse af medlemsstaternes
administrative praksis og intragruppe tjenester.
Adfærdskodeksgruppen vil fortsætte dens plan med henblik på, at bedømmelsen af alle ordninger kan være afsluttet i
oktober, så en endelig rapport kan godkendes af gruppen og forelægges til ECOFIN i november 1999.
Adfærdskodeks-gruppen opfordrer ECOFIN-Rådet til at tage rapporten til efterretning og bekræfte dens vilje til at fortsætte
dens arbejde.
2. Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke vurderet emnet i forhold til nærheds- og proportionalitetsprincippet.
3. Tidligere forelæggelse
Adfærdskodeksen har tidligere været forelagt for Europaudvalget, senest på dens møde den 27. november 1998.
b) Beskatning af opsparing
1. Baggrund
Formandskabet ønsker, at Rådet skal drage nogle konklusioner vedr. direktivforslaget om sikring af en reel
minimumsbeskatning af renteindtægter fra opsparing i Fællesskabet, Kom(98)295.
Direktivforslaget omfatter tilfælde, hvor en fysisk person i en medlemsstat modtager renter fra en skyldner i en anden
medlemsstat eller renter, der betales gennem en betalingsagent i en anden medlemsstat. Efter forslaget skal beskatningen af
renterne sikres enten ved opkrævning af en kildeskat på mindst 20 pct. eller ved indberetning og udveksling af oplysninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464692_0004.png
om betalingen. Betalingsagenten er defineret i direktivet som en erhvervsdrivende, der er ansvarlig for den u middelbare
betaling af renter til den retmæssige ejer. Betalingsagenten er dermed regnskabspligtig.
Der er nærmere redegjort for forslagets indhold i et notat af 29. maj 1998 til Europaudvalget.
Formandskabet ønsker, at Rådet skal tage stilling:
- om det skal sikres, at direktivet ikke pålægger for store byrder for de banker m.fl., der som betalingsagenter skal
administrere ordningen, for så vidt angår krav til at fastslå identiteten af den retmæssige ejer af renterne,
- om renter af internationale obligationer i et vist omfang skal holdes uden for direktivets anvendelsesområde,
- om direktivet skal omfatte rentebetalinger i sædvanlig forstand og kapitalfortjeneste vedr. fordringer, men derimod ikke
omfatte afkast af ny finansielle instrumenter.
2. Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke vurderet emnet i forhold til nærheds- og proportionalitetsprincippet.
3. Tidligere forelæggelse
Direktivforslaget har tidligere være forelagt Europaudvalget, senest den 12. marts 1999.
c) Beskatning af rente- og royalty-betalinger
1. Baggrund og indhold
Det ventes, at formandskabet ønsker, at Rådet på dette møde skal drage nogle konklusioner vedr. direktivforslaget om et
fælles skattesystem for rente- og royalty-betalinger mellem forbundne selskaber i forskellige medlemsstater, Kom(98)67.
Direktivforslaget går kort ud på, at en medlemsstat ikke må beskatte renter og royalties, som et selskab i denne stat betaler til
et forbundet selskab i en anden medlemsstat under forudsætning af, at beløbet beskattes i den anden stat efter dens
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464692_0005.png
almindelige skatteregler. Tilsvarende skal gælde for rente- og royalty-betalinger fra eller til et fast driftssted (f.eks. en filial) i en
medlemsstat af et selskab fra en anden medlemsstat.
Der er nærmere redegjort for forslaget i et notat, der er fremsendt til Europaudvalget den 7. september 1998.
2. Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke vurderet emnet i forhold til nærheds- og proportionalitetsprincippet.
d) Energibeskatning
Formandsskabskompromisforslag
Baggrund og indhold
På det Europæiske Råds møde den 11.-12. december 1998 blev ECOFIN-rådet bedt om at fortsætte arbejdet med en ramme
for beskatningen af energi på grundlag af ECOFIN-rådets rapport til Det Europæiske Råd.
Rapporten konkluderede, at et flertal blandt medlemslandene støtter den grundlæggende struktur i direktivforslaget jf. KOM
(97)30, mens enkelte medlemslande anser direktivforslaget for at give anledning til grundlæggende problemer. I rapporten
foreslås, at Rådet fortsætter arbejdet og blandt andet søger at afklare hvilke særlige grundlæggende problemer, herunder
sociale problemer, medlemslandene har med det foreliggende direktivforsl ag.
