Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del Bilag 1109
Offentligt
1464542_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1109)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 546 (Løbenr. 21821)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
26. maj 2000
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 31. maj 2000 - dagsordenspunkt rådsmøde (økonomi- og finansministre) den 5. juni 2000 - vedlægges Økonomiministeriets notat
over de punkter, der forventes optaget på dagsordenen for rådsmødet.
Materiale vedrørende dagsordenspunkt 2, 3 og 7 følger.
Aktuelt notat til brug for mødet i Folketingets Europaudvalg den 31. maj 2000 vedrørende ECOFIN-rådsmødet den 5. juni 2000
Dagsordenspunkt 1: Forberedelse af Det Europæiske Råd i Santa Maria da Feira
Nyt notat
Dagsordenspunkt 1.a:
De overordnede
økonomiske politikker for 2000
Baggrund
retningslinjer
for
medlemsstaternes
og
Fællesskabets
Rådet skal årligt udarbejde de overordnede retningslinjer for medlemsstaternes og Fællesskabets økonomiske politikker. De
overordnede retningslinjer er det centrale instrument til den økonomisk-politiske samordning i EU. De overordnede
økonomisk-politiske retningslinjer bliver koordineret med og udformet med bidrag fra især Rådet (indre marked) og Rådet
(arbejds- og socialministre).
Generelt baserer de overordnede retningslinjer sig på, at medlemslandenes fælles mål for de økonomiske politikker ifølge
traktaten er en bæredygtig, ikke-inflationær vækst, et højt beskæftigelsesniveau, styrkelse af miljøhensynet samt
økonomisk og social samhørighed.
Kommissionens udkast til de overordnede retningslinjer for 2000 indeholder generelle retningslinjer samt landespecifikke
retningslinjer. De generelle retningslinjer retter sig til alle medlemslandene. Inden for denne generelle ramme er
formålet med de landespecifikke retningslinjer at give anbefalinger til
de økonomiske politikker i de enkelte medlemslande.
De overordnede retningslinjer for 2000 udarbejdes på baggrund af Kommissionens rapport om implementeringen af de
overordnede retningslinjer for 1999, Kommissionens forårsprognose, konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Lissabon i
marts 2000, samt resultaterne af de øvrige koordinationsprocesser, herunder beskæftigelsesretningslinjerne.
På mødet i ECOFIN-rådet den 5. juni 2000 ventes det, at
ECOFIN vedtager et udkast til de overordnede retningslinjer for medlemsstaternes og Fællesskabets
økonomiske politikker for 2000. Dette udkast forelægges for Det Europæiske Råd i Santa Maria da Feira, som fastlægger en konklusion på grundlag heraf. ECOFIN-Rådet vedtager derefter
en henstilling, hvori de overordnede retningslinjer er fastl agt.
Indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464542_0002.png
Under den orienterende debat om de overordnede retningslinjer den 8. maj 2000 lagde ECOFIN vægt på, at retningslinjerne
skal fokusere på udfordringerne i den økonomiske politik på såvel kort som lang sigt, på økonomiske reformer, der sigter
på at fremme potentialet for økonomisk vækst, på beskæfigelse og social samhørighed og på overgangen til en vidensbaseret
økonomi.
De overordnede retningslinjer afspejler hermed konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Lissabon i marts 2000.
Udkastet til de generelle økonomisk-politiske retningslinjer rummer således politikanbefalinger om at
S
den makroøkonomiske politik skal sigte på vækst og stabilitet
S
fastholde sunde offentlige finanser
S
forbedre kvaliteten og holdbarheden af de offentlige finanser
S
sikre en holdbar lønudvikling
S
fremme en vidensbaseret økonomi
S
sikre effektive produktmarkeder
S
styrke kapitalmarkederne gennem finansiel integration
S
sikre mere velfungerende arbejdsmarkeder
S
fremme en bæredygtig udvikling
De overordnede økonomisk-politiske retningslinjer ventes at indeholde et særligt afsnit om euroområdet.
Der indarbejdes endvidere en boks, der gør rede for den fremtidige procedure vedrørende forberedelsen af de overordnede retningslinjer, der skal tage højde for det forårsmøde, som
fremover afholdes i Det Europæiske Råd.
Den landespecifikke del af de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer for 2000 - anbefalinger til Danmark
I udkastet til anbefalingen til Danmark vedrørende de offentlige finanser anføres, at man bør tilstræbe at opnå et fald i skatteindtægterne og udgifterne i forhold til BNP, som tilsigtet i
Danmarks opdaterede konvergensprogram. Dette vil styrke de økonomiske incitamenter og bidrage til mere gunstige udsigter for vækst og beskæftigelse på mellemlang sigt. For 2000
anbefales det konkret, at regeringen fastholder målet om at begrænse væksten i det offentlige forbrug til 1,2 pct. i forhold til BNP og - såfremt der er risiko for, at det mål bliver overskredet
- overvejer at styrke de institutionelle rammer for udviklingen i de kommunale og amtskommunale udgifter med respekt for det kommunale selvstyre.
Det vurderes i udkastet, at de danske reformer på produktmarkederne ikke i tilstrækkeligt omfang har givet sig udslag i generelt lavere priser og højere produktivitet. Det anbefales, at
Danmark styrker konkurrencepolitikken, øger effektiviteten i den offentlige sektor og fremmer anvendelsen af højteknologi.
For så vidt angår kapitalmarkederne anerkendes det, at der er taget en række initiativer til at øge markedernes effektivitet. Det konstateres, at aktiemarkedet er lille i sammenligning med
obligationsmarkedet, og det anbefales, at vilkårene for risikovillig kapital forbedres ved fortsat at reducere de kvantitative begrænsninger på investeringer i pensionsfonde. Det præciseres nu,
at en sådan proces dog bør tage højde for behovet for at have en risikospredning, der skønnes nødvendig af hensyn til pensionsopsparerne.
Udkastet til retningslinjer anerkender de positive resultater af den danske aktive arbejdsmarkedspolitik. Det anbefales, at Danmark gennemfører reformer med henblik på at reducere
beskatningen af arbejdskraft, herunder særligt marginalbeskatningen af lavindkomstgrupperne, og styrker incitamenterne til at finde eller blive i beskæftigelse. Det anbefales, at virkningerne
af de gennemførte reformer vedrørende tilbagetrækningsordningerne føl ges nøje i lyset af behovet for at øge arbejdsudbuddet.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
De overordnede økonomisk-politiske retningslinjer har ikke statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Medlemslandene skal i henhold til traktaten betragte deres økonomiske politikker som et spørgsmål af fælles interesse og samordne dem i Rådet med henblik på at bidrage til
gennemførelsen af Fællesskabets mål. De overordnede økonomisk-politiske retningslinjer er det centrale instrument til den økonomisk-politiske samordning i EU, der nødvendigvis må
gennemføres på fællesskabsplan.
Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Den orienterende debat om de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker for 2000 blev forelagt Folketingets Europaudvalg forud for Rådsmødet den 28. februar 2000.
Den første drøftelse af Kommissionens henstilling vedrørende de overordnede retningslinjer for 2000 samt beretningen om gennemførelsen af de overordnede retningslinjer for 1999 blev
forelagt Folketingets Europaudvalg forud for Rådsmødet den 8 maj.
Rådets udkast til de overordnede retningslinjer for medlemsstaternes og Fællesskabets økonomiske politikker for 2000 har
ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Dagsordenspunkt 1.b: Rapport om skattepakken
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464542_0003.png
Resumé
På ECOFIN den 1. december 1997 vedtog EU-landene en skattepakke, der omfatter adfærdskodeks for erhvervsbeskatning, beskatning af opsparing og beskatning af renter/royalties.
På ECOFIN den 29. november 1999 og Det Europæiske Råd i Helsinki den 10. - 11. december 1999 kunne der ikke opnås enighed om en gennemførelse af skattepakken, fordi UK stort
set ville holde obligationer uden for opsparingsforslaget.
