Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del Bilag 1096
Offentligt
1464624_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1096)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
23. maj 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Erhvervsministeriets grundnotat vedrørende forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om fremskyndet indfasning af krav om dobbeltskrogs- eller tilsvarende design for
olietankskibe med enkeltskrog, KOM(2000) 142 endelig - 2000/0067(COD).
23. maj 2000Sag 19904653/ASSEM0294
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fremskyndet indfasning af krav om dobbeltskrogs- eller tilsvarende
design for olietankskibe med enkeltskrog - KOM(2000) 142 endelig - 2000/0067(COD)
Resumé
Forslaget har til formål at fremskynde udfasningen af enkeltskrogede tankskibe til fordel for indfasning af dobbeltskrogede,
der anses for miljømæssigt mere sikre i tilfælde af kollision eller grundstødning. Forslaget indeholder for det første en
stramning af MARPOLs aldersmæssige grænser for enkeltskrogede tankskibe samt en udvidelse af kravet til at omfatte også
mindre tankskibe. For det andet indeholder forslaget en ordning, hvor efter dobbeltskrogede tankskibe tilgodeses økonomisk
i forbindelse med havne- og lodsafgifter.
1. Baggrund og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464624_0002.png
I december 1999 forliste det 24-årige maltesiske tankskib ERIKA ud for Frankrig. Forliset, der angiveligt skyldtes en svaghed
i selve skibets struktur, forårsagede en alvorlig olieforurening, som har haft betydelig politisk bevågenhed. Den 21. marts
2000 fremlagde Kommissionen på denne baggrund en meddelelse om sikkerhed til søs og olietransport. Meddelelsen
indeholder forslag til tre retsakter, herunder forslaget til forordning om fremskyndet indfasning af dobbeltskrogede tankskibe
med hjemmel i traktatens artikel 80(2). Forslaget kan vedtages med kvalificeret flertal efter den fælles beslutningsprocedure i
traktatens artikel 251.
Forslaget har til formål at fremskynde udfasningen af enkeltskrogede tankskibe til fordel for indfasning af dobbeltskrogede,
der anses for mere sikre i tilfælde af kollision eller grundstødning. Teknisk set bygger forslaget på standarderne i
Konventionen om forebyggelse af havforurening (MARPOL), der er vedtaget af FNs Internationale Søfartsorganisation
(IMO).
Forslaget indeholder
for det første
en stramning af MARPOLs aldersmæssige grænser for enkeltskrogede tankskibe samt en
udvidelse af kravet til at omfatte også mindre tankskibe. Sigtet hermed er at bringe reglerne for tankskibe, der besejler EU-
havn eller sejler under EU-medlemslandenes flag, på linie med den amerikanske olieforureningslovgivning.
Der sondres i forslagets artikel 4 mellem tre kategorier af tankskibe:
Kategori 1
omfatter de såkaldte "præ-MARPOL" enkeltskrogede tankskibe, dvs. olietankskibe med en dødvægtstonnage på
20.000 og derover og produktolietankskibe med en dødvægtstonnage på 30.000 og derover, der ikke har separate
ballasttanke. Forslaget vil for disse skibes vedkommende sænke MARPOLs aldersgrænse fra henholdsvis 25 og 30 år til 23 år.
Aldersgrænsen kombineres med en absolut slutdato (år 2005), hvorefter disse skibe ikke må operere. Samtidig foreslås
MARPOLs undtagelsesbestemmelse (Regel I/13G(7)) i form af strukturelle eller operationelle ændringer, der vil kunne
forlænge skibenes "levetid", afskaffet.
Kategori 2
omfatter enkeltskrogede MARPOL-tankskibe af samme størrelse som ovenfor angivet, men udstyret med
separate ballasttanke. Ifølge forslaget kræves dobbeltskrog for disse skibe, når de enten er 28 år gamle eller senest pr. 1.
januar 2010. I henhold til MARPOL ville visse skibe i denne kategori kunne operere indtil 2026.
