Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del Bilag 1071
Offentligt
1464627_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1071)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
18. maj 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets grundnotat vedrørende forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 95/53/EF om principperne for tilrettelæggelse af
offentlig kontrol på foderstofområdet og Rådets direktiv 1999/29/EF om uønskede stoffer og produkter i foderstoffer,
KOM(2000) 162.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
1. afdeling, 1. kontor
J.nr.: 2000-4114-0060
Den 18. maj 2000
TBU
LFM 0387
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464627_0002.png
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 95/53/EF om principperne
for tilrettelæggelse af offentlig kontrol på foderstofområdet og Rådets direktiv 1999/29/EF om uønskede stoffer og
produkter i foderstoffer.
KOM(2000) 162
Resumé
Kommissionen foreslår, at kontroldirektivet udvides med henblik på at forbedre informationen medlemsstaterne imellem og mellem medlemsstaterne og Kommissionen i tilfælde, hvor der kan
være fare for menneskers eller dyrs sundhed eller miljøet.
Det foreslås, at medlemsstaterne udarbejder beredskabsplaner for håndtering af fremtidige kriser. Der foreslås tillige en bestemmelse om, at Kommissionen på eget initiativ eller efter
anmodning fra en medlemsstat skal forbyde eller suspendere omsætningen og eksporten af et produkt i foderstoffer, der formodes at udgøre en fare for menneskers eller dyrs sundhed eller
miljøet. Det foreslås endvidere, at medlemsstaternes underretningspligt over for de andre medlemsstater og Kommissionen udvides til at gælde i alle tilfælde, hvor et parti foderstoffer ikke
opfylder kravene i direktiv om uønskede stoffer og produkter i foderstoffer. Endelig forpligtes medlemsstaterne til at træffe de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at et forurenet
foderstofparti ikke anvendes i foderstoffer og dermed ikke kan få skadelige virkninger for menneskers eller dyrs sundhed eller miljøet.
Forslaget skønnes at forbedre beskyttelsesniveauet.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2000) 162 af 21. marts 2000 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om ændring af Rådets direktiv 95/53/EF om principperne for tilrettelæggelse af offentlig kontrol på foderstofområdet og
Rådets direktiv 1999/29/EF om uønskede stoffer og produkter i foderstoffer. Forslaget er oversendt til Rådet den 21.
marts 2000.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 152 og skal behandles efter proceduren for fælles beslutningstagen i
TEF artikel 251, da forslaget angår foderstoffer og berører folkesundheden.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører, at dioxinkrisen viste, at der er behov for en bedre koordination mellem de forskellige
medlemsstaters myndigheder i forbindelse med en opstået fare for menneskers eller dyrs sundhed eller miljøet.
Kommissionen anfører endvidere, at der også har vist sig behov for indførelse af et hurtigt varslingssystem (Rapid Alert)
på foderstofområdet med henblik på at kunne advare de øvrige medlemsstater om en overhængende fare for menneskers
eller dyrs sundhed eller miljøet.
Formål og indhold
Kommissionen har fremsat forslaget med henblik på at forbedre informationen medlemsstaterne imellem og mellem
medlemsstaterne og Kommissionen i tilfælde af fare for menneskers eller dyrs sundhed eller miljøet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464627_0003.png
Forslaget indeholder følgende fire hovedelementer:
- Der indføres en ny artikel 4a i kontroldirektivet om beredskabsplaner. For at forbedre de nationale myndigheders
muligheder for at kunne reagere hensigtsmæssigt i krisesituationer, forpligtes medlemsstaterne til at opstille nationale
beredskabsplaner for håndtering af kriser i foderstofsektoren. Kommissionen vil i Den Stående Foderstofkomité
fastlægge minimumskrav til beredskabsplanerne. Beredskabsplanerne gennemgås af Kommissionen, der også k an
komme med forslag til ændringer i de nationale beredskabsplaner.
- Der indføjes en ny artikel 15a i kontroldirektivet om en beskyttelsesklausul. Såfremt der i EU opstår et problem, der
skyldes et produkts anvendelse i foderstoffer, og som formodes at udgøre en alvorlig fare for menneskers eller dyrs
sundhed eller miljøet, forpligtes Kommissionen til på eget initiativ eller efter anmodning fra en medlemsstat at
suspendere muligheden for at bringe det pågældende produkt i omsætning i EU og for at suspend ere eksporten til
tredjelande og/eller at fastsætte særlige betingelser for at bringe produktet i omsætning. Medlemsstaterne har mulighed
for at indføre midlertidige beskyttelsesforanstaltninger på sit område, hvis Kommissionen sidder en henvendelse fra den
pågældende medlemsstat overhørig.
- Som ny artikel 16a i kontroldirektivet indsættes bestemmelser om et Rapid Alert informationssystem på
foderstofområdet. Medlemsstaterne forpligtes til at træffe de nødvendige foranstaltninger til at sikre, at et forurenet
foderstofparti ikke anvendes i foderstoffer og ikke kan få skadelige virkninger for menneskers eller dyrs sundhed eller
miljøet.