På møderne i Rådsgruppen vedrørende finansielle spørgsmål den 26. januar 1999 og 1. marts 1999 undersøgtes
medlemslandenes særlige og grundlæggende problemer vedrørende hhv. beskatningen af nye energiprodukter,
energiprodukter, der allerede beskattes, og beskatningen af den energiintensive industri.
På ECOFIN-Rådets møde den 15. marts 1999 fandt et flertal af medlemsstaterne, at et rammedirektiv for energibeskatning
var nødvendigt for at forbedre det indre markeds funktion og for bedre at kunne opnå miljømålsætninger. Enkelte andre
lande fandt, at forslaget ville medføre fundamentale økonomiske problemer.
På baggrund af ECOFIN-Rådets møde den 15. marts 1999 og møde i Rådsgruppen vedrørende finansielle spørgsmål den 30.
april 1999 har formandskabet udarbejdet et kompromisforslag, som tager hensyn til de problemer, som medlemsstaterne har
haft, uden at der samtidig skabes nye konkurrenceforvridninger.
Kompromisforslaget, som fremlægges på formandskabets ansvar, har til formål at skabe grundlag for det fremtidige arbejde
uden at præjudicere enighed om den endelige direktivtekst. Forslaget modificerer Kommissionens forslag på enkelte områder,
men lader i øvrigt resten af forslaget uændret, som det fremstår, efter behandlingen i Rådsgruppen for finansielle spørgsmål.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464692_0006.png
Kompromisforslaget indebærer, at alle brændsler og elektricitet omfattes af direktivets minimumssatser, som vil blive fastlagt
senere. Medlemsstaterne kan anvende hel eller delvis fritagelse for naturgas, elektricitet og fyringsolie, der anvendes af
husholdninger. Ligeledes kan medlemsstaterne anvende hel eller delvis fritagelse for elektricitet fremstillet på vandkraftværker
uanset deres kapacitet. For kul og brunkul fastsættes minimumssatserne forelø bigt til nul. Varme omtales ikke, men under
Rådsarbejdsgruppens tidligere arbejde har der været enighed om, at tage varme ud af direktivet og i stedet overlade det til
national beskatning. Forslaget ændre ikke på reglerne i det såkaldte cirkulationsdirektiv om beskatning i forbrugslandet.
For mineralolie forudsættes det, at de eksisterende minimumssatser forhøjes. Gældende lempelser for visse
motorbrændstoffer (LPG) og for fyringsolie (petroleum) kan dog opretholdes. Ingen medlemsstat skal dog kunne nedsætte
den eksisterende beskatning.
Forslaget forudsætter ikke, at medlemsstater, som har beskatning af energiprodukter, skal kunne pålægges at nedsætte
beskatningen. For energientensive erhverv skal der være mulighed for afgiftsgodtgørelse eventuelt betinget af, at der
gennemføres energibesparende foranstaltninger. De nærmere regler udformes senere. Endelig skal medlemsstater, som har
særlige vanskeligheder med gennemførelsen af minimumsbeskatningen have mulig hed for at få passende
overgangsordninger, forudsat at dette ikke medfører konkurrenceforvridninger.
Efter kompromisforslaget opfordres ECOFIN til at give Rådsgruppen for finansielle spørgsmål mandat til at udarbejde mere
detaljerede regler for et rammedirektiv for energibeskatning med henblik på at nå endelig enighed før ECOFIN's møde i
november 1999.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke vurderet emnet i forhold til nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Tidligere forelæggelse
Energibeskatning har senest været forelagt Europaudvalget den 12.marts 1999
e) Punktafgifter på forarbejdet tobak
Baggrund og indhold
Kommissionen har den 15. maj 1998 med dokumentet KOM(1998) 320 fremsat forslag til ændring af strukturdirektiverne
92/79/EØF, 92/80/EØF og 95/59/EF, som vedrører punktafgifter på forarbejdet tobak.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464692_0007.png
Ifølge strukturdirektiverne skal punktafgiftssatserne og -strukturen gennemgås hvert andet år. I den forbindelse skal
Kommissionen fremlægge en beretning, som eventuelt kan være ledsaget af forslag til ændring af direktiverne.
På denne baggrund har Kommissionen fremlagt et direktivforslag der indeholder nogle tekniske tilpasninger af de bestående
bestemmelser vedrørende forarbejdet tobak.