Kategori 3
omfatter enkeltskrogede tankskibe under den nævnte størrelse og ned til 600 tons dødvægt, der er leveret før den
6. juli 1996 og derfor ikke er omfattet af kravet om dobbelt skrog og dermed udfasningsreglerne i MARPOL. For disse skibes
vedkommende introduceres en aldersgrænse på 25 år, hvis de ikke er udstyret med separate ballasttanke og 30 år, hvis de er
udstyret med sådanne tanke. Disse aldersgrænser kombineres med en absolut slutdato i 2015.
For det andet
indeholder forslaget en ordning, hvorefter dobbeltskrogede tankskibe tilgodeses økonomisk i form af en
lettelse af havne- og lodsafgifter. Samtidig belastes enkeltskrogede tankskibe med forøgede afgifter, jfr. artikel 5.
Systemet er baseret på principperne i Rådets forordning nr. 2978/94 af 21. november 1994 (SBT forordningen), der foreslås
ophævet under hensyntagen til den foreslåede "deadline" for enkeltskrogede tankskibe (2005).
Denne forordning foreskriver en reduktion i havne- og lodsafgifter for tankskibe, der anses for miljømæssigt mere sikre. Det
sker ud fra en betragtning om det urimelige i at lade tanke på skibet, der er konstrueret af miljømæssige årsager, og som ikke
bidrager til skibets indtjening, indgå i den beregning af skibets volumen, som ligger til grund for havne- og lodsafgifter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464624_0003.png
Forordningen tager imidlertid ikke tilstrækkeligt højde for den yderligere miljømæssige beskyttelse, der ligger i et
dobbeltskrog. Forordningen sondrer heller ikke mellem dobbeltskrogede og enkeltskrogede tankskibe.
Antallet af dobbeltskrogede tankskibe vil stige i indfasningsperioden, hvilket vil modsvares af et dalende antal enkeltskrogede
tankskibe. Ifølge forslaget skal reduktionen i havne- og lodsafgifterne derfor aftage i takt med de dobbeltskrogede tankskibes
alder, ligesom merafgiften for de enkeltskrogede skibe skal stige i takt med alderen. Herved skulle ordningen blive
nogenlunde udgiftsneutral for udbyderne af havne- og lodstjenesteydelser:
Skibets alder 0-5
Reduktion -25%
for
dobbeltskrog
Merafgift for Ingen
enkeltskrog
5-10
-20%
10-15
-15%
15-20
-10%
20-25
-5%
25+
Ingen
+10%
+15%
+20%
+25%
+30%
Ifølge forslaget skal disse procentsatser i givet fald kunne tilpasses gennem komité-proceduren i løbet af indfasningsperioden.
Det foreslås, at systemet ophører, når indfasningspeiorden er tilendebragt.
Endelig indebærer forslaget, at IMO i medfør af Havretskonventionen underrettes om Fællesskabets fremskyndelse af
indfasningen af dobbeltskrogede tankskibe, jfr. Artikel 5. Artikel 211 i Havretskonventionen omtaler kyststaters ret til at stille
særlige krav som betingelse for udenlandske skibes anløb.
2. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen mener, at nærheds- og proportionalitetsprincippet er opfyldt. Dette begrundes med, at samme sikkerhedsstandard bør være gældende
for alle olietankskibe, der anløber europæiske havne. Risikoen for konkurrenceforvridning mellem havnene, som følge af en uens gebyrpolitik, vil
desuden blive mindsket.
3. Gældende dansk ret
Reglerne om tankskibes design og konstruktion med henblik på at beskytte havet mod forurening i tilfælde af kollision eller
grundstødning findes i Søfartsstyrelsens Meddelelser B kapitel 13 regel 13F og 13G. Meddelelser B er udstedt i medfør af lov
om skibes sikkerhed (senere ændret til lov om sikkerhed til søs) og lov om beskyttelse af havmiljøet. Reglerne implementerer
MARPOL konventionen.
De eksisterende regler om reducerede havne- og lodsafgifter for olietankskibe med separate ballasttanke findes i
Rådets forordning nr. 2978/94 af 21. november 1994 om gennemførelse af IMO-resolution A.747(18) om anvendelse
af tonnagemåling af ballastrum i olietankskibe med separate ballasttanke (SBT-forordningen).
4. Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464624_0004.png
Kommissionens meddelelse om tankskibssikkerhed har været til skriftlig høring hos medlemmerne af EF-Specialudvalget
vedrørende skibsfartspolitiske spørgsmål (dvs. Danmarks Rederiforening, Rederiforeningen for mindre Skibe/Bilfærgernes
Rederiforening, Rederiforeningen af 1895, Hotel-, Restaurant- og Turisterhvervets Arbejdsgiverforening, Danmarks
Fiskeriforening, Radiotelegrafistforeningen af 1917, Maskinmestrenes Forening, Dansk Navigatørforen ing, Dansk Sø-
Restaurations-forening, Metal Søfart, Sømændenes Forbund i Danmark, Specialarbejderforbundet i Danmark, Restaurations-
og Bryggeriarbejderforbundet i Danmark, Fiskernes Forbund, HK/Service, Statsansattes Kartel og Erhvervenes
Transportudvalg.
Kommissionens meddelelse er generelt blevet modtaget positivt.
Rederiforeningen af 1895 har generelt tilkendegivet, at drøftelserne om dobbeltskrogede tankskibe bør foregå i IMO, og at
udgangspunktet må være de internationalt vedtagne standarder. Man har endvidere henledt opmærksomheden på vigtigheden
af, at allerede eksisterende krav generelt bliver overholdt, og at der burde fokuseres på rederiernes evne til at drive skibsfart.
Specialarbejderforbundet i Danmark har i sine foreløbige bemærkninger peget på det utilstrækkelige i, at meddelelsen alene
vedrører tankskibe, ikke forholder sig til begrebet bekvemmelighedsflag og ikke indeholder en opgradering af sociale,
bemandings- og uddannelsesmæssige forhold. Specialarbejderforbundet kan dog acceptere et regionalt tiltag, såfremt det sker
som et fornuftigt supplement til eksisterende globale regler på området.
Danmarks Rederiforening har i sit foreløbige høringssvar vedrørende forslaget til forordning om dobbeltskrogede tankskibe
tilkendegivet åbenhed over for at drøfte en fremrykkelse af de aldersgrænser, der i MARPOL er indført for eksisterende
tankskibe. Man finder det endvidere nærliggende at drøfte hvilke krav, der bør stilles til tankskibe, der på grund af deres
(mindre) størrelse, ikke er omfattet af MARPOL. Herved tænkes navnlig på spørgsmålet om kravet om dobbeltskrog - og
ikke kun dobbelt bund - bør udstrækkes til tankskibe helt ned til 600 tons dødvægt. Af hensyn til skibsfartens internationale
karakter mener Rederiforeningen dog, at det er en forudsætning, at disse drøftelser finder sted i IMO.
5. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget kræver ikke lovændring, med mindre det efter en nærmere juridisk analyse slås fast, at forslaget er direkte i strid med MARPOL, som
Danmark har ratificeret. Forslaget skønnes heller ikke at have statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
6. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Da den danske tankskibsflåde i langt overvejende grad består af dobbeltskrogede tankskibe, vil en gennemførelse af forslaget
kun have relativt begrænsede økonomiske konsekvenser for rederierne. Omvendt kunne der forventes en øget
indtjeningsmulighed for den moderne dobbeltskrogede danske tankskibsflåde, idet efterspørgslen - alt andet lige - efter
dennes ydelser må antages at stige, og investeringerne allerede er foretaget.
Danske værfter er i øjeblikket ikke beskæftiget med bygning af tankskibe. Det kan dog ikke udelukkes, at en gennemførelse af
forslaget vil kunne have en - om end mindre - positiv, afledt effekt på danske værfter. Dette skyldes, at værfternes
overkapacitet på verdensplan vil mindskes som følge af det forventede ordreprogram for dobbeltskrogede tankskibe.
Det skønnes ikke muligt at kvantificere de samfundsøkonomiske konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464624_0005.png
7. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt.