Europaudvalget 1998
KOM (1998) 0097
Offentligt
1441038_0001.png
***,
**
È.*
**
***
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles,
den
23.04.1998
KOM(1998)
97 endelig
udg.
e8t007r
(coD)
Forslag
til
EIIROPA.PARLAMENTETS
OG
RÅDETS
BESLUTNING
om ændring
af Rådets
direktiv
70l22llEØF
om indbyrdes tilnærmelse
af medlemsstaternes
lovgivning
vedrørende beholdere
for
flydende brændstof
og aßkærmning
bagtil
mod underkøring
motordr
evne l<øretøjer
og
påhængskøretøj
er
dertil
(forelagt
af
Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441038_0002.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441038_0003.png
BnGRUNDI,ILSE
A.
Forslagets
formål
Formålet
med dette
forslag
er at
indføre
nye bestemmelser vedrørende beholdere,
der
er
fremstillet
af
plastmateriale,
til
køretøjer
i
klasse
Mrr
i
Rådets
direktiv
70/221/EØF2
om
indbyrdes tilnærmelse
af
medlemsstaterne
lovgivning
ved-
rørende beholdere
for
flydende brændstof
og
afskærmning
bagtil mod
under-
køring på
nrotordrcvne
kørctqer og
påhængskøretøjer
dertil,
senest
ændrct
ved
dircktiv
...1.../EFt,
Irtctl hcrrblik på
at
ændrc
titlcn og
anvcndctscsområdet
for
dircktiv
70/22ll\Øli,
dct omfattcr
bcholclcre
lor
andet
brænclstof
end
flydende
br¿¡:ntlstol'(dvs.
lufllorrnigt
brændstof),
samt
artikel
3
i
direktivet
vcdrørende
tilpasning af
bilagcnc
til
dcn
tckniskc
udvikling,
såledcs at
tekniske
lbrskrifter
for
bcholdcrc
til
allc
typcr
bræntlstol
i
frcnrtiden
kan
indføres
og
ændres
ved
ud-
valgsproceduren.
B.
Retsgrundlag
Foranstaltningerne foreslås på
grundlag
af artikel
100
af
Det
Europæiske
Fællesskab,
Teksten
er
relevant
for
EØS-aftalen.
A
i
traktaten
om
oprettelse
c.
Baggrund
Dc¡r
tckniskc udvikling
indcn
lor
konstruktion
al
brændstofbcholdcrc
til
pcrson-
bilcr,
sonr
har fundct
stc<l
sitlen
vcdtagelsen
af
dircktiv
70/22llEØF,
gørdet
til-
rådeligt
at tilpasse
direktivet
til
de
tekniske
krav
i regulativ
nr.34a,der
er
vedtaget
af
FN's
økonomiskc kommission
for
Europa,
og
som
vedrører
godkendelse
af
kørc|øjcr
lor
vidt
angår lorebyggclse
af
brandrisici,
særlig bestemmelseme
for
bræntlstoßcholclcrc af plast
til
køretøjcr
i
klasse M¡.
Der
er
vokscnde
interesse
for
luftformige
brændstoffer
til
fiemdrift
af
motor-
l<øretøjer, især
af
miljømæssige
grunde.
Det er derfor formålstjenligt, at
Rådets
direktiv
70/221/EØF
i
fremtiden
også
omfatter
bestemmelser vedrørende behol-
dere
til
andre
brændstoffer
end
flydende
brændstoffer.
Derfor bør titlen
og
anvendelsesområdet
for
direktiv
701221/EØF
ændres,
der ved
senere
ændringer
af dette
direktiv
kan indføres tekniske
specifikationer
for
beholdere
til
luftformige
brændstoffer.
til
bestemmelserne ved-
rørende
brændstofbeholdere
vedtages
af
Europa-Parlamentet
og
Rådet.
For
at
fremme
hurtig
tilpasning
af
bestemmelserne
i
direktiv
701221/EØF
vedrørende
brændstofbcholdcrc
til
den
tckniskc
udvikling
synes
det dog
nødvendigt,
at
de
relevante ændringcr
i
fremtiden
vedtages
i
henhold
til
den
procedure,
der
er
fastlagt
iartikel
13
iRådets direktiv
70/156/EØF. Denne procedure
anvendes
allerede
for
de
tekniske
bilag
til
alle
andre
særdirektiver
under
direktivet
for
type-
direktiv 70l22ltÙØF
skal
ændringer
I
Ifølge artikel
3
i
)
3
4
Som fastlagt i
bilag
tI,
del
A,
i direkriv 70llS6lEØF.
EFl'
L
76
af
6.4.1970,
s.
23.
Den Økonomiske Kommission
for
Europa, dokument
nr. ElECEl324.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441038_0004.png
gotlkontlclso af mtltorkørcløjcr og
pâhængskøretøjer
dertil.
Det foreslås.{crfor,
at
artikcl
3
i
clircktiv
70l22ll\Ølt
ænctrcs
tilsvarcndc.
Dcn
vctl
dcttc
rJircktiv
fastsattc
fællcsskabsforanstaltning for
den pågælclende sek-
tor,
cr ikkc
alcnc nødvendig,
men også
uundværlig for
at
opfylde
målet, nemlìg
en
EF-typegodkendelse
îor
køretøjer.
Medlemsstaterne
kan
ikke
opfylde
dette mål
enkeltvis.
D.
Forslagets
lndhold
--
Kommissionen
foresfår,
at der
indføres
nye
bestemmelser
i
direktiv
70/22llEØF
for
beholdere
af plast tilÞ'øretøjer
i
klasse
M¡.