Det Europæiske Råd vedtog en erklæring om, at alle borgere i EU skal betale skat af alle deres opsparingsindtægter. Rådet besluttede at nedsætte en gruppe på højt niveau, som skal
undersøge, hvorledes dette princip kan gennemføres mest effektivt. Gruppen skal aflægge rapport til ECOFIN om mulige løsninger til dette spørgsmål samt om adfærdskodeksen og
rente/royalty-forslaget som en samlet pakke, og ECOFIN skal aflægge rapport til Det Europæiske Råd.
Punktet er sat på dagsordenen for, at Rådet kan modtage en rapport fra denne gruppe, og for at Rådet kan vedtage en rapport herom til Det Europæiske Råd i Santa Maria de Feira.
Adfærdskodeksen for erhvervsbeskatning
er en politisk aftale om, at et EU-land ikke må have særregler om skattebegunstigelse, der er målrettet til at tiltrække udenlandske investeringer
og derfor isoleret fra den indenlandske økonomi. ECOFIN skal godkende en rapport fra en adfærdskodeks-gruppe, som har undersøgt EU-landenes nuværende skatteordninger, der kan
være omfattet af kodeksen, og vurderet, hvilke der skal oph&ae lig;ves.
Direktivforslaget om beskatning af opsparing
skal begrænse fysiske personers muligheder for skatteundgåelse ved at placere deres opsparing i banker i et andet EU-land og undlade at
oplyse kapitalindkomsten til skattemyndighederne i deres bopælsland.
Direktivforslaget om rente- og royalty-betalinger
skal begrænse skattemæssige hindringer for samarbejde mellem selskaber i forskellige EU-lande. Efter forslaget, som kun omfatter
betalinger mellem direkte forbundne selskaber, må det land, hvorfra en betaling stammer, ikke opkræve kildeskat, når betalingen beskattes i det land, hvor modtager er hjemmehørende.
A) Beskatning af opsparing
1. Baggrund og indhold
Kommissionen fremsatte den 20. maj 1998 et forslag om sikring af en reel minimumsbeskatning af renteindtægter fra opsparing i Fællesskabet (KOM(1998)295).
Forslaget skal begrænse fysiske personers muligheder for skatteundgåelse ved at placere deres opsparing i banker i et andet EU-land og undlade at selvangive kapitalindkomsten.
Forslaget bygger på en sameksistens-model, så EU-landene kan bevare de nuværende systemer for skattekontrol af indenlandske rentebetalinger, men systemerne skal udvides til også at
om- fatte betalinger til udlandet. Et land kan altså vælge enten at pålægge dets banker at opkræve kildeskat på mindst 20 % af rentebetalinger eller at pålægge dem at indberette
rentebetalinger til myndighederne, som giver oplysningerne t il myndighederne i rentemodtagers bopælsland.
Der er redegjort for forslaget i et notat af 29. maj 1998 til Europaudvalget.
2. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke vurderet sagen i forhold til nærheds- og proportionalitetsprincippet. Beskatning af grænseoverskridende rentebetalinger i EU ses imidlertid bedst at kunne ske ved
regler fastsat af fællesskabet.
3. Gældende dansk ret
Der er redegjort for gældende dansk ret i notatet af 29. maj 1998.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Der er redegjort for virkningerne af en vedtagelse af forslaget i notatet af 29. maj 1998.
5. Høring
Der er redegjort for høring i et notat af 23. november 1999 til Europaudvalget.
6. Tidligere forelæggelse
Direktivforslaget har tidligere været forelagt for Europaudvalget, senest 26. november 1999.
B) Adfærdskodeks for erhvervsbeskatning
1. Baggrund og indhold
Den 1. december 1997 vedtog EU-landene en politisk aftale om en adfærdskodeks for erhvervsbeskatning. Efter kodeksen må et EU-land ikke have særregler om skattebegunstigelse, der er
målrettet til at tiltrække udenlandske investeringer og derfor isoleret fra den indenlandske økonomi. EU-landene må ikke indføre ny ordninger i strid med kodeksen, og de skal ophæve
deres allerede eksisterende ordninger, der er i strid med kodeksen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464542_0004.png
Der er redegjort for kodeksen i notater af 6. oktober og 21. november 1997 til Europaudvalget.
ECOFIN har nedsat en adfærdskodeks-gruppe, som har undersøgt EU-landenes nuværende skatteordninger, der kan være omfattet af kodeksen, og vurderet, hvilke der skal ophæves.
Adfærdskodeks-gruppen udarbejdede en rapport, som blev forelagt ECOFIN den 1. december 1999, hvor der dog ikke var enighed om at godkende rapporten.
Der er redegjort for indholdet af rapporten, herunder især de danske holdingregler, i et notat af 23. november 1999 til Europaudvalget.
Adfærdskodeks-gruppen har fortsat arbejdet med at drøfte ændringer i EU-landenes lovgivning..
2. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke vurderet sagen i forhold til nærheds- og proportionalitetsprincippet. Imødegåelse af skadelig skattekonkurrence mellem EU-lande ses imidlertid bedst at kunne ske
ved en aftale indgået af de forskellige EU-lande.
3. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Vedtagelsen af rapporten medfører, at EU-landene skal gennemføre en Rollback-procedure.
4. Tidligere forelæggelse
Adfærdskodeksen har tidligere været forelagt for Europaudvalget, senest 26. november 1999.
C) Beskatning af renter og royalties
1. Baggrund og indhold
Kommissionen fremsatte den 4. marts 1998 et forslag om en fælles ordning for beskatning af renter og royalties, der betales mellem associerede virksomheder i forskellige medlemsstater
(KOM(1998)67).
Forslaget skal begrænse skattemæssige hindringer for samarbejde over landegrænserne. De nuværende ordninger medfører, at især de sydeuropæiske lande opkræver kildeskat af renter
og /royalties, som et foretagende i et af disse lande betaler til et foretagende i et andet EU-land. Kildeskatten tilbagebetales først senere helt eller delvis efter ansøgning, hvilket giver
administrativt besvær og likviditetsproblemer samt i no gle tilfælde også dobbeltbeskatning.
Forslaget omfatter dog kun betalinger mellem direkte forbundne selskaber i to EU-lande. Efter forslaget skal det land, hvorfra betalingen stammer, undlade at opkræve kildeskat, når
betalingen beskattes i det andet land, hvor det modtagende selskab er hjemmehørende. Grækenland og Portugal skal dog have en overgangsordning på 8 år efter direktivets vedtagelse.
3 år efter direktivets ikrafttrædelse skal Kommissionen redegøre for erfaringerne med direktivet og stille forslag om en eventuel udvidelse til at omfatte andre foretagender.
Der er redegjort for forslaget i et notat af 7. september 1998 til Europaudvalget.
2. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke vurderet sagen i forhold til nærheds- og proportionalitetsprincippet. Beskatning af grænseoverskridende rente- og royalty-betalinger mellem associerede selskaber i
forskellige EU-lande ses imidlertid bedst at kunne ske ved regler fastsat af fællesskabet.
3. Gældende dansk ret
Der er redegjort for gældende dansk ret i notatet af 7. september 1998.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Der er redegjort for virkningerne af en vedtagelse af forslaget i notatet af 7. september 1998.
5. Høring
Der er redegjort for høring i notatet af 7. september 1998.
6. Tidligere forelæggelse
Direktivforslaget har tidligere været forelagt for Europaudvalget, senest 26. november 1999.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464542_0005.png
Dagsordenspunkt 1.c: Financial Services Policy Group : Fremskridtsrapport fra Kommissionen
Baggrund
Kommissionen fremlagde i maj 1999 på grundlag af drøftelserne i high-level gruppen - Financial Services Policy Group - en
handlingsplan for arbejdet med lovgivningen inden for den finansielle sektor: "Meddelelse fra Kommissionen: Etablering af
en ramme for de finansielle markeder: En handlingsplan" KOM(1999)232. Endvidere har Kommissionen fremlagt en plan for
risikovillig kapital.
Formålet med handlingsplanen er at styrke det indre finansielle marked i EU parallelt med implementeringen af den fælles
valuta. Det indre finansielle marked vil gennem øget konkurrence og styrket effektivitet medvirke til at øge den
økonomisk vækst og beskæftigelse.
Handlingsplanen indeholder 3 strategiske målsætninger:
1) Et fælles engrosmarked i EU,
2) åbne og sikre detailmarkeder og
3) tidssvarende forsigtighedsregler og tilsyn.