Hensigten med ændringerne er blandt andet at give medlemsstaterne større smidighed til at tilpasse deres samlede
punktafgiftssats, således at den opfylder EU's mindstesats.
Forslaget har været behandlet på embedsmandsniveau, hvorefter formandskabet har fremsat enkelte ændringer og
præciseringer til forslaget.
For cigaretter, jævnfør direktiv 92/79/E-EØF om indbyrdes tilnærmelse af cigaretafgifterne, skal smidigheden udmøntes i, at
medlemslandene ved forhøjelser af for eksempel detailprisen eller momssatsen får længere tid til at tilpasse minimumsafgiften
til den af EU fastsatte mindste-sats.
I direktiv 95/59/EF om forbrugsbeskatning af forarbejdet tobak bortset fra omsætningsafgift tilføjes ligeledes en
bestemmelse, der vil give medlemsstaterne længere tid til at tilpasse punktafgiftens specifikke element i tilfælde af en ændring
af detailprisen for cigaretter.
Der er ikke foreslået ændringer i mindstesatsen for cigaretter.
I forbindelse med direktiv 92/80/EØF om indbyrdes tilnærmelse af afgifterne på andre former for forarbejdet tobak end
cigaretter foreslås det, at medlemsstaterne får mulighed for også at opkræve en mindstepunktafgift for cigarer, cigarillos og
røgtobak. Det betyder, at i de tilfælde hvor medlemslandene anvender en værdiafgift, får de mulighed for at fastsætte en
national grænse for, hvor lille afgiften må ; blive. Anvendelse af en værdiafgift betyder nemlig, at billige cigarer og cigarillos
blive belastet med en væsentlig lavere afgift end dyrere cigarer og cigarillos. Med denne ændring vil medlemslandene få
mulighed for at fastsætte et nationalt specifikt minimumsbeløb, som afgiften skal udgøre. En sådan mulighed findes allerede
for cigaretter og tobak til rulning.
Det foreslås endvidere, at tilpasse direktivets specifikke mindstebeløb i overensstemmelse med inflationen.
Desuden foreslås det, at perioden for revision af punktafgifternes struktur og minimumssatser ændres fra 2 år til 3 år. Det er
dog foreslået, at den næste rapport skal være udarbejdet inden den 31. december 2000.
Formandskabet foreslår endvidere, at henholdsvis en svensk, en fransk og en tysk undtagelsesordning forlænges. For Sverige
består forlængelsen af undtagelsesbestemmelsen i, at Sverige indtil 2003 kan undlade at tilpasse den samlede punktafgiftssats
for cigaretter til EU's mindste-sats. For Frankrig betyder forlængelsen af undtagelsen, at Frankrig indtil 2003 kan anvende
lavere afgiftssatser for cigaretter, der sælges på Korsika end på fastla ndet, mens det for Tyskland betyder, at Tyskland indtil
2002 kan opkræve en lavere afgift for fintskåret tobaksruller end for almindelige cigaretter.
Ændringerne til strukturdirektiverne skal vedtages med enstemmighed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464692_0008.png
Nærhedsprincippet.
Kommissionen har ikke vurderet emnet i forhold til nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Høring
Forslaget har været sendt til høring hos Tobaksindustrien og House of Prince. I de modtagne svar fremgår det, at branchen
konstaterer, at der er tale om tekniske tilpasninger af de eksisterende bestemmelser, som de ingen bemærkninger har til.
Begge anbefaler derfor, at Danmark støtter forslagets vedtagelse.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Disse ændringsforslag, som ikke kræver lovændring, er som redegjort ovenfor tekniske tilpasninger af de eksisterende
bestemmelser, hvorfor de ikke har statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Heller ikke de tre undtagelsesordninger har konsekvenser for Danmark. Undtagelserne for henholdsvis tobaksvarer, der
sælges på Korsika og for de tyske tobaksruller har været drøftet med branchen. Det er blevet oplyst, at disse to undtagelser
ikke har betydning for danske interesser.
Endvidere måtte Sverige for at få forlænget undtagelsesordningen forpligte sig til ikke at nedsætte den samlede punktafgift til
et niveau under det, der var gældende i efteråret 1998. Denne forpligtelse sikrer, at den svenske detailsalgspris for cigaretter
ligger på niveau med den danske.