Det
foreslås, at disse nye
bestem
melser
anvendes:
-
-
'
fra
I
.
oktobcr
1999
for allc
nye kørctøjstyper
fra
1.
oktober 2000
for alle
fabriksn yel<øretøjer.
at
ændre
artikel
3
i
dircktiv
701221/EØF vedrørende
tilpasning
af
dette
direktivi
bilag
til
den
tekniske
udvikling
Det
foreslås
desuden
at
udvide
titel
og
anvendelsesområde
for
direktiv
70l22llBØF
til
at
omfatte
brændstofbeholderefer,
som
ikke er
flydende,
at
til-
passc
artikcl
I
i
direktiv 70/22llEØF
til
definitíoner¡e
i
direktiv
70/l56tEØF,
og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441038_0005.png
Forslag
til
om
a:n<lring
af
Rådcts
dircktiv
70/2ZllEØF
orn indbyrdcs
tilnærnlclsc
af'
nlcdlcnrsstatcnres
lovgivning
vedrørendc
beholderc
lor
flydende
brændstoi
og
aßkæmrning bagtil
mod underkøring
på motord
re
v
ne
kør
etøjer
og
påhængskøretøj er derti
I
EUROPA-PARLAMENTET
OG
RÂDET
FOR
DEN
EUROPÆISKE
UNION
HAR
-
undcr
lrclrvisttiltg
til
traktatcn
ortr
oprcttclsc
af
Dct
Europæiskc
Fællesskab,
særlig
artikcl
t00
A,
under
henvisning
til
forslag fra Kommissionens,
under henvisning
til
udtalelse fra Det
Økonomiske
og
sociale udvalgo,
FællesskabT,
og
i
hcnhold
til
lremgangsmådcn
i artikel
189
B
i
traktaten
om
oprettelse
af Det
Europæiske
ud
fra
følgende betragtninger:
(1)
'
97/19/EFe, er et
af
særdirektiveme under den EF-typegodkendelsesprocedure,
der
er fastlagt ved
Rådets
direktiv
70/156/EØFr0
af 6.
iËbruar
1970
om
tilnærmelse
af
medlemsstatcrnes
lovgivning om
godkenclelse
af
motorkøretøjer og
påhængskøre-
tøjer
dertil,
sctlcst ænclrct
vcd
direktiv .../.../EFtr;
følgelig
fìnder bãsiemmeìsem"
i
direktiv
70/l^56/EØF
om
køretøjssystcmer, komponenter
og
separate tekniske
cnhedcr
også anvcnclclsc
nærværcnde
clirektiv;
det
cr
dõrfor- nødvencligt
at
tilpassc
artikcl
I
i
direktiv
701221/EØF
til
definitioneme
idirektiv
70/1S6/EØF;
Rådets
direktiv
70/221/EØF8,
senest
ændret
ved
Kommissionens direktiv
i
(2)
den tekniske
udvikling
gør det
tilrådeligt
ar tilpasse
direktiv
70/221/EØF
til
de
tekniske
krav
i
regulativ nr.
34t2
fra
FN's
økonomiske
kommission
for
Europa om
godkendelse
af
køretøier
l'or så
vidt
angår
forebyggelse
af
brandrisici,
særlig
bestenrmclscrne
for
brændstolbeholdere
af
plast
tit
tøretøjer
i
klasse
M¡;
der
er
voksende interesse
for luftformige
brændstoffer
til
fremdrift af
motorkøre-
tøjer,
især
af.
miljømæssige
grunde;
følgelig er det
formålstjenligt,
at
direktiv
70/221/EØF fremtiden
også
omfatter
bestemmelser vedrørãn¿e
beholdere
til
'andre
brændstoffer end flydende brændstoffer;
titlen
og
anvendelsesområdet
for
direktiv
70/221/EØF
ændres
derfor; ved
senere ændringer
af
direktivet
indføres
tekniske
specifikationer for
beholdere
til
luftformige
brændstoffer;
(3)
i
5
6
7
8
I
t0
EF'I L 76 a|6.4.1970,
s.23.
EI¡T
L
125
af
16.5.1997,
s.
l.
EFT L 42
af
23.2.1970, s.
t.
Den Økonomiske Kommission
for
Europa, dokument
w.
E/ECE/324.
4
t2
il
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441038_0006.png
(4)
itblgc
artikcl 3
i
dircktiv
70/221lEØF skal
ændringer
til
bestemmelseme vedrø-
rclttlc
brændstofbcholtlcrc vcdtagcs
af
Europa-Parlamcntet
og
Rådet;
det er
nød-
vcntligt,
at
hurtig tilpasning
al"dc
tckniskc krav
i direktiv
70/iZllEØF
vcdrørende
brændstofbcholdcrc
til
dcn tckniskc
udvikling
i
frcnltiden
vedtages
i
henhold
til
proceduren
i
artikel t3
i
direktiv
70/156/EØF;
ændringerne
i
dette
direktiv
vedrører
kun
brændstofbeholdere
af
plastmateriale;
eksisterende
godkendelser henhold
til
direktiv
7O/2218ØF,
ro*
ændret
yed
direktiv
97/19/EF,
bliver
derfor
ikke
ugyldige,
og
registrering, salg
og
ibrug-
tagning
af
nye
þ'øretøjer
med
metalbrændstofbeholdere,
som
er
omiattel
af
sá-
danne
godkendelser,
er
fortsat
tilladt;
(5)
i
((r)
dcll
vctl
dcttc
dircktiv
lastsattc lÌcllcsskabslorarrstaltning
for
dcn
pågældcndc
scktor,
cr
ikkc
blot
nøtlvclttlig,
nrcrr
ogsÍl
uulrdvu:rlig
lor
at
opþkJc
c,.,
onkr:ltvis
-
'ìrålct'
lll'ityllcgotlkcntlclsc lìrr
kørotøjcr;
nrctllorr¡sstatcrnc
kan
ikkc
opl"yltlc dotto
nrål
U
DSTED'¡'
IIØI-GEN
DE
DI
IìI]KTI
V:
Artikel
I
I direktiv
70/221/EØF
foretages
følgende ændringer:
1)
Titlen
affattes
således:
"RÅDETS
DIREKTIV
70/22ltEØF
ar2}.marts
1970
0m
medlemsstaternes
lov-
givning
om
brændstofbeholdere
og.aßkærmning
bagtil
mod underkøring
mo-
tordrevne køretøjer og
påhængskøretøjer
dertil".
