Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del Bilag 1015
Offentligt
1464547_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1015)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
8. maj 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets grundnotat vedrørende forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 95/50/EF om indførelse af ensartede kontrolprocedurer i
forbindelse med transport af farligt gods ad vej, KOM (2000) 106.
Dato:J.
3. maj 20002000-
nr.:Løbenr.
754/1-11TM0152
GRUNDNOTAT
Vedrørende forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
ændring af direktiv 95/50/EF om
indførelse af ensartede kontrolprocedurer
i forbindelse med transport af farligt
gods ad vej, KOM (2000) 106.
Forslagets baggrund og indhold:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464547_0002.png
I direktivforslaget er angivet, at forslaget fremsættes under henvisning til traktaten om
oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 71 og skal vedtages i henhold til
fremgangsmåden i traktatens artikel 251 (fælles beslutningstagen).
Ændringsforslaget er begrundet i, at bilagene til direktiv 95/50/EF om indførelse af ensartede
kontrolprocedurer i forbindelse med transport af farligt gods ad vej er forbundet med bilagene
til direktiv 94/55/EF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om transport af
farligt gods ad vej. Tilpasning til den videnskabelige og tekniske udvikling af bilagene til
direktiv 94/55/EF kan således påvirke bilagene til direktiv 95/50/EF.
Bilagene til direktiv 94/55/EF kan tilpasses den videnskabelige og tekniske udvikling ved hjælp
af en udvalgsprocedure, jf. art. 9 i direktivet. På nuværende tidspunkt er der ikke fastlagt nogen
udvalgsprocedure i direktiv 95/50/EF.
Ændringsforslaget er således dels begrundet i, at der er behov for en ændring af bilag 1
(checkliste) til direktiv 95/50/EF for at tage højde for den seneste tilpasning af direktiv
94/55/EF til den tekniske udvikling (jf. direktiv 99/47/EF om anden tilpasning til den tekniske
udvikling af Rådets direktiv 94/55/EF), dels at der er behov for en udvalgsprocedure for
direktiv 95/50/EF, så der sker en afstemning af fremtidige tilpasninger til den videnskabelige og
tekniske udvikling mellem disse to direktiver, som er indbyrdes forbundet.
Forslaget har følgende indhold:
Ny art. 9a og 9b indsættes, således at fremtidige tilpasninger til den videnskabelige og tekniske
udvikling kan ske ved en udvalgsprocedure, jf. art. 9 i direktiv 94/55/EF.
Bilag 1 ændres således, at ordlyden i punkt 13, 15, 32, 34 og 36 erstattes med en ordlyd, der er i
overensstemmelse med allerede indførte ændringer i bilagene til direktiv 94/55/EF.
Gældende dansk lovgivning:
Direktiv 95/50/EF er med hjemmel i færdselslovens §§ 82, stk. 5, § 118, stk. 5 og 7 og 134a
gennemført i dansk ret i medfør af trafikministeriets bekendtgørelse nr. 762 af 20. august 1996
om vejtransport af farligt gods. Det fremgår af § 2, stk. 1 i bekendtgørelsen, at vejtransport af
farligt gods skal ske i overensstemmelse med forskrifterne i bekendtgørelsen og den til enhver
tid gældende udgave af ADR-konventionen med bilag A og B. 1999-udgaven af ADR-
konvnetionen med bilag trådte i kraft den 1. januar 1999.
Endvidere er der fastsat nærmere regler om kontrol i Trafikministeriets cirkulære nr. 151 af 4.
oktober 1996 om kontrol med vejtransport af farligt gods.
Høring:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464547_0003.png
Færdselsstyrelsen har foretaget en høring af følgende organisationer:
Dansk Transport og Logistik, Benzin- og Oliebranchens Arbejdsgiverforening og Erhvervenes
Transportudvalg.
Ingen af de hørte organisationer har bemærkninger til forslaget.
Lovgivningsmæssige, statsfinansielle og samfundsmæssige konsekvenser:
Forslaget kræver ikke lovændring, og forslaget skønnes ikke at have statsfinansielle
konsekvenser for Danmark.
De samfundsmæssige konsekvenser vurderes at være en beskeden omkostnings-nedsættelse for
erhvervslivet.
Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet:
Kommissionen anfører, at ændringsforslaget er vigtigt for Fællesskabets bestræbelser på at sikre
sammenhæng i dets lovgivning.