Tidligere forelæggelse
Der blev oversendt grundnotat til Europaudvalget den 15. juli 1998
f) Moms på teletjenesteeydelser
Baggrund og indhold
Efter Rådets beslutning af 17. marts 1998 blev Danmark bemyndiget til at gennemføre midlertidige ændringer på
momsområdet for telekommunikation. Tilsvarende bemyndigelse blev givet til de øvrige 14 medlemslande. De midlertidige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464692_0009.png
bemyndigelser udløber 31. december 1999. Med bemyndigelserne imødegik man den konkurrenceforvridning, som var
resultatet af de tidligere EU-regler, hvorefter virksomhederne uden for EU kunne sælge teleydelse r momsfrit til
virksomheder og borgere i EU. Desuden kunne EU-virksomheder kun sælge teleydelser til virksomheder uden for EU inkl.
moms. Dette skyldes, at teleydelser følger hovedreglen for reglerne om beskatningssted, hvorefter en tjenesteydelse beskattes
i det land, hvor tjenesteyderen er etableret. Efter de midlertidige ordninger bliver beskatningsstedet i samhandelen med
tredjelande flyttet til det sted, hvor ydelsen rent faktisk udnyttes.
Den midlertidige ordning blev gennemført ved lov nr.442 af 10.juni1997 om ændring af momsloven og lønsumsafgiftsloven.
Kommissionen har fremsat et direktivforslag den 29. januar 1997, KOM(97) om ændringer af de gældende regler på
teleområdet. Formandskabet har på baggrund af dette forslag fra 1997 foreslået, at de midlertidige ordninger bliver
permanente ved at de bliver indarbejdet i 6. momsdirektiv.
Gældende dansk ret og statsfinansielle konsekvenser
En afløsning af de midlertidige ordninger med en permanent ordning vil ikke medføre substansændringer af momsloven.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke vurderet emnet i forhold til nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Tidligere forelæggelse
Forslaget om at gøre de midlertidige momsordninger for teleydelser permanent har ikke tidligere været forelagt
Europaudvalget.
g) Nedsat moms på arbejdskraftintensive ydelser
Baggrund og indhold
Dette notat udgør også grundnotatet for direktivforslaget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464692_0010.png
Forslaget om ændring af 6. momsdirektiv for så vidt angår muligheden for forsøgsvis at anvende en nedsat sat momssats for
arbejdskraftintensive tjenesteydelser KOM(1999) 62 er sat på dagsorden efter ønske fra et enkelt land.
Baggrunden for forslaget er formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råd i Wien i december 1998, hvor der står: "
Kommissionen opfordres desuden til at tillade de medlemsstater, der måtte ønske det, at eksperimentere med nedsatte
momssatser på arbejdskraftintensive tjenesteydelser, som ikke er udsat for grænseoverskridende konkurrence."
Kommissionens forslår, at den samlede ordning vedtages via en to-trins raket. Det foreliggende forslag indeholder
betingelserne for, at medlemslandene kan få tilladelse til at anvende ordningen i perioden 1. januar 2000 til 31. december
2002.Det foreslås i forslaget, at disse grundlæggende elementer vedtages af Rådet med enstemmighed inden udgangen af juni
1999.
Medlemslandene skal herefter i næste fase inden den 1. september 1999 komme med konkrete ønsker om ydelser, der ønskes
omfattet af en reduceret momssats i det pågældende land. Medlemslandene kan efter denne dato ikke fremsætte yderligere
ønsker om at anvende en reduceret sats i ovennævnte periode.
Kommissionen fremsætter herefter et forslag, der skal vedtages af Rådet med enstemmighed, der giver de enkelte lande
tilladelse til at anvende en reduceret sats for visse konkrete arbejdsintensive tjenesteydelser i forsøgsperioden.
Hvis det efter Rådets godkendelse senere viser sig, at en nedsættelse medfører konkurrenceforvridning, kan Kommissionen
fremsætte forslag om ophør af ordningen. Et sådant ophør skal vedtages med kvalificeret flertal af medlemslandene efter
traktatens art.96 om fordrejning af konkurrencevilkårene på fællesmarkedet..
Kriterierne for at en ydelse kan være omfattet af forsøgsordningen
For at en ydelse kan være omfattet af forsøgsordningen skal den opfylde følgende kriterier:
- være arbejdskraftintensiv,
- leveres direkte til den endelige forbruger,
- være overvejende lokale og må ikke skabe konkurrenceforvridning, samt at
- anvendelse af en reduceret sats ikke må bringe det indre markeds virkemåde i fare
For at Kommissionen kan undersøge, om dette er opfyldt, skal medlemslandene bl.a. indsende oplysninger, der nøje
beskriver ydelsen samt beskriver sammenhængen mellem momsnedsættelsen og øget efterspørgsel efter arbejdskraft.