2)
Artikcl I
affattcs
således:
"Artikcl
I
I
tlcttc
tlircktiv
forstáls uctl
køreløi cthvcrt
nrotorkøretøj
og
påhængskørctøj
dertil,
som
l'asrlagr
i bilag
ll,
dcl
A,
t¡l
direkriv
70/l56lEØF)'
3)
Artikel
2,
stk.
l,
affattes
sålcdcs:
"1.
Medlemsstaterne
ka-n
ikke
nægte
EF:tpegodkendelse
eller national
godken-
delse
af
et
Þ'øretøj
af grunde,
der
vedràrer køretøjets brændstofbeholdJre,
hvis
t'øretøietopSlder
dette
direktivs.krav
med hensyn
til
brændstofbeholdere."
4)
Artikel2a,
stk.
l,
affattes
således:
"1.
Medlemsstaterne
kan
ikke
nægte
eller
forbyde
salg, indregistrering, ibrug-
tagning
eller
brug
af et
køretøj
af
grunde,
der
vedrører køretøjetJ
brænã-
stofbeholdere,
hvis
køretø1et
opfylder
dette direktivs
krav
med
hensyn
til
bræ
n
dsto fbcho
I
clcre.
"
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441038_0007.png
s)
Artikel
3 affattes
således:
"Artikel3
Dc tlotlvcntligc icnthingcr
lìrr
til¡rasniltg
¿rl'rlottc
tlircktivs
bilag
til
tlc¡r tckniskc
tttlviklilrg
vctltitgcs
ufìcr
¡rnrcothlrclr
i
,rriik"l
1.1
i
rlircktiv
7(yl5ó/liOF...
6)
Bilagsfofegnelsen
og
bilagene
til
direktiv
70/221/EØF
ændres
melse
med
bilaget
til
dette
direktiv.
i
overensstem-
Artikel2
t.
Fra
[1.
oktobcr
1998]
skal
mcdlemssfatcme
acceptere
opfyldelse
af
bestem-
ntclscrne
i
dircktiv
70/221/EØF, som
ændret
ved
nå*rr"n¿ã
direktiv,
i
forbin-
dclse mcd
artikel4,
stk.
l,
og
artiker
7,
stk.
l,
idirektiv
70/ls6/EØF.
Fra
[.
oktober
t999]:
-
-
.bt
medlemsstateme
ikke
længere udstede EF+ypegodkendelse
artikel4,
stk.
l,
idirektiv
70/|S6/EØF
kan
medlemsstaterne nægte
national
typegodkendelse
i
henhold
til
ny-køretøjstype
af
grunde,
der
vedrører
køretøjets
beholdere
til
flydende
brændstof,
hvis det ikke overholder
bestemmelseme
i
direktiv
7}/ZZ\/EØ4
,ro
ændret
ved
nærværende
direktiv.
3.
tl
Fra
[.
oktober 2000]:
-
-
skal
nrcdlcmsstatcrne ansc typcattcster,
som
lcdsager
labriksnye
køretøjer
sonr
omhartdlct
í
direktiv
70/156/EØF,
for
ugyldigrîil
¿.t i
samme
direktivs
artikel
7,
stk.
l,
nævnte
formål
kan
medlemsstateme nægte
registrering, salg
og
ibrugtagning
af
fabriksnye
køretøjer,
hvis
de
ikke
er
ledsaget
af
en
typJattãst
sori
omhandlet
i
direktiv
70/156/EØF,
undtagen
hvis det
sker
meá-henvisning
til
bestemmelserne
i
-
artikel8,
stk.2,
idirektiv
7O/156/EØF,
af grunde, der vedrører beholderne
for
flydende
brændstol
hvis
bestemmelseme
i
direktiv
70/221/EØF, som
ændret
ved
nærværende
direktiv,
ikke
er
opfyldt.
4.
Direktivets
bestemmelser
betyder
ikke,
at
godkendelser,
der
tidligere
er
meddelt
ror
køretøjer med metalbeholdere
tir
flydenãe
brændstof,
bliver
ugyldige, eller
at
sådanne
godkendelser
ikke
kan
udvides
i
henhold
tíl
bestemmelserne
i
det
direktiv,
de
oprindelig blev
meddelt
i
henhold
til.
Artikel3
¡.
Medlemsstaterne
sætter
de
nødvendige
love
og
administrative
bestemmelser i
kraft
for
at
efterkomme
dette
direktiv
senest
Oenlt.
oktober
199g].
De undenetter
straks
Kommissionen
herom.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441038_0008.png
Når
medlemsstaterne vedtager disse bestemmelser,
skal de indeholde en
henvis-
ning
til
dette
direktiv,
eller
de
skal ved
offenttiggørelsen
ledsages
af
en sådan
hen-
visning.
De
nærmere
regler for.denne
henvisning
fastsættes
af medlemsstaterne.
2.
Medlemsstatcrne meddeler
Kommissionen
teksten
til
de
vigtigste
nationale
rets-
forskrifler,
som de
udsteder
det område, der
er
omfattet af¿ãtte
direktiv.
