Europaudvalget 2001
KOM (1998) 0097
Offentligt
1441220_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 04.05.1999
KOM(1999)217 endelig udg.
98/0071 (COD)
Ændret forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om ændring af Rådets direktiv 70/221/EØF om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning vedrørende beholdere for flydende brændstof og
afskærmning bagtil mod underkøring på motordrevne køretøjer og
påhængskøretøjer dertil
(forelagt af Kommissionen i henhold til EF-traktatens
artikel 250 , stk. 2)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441220_0002.png
BEGRUNDELSE
Set i lyset af Europa-Parlamentets udtalelse
1
af 9. februar 1999 om forslaget til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om beholdere for flydende brændstof på
motordrevne køretøjer
2
, og i overensstemmelse med EF-traktatens artikel 250, stk. 2,
har Kommissionen besluttet at ændre forslaget.
Formålet med det oprindelige forslag var at indføre nye bestemmelser for personbilers
brændstofbeholdere af plast, og at udvide titel og anvendelsesområde for direktiv
70/221/EØF til brændstofbeholdere til andre brændstoffer end flydende brændstoffer,
dvs. luftformige brændstoffer. Luftformige brændstoffer bliver stadig mere
interessante til fremdrift af motorkøretøjer, især af miljøhensyn.
Med henblik på at tage hensyn til den tekniske udvikling, der har fundet sted inden for
konstruktion af brændstofbeholdere til personbiler, siden de pågældende
bestemmelser i direktiv 70/221/EØF blev vedtaget, er det tilrådeligt at bringe dette
direktiv i overensstemmelse med de tekniske krav, der er vedtaget af FN's
Økonomiske Kommission for Europa i regulativ nr. 34 om godkendelse af køretøjer
for så vidt angår forebyggelse af brandrisiko, og navnlig med bestemmelserne
vedrørende brændstofbeholdere af plast til køretøjer i klasse M
1
.
Ændringsforslag nr. 5 og 6 i ordførererens beretning blev forkastet af Europa-
Parlamentet.
Kommissionen kan godkende det principielle i følgende ændringsforslag:
– Ændringerne af tidsfristerne med henblik på at bringe gennemførelsen af
foranstaltningerne i overensstemmelse med de faktiske forhold og for at gøre
direktivforslaget mere kompatibelt med gældende lovgivning. De angivne frister er
dog ikke længere anvendelige og bør genetableres efter medlemsstaternes udtalelse
(ændringsforslag nr. 3).
– Henvisningen til definitionen af "masse i ubelastet stand", som er defineret korrekt
i punkt 2.6. i Bilag I til direktiv 70/156/EØF. Det betyder, at enhver ændring af det
overordnede dokument også kommer til at gælde for det foreliggende forslag
(ændringsforslag nr. 4).
Kommissionen har afvist de ændringsforslag, som har til formål:
– at indføre krav vedrørende uforsætligt spild af brændstof, som kan udgøre en
alvorlig risiko for førere af tohjulede motorkøretøjer og cyklister. Kommissionen
er fuldt ud enig i, at der er tale om et alvorligt sikkerheds- og miljøproblem, men
formuleringen og de særlige tekniske krav kan dog ikke accepteres. Prøverne og
procedurerne skal være meget tydeligt defineret. Kommissionen mener desuden, at
det er bedre at tackle problemet vedrørende spild af dieselbrændstof i
Kommissionens kommende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
1
2
Dok. PE A4-495/98
KOM(1998) 97 endelig udg.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
selvtestsystemer OBD (On Board Diagnostics), som forudset i "auto/olie" direktiv
98/69/EF (ændringsforslag nr. 1 og 7).
– at ændre komitologiproceduren, der er en generel, horisontal foranstaltning. Inden
for motorkøretøjssektoren bygger regulering og lovgivning på rammedirektiv
70/156/EØF om typegodkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil. De
tilsvarende bestemmelser i et særdirektiv som det foreliggende forslag kan ikke
afvige fra bestemmelserne i rammedirektivet (ændringsforslag nr. 2).
– at udelukke brændstofbeholderens tilbehør fra den mekaniske styrkeprøve.
Ændringsforslaget er mildere end Kommissionens forslag - det er meget vigtigt, at
både brændstofbeholderen og dens tilbehør er helt tæt (ændringsforslag nr. 8).