Inden for hver målsætning angives de forslag, som Kommissionen vil fremsætte samt en tidsramme for, hvornår initiativerne
kan forventes. På Det Europæiske Råd i Lissabon i marts 2000 var der enighed om at styrke gennemførelsen af det indre
marked for finansielle tjenesteydelser. Således arbejdes mod at handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser bliver
gennemført senest 2005 og handlingsplanen for risikovillig kapital blive r gennemført senest år 2003.
Fremskridtsrapportens indhold
Kommissionen har netop fremlagt den 2. fremskridtsrapport om arbejdet med gennemførelsen af handlingsplanen. Den har
været behandlet i FSPG Kommissionen konstaterer, at arbejdet - stort set - følger handlingsplanen for så vidt angår
fremlæggelsen af nye forslag og initiativer. Der er gjort tilfredsstillende fremskridt med de forslag, der skal skabe et
bedre detailmarked.
Kommissionen vil inden sommeren fremlægge en meddelelse om svig og forfalskninger inden for betalingssystemer og en
anbefaling om oplysninger om finansielle instrumenter.
Rapporten anfører, at to områder, nemlig arbejdet på områderne
S lettere adgang til kapitalmarkedet og
S
S forbedring af den finansielle stabilitet
bør forstærkes. Ligesom arbejdet med udbygning af tilsynsmyndighedernes samarbejde bør fortsættes, særligt med hensyn til
tilsyn med finansielle koncerner.
Kommissionen beklager, at der ikke er gjort fremskridt med forslaget om et europæisk aktieselskab samt 10. og 14.
selskabsdirektiv.
Siden redaktionen af rapporten er afsluttet, er der opnået enighed mellem UK og Spanien om myndighedsudøvelse på
Gibraltar. Det betyder, at direktivforslaget om "overtagelsestilbud" er i bevægelse Endvidere er der den 8 maj 2000
opnået
politisk
enighed
om
forslaget
om
likvidation
af
kreditinstitutter,
mens
forslaget
om
likvidation
forsikringsselskaber behandles den 25 maj 2000.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Fremskridtsrapporten omtaler ikke nærheds- og proportionalitetsprincippet. Det må imidlertid anses for en fordel med
fælles regler for det indre finansielle marked, hvorved konkurrencen styrkes til fordel for forbrugerne og virksomhederne
Gældende dansk ret
Fremskridtsrapporten berører ikke gældende dansk ret.
Høring
Der er tale om en fremskridtsrapport. Høring er derfor ikke aktuel.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464542_0006.png
Lovgivningsmæssige, statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Rapporten har ikke sådanne konsekvenser.
Folketingets Europaudvalg
Den 1. fremskridtsrapport blev omtalt i Europaudvalget forud for Det Europæiske Råds møde i december 1999.
Dagsordenspunkt 1.d: EIB Innovation 2000 Initiative
Baggrund
På mødet i Det Europæiske Råd i Lissabon i marts 2000 var der enighed om strategi til styrkelse af beskæftigelse,
økonomiske reformer og social samhørighed i fremtidens informationssamfund. En del af de initiativer der lægges op til i
konklusionerne fra Lissabon involverer EIB. På den baggrund vil EIBs præsident Maystadt orientere ECOFIN om EIBs
overvejelser vedrørende "The Innovation 2000 Initiative".
Af konklusionerne fra Lissabon fremgår endvidere, at EIB bør iværksætte sin plan om at stille 1 mia. euro til rådighed
for risikovillig kapital til SMV'er samt iværksætte sit udlånsprogram på 12-15 mia. euro over de næste tre år til de
prioriterede områder:
" Human kapital
" SMV'er og iværksætterkultur
" Forskning og udvikling
" Netværk i IT og telekommunikationssektorerne
" Innovation
Indhold
EIBs initiativ forventes, at rette sig mod de områder som blev prioriteret på Det Europæiske Råd i Lissabon:
Human kapital
Forbedring af uddannelsesinstitutioner og undervisere, herunder især forbedring af IT faciliteter og træningsfaciliteter
for undervisere.
SMV'er og iværksætter kultur
Udvikling og styrkelse af EIBs rolle i venture kapital finansiering, herunder hjælpe innovative SMV'er og bidrage til
udviklingen af venture kapitalmarkederne. Her vil EIB udvide sine aktiviteter med endnu 1 mia. euro for 3 års perioden
medio 2000 til medio 2003 (i forlængelse af af 1 mia. euro for de foregående 3 år). Endvidere vil der formentlig blive
taget initiativer vedrørende teknologiorienterede investeringsfonde, regionale fonde og pan-europ&ae lig;sike fonde samt
forsker- og SMV netværk.
Forskning og udvikling
Denne del vil formentlig vedrøre udlån til væsentlig forsknings- og udviklingsprogrammer, forbedring af forsknings- og
udviklingsfaciliteter, informationscentre og medfinansiering af offentlige forsknings- og udviklingsprogrammer. Endvidere
kunne man forstille sig finansiering af forskerparker og patentfinansiering.
Netværk i IT og telekommunikationssektorerne
Dette emne indeholder formentlig aktiviteter vedrørende bredbånds og multimedie infrastruktur, så der bliver billigere
adgang til avancerede IT og kommunikations services.
Innovation
Denne kategori vil medvirke til spredning af innovation. Dette kan ske gennem netværk, informationsudveksling m.m.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Gennem sin størrelse kan EU og EIB medvirke til at skabe bedre og mere ensartede rammer for innovative initiativer i EU.
Herved skabes en bedre udveksling af information og ideer på tværs af grænserne, ligesom SMV'er har bedre muligheder for
at sprede sig til hele EU.
Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464542_0007.png
Der er ikke foretaget høring om EIBs forventede orientering.
Statsfinansielle konsekvenser
Initiativerne finansieres af EIB. For så vidt angår 1 mia. euro til venture kapital finansiering vil EIB af sit overskud
hensætte et modsvarende beløb til dækning af eventuelle tab. Initiativerne vil derfor ikke have statsfinansielle
konsekvenser.
Tidligere forelæggelser
EIBs Innovation 2000 Initiative har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg
Aktuelt notat til brug for mødet i Folketingets Europaudvalg den 31. maj 2000 vedrørende ECOFIN-rådsmødet den 5 juni 2000
Dagsordenspunkt 4: Frigivelse af euromønter til relevante industrier
Nyt notat
Baggrund:
Producenter af møntautomater og -validatorer i alle EU-medlemslande har givet udtryk for et presserende behov for at få
distribueret euromønter med henblik på verifikation og tilpasning af deres udstyr på egne lokaliteter forud for
cirkulationen af euromønter og -sedler den 1. januar 2002. Også danske virksomheder har givet udtryk for et sådant behov.
I henhold til Traktatens artikel 106, stk. 2, kan medlemsstaterne udstede mønter, med forbehold af ECB's godkendelse af
omfanget heraf. Beslutningen om at distribuere euromønter forud for cirkulationen af euromønter og -sedler den 1. januar
2002 træffes således af de lande, der deltager i den fælles valuta.
Da frigivelse af euromønter til relevante industrier også berører lande, der ikke deltager i den fælles valuta, kan der
imidlertid være et behov for at koordinere distributionen af euromønter i form af et fælles sæt retningslinier for
frigivelsen af euromønter.
På baggrund heraf, er der blevet udarbejdet et udkast til en rådskonklusion indeholdende generelle retningslinier for
distributionen af euromønter som følger:
"Betids tilpasning af møntautomater til euromønter er vigtig for en succesfuld introduktion af euromønter i 2002. Med
henblik på at lette denne tilpasning, er ministrene enige om at euroområdets medlemslande kan låne euromønter og/eller
euro-tokens til virksomheder, der fremstiller møntvalidatorer og andet udstyr til håndtering af mønter, til testning og
tilpasning af deres produkter på deres egen lokaliteter i F&aeli g;llesskabet. De kan også forsyne disse virksomheder med
fortrolig information om euromønterne.
Virksomhederne vil blive bedt om at underskrive en aftale med de pågældende medlemslande om ikke at videregive den
fortrolige information. Lån af euromønter og euro-tokens vil ske på basis af specifikke aftaler mellem det respektive
medlemsland og virksomheden, der inkluderer finansielle garantier og strenge sikkerheds krav."