Artlkel4
Dette
direktiv
træder
i
kraft
tyvendedagen
efter
offentliggørelsen
Fællesskabers
Tidende
i
De
Europæiske
t
Artikel5
Dettc
tlircktiv
er rettct
til
nrcdlemsstatcrno.
Udfærdiget i Bruxelles,
den
Europa-Parlamentets
vegne
På Rådets
vegne
Formand
Formand
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441038_0009.png
BILAG
BILAGENE
TIL DIREKTIV
7O/22IIEØF
ÆNDRES SÅLEDES:
I
l.
Bilagsfortegnelsen
for bilag
I
affattes
således:
"Bilag
l:
Bcholderc for
flydende brænclstof
'l'illrugl:
'l'illægZ:
Oplysrringsskcnr¿r
EF-typegoclkcnclclscsattcst
3:
Tillæg
4:
Tillæg
prøvning
af brandbestandighed
Dimensioner og tekniske
specifikationer for ildfaste
sten"
2,
Bilag
I
affattes
således:
Bilag
I
BEHOLDERE
FOR
FLYDENDE
BRÆNDSTOF
1.
l.l.
2.
2.1.
2.1.1.
2.1.2.
2.2.
2.3'
3
ANVENDELSESOMRTA.DE
Dcttc
bilag
gælder
70/156/F.Øtì.
lbr
alle
køretøjcr,
der
er
omfattet
af
direktiv
DUFtNtl'toNER
I
dette
bilag
forstås ved:
"Køretøjstype
hvad
angår
brændstofbehold
ere",
køretøjer,
der
ikke
er
indbyrdes
forskellige
på følgende punkter:
Brændstofbeholderens (-beholdernes)
konstruktion,
form,
dimensioner
og materialer (metaVplast).
For
køretøjer
i
klasse
Mrl3
brændstofbeholderens (-beholdernes) place-
nngikøtetøjet,
hvis
denne
har
en
negativ indflydelse
de
tekniétè
n.u
i
punkt
5.10
i
derte
bilag.
"Kabine",_rummet,
hvori
personer
opholder sig
under
kørslen,
afgrænset
af loft, gulv,
sidevægge,
døre, udvendige ruder, samt forreste
og
[agestc
skillcva:g.
"Masse
i
ubclastet
stand"
nrasse
af
køreløj
med
karosseri
-
og for
træk-
kende
køretøjer
i
andre klasser end
koblingsanordningen
--i
køreklar
stand,
eller
masse
af
chassis
med
førerhus,
når
karrosserièt
ogleller
kob-
.
¡
Som
fastlagt
i bilag
II,
afsnit
A,
i
direktiv
7OltS6/EØF
I
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441038_0010.png
lirrgslrxlnlrringclr
ikkc
lcvcrcs
¿rf'
l'allrikarrtcn
(nrcd
kølcrvæskc,
srnørc-
nrirllcr,
bra:n<lslolì
allc
øvrigc
v¿r:skor
boísct
lra
spildcvand,
værktøj
rcscrvclrjul
og
li,lrcr,
sanrt,
lor
bussor, mâsscn
rf
mcdfølgcnde
persona-
la
(75 kg),
hvis
der
cr ct
sædc
til
mcdlølgcndc
pcrsonaic
i
køretøjet).
2.4.
"Brændstofbcholdcr",
dc(n)
bcholdcr(c),
som cr
beregnet
til
at
rumme
det
fìydcndc bræntlstoI
jL
clcfinitioncn
i
punkt 2.6.,
dcr først
og
fremmest
tjener
til
fremdrift
af
køretøjet;
til
brændstofbeholderen medregnes
ikke
tilbehør (f.eks. påfyldningsrør
(hvis
dette
er
en
særskilt
del),
påfyld-
ningsåbning,
dæksel,
måler
og
ledninger
til
motoren
eller
til
udligning
af
overtryk, mv.).
"Brændstofbeholderens
volumen"
beholderens
rumindhold
som specifi-
ceret
af
fabrikanten.
"Flydende.
brændstof',
brændstof, der er
væskeformigt
under sædvanlige
2.5.
2.6.
betingelser.
3.
3.
ANSØGNING OM
EF-TYPEGODKENDELSE
t.
Ansøgning
om
typcgodkcndclse
af
ct
køretøj, hvad
angår
brændstoÊ
bcholdcre,
i
henhol<l
til
direktiv
70/156/EØF,
artikel
3, stk.
4, indgives
af
kørctøjcts fabrikant.
Oplysningsskemaet udformes
som
vist
i
tillæg
3.2.
3.3.
l.
Den tekniske
deneste,
som
har
ansvaret
for
udførelse
af
typegodken-
delsesprøvningen, skal
have
udleveret følgende:
3.3.
r
.
etkøretøj,
der
er
repræsentativt
for
denl,,øretøjstype, der
søges
godkendt,
eller
de køretøjsdele, som den
tekniske
tjeneste anser
for
nødvendige
til
udførelse
af
prøvningen
yderligere
syv brændstofbeholdere med
tilbehør, hvis
disse er
af plast
3.3.2.
3.3.3.
ydcrligcrc
to
brændstolbeholdcre
mcd tilbehør,
hvis
disse
er
af
andet
matcrialc.
4.
4.1.
M
EDDELELS
E
AF
EF-TYPEGODKENDETSE
Er dc
pågældenclc
krav
opfyldt,
meddeles EF-typegodkendelse
i
henhold
til
artikcl
4, stk.
3
og,
i givet
fald,
artikel4,
stk.4,
i direktiv 70/|S6/EØF.
EF+ypegod kendelsesattesten
ud
formes som
vi
st
4.2.
