Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del Bilag 1045
Offentligt
1464546_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1045)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
12. maj 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljø- og Energiministeriets grundnotat vedrørende
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om 22. ændring af direktiv 76/769/EØF om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes administrativt eller ved lov fastsatte bestemmelser om begrænsning af markedsføring og
anvendelse af visse farlige stoffer og præparater (phthalater) og ændring af Rådets direktiv 88/378/EØF om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om sikkerhedskrav til legetøj, KOM (99) 0577 endl. udg.
MILJØstyrelsen
J.nr. 7011/1 70022
Kemikaliekontoret 11. maj 2000
Ref. AO/12,mse/6
MEM-0270-MST
GRUNDNOTAT
om Kommissionens forslag til Europaparlamentets og Rådets direktiv om 22.
ændring af direktiv 76/769/EØF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes
administrativt eller ved lov fastsatte bestemmelser
om begrænsning af
markedsføring og anvendelse af visse farlige stoffer og præparater (phthalater)
og ændring af Rådets direktiv 88/378/EØF om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om sikkerhedskrav til leget øj.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464546_0002.png
KOM (99) 0577 endl. udg.
Resumé: Formålet med nærværende forslag er at lave et midlertidigt forbud om til
en varig foranstaltning. Det drejer sig om et forbud mod legetøj og
småbørnsartikler, der er beregnet til at komme i munden på børn under 3 år
fremstillet helt eller delvist af blød PVC, der indeholder mere end 0,1
vægtprocent af en eller flere af 6 navngivne phthalater. Forslaget går dog
videre, idet forslaget også ; omfatter regler om mærkning. Forslaget vurderes at
ville få en negativ indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark, idet området
allerede er mere omfattende reguleret i Danmark (totalforbud mod alt legetøj,
produkter og lignende materialer i blød plast, herunder PVC, som indeholder
phthalater og som kan puttes i munden). Forslaget vurderes at få en positiv
indvirkning på beskyttelsesniveauet i EU. Direktivforslaget vil ikke medføre
samfunds økonomiske konsekvenser, da Danmark allerede har reguleret området.
1. Status
Kommissionen sendte
Europaparlamentet.
den
22.
november
1999
ovennævnte
forslag
til
Rådet
og
Forslaget har hjemmel i TEF artikel 95 EF (tidligere artikel 100A) og skal
derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles
beslutningstagen i artikel 251 TEF (tidligere artikel 189 B).
Der henvises til aktuelt notat af 11. maj fremsendt i forbindelse med
forberedelsen af Rådsmøde (indre marked) den 25. maj 2000. Direktivforslaget er
en afløsning for Kommissionens beslutning 1999/815/EF af den 7. december 1999 om
et midlertidigt forbud mod legetøj og småbørnsartikler fremstillet helt eller
delvist af blød PVC indeholdende mere end 0,1 vægtprocent af en eller flere
navngivne phthalater. Folketingets Europaudvalg har des uden modtaget notat og
grundnotat om dette midlertidige forbud den 18. november 1999.
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
Punktet er på dagsordenen for Rådsmøde (indre marked) den 25. maj med henblik på
status for arbejdet.
2. Formål og indhold
Kommissionen har som nævnt med beslutning 1999/815/EF af den 7. december 1999
vedtaget en midlertidig foranstaltning, der betyder et umiddelbart forbud mod
legetøj og småbørnsartikler fremstillet helt eller delvist af blød PVC, der
indeholder mere end 0,1 vægtprocent af en eller flere af 6 navngivne phthalater.
Forbudet gælder udelukkende for produkter, der er beregnet til at komme i munden
på børn under 3 år. Forbudet gjaldt indtil 8. marts 2000 med mulighed for
forlængelse, hvis dette skønnes nødvendigt. Med Kommissionens beslutning
2000/217/EF af 3. marts er dette midlertidige forbud blevet forlænget med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464546_0003.png
yderligere 3 måneder fra meddelelsesdatoen (den 3. marts 2000), dvs. indtil den
3. juni 2000, idet begrundelserne for forbudde t stadig er gyldige.