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441220_0004.png
Ændret forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS DIREKTIV
om ændring af Rådets direktiv 70/221/EØF om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning vedrørende beholdere for flydende brændstof og
afskærmning bagtil mod underkøring på motordrevne køretøjer og
påhængskøretøjer dertil
(EØS-relevant tekst)
Oprindeligt forslag
Ændringsforslag
Artikel 2, stk. 1, 2 og 3
1. Fra 1. oktober
1998
skal
medlemsstaterne acceptere opfyldelse af
bestemmelserne i direktiv 70/221/EØF,
som ændret ved nærværende direktiv, i
forbindelse med artikel 4, stk. 1, og
artikel 7, stk. 1, i direktiv 70/156/EØF.
2. Fra 1. oktober 1999:
1. Fra 1. april 1999 skal medlemsstaterne
acceptere opfyldelse af bestemmelserne i
direktiv 70/221/EØF, som ændret ved
nærværende direktiv, i forbindelse med
artikel 4, stk. 1, og artikel 7, stk. 1, i
direktiv 70/156/EØF.
2. Fra 1. oktober 2000:
- må medlemsstaterne ikke længere - må medlemsstaterne ikke længere
udstede EF-typegodkendelse i henhold til udstede EF-typegodkendelse i henhold til
artikel 4, stk. 1, i direktiv 70/156/EØF
artikel 4, stk. 1, i direktiv 70/156/EØF
- kan medlemsstaterne nægte national - kan medlemsstaterne nægte national
typegodkendelse
typegodkendelse
for en ny køretøjstype af grunde, der
vedrører køretøjets beholdere til flydende
brændstof, hvis det ikke overholder
bestemmelserne i direktiv 70/221/EØF,
som ændret ved nærværende direktiv.
3. Fra 1. oktober 2000:
- skal medlemsstaterne anse typeattester,
som ledsager fabriksnye køretøjer som
omhandlet i direktiv 70/156/EØF, for
ugyldige til det i samme direktivs artikel
for en ny køretøjstype af grunde, der
vedrører køretøjets beholdere til flydende
brændstof, hvis det ikke overholder
bestemmelserne i direktiv 70/221/EØF,
som ændret ved nærværende direktiv.
3. Fra 1. oktober 2001:
- skal medlemsstaterne anse typeattester,
som ledsager fabriksnye køretøjer som
omhandlet i direktiv 70/156/EØF, for
ugyldige til det i samme direktivs artikel
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7, stk. 1, nævnte formål
- kan medlemsstaterne nægte registrering,
salg og ibrugtagning af fabriksnye
køretøjer, hvis de ikke er ledsaget af en
typeattest som omhandlet i direktiv
70/156/EØF, undtagen hvis det sker med
henvisning til bestemmelserne i artikel 8,
stk. 2, i direktiv 70/156/EØF,
af grunde, der vedrører beholderne for
flydende brændstof, hvis bestemmelserne
i direktiv 70/221/EØF, som ændret ved
nærværende direktiv, ikke er opfyldt.
4. Direktivets bestemmelser betyder ikke,
at godkendelser, der tidligere er meddelt
for køretøjer med metalbeholdere til
flydende brændstof, bliver ugyldige, eller
at sådanne godkendelser ikke kan udvides
i henhold til bestemmelserne i det
direktiv, de oprindelig blev meddelt i
henhold til.
7, stk. 1, nævnte formål
- kan medlemsstaterne nægte registrering,
salg og ibrugtagning af fabriksnye
køretøjer, hvis de ikke er ledsaget af en
typeattest som omhandlet i direktiv
70/156/EØF, undtagen hvis det sker med
henvisning til bestemmelserne i artikel 8,
stk. 2, i direktiv 70/156/EØF,
af grunde, der vedrører beholderne for
flydende brændstof, hvis bestemmelserne
i direktiv 70/221/EØF, som ændret ved
nærværende direktiv, ikke er opfyldt.
4. Direktivets bestemmelser betyder ikke,
at godkendelser, der tidligere er meddelt
for køretøjer med metalbeholdere til
flydende brændstof, bliver ugyldige, eller
at sådanne godkendelser ikke kan udvides
i henhold til bestemmelserne i det
direktiv, de oprindelig blev meddelt i
henhold til.
Bilag 1, punkt 2.3
2.3. "Masse i ubelastet stand" masse af
køretøj med karrosseri - og for trækkende
køretøjer i andre klasser end M
1
koblingsanordningen - i køreklar stand,
eller masse af chassis med førerhus, når
karrosseriet og/eller koblingsanordningen
ikke leveres af fabrikanten (med
kølervæske, smøremidler, brændstof, alle
øvrige væsker bortset fra spildevand,
værktøj reservehjul og fører, samt, for
busser, massen af medfølgende personale
(75 kg), hvis der er et sæde til
medfølgende personale i køretøjet).
2.3. "Masse i ubelastet stand" masse af
køretøj i køreklar stand, som defineret i
punkt 2.6. i bilag I til direktiv
70/156/EØF.
5