4.3.
i
tillæg
2.
Hver
godkendt køretøjstype
tildeles
et
godkendelsesnummer
i
henhold
til
bilag
VII
i
direktiv 70/l56tEØF.
En
medlemsstat
ikke tildele
samme
nummer
til
to forskellige
køretøjstyper.
5.
SPECIFIKATIONER
B
rænd
sto
5.1.
fbeho
I
dere
skal
være korrosionsbestandi
gt
udført.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441038_0011.png
5.2.
Brændstofbeholdere skal
bestå
lækageprøven
i
punkt
6.1. med et
relativt
indvendigt
tryk
det
dobbelte
af
normalt
arbejdstryk,
dog
mindst
0,3
bar
overtryk,
når de er
monteret med alt
tilbehør.
Br¿cntlstofbcholclcrc
al'¡rlast
til
kørctø.icr
i
klassc
anses l'or
at oply.ldc
tlcttc
kr¿rv,
hvis
tlo
har
v¿urct
untlcrkastct
pr(rvur
i
¡runkt
(r.3.2.
5.3.
ovortryk
og
tryk
ovcr nornìalt arbcjdstryk skal
autonratisk
udligncs
passende
anordninger
(udluftningshul, sikkerhedsventil, el.lign.).
nred
5.4.
udluftningshul
skal være
således
konstrueret,
at
der
ikke
er
risiko
for
brand. Især må
brændstof,
der
løber
ud
ved brændstoþåffldning,
ikke
kunne
komme
ned på
udstødningssystemet men
skal
føres
til
vejbanen.
Brændstofbeholdere
hverken indgå
i
eller
udgøre
en
flade
(fl,eks.
gulv,
væg
ellcr
skillevæg)
i
kabinen
eller et
hermed
sammenhængende
rum.
Brændstofbeholdere
skal
være
adskilt fra
kabinen.
Der
kan
være åbnin-
ger (f.eks.
til
kabler)
i
adskillelsen, forudsat at de er
således
anbragt,
at
der
ikke
uhindret
kan
trænge
brændstof
ind
i
kabinen
eller
et
hermed
sammenhængende
rum.
Brændstofbcholclere
skal
værc
solidt
fastgjort
og
sårcdes
anbragt,
at
cventuclt
udsivcnde bræntlstof
lra
beholdcrcn
cllcr
dens
tilbehør ikke
kan
trænge
ind
i
kabinen men
ledes
til
vejbanen.
Påfyldningsåbningen
skal ligge
uden
for kabinen,
bagagerummet og
mo-
tom¡mmet.
5.5.
5.ó.
5.7.
5.8.
5.9.
Der må
ikke
slippe
brændstof
ud hverken
gennem dæksret
eller
gennem
de
anordninger,
som tjener
til
udligning
af
overtryk; hvis
beholderen
vendes
helt
offi,
accepteres
dog
udsivning
af
brændstof
med
op
til
30
g/min. opfyldelsen af
dette
krav skal
kontrolleres
under
prøven i
punkt
6.2.
Brændstofbeholdere skal anbringes
således,
at de beskyttes
mod
følgerne
af
kollision
båcle
forl'ra og bagfra; der må
ikke
være fremspringende
dele,
skarpe
kanter
o.lign. i
nærheden
af brændstofbeholderen.
5.10.
5.1
l.
Brændstofbeholdere
skal
desuden
prøves
efter
den særlige procedure
i
punkt
6.3.
PRØVER
6.
6.1.
Hydraulisk
prøve
Brændstofbeholderen underkastes
en
hydraulisk prøve
for
indvendig
trykpåvirkning,
som udføres
på en
enkeltstående
enhed
furdt
monteret
med
alt
tilbchør.
Beholderen
fyldes
fuldstændigt med en
ikke
brændbar
væske
(f.eks.
vancl).
Efter
at
al
forbindelsc
med
omgivelserne
er afbrudt,
øges
trykket
i
beholderen
gradvis
gennem
den
ledning,
der fører
til
motoren,
indtil
det
relative
indvendige
tryk
er dobbelt
stort
som
det
normale
arbejdstryk,
overtrykket skal
dog
være
mindst
0,3 bar.
Dette
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441038_0012.png
llyk
o¡rrctlroltlcs
i
cl
r¡rinut.
I
th.:tlc
litlsrunr
nrä br:lrt¡ltlt:rvacggcn
hvcrkcn
rsvr¡c
sllcr
r¡tlvisc liukagcr;
blivclldc
tlclì¡rrnation
or
dog acccptabcl.
6.2.
6.2.1.
Vcncloprøvc
Brændstofbeholderen
komplet
med
tilbehør
monteres på en prøveramme
på samme måde,
som
den
ville blive
monteret
i
det køretøj, den er
be-
regnet
til;
dette.k¡av
gælder også systemer
til
udligning
af
overtryk.
6.2.2.
Prøverammen
skal
dreje
om en
akse,
der
er
parallel med
køretøjets
længdeakse.
6.2.3.
Prøvningen
udføres
med beholderen
fyldt
op
til
bàde 90%
og
30Yo
af
fuldt
volumen
med
en
ikke
brændbar væske
med
omtrent
samme
densitet
og
viskositet som det normalt
benyttede
brændstof (vand kan
eventuelt
accepteres)
6.2.4.
llclroltlorcrr
drc.jcs
lra
urlgangsstillingclr
90o nlocl
højrc,
og
dcn
skal
for-
blivc
i
tlo¡rnc
stilling i
nlindst
5 ntirruttor.
Dcrnæst
drcjcs bcholdcrcn
endnu
90"
i
sammc
rctning,
så den
er
vcndt
hclt om.
