Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del Bilag 1095
Offentligt
1464543_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1095)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
23. maj 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets grundnotat vedrørende forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 96/53/EF om fastsættelse af de største tilladte dimensioner i
national og international trafik og største tilladte vægt i international trafik for visse vejkøretøjer i brug i Fællesskabet, KOM
(2000) 137, endelig udgave.
Dato:
23. maj 2000
J. nr.:
2000-722/1-48
Løbenr. TM0154
Grundnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
ændring af Rådets direktiv 96/53/EF om fastsættelse af de største tilladte
dimensioner i national og international trafik og største tilladte vægt i
international trafik for visse vejkøretøjer i brug i Fællesskabet, KOM(2000)
137, endelig udgave
1. Baggrund og indhold
Direktivforslaget er oversendt til Rådet d. 23. marts 2000 under henvisning til
traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særligt artikel 71, og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464543_0002.png
vedtages efter proceduren i traktatens artikel 251 (fælles beslutningstagen med
Parlamentet).
De gældende største tilladte længder i Fællesskabet for alle køretøjer og
køretøjskombinationer til varetransport er fastlagt i direktiv 96/53/EF. For
busser fastsætter direktivet dog kun største tilladte længder, som garanterer
fri bevægelighed for international transport. Direktiv 96/53/EF garanterer
dermed kun, at der er fri bevægelighed for stive busser op til 12 m længde og
ledbusser op til 18 m længde, h vis de anvendes til international transport.
Som følge heraf findes der vidt forskellige nationale love, som er fremkommet på
forskellig vis og uafhængigt af hinanden, og som finder anvendelse på lokal
bustrafik. Formålet med direktivforslaget er at garantere fri bevægelighed ved
at tillade anvendelse af stive busser på op til 15 m længde i hele Fællesskabet.
Med hensyn til skibokse foreslås, at busser kan anvende skibokse i hele
Fællesskabet, forudsat at den samlede længde af bus og monteret skiboks ikke
overstiger 15 m.
Direktivforslaget indeholder forslag om, at 15 m busserne skal overholde samme
bestemmelser vedrørende svingbælte og bagendeudsving ved udkørsel fra stoppested
som p.t. er gældende for 18 m ledbusser.
2. Gældende dansk ret
Den maksimalt tilladte længde for stive busser er 13,7 m. For ledbusser er den
maksimalt tilladte længde 18 m. Anvendelse af stive busser med længde over 12 m
til lokal eller regional rutekørsel kræver forudgående tilladelse fra
vejbestyrelsen.
3. Høring
Færdselsstyrelsen har foretaget en høring af de berørte organisationer og
myndigheder:
Amtsrådsforeningen, Danmarks Automobilforhandler Forening, Dansk Cyklist Forbund, Dansk Transport og Logistik,
Danske Busvognmænd, De Danske Bilimportører, Fjernbusforeningen Danske Ekspresbusser, Forbrugerrådet, FDM,
Foreningen af Politimestre i Danmark, HT, Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune, Rådet for
Trafiksikkerhedsforskning, Specialarbejderforbundet i Danmark.
Enkelte af de hørte organisationer og myndigheder har ønsket ekstra tid til at
drøfte konsekvenserne af direktivforslaget.
For at imødekomme dette ønske har Færdselsstyrelsen
forlænget fristen for indsendelse af høringssvar. Når de manglende høringssvar foreligger, vil revideret grundnotat blive
udarbejdet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464543_0003.png
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget kræver ikke lovændring, men vil kræve ændring af Færdselsstyrelsens
bekendtgørelse af 13. marts 2000 om detailforskrifter for køretøjer samt ændring
af Justitsministeriets bekendtgørelse af 24. juni 1992 om køretøjers største
bredde, længde, højde, vægt og akseltryk.
Forslaget skønnes ikke at ville få statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
5. Samfundsøkonomiske konsekvenser
15 m busserne vil især på ruter med mange rejsende kunne medføre reducerede
driftsomkostninger, idet 15 m busserne har større passagerkapacitet end 13,7
meters busserne.
Der tages forbehold for, at resultatet af høringsrunden ikke foreligger på
nuværende tidspunkt.
6. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører, at etableringen af et grænseløst indre marked i
Fællesskabet har medført et behov for harmoniserede regler for
køretøjsdimensioner. Selv om der findes lovgivning på området i form af direktiv
96/53/EF, er dette på nuværende tidspunkt ikke nok til fuldt ud at harmonisere
den største tilladte længde for stive busser i Fællesskabet.
Desuden finder Kommissionen, at harmoniserede regler udjævner sikkerheds- og
konkurrenceforholdene inden for bustransportsektoren og sikrer, at cabotage kan
finde sted uden nationale forhindringer.
På den baggrund mener Kommissionen, at den mest effektive løsning er at
fastsætte den største tilladte længde for stive busser til 15 m (uden mulighed
for at overskride dette med skibokse) i hele Fællesskabet, samtidig med, at det
sikres, at busser på 15 m længde mindst opfylder de samme krav, som busser, for
hvilke der i øjeblikket er fri bevægelighed.
Forslaget er udformet som et direktiv med detaljerede mål, der skal gennemføres
af medlemsstaterne, i overensstemmelse med tidligere lovgivningspraksis på
området.