Formål og indhold:
Det forventes, at ECOFIN vil vedtage den refererede rådskonklusion, der udstikker generelle retningslinier for frigivelse
af euromønter til relevante industrier, herunder producenter af møntautomater og -validatorer.
Rådskonklusionen indebærer, at eurolande kan udlåne euromønter og -tokens (mønter præget med et andet design end det
ægte) til virksomheder til test og tilpasning på deres egen lokaliteter indenfor Fællesskabet. Virksomhederne vil skulle
underskrive en aftale med det pågældende medlemsland om ikke at videregive fortrolig information, stille finansielle
garantier og overholde strenge sikkerhedskrav.
Nærheds og proportionalitetsprincippet:
Frigivelse af euromønter berører potentielt relevante producenter i alle EU-medlemslande. Det er derfor hensigtsmæssigt,
at retningslinierne for distribution af euromønter besluttes af medlemslandene i fællesskab, frem for af landene
enkeltvis. De relevante industrier i de lande, der ikke deltager i den fælles valuta, har således en stærk interesse i,
at distributionen af euromønter koordineres med udgangspunkt i de berø rte producenters behov frem for, at koordinering
af distributionen kun finder sted indenfor hvert enkelt land.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464542_0008.png
Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg:
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget notat i sagen.
Aktuelt notat til brug for mødet i Folketingets Europaudvalg den 31. maj 2000 vedrørende ECOFIN-rådsmødet den 5. juni
2000
Dagsordenspunkt 5 - Behov for statistiske informationer i ØMU'en
Nyt notat
Baggrund og indhold
ECOFIN-rådet godkendte den 18. januar 1999 en rapport om informationsbehovet i ØMU'ens tredje fase, som en arbejdsgruppe
under Den Økonomiske og Finansielle Komité, EFC, har udarbejdet. Rapporten indeholdt en række anbefalinger til udformning
af statistikker, der er værdifulde for et velfungerende indre marked og ØMU.
Arbejdsgruppen har nu fremlagt sin anden fremskridts-rapport, der giver en vurdering af implementeringen af disse
anbefalinger. Neden for summeres fremskridts-rapportens vurderinger af de væsentligste anbefalinger fra rapporten om
informationsbehovet i ØMU'ens tredje fase:
I rapporten om informationsbehovet i ØMU'ens tredje fase anbefales det, at kvartalsvise statistikker på en række områder
skal udarbejdes hurtigst muligt.
Fremskridts-rapporten vurdererer, at overgangen til ENS95 har øget kvaliteten af nationalregnskabsoplysningerne.For en
række lande mangler der oplysninger om indkomst og beskæftigelse, og oplysningerne foreligger først 90 dage efter
kvartalets udløb mod målsætningen om 70 dage. Udover ENS95-forordningen er der behov for ensartede procedurer for sæson-
og arbejdsdagskorrektion samt for kvartalsvise oplysninger om blandt andet husholdninger nes opsparing.
For så vidt angår anbefalingen i rapporten om informationsbehovet om, at statistik vedrørende de offentlige finanser skal
prioriteres højt og omlægning heraf skal give anledning til større detaljerigdom, vurderes det i fremskridts-rapporten,
at en del af denne statistik forventes at være tilgængelig fra juni 2000, og at medlemslandene er enige om, at senest i
2002 vil de ønskede oplysninger være tilgængelige - for nogle af landene baseret på bedste skøn. Fuld statistikdækning
skal opnås i 2005. En rådsforordning skal tilvejebringe opbakning til statistikmyndighederne til opstilling af offentlige
finanskonti med kvartalsvise saldi.
Kvartalsvise finansielle oplysninger
tilgængelige inden årets udgang.
om
den
offentlige
sektors
transaktioner,
samt
aktiver
og
passiver
ventes
Vedrørende anbefalingen i rapporten om informationsbehovet om, at der skal gives et bedre overblik over arbejdsmarkedet i
form af tal for beskæftigelse og arbejdsløshed på kvartalsbasis, vurderes det i fremskridts-rapporten, at der stadig er
mangler i nogle af de store lande. Oplysningerne om lønudvikling foreligger nu om end med nogen forsinkelse, og baseret
på nationale oplysninger som ikke er fuldt sammenlignelige.
For så vidt angår anbefalingen i rapporten om informationsbehovet om, at konjunkturindikatorer for fremstilling, bygge-
og anlægsvirksomhed samt detailomsætning skal være færdige i 2001, vurderes det i fremskridts-rapporten, at det er sket
fremskridt, men forsinkelserne er for store. En større indsats er krævet i Grækenland, Spanien, Frankrig, Irland og
Portugal.
Ud over den gældende forordning er der behov for oplysninger om importpriser og ejendomspriser samt bedre dækning af
eksportpriser.
Dækning af de erhverv som producer er tjenesteydelser (fx transport) skal opprioriteres.
I rapporten om informationsbehovet anbefales det endvidere, at statistik over udenrigshandel og betalingsbalance skal
forenkles og omkostningsreduceres. Fremskridts-rapporten vurderer, at anstrengelser for at forenkle har givet beskedne
resultater, da medlemslandene kun har støttet lettelse af indberetningsbyrden for små operatører. Fokus må derfor være at
kvalitetsforbedre handels- og betalingsbalancestatistikkerne, herunder øge konsistensen mellem landene.
For så vidt angår anbefalingen i rapporten om informationsbehovet om, at publikation af statistiske data skal foregå
hurtigere og også være elektronisk tilgængelige, vurderer fremskridts-rapporten, at der er sket yderligere fremskridt,
blandt andet ved publikation på internettet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464542_0009.png
For at kunne implementere anbefalingerne i rapporten om informationsbehovet fuldt ud vurderes det i fremskridts-rapporten
nødvendigt, at flere nationale statistikmyndigheder sikres tilstrækkelige midler, samt at hjemmel er til stede.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
For så vidt angår Danmark, vil de kommende finanslove tage højde for at de nødvendige statistikker kan produceres..
Ændring af Lov om Danmarks Statistik sikrer, at Danmarks Nationalbank får mulighed for at indsamle oplysninger til brug
for produktion af finansiel statistik.
Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har modtaget notat vedrørende sagen forud for ECOFIN-rådsmøderne den 18. januar 1999 og 12.
juli 1999.
4. kontorJ. nr. 4.99-401-53
maj/29/2000
Aktuelt notat til brug for mødet i Folketingets Europaudvalg den 31. maj 2000 vedrørende ECOFIN-rådsmødet den 5 juni 2000
Dagsordenspunkt 6: Beskatning
_____________________________________________________________ ____________
Rapport fra Rådets ad hoc arbejdsgruppen vedrørende skattesvig, dok. 8668/00.
_____________________________________________________________ ____________
Nyt notat
Resumé
Rådet (ECOFIN) støttede den 25. maj 1999 et spansk forslag om at der skulle nedsættes en Rådsarbejdsgruppe, der på områderne direkte og indirekte
skatter, skulle påvise og undersøge de svage punkter i lovgivningen, i mekanismerne for administrativt samarbejde og Fællesskabets kontrolsystemer, og
foreslå hensigtsmæssige foranstaltninger. Arbejdsgruppen blev nedsat den 8. september 1999.
I rapporten fra arbejdsgruppen er nævnt en række svage punkter i forbindelse med såvel moms og direkte skatter. Gennemgangen af de svage punkter har
ført til en række henstillinger, der med rapporten forelægges Rådet (ECOFIN).
1. Baggrund
I det sidste årti er der både sket en integration i hidtil ukendt omfang af medlemslandenes økonomier (for eksempel
gennem IT revolutionen og indførelsen og den stadige udvikling af det indre marked og de tilknyttede friheder) og
samtidig er der konstateret en internationalisering og omfangsmæssig stigning i kriminalitet rettet mod svig og
unddragelse af såvel direkte som indirekte skatter. Imidlertid har udviklingen i graden af det grænseoversk ridende
samarbejde mellem medlemslandenes told-, afgifts- og skatteforvaltninger for så vidt angår udveksling af oplysninger,
samtidige kontroller og forebyggende aktioner, ikke kunnet leve op til de krav der følger af den økonomiske integration
og stigende svig. Også visse af de kontrolsystemer, der er opbygget på Fællesskabsplan, er tilsyneladende
utilstrækkelige til effektiv bekæmpelse af svigen.
1. Rapportens indhold
Rapporten indeholder følgende afsnit:
I Baggrund for ad hoc gruppens nedsættelse og dens mandat
II Vurdering af situationen vedrørende skattesvig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464542_0010.png
III Identifikation og analyse af svage punkter, som hindrer bekæmpelsen af svig, og henstillinger.
Ad afsnit I
Der skal henvises til notatets punkt 1.
Ad afsnit II
Afsnittet er opdelt i moms, punktafgifter og direkte skat.
Vedrørende momssvig anføres, at selv om det konkrete omfang af svigen ikke kan fastlægges, er der ingen tvivl om, at
der er tale om alvorligt problem. De overordnede mekanismer for den grænseoverskridende momssvig er opregnet,
herunder karruselsvig, som ud over at være den mest velkendte, ofte tillige er karakteriseret ved at vedrører store
unddragede beløb.
Vedrørende punktafgifter henvises i rapporten til, at generaldirektørerne for told- og indirekte skatter på baggrund af
en konstateret stigning i svig på punktafgiftsområdet - specielt vedrørende de meget højt beskattede varer alkohol og
tobak - den 26. marts 1997 nedsatte en Arbejdsgruppe på højt plan til at analyser svigsituationen og komme med forslag
til forbedringer. En rapport fra gruppen kom i foråret 1998. Nærv ærende ad hoc gruppe har undladt at foretage en
speciel analyse og fremkomme med eventuelle foranstaltninger på punktafgiftsområdet, idet den henviser til arbejdet
foretaget i relation til alkohol-tobak-gruppen.
Med hensyn til de direkte skatter peger rapporten på, at der også på dette område er behov for at forbedre og styrke det
administrative samarbejde. Rapporten nævner, at direktiv 77/799 og de indgåede bilaterale aftaler
(dobbeltbeskatningsaftaler) nok giver mulighed for en større anvendelse af mekanismerne for administrativt
samarbejde og gensidig bistand, men at det ikke må glemmes, at disse mekanismer er udformet i en anden
sammenhæn g end det nuværende indre marked og globaliseringen af økonomien.
Ad afsnit III
I rapporten identificeres følgende svage punkter på det lovgivningsmæssige område (rapportens afsnit 1.1 og 2.1):
VIES-systemet
VIES-systemet er system, hvor alle varetransaktioner inden for Fællesskabet indberettes, og det anvendes hovedsagelig
i forbindelse med kontrol af, hvorvidt varetransaktioner i Fællesskabet bliver korrekt momsafregnet. VIES-systemet er
to-delt, og består af nationale databaser, indeholdende en lang række data vedrørende transaktionerne, og en fælles
database, hvor medlemslandene kvartalsvis indberetter de mere overordnede data i forbindelse med transak tionerne.
Det nævnes i rapporten, at bestemmelsen i direktiv 218/92 om, at indberetning af data til det fælles VIES-systemet skal
ske kvartalsmæssigt er uhensigtsmæssig i forbindelse med bekæmpelsen af visse typer svig, som kræver en hurtig og
effektiv kontrolindsats, idet data kan bliver 6 måneder gamle før de optræder i systemet.
Rapporten nævner endvidere, at VIES-systemet er begrænset i rækkevidde, idet systemet ikke omfatter tjenesteydelser
men alene varetransaktioner. Endvidere begrænses en effektiv svigbekæmpelse i nogle situationer af, at
medlemslandene ikke har direkte adgang til hinandens nationale VIES-databaser, som indeholder flere oplysninger
end den fælles database.
6. momsdirektiv
Reglerne for behandlingen af leveringer til og fra et oplag af vare forsendelser er komplicerede.
Det er uklart, om det er muligt for medlemslandene i henhold til 6. momsdirektiv, at nægte momsregistrering, sætte
betingelser for registreringen eller afmelde en registeret.
Gensidig administrativ bistand
Herudover findes der i dag retsakter om gensidig administrativt samarbejde på henholdsvis området for indirekte
skatter (forordning 218/92 og direktiv 77/799) og direkte skatter (direktiv 77/799). I rapporten anførers, at der er en del
forskelle i de to retsakters bestemmelser, der til tider bevirker misforståelser mv. i samarbejdet mellem
administrationerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464542_0011.png
Specifikt nævnes i rapporten som svagt punkt, at der ikke i direktivet er fastsat en frist for afgivelse af svar på
anmodninger om information, hvilket forsinker oplysninger og gør svigbekæmpelse ineffektiv (i forordningen er
tidsfristen 3 måneder).
Et andet svagt punkt er, at der både i EU lovgivningen og i national lovgivning findes en række restriktioner for
udveksling af personoplysninger, afsløring af drifts- og forretningshemmeligheder, der hindrer eller forsinker
udveksling af oplysninger og dermed vanskeliggør kontrol og opklaring af svig.
Desuden er der både i direktiv og forordning nogle bestemmelser vedrørende procedurer omkring brugen af
oplysningerne, som begrænser anvendelsen af oplysningerne og/eller forsinker udvekslingen af dem. Af sådanne
bestemmelser nævner rapporten blandt andet en bestemmelse om mulig meddelelse til den pågældende om
informationsudvekslingen, bestemmelser vedrørende videregivelse af oplysningerne til andre medlemslande end det
der direkte har a nmodet om oplysningerne, samt bestemmelser om hvem og i hvilke tilfælde informationerne må
bruges.
I rapporten nævnes også, at forordningen ikke
har bestemmelser, hvorefter tjenestemænd kan
være tilstede i andre medlemslande. Direktivet
har godt nok en sådan bestemmelse (med visse
begrænsninger knyttet til), men de er imidlertid
ikke klare og anvendes uensartet i
medlemslandene.
I rapporten opstilles følgende henstillinger på det lovgivningsmæssige område (rapportens afsnit 1.1.1 og 2.1.1):
1) At der gøres en indsats for at fjerne alle eksisterende retlige hindringer både på fællesskabsplan og
nationalt plan, således at der åbnes mulighed for et hurtigt og effektivt administrativt samarbejde mellem de
forskellige medlemsstater i tilfælde af skattesvig eller i tilfælde af tydelige tegn på skattesvig.
Det ville især være nødvendigt:
S at overveje at indføre undtagelser fra de forskellige bestemmelser vedrørende fortrolighed, der hindrer
eller forsinker udveksling af oplysninger,
S at undersøge muligheden for at fastsætte kortere tidsfrister for udvekslingen af oplysninger vedrørende de
mest alvorlige svigtilfælde,
S at afskaffe forudgående underretning af den skattepligtige om, at der udveksles oplysninger,
S at tydeliggøre bestemmelserne i direktiv 77/799 og undersøge begrænsningerne i brugen af informationer.
2) At der gøres en indsats for at ændre den nationale lovgivning og EF-lovgivningen, således at der åbnes
mulighed for en større direkte kontakt mellem de forskellige medlemslandes kontroltjenester. Dette mål kan
navnlig nås under medvirken af personale, der udfører kontrolaktioner i andre medlemsstater. Fælles
kontrolaktioner vil altid skulle gennemfører på grundlag af en bilateral eller multilateral aftale og under
ledelse, kontrol og ansvar af en tjenestemand i den medlemsstat, hvor aktionen foregår.
2) At mulighederne for at ændre VIES-systemet undersøges, således at:
S man får hurtigere adgang til de oplysninger, der stilles til rådighed i VIES-systemet,
S man overvejer at lader systemet omfatte også tjenesteydelser,
S medlemslandene gives direkte adgang til VIES-databaser i de andre medlemslande, under visse betingelser,
for at muliggøre identifikation af egne skattepligtige borgere, som har fået tilsendt varer inden for
Fællesskabet af en given operatør registreret i et andet medlemsland.
4) At forordning 218/92 og direktiv 77/799 ændres, helst således at der skabes et hensigtsmæssig fælles
legalt grundlag, der ved at fjerne de identificerede svagheder, åbner mulighed for den nødvendige styrkelse
af samarbejdet om bekæmpelse af svig.
4) At Kommissionen anmodes om at undersøge reglerne i 6. momsdirektiv med henblik på at forenkle dem, og
fremlægge et relevant forslag til ændring af direktivet så hurtigt som muligt.
I rapporten nævnes følgende svage punkter på området for administrativt samarbejde på momsområdet (rapportens
afsnit 1.2):
Forskelle på organiseringen af medlemslandenes CLO kontorer (Central Liaison Offices - Centrale
forbindelseskontrorer), herunder deres kompetencer, samt deres tildelte ressourcer og materiel, medfører forskelle i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464542_0012.png
kvaliteten af forespørgsler og afsendte oplysninger samt i tidsforbruget. Dette samt en ofte dårlig forbindelse mellem
CLO kontorerne og for eksempel de regionale kontrollører medfører vanskeligheder i det administrative samarbejde.
Desuden er nogle tjenestemænd for lidt opmærksomme på problemerne omkring administrativt samarbejde, og
nedprioriterer dette til fordel for mere nationale opgaver.
Det nævnes endvidere, at det ville være gavnligt for svigbekæmpelsen, at der uden for CLO kontorerne etableres flere
direkte kontakter mellem tjenestemænd i medlemslandene.
I rapporten anføres herudover, at det er konstateret, at medlemslandene ikke altid udnytter alle VIES-systemets
muligheder, samt at der er nogle problemer i forbindelse med mangelfulde dataindberetninger.
Endelig nævnes, at medlemslandene generelt set gør for lidt brug af mulighederne for såvel automatisk som spontan
udveksling af oplysninger.
I rapporten opstilles følgende henstillinger om området for administrativt samarbejde på momsområdet (rapportens
afsnit 1.2.1):
Gruppen anbefaler en revision af ordningerne og procedurerne for administrativt samarbejde og gensidig bistand. Den
anbefaler især:
S at give CLO kontorerne tilstrækkelige ressourcer, og sørge for ordentlige forbindelse mellem CLO kontoret
og øvrige kontroltjenester,
S at gøre en indsats for at lokale og regionale kontroltjenester råder over tilstrækkelige ressourcer til at
kunne svare med det samme på anmodninger om oplysninger samt foretage relevant opfølgende arbejde,
S at overveje værdien af direkte kontakter mellem lokale/regionale tjenestemænd, efter mandat fra de
kompetente myndigheder, i forbindelse med specifikke sager og sagstyper,
S at udvikle mekanismer med administrative sanktioner for oversigter, der ikke indsendes rettidigt,
S i afventen af en revideret fællesskabslovgivningsramme at indgå aftaler med henblik på at udbygge spontan
og automatisk udveksling af oplysninger på nærmere bestemte områder eller i forbindelse med operationer, der
generelt anses for at indebære høj risiko for svig og skatteunddragelser, som f.eks. ved fjernsalg og salg
til private af nye transportmidler.
I rapporten nævnes følgende svage punkter på området for administrativt samarbejde på området for direkte skatter
(rapportens afsnit 2.2):
Der er en række organisatoriske faktorer, der hindre administrativt samarbejde, herunder mangel på fælles holdning til
indsamling og behandling af statistiske data, mangel på rapporter over udvekslingens effektivitet og betydning,
utilstrækkelige kontaktpunkter i de kompetente myndigheder, vanskeligheder ved anvendelsen af modtagne
oplysninger og utilstrækkelig bevidsthed hos lokale og regionale myndigheder af vigtigheden af udveksling af
oplysninger.< /P>
Desuden nævnes en række svage punkter såsom:
Utilstrækkelig brug af de eksisterende muligheder for udveksling af oplysninger efter EF-direktiv 77/799 på automatisk
eller spontan basis, især for så vidt angår risiko områder som manglende angivelse af momsrefusioner efter 8.
momsdirektiv, indkomst til ikke-hjemmehørende (nonresidents), indkomst betalt til selskaber og personer beskæftiget
med konstruktionsarbejder i en anden medlemsstat end hjemstaten samt grænseoverskridende tra nsaktioner.
Mangel på en transnational administrativ kultur. Med dette menes utilstrækkelig viden eller opmærksomhed hos nogle
medarbejdere om vigtigheden af at prioritere det administrative samarbejde.
Misbrug af priviligerede skatteordninger (skattely).
Under- og overfakturering af varer og ydelser. Visse forbundne selskabers misbrug af transfer pricing til at placere
overskud, hvor det er skattemæssigt mest fordelagdigt.
Delokaliserede skatteydere. Vanskeligheder med at bestemme visse personers skattemæssige bopæl etc. Det drejer sig
f.eks. om sportsfolk, kunstnere og ledende medarbejdere af multinationale foretagender.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464542_0013.png
Vanskeligheder i forbindelse med tilstedeværelse af repræsentanter fra skattemyndigheder i andre medlemsstater.
I rapporten opstilles følgende henstillinger på området for administrativt samarbejde på området for direkte skatter
(rapportens afsnit 2.2.1.):
1. At der gennemføres følgende foranstaltninger af organisatorisk art:
S Det foreslås, at der indføres en fælles metode for indsamling af relevante statistiske data, der kan danne
grundlag for rapporter om de kvalitative og kvantitative resultater af udvekslingsarbejdet,
S
S der etabledes kontaktpunkter hos de kompetente myndigheder, således at opståede problemer kan løses på en
hurtig og effektiv måde,
S det sikres at oplysninger gives på en måde, så de let kan behandles og anvendes,
S det sikres at lokale og regionale myndigheder er bevidstgjort om betydningen af udvekslingsarbejdet,
S der arbejdes på at opbygge en transnational administrativ kultur, som skal indebære en forøget opmærksomhed
på betydningen af et hurtigt og effektivt samarbejde mellem medlemsstaterne,
S der gøres de bedste bestræbelser på at imødekomme anmodninger om tilstedeværelse af repræsentanter fra
udenlandske skattemyndigheder,
S det sikres at de fornødne personalemæssige- og tekniske ressourser er til stede.
2. Det foreslås videre, at der gennemføres et system for en effektiv og så vidt mulig automatisk udveksling
af oplysninger, især på følgende områder:
S tilbagebetalinger af moms i h t 8. momsdirektiv,
S
S indkomst udbetalt til ikke-hjemmehørende (nonresidents),
S
S indkomst betalt til selskaber og personer beskæftiget med konstruktionsarbejder i en andenmedlemsstat end
hjemstaten.
S
3. Endelig foreslås, at man styrker udvekslingen af oplysninger mellem medlemsstaterne især i følgende
situationer:
S transaktioner udført i priviligerede skatteregioner i Europa
S transaktioner vedrørende under-fakturering eller over-fakturering - forøget samarbejde på dette område kan
i visse situationer udvikles ved synkroniserede (simultane) revisioner.
S indkomst betalt til delokaliserede skatteydere, specielt sportsudøvere, kunstnere og ledende medarbejdere i
multinationale foretagender.
S transaktioner og grænseoverskridende transaktioner.
S
I rapporten nævnes følgende svage punkter i kontrolsystemerne (rapportens afsnit 1.3 og 2.3):
For så vidt angår momskontrollen anføres i rapporten, at der er en mangelfuld udvikling af risikoanalyse teknikker og
systemer, og for lidt koordinering af medlemslandenes kontrolstrategier.
Desuden nævnes i rapporten, at kontrollen på og lige efter tidspunktet for momsregistrering er utilstrækkelig. Da det er
konstateret at mange personer/selskaber lader sig momsregistrere med svigagtig formål er en sådan kontrol vigtig.
Både på området for moms og direkte skatter giver den nye udvikling på teknologiområdet specielle problemer for
kontrollen, og f.eks. i forbindelse med elektronisk handel mangler der i nogle medlemslande udvikling af særlige
kontrolstrategier og kontrolsystemer.
Rapporten anfører, at for momssvig af "karruseltypen" spiller den organiserede kriminalitet en stadig stigende rolle.
Det administrative samarbejde som sådan er ikke tilstrækkeligt til at bekæmpe denne for økonomisk kriminalitet
effektivt.