Formålet med nærværende forslag er at lave det midlertidige forbud om til en
varig foranstaltning. Derudover går forslaget dog videre, idet forslaget også
omfatter regler om mærkning.
Formålet med forslaget er
phthalater i legetøj i EU.
endvidere
at
totalharmonisere
reguleringen
af
Kommissionen tilkendegiver, at tilstedeværelsen af phthalater i blød PVC i
legetøj og småbørnsartikler bestemt til at blive puttet i munden repræsenterer
en risiko af generel toksisk karakter for små børns sundhed. Dette sker med
baggrund i en vurdering fra Den Videnskabelig Komité for Toksicitet,
Økotoksicitet og Miljø (SCTEE), som den 27. november 1998 gav udtryk for, at der
var grund til bekymring over, at b&osla sh;rn udsættes for phthalater fra
legetøj, og især når legetøjet puttes i munden vil der være mulighed for
overskridelse af den tolerable daglige indtagelse fastsat af komitéen.
Den 28. september 1999 har komitéen endvidere tilkendegivet, at de eksisterende
testmetoder ikke er tilstrækkelige gode til at kontrollere migrationsgrænser for
phthalater,
da
analysemetoderne
er
usikre,
upålidelige
og
umulige
at
reproducere, bl. a. fordi det er vanskeligt at simulere et spædbarns sutte- og
tyggeaktivitet. Dette indebærer, at reguleringen anbefales at ske ved et forbud.
Til analytisk kontrol af dette forbud er fastsat en mængdegrænseværdi på 0,1 %
for at undgå en diskussion af hvornår nul er nul.
Forslaget omfatter 6 phthalater, nemlig di-"isononyl"phthalat (DINP), bis
(2-ethylhexyl)phthalat (DEHP), dioctylphthalat (DNOP), di-"isodecyl"phthalat
(DIDP), benzylbutylphthalat (BBP), og dibutylphthalat (DBP).
Ifølge Kommissionens forslag forbydes indholdet af de 6 phthalater at overstige
en mængdegrænseværdi på 0,1 % i legetøj og småbørnsartikler af blød PVC, der er
beregnet til børn under 3 år, og som er beregnet til at blive puttet i munden
Desuden fastsættes der regler for mærkning for legetøj og småbørnsartikler
beregnet til børn under 3 år, og som kan puttes i munden. Emballagen skal mærkes
med følgende formulering "Advarsel - må ikke puttes i munden i længere perioder,
da der kan frigøres phthalater, som skader børns sundhed" og selve produktet
skal mærkes "Må ikke puttes i munden" på en let læselig og u udslettelig måde.
Kommissionen anfører, at markedet kontinuerligt skal overvåges for at sikre, at
ingen alternative produkter eller erstatninger for blødgørerne introducerer nye
sundhedsfarer. Medlemsstaterne skal forestå denne overvågning og informere
Kommissionen herom. Kommissionen vil udfærdige en rapport inden for tre år efter
direktivets vedtagelse. Kommissionen anfører desuden, at den vil gennemgå
direktivet i lyset af ny videnskabelig viden inden for 4 år efter vedtagelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464546_0004.png
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører, at forslagets formål dels er, at sikre et højt
beskyttelsesniveau af børns sundhed og sikkerhed, hvilket sker med lave
omkostninger til følge og dels sikre en harmonisering og sikring af Det Indre
Marked, idet allerede vedtagne eller planlagte nationale begrænsninger af
markedsføringen af legetøj og småbørnsartikler på grund af deres indhold af
phthalater direkte påvirker Det Indre Mar ked.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Området er reguleret ved Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 151 af
15. marts 1999 om forbud mod phthalater i legetøj til børn i alderen 0-3 år samt
i visse småbørnsartikler m.v.