Den
skal forblive
i
denne
stilling i
yderligere mindst
5 minutter.
Beholderen drejes
derefler tilbage
til
udgangssiillingen. Eventuel prøve-
væske,
der
ikke
er
løbet
tilbage
i
beholderen
fra
udluftningssystemet,
tømmes
at
og der fyldes efter om nødvendigt.
Beholderen drejes
nu
90o
i
modsat
retning. Den skal
forblive
stilling
i
mindst
5
minutter.
i
denne
Nu
drejes beholderen
90o
i
samme
retning.
Den
skal
forblive
i
denne
helt
omvendte
stilling
i
mindst 5 minutter. Endelig
drejes beholderen
tilbage
til
udgangssti
I
lingen.
6.3.
Supplcrcntlc pr(rvor
l"or
bra:lrdstofbcholdcrc
af
plast
sc
M¡.
Slagstyrke
til
kørctøjcr
i
klas-
6.3.1.
6.3.1.1.
Brændstofbeholderen fyldes
helt
med
en
blandin¡i af
vand
og
glycol
eller
en
anden væske
med
lavt
frysepunkt, som
ikke
indvirker på
beholder-
materialets
egenskaber,
og
den
udsættes
dernæst
for
en
punkterings-
prøve.
6.3.r.2.
Under
prøvningen
skal
beholderen
have
pâ,233
K
*
2
K
(-40
oC
+
2
oC).
en
temperatur
6.3.1 .3.
prøvningen benyttes
en
prøvestand
med
slagpendul.
Pendulloddet
skal
være
af
stål og
have
form
som en pyramide,
hvis
grundflade
er
kvadratisk, og hvis
sideflader er ligesidede
trekanter; kanter og toppunkt
skal
have
cn
krunrningsradius på
3
rrrm. Pendulets anslagscentrum
skal
laldc
sammcn
lncd
pyramidens
tyngdepunkt og befìndc
sig
I
m
lra
pen-
dulcts omdrcjningsakse.
Pcndulets samlede
masse
skal være
l5
kg.
Pen-
11
Til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441038_0013.png
dulets
energi
i
anslagsøjeblikket skar
være
mindst
30
Nm
og
nær
som
muligt
ved
denne
værdi.
6.3.t.4.
Prøvningen
udføres
på de
steder
beholderen,
som
anses
for
sårbare
i
tilfælde
af
kollision
forfra eller
bagfra. Som sårbare
anses
de
steder,
der
i
betragtning
af
beholderens
form
og
placerin
g
i
køretøjet
er
mest
udsat
eller
svagest.
I
prøverapporten
anfører
prøvningslaboratoriet, hvilke
steder
der
er
valgt.
(r.3.1
.5.
opstå
lækagcr.
6.3.1.ó.
undcr
pruvningon
lastholdcs
bclroltlcrcn
nrctl
bcslag
tlcn ellcr
dc
siclcr,
clcr vcrrtlcr
bort lra
anslagspunktct.
vecl
prøvnit.tg"n
rnå
der
ikke
Fabrikantcn
kan
vælge,
om alle
slagprøver
skal
udføres
den
samme
bcholder
eller
hver sin beholder.
Mekanisk styrke
6.3.2.
Brændstofbeholderen
prøves
for
tæthed
og
formstabilitet
efter
fremgangsmåden
i
punkt
6.1. Brændstofbeholdei
komplet
med tilbehør
monteres
en
prøveramme
samme
måde,
som den
ville
blive
monteret
i
det
køretøj, den
er
beregnet
til.
som
prøvevæske benyttes
vand
ved
326
K
(53
"c),
og
beholderen
fyldes
helt
hermed. Beholderen
udsættes
for
et relativt
indvendigt
tryk
på det
dobbelte
af
det
normale
arbejdstryk,
dog
skal
der
være
ct
overtryk
mindst
0,3
bar
ucd326
K+2
K
(53
t
2"c)
i
5
timer.
uncrer prøven må
der
hverken
lorekonrmc
lækagcr
cller
rcvner
i
hvcrken beholder
eller
tilbehør;
bli-
vcndc
dcformation
cr dog
acccptabel.
(r.3.3.
Pcrmeabi
I
i
tct lor
brændstof
ó.3.3.1.
permeabilitctsprøven benyttes enten
det
referencebrændstof,
der
er
specificeret
i
bilag
vlll
til
direktiv
7\/zzl/EØF,
eller
i
handelen
værende
superbenzin.
Er
brændstofbeholderen
kun
beregnet
til
monterin
g
i
køre-
tøjer med
motor
med kompressionstænding, benyttes autodiesel
s=om
prø-
vevæske.
Til
6.3.3.2.
Inden prøvningen
fyldes
beholderen
halvt
med
prøvevæske
og
henstår
åben
ved
en temperatur på 313
K+
z
K
(40
+
2
oc),
indtil
dens vægttab
pr. tidsenhed
er
konstant.
Beholderen
tømmes
og fyldes
atter
halvt
med
prøvebrændstof;
hvorefter
den lukkes
til
og
hensættes
ved 313
K +
2
K
(40
+ 2
"c').
Trykket
justeres,
når
beholderens
indhold
er
kommet
op
prøvetemperaturen.
under dcn
lølgende
prøveperiode
8
uger bestemmes
det
vægttab, der
skyldes difl"usion.
Dct
højest
tilladtc
gennemsnitligc
brændstoftab
er
pL20 gpr.24
timer.
overstiger diffusionstabet
værdien
i
punkt 6.3.3.3.,
udføres prøven
endnu
en gang
den samme
beholder, men
ved
296
K
+
Z
K
(23
t
2.C)
og
ellers
uændrede betingelser.