I rapporten opstilles følgende henstillinger i relation til kontrolsystemerne (rapportens afsnit 1.3.1 og 2.31):
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464542_0014.png
Gruppen anbefaler, at
S medlemslandene bør optimere udvælgelse til momskontrol på baggrund af risikoanalyse, der såvidt muligt bør
hvile på fælles principper,
S medlemslandene bør bestræbe sig på i deres nationale kontrolplaner på momsområdet at tage hensyn til at
lade visse retningslinier indgå, der er baseret på fællesnævnere i forbindelse med skatteunddragelse og svig,
S medlemslandene bør definere en strategi for momsregistrerings procedurer, og i tilfælde af, at det
konstateres at betingelserne for registrering ikke er opfyldt, bør medlemslandene overveje forebyggende
foranstaltninger,
S medlemslande bør tilpasse deres kontrolsystemer til den elektroniske handels virkelighed og gøre anvendelse
af edb-procedurer almindelig i forbindelse med revision.
3. Retsgrundlag
Ad hoc gruppen vedrørende skattesvig blev nedsat af Coreper den 7. september 1999 efter anmodning fra Rådet (ECOFIN).
3. Høring
Høring
er
skønnet
unødvendig,
idet
rapporten hovedsagelig
vedrører
toldadministrationernes
interne
forhold
og
samarbejdet
mellem
administrationerne.
3. Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
Ingen
3. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Ingen.
3. Nærhed og proportionalitet
Rapporten skønnes ikke at have konsekvenser i relation til nærheds- og proportionalitetsprincippet.
3. Tidligere forelæggelser i Folketingets Europaudvalg
Rapporten har ikke tidligere været forelagt udvalget.
6 ktJ. nr. 2000-240-35
maj/29/2000
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464542_0015.png
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg vedr. ECOFIN den 5. juni 2000
Dagsordenspunkt 6: Skat
- Kommissionens rapport til Rådet og Europa-Parlamentet om den danske, svenske og finske særordning for rejsendes
ind- førsel af alkohol- og tobaksvarer
Kommissionens rapport, som vil blive præsenteret på mødet, er endnu ikke modtaget, men forventes at indeholde en beskrivelse af ordningerne og deres formål.
1. Baggrund
De nordiske særordninger blev forlænget i 1996. Ifølge direktivet (96/99/EF) skal Kommissionen inden den 1. juni 2000 rapportere om, hvordan ordningerne har fungeret.
Den danske og finske ordning udløber ved udgangen af 2003. Direktivet forudsætter en gradvis tilpasning, som dog er overladt til medlemslandene. Den svenske ordning fik
i 1996 en anden udformning med en revisionsklausul pr. juni 2000. Den svenske regering har for nylig indgået en a ftale med Kommissionen, som indebærer at ordningen
forlænges ligeledes til udgangen af 2003. I aftalen er nærmere angivet den takt ifølge hvilken Sverige skal foretage lempelser af restriktionerne i løbet af overgangsperioden.
Ordningen skal vedtages af Rådet i form af et direktiv. Kommissionen har endnu ikke fremlagt et forslag hertil. Rapporten forventes herud- over ikke at indeholde
overvejelser af operativ art, herunder forslag til ændringer i den danske ordni ng.
2. Indhold
Der er tale om en rapport af overvejende faktuel karakter, som Kommissionen vil præsentere på mødet. Der forventes ingen debat om indholdet og der skal ikke træffes
beslutninger.
3. Gældende dansk ret
De gældende danske regler indebærer at rejsende fra et andet medlemsland højst må medføre 300 cigaretter og 1,5 liter spiritus. For ophold i udlandet under 24 timer må der
dog kun afgiftsfrit medbringes 100 cigaretter og ingen spiritus.
4. Lovgivning, statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Der er tale om en rapport, som i sagens natur ikke har nogen virkninger af den nævnte art. Udvalget er tidligere blevet underettet om de økonomiske konsekvenser af en
ophævelse af særordningen for spiritus og tobak.
5. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Rapporten forventes ikke at indeholde henvisninger hertil.
6. Tidligere forelæggelser
Sagen har ikke tidligere været forelagt udvalget.
6. kontorJ. nr. 6.2000-240-37
maj/29/2000
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464542_0016.png
Notat til mødet i Folketingets Europaudvalg den 31. maj 2000 vedrørende ECOFIN den 5. juni 2000
Dagsordenspunkt 8: Kommissionens forslag til EF-rammebestemmelser for statsstøtte til miljøbeskyttelse.
Nyt notat
Resumé
Kommissionen har udarbejdet et udkast til reviderede rammebestemmelser for statsstøtte til miljøbeskyttelse.
De reviderede rammebestemmelser skal erstatte de gældende rammebestemmelser, der udløber den 30. juni 2000.
De reviderede rammebestemmelser indeholder bestemmelser om, hvornår støtte til miljøforanstaltninger udgør
statsstøtte i EF-traktatens forstand samt på hvilke vilkår, sådan støtte i givet fald kan godkendes. Det er
Kommissionen selv, der endeligt vedtager rammebestemmelserne.
1. Baggrund og indhold
De gældende rammebestemmelser for statsstøtte til miljøbeskyttelse udløber den 30. juni 2000. Kommissionen har derfor udarbejdet et udkast til
reviderede rammebestemmelser for miljøstøtte.
A. Anvendelsesområde og definitioner
Det fremgår af udkastet, at de nye rammebestemmelser vil gælde for støtte til miljøbeskyttelse inden for alle de sektorer, der reguleres af EF-traktaten. Det
gælder også sektorer omfattet af EF's sektorspecifikke statsstøtteregler (forarbejdning af stål, skibsbygnings-, motorkøretøjs- og kunstfiberindustrien,
transportsektoren, landbrug og fiskeri). Dog vil rammebestemmelserne ikke gælde for d e landbrugsvarer, der er omfattet af EF-traktatens bilag I.
Støtte til forskning og udvikling samt uddannelse på miljøområdet vil blive behandlet efter de særlige rammebestemmelserne om støtte til henholdsvis
forskning og udvikling og uddannelse. De særlige forhold for Central- og Østeuropa vil blive taget op i forbindelse med tiltrædelsesforhandlingerne.
A. Kommissionens miljøpolitiske overvejelser
På baggrund af særligt det 5. miljøprogram finder Kommissionen, at dens politik for kontrol med statsstøtte til miljøbeskyttelse skal opfylde to krav:
_ Den skal bidrage til, at markederne fungerer på konkurrencevilkår sideløbende med, at det indre marked søges virkeliggjort, og konkurrencen mellem
virksomhederne øges, og
_ den skal bidrage til virkeliggørelsen af de miljøpolitiske mål som defineret i EF's femte miljøprogram, navnlig med hensyn til en bæredygtig udvikling.
De bedste midler til at nå dette mål er efter Kommissionens opfattelse internalisering af miljøomkostninger og anvendelse af instrumenter baseret på
markedskrafterne.
Kommissionen finder ikke længere, at der skal kunne ydes støtte til at opveje den manglende internalisering af omkostninger. Efter de nye
rammebestemmelser vil det herefter ikke være muligt at yde støtte til investeringer, der udelukkende har til formål at bringe virksomheden i
overensstemmelse med eksisterende eller nye tekniske EF-standarder på miljøområdet. Støtte kan derimod være hensigtsmæssig, når den udg&os lash;r et
incitament til at nå et højere beskyttelsesniveau end påkrævet ifølge EF-standarderne.
A. Generelle betingelser for godkendelse af miljøstøtte
Investeringer
Det følger af udkastet, at Kommissionen vil kunne godkende støtte til investeringer i forbindelse med virksomhedernes anvendelse af strengere standarder
end de gældende EF-standarder. På samme betingelser kan der ydes støtte til at foretage investeringer på områder, hvor der ikke er obligatoriske EF-
standarder, samt til investeringer, der er nødvendige for at bringe virksomheden i overensstemmelse med nationale standarder, der er strengere end de
gældende EF-standarder.
Støtten kan udgøre indtil 30 % brutto af de støtteberettigede omkostninger. Den tilladte støtteintensitet kan dog forhøjes med 10 % for små og mellemstore
virksomheder, ligesom støtteintensiteten kan forhøjes i regionalområder.