Forslaget er sendt til høring hos en række organisationer, men der er endnu ikke modtaget bemærkninger.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke vurderet emnet i forhold til nærheds- og proportionalitetsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464692_0011.png
Tidligere forelæggelse
Spørgsmålet om lavere moms på arbejdsintensive tjenesteydelser har senest været forelagt Europaudvalget den 12.marts
1999.
Gældende dansk ret
Det foreliggende forslag er et rammeforslag for det senere forslag, der indeholder tilladelserne til de enkelte medlemslande.
Det foreliggende forslag har derfor ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Det senere forslag vil kun medføre ændringer i
momsloven, hvis Danmark ønsker at komme under forsøgsordningen.
h) Moms på kunst
Baggrund
I det såkaldte 7. momsdirektiv blev der indsat en bestemmelse om, at indtil 30. juni 1999 kan UK ved indførsel fra
tredjelande af kunstgenstande, samlerobjekter og antikviteter, anvende en momssats på 2,5 %. For indførte kunstgenstande er
momssatsen, når de sælges på auktion i UK således kun på 2,5%.
Øvrige medlemslande kan for samme indførsler anvende en reducerede sats, der skal være på mindst 5 %. Hvis der anvendes
en sådan reduceret sats for indførsler, kan medlemslandet anvende den samme sats for kunstnerens salg af egne kunstværker.
Lande, der ikke anvender en reduceret sats kan reducere afgiftsgrundlaget, så det i praksis svarer til en reduceret sats på 5 %.
I Danmark reduceres grundlaget, så satsen svarer til en s ats på 5 %.
Samtidig med vedtagelse af 7. momsdirektiv blev der vedtaget en erklæring, der lyder således:
-
Kommissionen
accepterer at tage virkningen af direktivets relevante bestemmelser på Fællesskabets kunstmarkeds
konkurrenceevne i forhold til tredjelandenes op til fornyet overvejelse og at aflægge rapport om resultaterne til rådet inden
den 31. december 1998.
Denne rapport foreligger nu, jf. Rapport fra kommissionen til Rådet om undersøgelsen af virkningen af de midlertidige
ordninger på Fællesskabets kunstmarkeds konkurrenceevne i forhold til tredjelandes kunstmarkeder KOM (99) 185.
Kommissionen oplyser i rapporten, at UK i dag anvender en momssats på 17,5 % på alle førstegangssalg fra kunstneren selv
samt ved import af kunstværker med en oprindelse dateret den 1.april 1973 eller senere. For import af kunstværker, der er
ældre, anvendes en sats på 2,5 %.
Kommissionens rapport konkluderer, at den gældende lovgivning er tilstrækkelig til at sikre, at kunstmarkedet i EU fortsat
trives og at de bestående fordrejninger mellem medlemslandene vil blive betydelig begrænset efter den 30. juni 1999, ( idet
UK's undtagelse som nævnt ophører denne dato). Kommissionen vil derfor ikke fremsætte noget forslag vedrørende
momsbestemmelserne for kunstværker..
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464692_0012.png
Fra britisk side anfører man i et brev til formandskabet, at rapporten ikke forklarer, hvorfor EU markedet har tabt
markedsandel i forhold til tredjelande. UK havde tidligere en sats på 0%, og man mener, at forhøjelsen til 2,5 % må være den
eneste grund til tab af markedsandele.
UK ønsker derfor, at enten forsætter UK's særordning på 2,5% eller også får alle medlemslande lov til at anvende en sats på
2,5%.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke vurderet emnet i forhold til nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Tidligere forelæggelse
Den britiske særordning har været forelagt Markedsudvalget i forbindelse med forelæggelsen af 7. momsdirektiv i 1993.
i) Det afgiftsfrie salg
Baggrund
Rådsformanden konkluderede på ECOFIN- mødet 15. marts 1999, at ECOFIN senere skulle have en drøftelse af
Kommissionens rapport fra i februar i år. Kommissionen konkluderede her, at en forlængelse ikke vil kunne løse de
begrænsede og specifikke beskæftigelsesproblemer, som kan opstå. Til afhjælpning af de af disse har Kommissionen i
rapporten fremsat forslag om en ny specifik støtteforanstaltning.