Det
således
bestemte
diffusionstab må
ik:kã
overstige
10
g
pr. 24
timer.
12
6.3.3.3.
6.3.3.4.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441038_0014.png
6.3.4.
llcstandighctl
ovcr lìlr
br¿cndstol'
prøvning
cfler
punkt
(r.3.3.
skal
brændstofbeholderen stadig
opfyl-
9ft9r
do
kravcnc i punkt
(r.3.1.
og
(r.3.2.
(r.3.5.
llranclbcstarrcl
i
ghcd
Érændstofbeholderen
underkastes
følgende prøve:
6.3.5.1.
Beholderen
udsættes
for
flammepåvirkning
i
2
minutter
monteret som på
karetøjet. Der må
ikke
forekomme
lækager.
Der udføres
3
prøver
hver sin
fyldte
beholder på følgende
måde:
6.3.5.2.
6.3.5.2.1.
Er
beholdercn
beregnet
til
montering
i
køreløjer med
motor
med
enten
styrct
tæntling
ellcr
komprcssionstæñding,
udlørcs
dc
3
prøvcr
nrect
su-
pcrbcnzilr
i
bcholdcron.
køretøjer
med motor
med
kompressionstænding,
udføres de 3
prøver nred autoãiesel
i
beholderen.
(r.3.5.2.2.
Er
bcholdcrqr
kun
bcregnct
til
montcrirtg
i
6.3.5.2.3.
brændstofbeholderen
og
dens
tilbehør mod flammeþåuitkning, eller
som
i-
øvrigt indvirker
brandens
forløb, og
til
specifììerede
komponenter,
der
monteres
beholder
og
propper.
Alle
ãbninger
skal
være lukket
prøvningen, men
udluflningssystemer
skal
fungere.
Brændstof-
_under
beholderen
fyldes halvt
med
det
specificerede bræn¿stof umiddelbart
inden prøvningen.
(r.3.5.3.
vidt muligt
simulerer
den
faktiske
montering
pâ,køretøjet.
Fastgørelses-
måden
for
beholderen
i
rammen skal
opfylde
de relevante
kørãtøjsspe-
cifikationer. Der
skal
tages hensyn både
til
køretøjsdele, som
bestyiter
Til
hver
prøve monteres brændstofbeholderen
en prøveramme,
der
Den
flamme, beholdcrcn
udsættcs
for,
dannes
ved
afbrænding
af
kom-
nrcrciclt
br¿cndstof
til
nrotorer
rrrcd
styrct
ta:nding
(i
dct
fblgcndc
bc-
na:vrrt
"brâ:rrdstol")
i
cn bakkc.
l)cr
skal
v¿¡:rc
tilstrækkcligt
bia:ndstof
i
bakkcn
til,
at
flamnrcn
kan
brændc
lrit
under hele prøvningõn.
Bakkens størrelse skal
vælges således,
at
flammerne
kan
op
brænd-
stofbeholderens sider.
Derfor skal
bakkens
rand
rage
mindst
cm,
men
6.3.5.4.
højst
50
cm,
ud
i
forhold
til
den
lodrette
pro¡ektion
af
brændstof-
beholderen.
ved
prøvens begyndelse
der højst-være g
cm fra
brænd-
stoffets
overflade
til
bali:kens
overkant.
6.3.s.s.
Bakken med
brændstof anbringes under brændstofbeholderen
således at
aßtanden
fra
brændstofoverfladen
til
beholderens underside svarer
til
brændstofbeholderens
højde
over
vejbanen, nãr køretøjet
er
i
ubelastet
stand
fif.
punkt
2.3.).
Enten
bakken eiler prøverammen eller
begge
skal
kunne
bevæges
frit.
6.3.5.6.
undcr
fase
c
af
prøvningcn
dækkes
bakkcn med en
rist
3
+
I
cm
over
br¿undstolovcrfladcn.
Ristcn
cr
af
ildlast
nratcrialc,
jf.
tillæg
4.
Dcr
nrå
ikkc
værc nogcn mcllcmrum nrcllenr
stcncnc,
og úc
skallroldcs
ovcr
bakken
en
sådan
måde,
at hullerne
i
dem
ikke
ãr
dækket. Risten skal
være
2-4 cm
mindre end
bakkens
indvendige
mål
i
både
længde
og
t3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441038_0015.png
brctltk¡,
sÍl
tlcr
liclnkonlntcr
on
vontilâtionsilbning
nrcllcnl
ristcn og
bak-
kuns
sidcvæggc
l-2
cnt.
6.3.5.7.
Udførcs
prøven
i
dct
fri,
skal der
aßkærmes
mod
vinden,
og
lufthastig-
heden
i
bakkens højde må
ikke
være
over
2,5
km/h.
Før
prøven
opvannes
risten
til
308
K
+
5
K
(35
5 "C).
De ildfaste
sten
kan
fugtes,
så alle
prøveÍ
bliver
udført
under
de samme
betingelser.
t
6.3.5.8.
6.3.s.8.
r.
Prøven består
af
ftre
faser
Fase
(if.
tillæg
3)
A:
Forvarmning
(figur
l)
Brændstofl'ct
i
bakkcn
antændes
mindst
3 m
fra
brændstofbeholderen
i
prøverammen.
Efter 60
sekunders
forvarmning
anbringes
bakken
under
brændstofbcholderen.
ó.3.5.8.2.
lTasc
[]:
Diroktc fìanrnrcpåvirkning
(figur2)
Brændstolbcholdcrcn udsættes
brændstof
i
60
sekunder.
6.3.5.8.3.
lor
flammerne
fra det
frit
brændende
Fase
C: Indirekte flammepåvirkning
(figur
3)
Umiddelbart efter
fase
B
anbringes
risten mellem
den brændende bakke
og
brændstofbeholderen. Brændstofbeholderen udsættes
for
denne dæm-
pede
flamme
i
60
sekunder.