Desuden
er
sundheds-
og
sikkerhedskrav
til
legetøj
reguleret
ved
Forbrugerstyrelsens bekendtgørelse nr. 329 af 23. maj 1995 om sikkerhedskrav til
legetøj og produkter, som på grund af deres ydre fremtræden kan forveksles med
levnedsmidler. I medfør af bekendtgørelsens § 18, stk. 2, forestås kontrollen
med legetøjs kemiske egenskaber af Miljø- og Energiministeriet. Andre produkter
til småbørn er reguleret ved d irektiv 92/59/EØF om produktsikkerhed i
almindelighed, som er gennemført i Erhvervsministeriets lov nr. 364 af 18. maj
1994 om produktsikkerhed.
Den danske bekendtgørelse om forbud mod phthalater indeholder et forbud mod alle
phthalater, såfremt indholdet er over 0,05% (totalt eller for en enkelt
phthalat)
i alt legetøj til børn under 3 år,
i småbørnsartikler til børn, såfremt de kan puttes i munden
i lignende produkter som - grundet konstruktion eller design - må forventes
at blive brugt som legetøj af børn under 3 år.
Det danske forbud er mere vidtgående end direktivforslaget, da den danske
bekendtgørelse forbyder alle phthalater, såfremt indholdet er over 0,05 % samt i
alt legetøj, småbørnsartikler, produkter og alle materialer af blød plast,
herunder blød PVC, som må forventes anvendt som legetøj af børn under 3 år, der
kan indeholde phthalater.
Såfremt forslaget vedtages, vil en ændring af bekendtgørelse nr.
april 1999 være nødvendig, således at forbuddet kun kommer til
navngivne phthalater i legetøj og småbørnsartikler fremstillet af
blød PVC bestemt til børn under 3 år og beregnet til at blive puttet
151 af 15.
at gælde 6
udelukkende
i munden.
Vedtagelse af forslaget betyder samtidig en ændring af Rådets direktiv
88/378/-EØF om sikkerhedskrav til legetøj i bilag IV, hvor et afsnit om
advarsler og oplysninger om forsigtighedsregler skal sættes ind. Denne ændring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464546_0005.png
skal indføjes i den danske gennemførelseslovgivning ved en ændring af
Forbrugerstyrelsens bekendtgørelse nr. 329 af 23. maj. Der skal desuden udstedes
en ny legetøjsbekendtgørelse af Forbruger styrelsen.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Direktivforslaget vil ikke medføre samfundsøkonomiske konsekvenser, da Danmark
allerede har reguleret området, jf. ovenfor. Der vil ingen økonomiske
konsekvenser være for stat, amter og kommuner.
Beskyttelsesniveau:
Forslaget vurderes at ville få en negativ indvirkning på beskyttelsesniveauet i
Danmark.
Forslaget
vurderes
at
have
en
positiv
indvirkning
beskyttelsesniveauet i EU.
5. Høring
Forslaget har været i høring i specialudvalget for miljø. Københavns Kommune
støtter, at EU´s regler fastsættes på et niveau, der tilsvarer de danske regler,
hvorfor forslaget i sin nuværende form ikke kan støttes. Forbrugerrådet mener,
der bør ske en afskaffelse af brugen af phthalater i tråd med den danske
handlingsplan for phthalater, hvorfor forbuddet bør omfatte alle phthalater, al
blød pl ast samt al legetøj, produkter og lignende materialer til børn under 3
år, der kan puttes i munden samt at grænseværdien bør tilsvare den danske på
0,05% som et total indhold. Ligeledes mener Forbrugerrådet, at mærkning ikke er
vejen frem pga. målgruppen. Greenpeace og Danmarks Naturfredningsforening
finder, at det danske beskyttelsesniveau ikke bør sænkes og støtter et
totalforbud baseret på en grænseværdi fremfor migrationsgrænser.
Da forslaget til det midlertidige forbud, jf. Komissionens beslutning
1999/815/EF var i høring i specialudvalget for miljø anførte Det Økologiske Råd,
at det støttede forslaget til beslutning, idet Rådet understregede, at alt
legetøj til børn under 3 år skal omfattes som et minimum, bl.a. fordi mindre
søskende kan sutte på større søskendes legetøj.