Tidligere forelæggelse
Ophøret af det afgiftsfrie salg er senest drøftet i Europaudvalget den 12. marts 1999.
j) Gruppe vedrørende skattekontrol
1. Baggrund og indhold.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464692_0013.png
Fra spansk side har man foreslået, at der nedsættes en High Level-gruppe, der skal se på hvordan, man kan forbedre det
administrative samarbejde mellem skatte-/afgiftsmyndighederne.
Fra spansk side understreger man, at der er en ubalance med de fremskridt, der er sket på det politiske område
(harmonisering af indirekte beskatning, adfærdskodeks, forslag på den direkte beskatnings område etc.) og de fremskridt, der
er sket inden for det administrative samarbejde.
Efter spansk opfattelse samarbejdes der ikke tilstrækkeligt mellem medlemslande. Det er af væsentlig betydning, at finde frem
til fremgangsmåder, hvor der bedre og hurtigere kan reageres, således at man undgår svig på skatte- og afgiftsområdet.
På denne baggrund foreslås det, at der nedsættes en High Level-gruppe:
3. Gruppen skal bestå af de direktører, der er ansvarlig for skattekontrol i det pågældende land.
4. Gruppen skal have et bredt mandat til at analysere alle måder, hvorved man kan samarbejde i svigskontrol, herunder
inkluderet organisation og legale aspekter.
5. Gruppen skal tage højde for det arbejde, der foregår inden for OECD.
(Her foregår der for tiden et pilotprojekt både på skatte- og afgiftsområder, hvor medlemslandene let kan komme i kontakt
med hinanden via særlige internet "hjemmesider". Fra dansk side deltager vi i disse projekter).
2. Nærhedsprincippet.
Kommisssionen har ikke vurderet emnet i forhold til nærheds- og proportionalitetsprincipppet
k) Konference mellem regeringernes repræsentanter
gyldighedsperioden for voldgiftskonventionen
vedr.
forlængelse
af
1. Baggrund og indhold
Det tyske formandskab foreslår, at medlemsstaterne i forbindelse med Rådsmødet underskriver en konventionen om
forlængelse af voldgiftskonventionen.
Forlængelseskonventionen udstedes efter artikel 293.
Formålet med voldgiftskonventionen er at ophæve dobbeltbeskatning som følge af uenighed mellem skattemyndighederne i
to medlemsstater om interne afregningspriser for samhandel mellem forbundne foretagender i de to stater. Hvis den ene stat
forhøjer fortjenesten for foretagendet i denne stat, uden at den anden stat vil gennemføre en tilsvarende nedsættelse af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464692_0014.png
fortjenesten for foretagendet i den anden stat, fremkommer der dobbeltbeskatning. De to foret agender kan så indbringe
fastsættelsen af afregningspriser for et uafhængigt voldgiftsudvalg.
Da voldgiftskonventionen blev vedtaget i 1990, blev den gjort tidsbegrænset, så den kun gælder i fem år. Konventionen
trådte i kraft den 1. januar 1995 og udløber derfor 31. december 1999. Formålet med tidsbegrænsningen var at give mulighed
for en revision af konventionen, så der kan gennem-føres de nødvendige ændringer, hvis anvendelsen viser behov for det.
Hensynet til de erhvervsforetagender, som konventionen omfatter, taler for at forlænge konventionens gyldighedsperiode. På
den anden side ønskes det også at fastholde muligheden for en revision af konventionen, hvis der senere skulle vise sig
behov.
På ECOFIN's møde den 19. maj 1998 blev der truffet en principbeslutning om, at konventionens gyldigheds-periode
forlænges med fem år, og at gyldighedsperioden derefter automatisk forlænges med fem år ad gangen, med mindre en
medlemsstat gør indvendinger.
2. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Voldgiftskonventionen blev gennemført ved lov nr. 763 af 27. november 1991. Udvidelsen til at gælde for Finland, Sverige
og Østrig blev gennemført som lov nr. 228 af 27. marts 1996.
Forlængelsen af gyldighedsperioden skal også godkendes af Folketinget i form af en lov.
Forlængelsen skønnes ikke at have provenumæssige eller administrative konsekvenser.
3. Tidligere forelæggelse
Forslaget om forlængelse af voldgiftskonventionen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg den 17. april 1998,
hvor udvalget tilsluttede sig regeringens indstilling om, at Danmark kunne tiltræde konventionen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464692_0015.png