6.3.s.8.4.
Fase
D:
Afslutning
af prøven
(figur
4)
Dcn
brændcndc
bakke
nlcd.ristcn flyttcs tilbagc
til
udgangsstillingcn
(lasc
A).
Er brændstolbeholderen ved prøvens
afslutning
i
brand, slukkes
denne omgående.
(r.3.5.9.
Prøvcresultatet
anses
for tilfredsstillende, hvis
brændstofbeholderen
ikke
Itar nogcn
lækager.
Bestandighcd
over lor
høj temperatur
6.3.6.
6.3.6.1.
Prøverammen
til
denne
prøvning
skal
svare
til
den
måde,
brændstof-
beholderen monteres
i
þ'øretøjet,
herunder udluftningsanordningernes
funktion.
Brændstofbeholderen
$rldes
halvt
med vand
ved
293
K
(20'C)
og
ud-
sættes
for
en
temperatur på
368
K*.2
K
(95
"C
+2.C) i
I
time.
Prøveresultatet anses
for
tilfredsstillende,
hvis
beholderen
ikke
udviser
lækager
eller
væsentlig deformation.
Mærkn
i
ng
af
brændstofbeholdercn
6.3.6.2.
6.3.6.3.
6.3.7.
6.3.7.1.
Brændstofbehotderen
skal
være mærket
mcd handclsnavn
cller
-mærke,
som
skal
være
uudsletteligt
og
klart synligt,
når beholderen er monteret
i
køretøjet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441038_0016.png
7.
7.1.
8.
8.1.
ÆNDRING AF TYPEGODKENDELSE
Ved
ændring
af
en
t¡pegodkendelse,
der er
meddelt
i
henhold
til
dette
direktiv,
finder
bestemmelserne
i
artikel
5
i
direktiv
70ll56lBØF
an:
vendclsc.
PRODUKI'IONENS
OVERBNSS'TEMMELSE
Som hovedregel
skal
der træffes foranstaltninger
til
sikring
af
tionens overensstemmelse med den godkendte
tlpe,
jf..
bestemmelseme
artikel
l0
i
direktiv 70ll56lBØF,"
produk-
i
I
3.
Som
tillæg
3 og4
indsættes:
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441038_0017.png
,Tillæg
5
PRØVNING
AII
BRANDI}ESTANDIGHED
Brændstofbeholder
Prøveramme
Bakke med brændende
tof
Fase
A:
Forvarmning
Figur
I
s,n_t
Fij'n
Figur 2
I
Fase B: Direkte
flammepåvirkning
->
Fase
C:
lndirekte flammepåvirkning
Figur
3
trtrtrtrtr
Fase D:
Afslutning
af prøven
l6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441038_0018.png
,Tillæg
4
DIMENSIONER
OG
TEKNISKE SPECIFIKATIONER
FOR
ILDFASTE
STEN
30 DIAMETER
15
HOLES
15
RADIUS
6 CUTOUTS
abc
lr,
jr
Seclion A
-
A
(Dimensions are in
mm)
I
ltl
lirsthcd (Scgcr-Kcgcl
)
sK
30
30
20
Al2O3-indhold
Porevolumen
Densitet
-33%
-22%
1900.
2000kg/m3
44,lgyo
Effektiv
hulandel
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441038_0019.png
AN^l,YSB
Al'
KONSITKVITNS¡IRN E I,'OR
KON
KU
RRENCETIVN
EN OG BESK,4F"TIGELSEN
EUROPA-PARLAMENTETS
OG RÅDETS
DIREKTIV
om
ændring af
Rådets
direktiv
70/221/EØF
om
indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes
lovgivning
vedrørende
beholdere
for
flydende brændstof og
aßkærmning
bagtil
mod
underk
øring
pâ.
motordrevn
e kør etøj
er
o
g
påhængskøretøj er derti
I
l.
Foranstnltningens
hovcdbegrundelse
l'brnrålct lltcd
dcttc
fbrslag
cr at
indløro nyo
bcstclnnrclscr
vccllørc¡lclc
stol'bcholtlcrc
al'¡rlasl
til
pcrsorrbilcr
i
lìåitlcts
dircktiv
70/221/\|ØF
br¿uncl-
ll.
De
berørte virksomheders
karakteristika
Navnlig
-
-
-
IlI.
lV.
Er dcr
mange små
og mellemstore virksomheder? NEJ
Er der
en
særlig
tæt
forekomst
i
områder
der
er
berettigede
til
regional
støtte fra
medlemsstaterne?
NEJ
der
er
berettigede
til
støtte fra EFRU? NEJ
Hvilke
direkte
forpligte.lser
påhviler der virksomhederne?
lngen lorpligtclser
l'lvilke
lbrpligtelser kan
dcr
evcntuelt
pålægges
virksomhederne indirekte
via
dc
lokalc
myndigheder?
lngen forpligtclser
V.
VI.
Er
der
truffet
særlige
foranstaltninger
til
fordel
for
små
og
mellemstore
virksomheder?
NEJ
Hvilken
virkning
forventes
der
-
-
Vll.
for
virksomhedernes konkurrenceevne? Ingen
negativ
virkning
for
beskæftigelsen? Ingen
negativ
virkning
Er
arbejdsmarkedets
parter
blevet
hørt?
NEJ
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441038_0020.png
lssN
0254-1459
KOM(98)
97
endelig
udg.
DOKUMENTER
DA
Kontoret
for
De.Europæiske
Fællesskabers
offïcielle h¡blikatio¡er
L-2985 Luxembourg
0g