Medlemsstaterne forpligtes til at underrette de øvrige medlemsstater og Kommissionen i alle tilfælde, hvor et parti
fodermidler eller foderstoffer ikke opfylder kravene i direktiv 1999/29/EF om uønskede stoffer og produkter i
foderstoffer. Samtidig ophæves anmeldelsesbestemmelserne i artikel 12, stk. 3 og 4, i direktiv 1999/29/EF, hvoraf det
fremgår, at der kun er en forpligtelse for medlemsstaterne til at underrette de øvrige medlemsstater og Kommissionen,
hvis et par ti fodermidler eller foderstoffer, som ikke opfylder kravene i direktiv 1999/29/EF om uønskede stoffer,
forventes sendt til andre medlemsstater. Herved samles bestemmelserne om overførsel af oplysninger om foderkontrol
og fodersikkerhed i kontroldirektivet.
Et sådant informationssystem skal indarbejdes i kontroldirektivet, så det i fremtiden kan anvendes i alle tilfælde, hvor et
produkt bringer folkesundheden, dyresundheden eller miljøet i fare, og således at kontrolordningen i sin helhed kan
forbedres. Kommissionen har planer om at indarbejde fødevaresikkerhed i det eksisterende Rapid Alert system for
fødevarer, direktiv 92/59/EØF. Indtil et sådant forslag fremsættes, ændres artikel 16a som ovenfor anført.
- Artikel 22 i kontroldirektivet, hvorefter medlemsstaterne har en pligt til at fremsende en årlig rapport om
foderstofkontrollen, udvides med en yderligere underretningspligt. Medlemsstaterne forpligtes til at fremsende et resumé
til Kommissionen af de foranstaltninger, medlemsstaten har truffet i medfør af ovennævnte bestemmelse.
Medlemsstaterne forpligtes endvidere til at udarbejde en foreløbig rapport til Kommissionen, såfremt hyppigheden,
hvormed en bestemt forurening eller fare for forurening forårsages af et bestemt produkt, der skal anvendes til foder,
stiger.
Det foreslås, at direktivet træder i kraft den 1. januar 2001.
Udtalelser
Europa-Parlamentets, Det Økonomiske og Sociale Udvalgs og Regionsudvalgets udtalelse foreligger endnu ikke.
Gældende dansk ret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464627_0004.png
Området er reguleret ved Lov om foderstoffer, jf. lovbekendtgørelse nr. 80 af 2. februar 2000, og bekendtgørelse nr. 448
af 25. juni 1998 om foderstoffer med senere ændringer.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, og forslaget i sig selv har ingen statsfinansielle konsekvenser.
Der kan dog opstå finansielle konsekvenser som følge af EU-påbud om særlige kontrolforanstaltninger på baggrund af
indtruffen risiko for menneskers og dyrs sundhed samt miljøet.
Forslaget i sig selv har ingen økonomiske konsekvenser for borgerne. Der kan dog opstå økonomiske konsekvenser for
importører/eksportører som følge af import-/eksportforbud eller restriktioner for import/eksport.
En vedtagelse af forslaget forbedrer beskyttelsesniveauet, idet myndighederne forpligtes til at opstille beredskabsplaner.
Dette forbedrer muligheden for at gribe hurtigt ind i tilfælde af en risiko for menneskers eller dyrs sundhed eller miljøet.
Endvidere forpligtes Kommissionen til at reagere, hvis der opstår et problem, der kan udgøre en alvorlig fare for
menneskers eller dyrs sundhed eller miljøet. Endelig indføres der et Rapid Alert system for foderstoffer, h vilket vil
forbedre informationen mellem medlemsstaterne og Kommissionen i tilfælde af en risiko for menneskers eller dyrs
sundhed eller miljøet, og dermed medvirke til, at der kan ske en hurtig indgriben.
Høring
§2-udvalget (landbrug) er blevet hørt om forslaget.
Forbrugerrådet
kan tilslutte sig forslaget.
Dansk Industri
støtter forslaget og tilføjer, at det er afgørende at sikre, at beskyttelsesklausulen ikke
bruges protektionistisk.
Det Rådgivende Fødevareudvalg er blevet hørt om forslaget.
Dansk Industri
har gentaget ovennævnte synspunkter.
Landbrugsraadet
støtter forslaget om et hurtigt varslingssystem på foderstofområdet.
Forbrugerrådet og Specialarbejderforbundet i Danmark
kan støtte forslaget.
FDB
finder, at forslaget forekommer relevant og fornuftigt. FDB foreslår, at "eller niveauet" tilføjes efter "hyppigheden"
i den foreslåede nye artikel 22, nr. 1, 2. afsnit, idet det for miljøforurenende stoffer som dioxin findes mere relevant at
tale om niveauer end om hyppigheder.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.