Investeringer i energibesparelser sidestilles med investeringer i miljøbeskyttelse og kan godkendes på lige vilkår. Også investeringer til fremme af
kombineret el- og varmeproduktion vil efter omstændighederne kunne godkendes efter rammebestemmelserne.
Investeringer til fremme af vedvarende energi (VE) sidestilles med investeringer i miljøbeskyttelse på områder, hvor der ikke er fastsat obligatoriske
standarder. Sådanne investeringer kan støttes med samme støttesats som øvrige milljøinvesteringer. Kommissionen er særligt positiv overfor støtte til
fotovoltaisk energi (solenergi), vindenergi (på visse betingelser) og energi fremstillet af biomasse. For investeringer til fremme af disse energikilder kan
støttesatsen på 30 % forhøjes med 10 %.
De støtteberettigede investeringer kan f.eks. være; investeringer i grundarealer, bygninger, anlæg og udstyr, der har til formål at fjerne gener ved
forurening.
Støtteberettigede omkostninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464542_0017.png
_ Det er kun de ekstra miljøomkostninger til initialinvesteringer, der er nødvendige for at nå de opstillede mål, som er støtteberettigede.
Rensning af forurenede industrigrunde
Investeringer vedrørende udbedring af miljøskader på forurenede industrigrunde, kan være omfattet af rammebestemmelserne. Såfremt det ikke er muligt
at udpege den ansvarlige for forureningen eller drage vedkommende til ansvar, vil den virksomhed, der foretager arbejdet, kunne modtage støtte i
overensstemmelse med rammebestemmelserne.
Flytning af virksomheder
Støtte til flytning af virksomheder kan efter Kommissionens opfattelse ikke i sig selv udgøre miljøstøtte.
Sådan støtte er derfor ikke omfattet af rammebestemmelserne.
Driftsstøtte
Kommissionen fastslår i udkastet sit generelt negative syn på driftsstøtte. På miljøområdet kan denne form
for støtte dog godkendes i særlige tilfælde, navnlig for at sikre lanceringen af nye produkter eller
tjenester, der er klart mindre forurenende, men hvis produktionsomkostninger indtil videre er markant højere
end produktionsomkostningerne for traditionelle produkter. Det drejer sig om:
_ støtte til forvaltning af ikke-industrielt affald
_ støtte på energiområdet
Der opstilles følgende generelle betingelser for godkendelse af driftsstøtte:
_ Støtten er degressiv og kan højst ydes i 5 år, hvilket berettiger til en støtteintensitet på op til 100 % det første år, eller
_ Støtten er ikke-degressiv og kan ydes i 5 år. I sidstnævnte tilfælde kan støtteintensiten højst udgøre 50 % af de støtteberettigede omkostninger.
Driftsstøtte i form af afgiftslempelser eller -fritagelser behandles særskilt i udkastet. Generelt vil Kommissionen betinge sig, at de pågældende
foranstaltninger yder et væsentligt bidrag til miljøbeskyttelsen. Fritagelser, der udelukkende gælder de virksomheder, hvis aktiviteter skader miljøet mest
eller f.eks. forbruger mest energi, kan kun indrømmes i tilfælde, hvor de er absolut nødvendige og kun for en begræ ;nset periode. Lempelserne eller
fritagelserne må endvidere kun vedrøre nye afgifter, der indføres af miljøbeskyttelseshensyn.
Der vil blive stillet følgende betingelser for godkendelse af støtte i form af afgiftslempelser og fritagelser:
_ Degressiv støtte kan højst ydes i 5 år og støtteintensiten kan være indtil 100 % af afgiftsbeløbet det første år, men skal derefter gradvist nedsættes til en
nulsats ved udgangen af det femte år. For storforbrugere af energi skal støtteintensiteten imidlertid fra starten være begrænset til 85 %.
_ Ikke-degressiv støtte kan ydes i 5 år, men støtteintensiteten skal være begrænset til 50 % af det normale afgiftsbeløb.
Der kan på energiområdet være tale om, at det er nødvendigt at fortsætte afgiftslempelsen/fritagelsen i over
5 år. Dette vil kunne godkendes, hvis det er strengt nødvendigt, og det kræver, at støtteintensiteten
nedsættes i forhold til den første 5-års periode.
Driftsstøtte til vedvarende energi (VE) udgør normalt miljøstøtte og kan derfor være omfattet af rammebestemmelserne. På dette område finder
Kommissionen imidlertid, at der kan være behov for særlige bestemmelser, da denne form for energi kan have svært ved at konkurrere med traditionelle
energiformer.
Generelt kan der ydes driftsstøtte til VE på samme vilkår, som gælder for driftsstøtte til andre former for miljøstøtte.
For at tage højde for de specifikke forhold på dette område, kan medlemsstaterne dog ligeledes tildele støtte i forhold til antal kWh, som et anlæg til
fremstilling af VE skal fremstille og sælge for at være rentabelt. De støtteberettigede omkostninger skal i så fald begrænses til forskellen mellem
produktionsomkostningen pr. enhed for elektricitet fremstillet af den pågældende vedvarende energikilde og markedspris en. Ved fastsættelsen af
driftsstøttebeløbet bør der endvidere tages højde for eventuel investeringsstøtte til samme anlæg.
A. Politikker for nedbringelsen af drivhusgasser
Udkastet til rammebestemmelser indeholder et afsnit om de foranstaltninger og instrumenter, som
medlemsstaterne kan anvende for at nedbringe drivhusgasserne - samt herunder for, hvornår tildeling af
emissionsrettigheder kan udgøre statsstøtte efter EF-traktaten.
A. Passende foranstaltninger
Udkastet indeholder et forslag til passende foranstaltninger, som medlemsstaterne skal foretage med henblik på at bringe gældende ordninger i
overensstemmelse med de nye rammebestemmelser. Det foreslås herunder, at alle eksisterende miljøstøtteordninger skal bringes i overensstemmelse med
de nye regler inden 1. juli 2001.
1. Nærheds- og proportionalitets princippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464542_0018.png
Kommissionen berører ikke nærheds- og proportionalitetsprincippet i udkastet.
1. Gældende dansk ret
Der er ikke gældende dansk ret på området.
1. Høring
Kommissionens forslag til reviderede rammebestemmelser for statsstøtte til miljøbeskyttelse har været i høring blandt
medlemmerne af specialudvalget for industri- og regionalpolitik, hvor en række offentlige myndigheder og
interesseorganisationer er repræsenteret.
I forbindelse med denne høring har Dansk Industri (DI) givet udtryk for, at man finder forslaget særdeles problematisk for så vidt angår bestemmelserne i forslaget
vedrørende afgiftslempelser og -undtagelser. DI vurderer, at disse bestemmelser vil kunne få vidtrækkende konsekvenser for medlemsvirksomhederne i relation til blandt
andet de grønne afgifter.
Skibsværftsforeningen har givet udtryk for, at man er enig med Kommissionen i, at et væsentligt element i rammebestemmelserne bør være at sikre, at markederne fungerer
på markedsvilkår, således at støtte til miljøformål ikke bruges til at forvride konkurrenceforholdene.
1. Lovgivningsmæssige, statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Ifølge udkastet skal alle eksisterende støtteordninger bringes i overensstemmelse med de nye rammebestemmelser inden den
1. juli 2001.
Visse elementer i elreformpakken samt justeringen af den grønne afgiftspakke på erhvervslivets energiforbrug (CO
2
-afgift
mv.) er for øjeblikket til notifikation i Kommissionen. I forlængelse af forhandlinger med Kommissionen om ovennævnte
støtteordninger forventes det, at Kommissionen kan godkende de nævnte støtteordninger inden for rammerne af de nye
bestemmelser. Der forventes derfor ikke nu lovgivningsmæssige, statsf inansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser i
relation til disse ordninger.
For så vidt angår øvrige godkendte støtteordninger må det i det videre forhandlingsforløb med Kommissionen afklares, i
hvilket omfang de eksisterende støtteordninger kan videreføres inden for rammerne af de nye rammebestemmelser. Dette
gælder endvidere også ordninger, som omfattes af et gældende afgiftsdirektiv. Der er eksempelvis her tale om
spildevandsafgiften, fritagelse for afgift af landbrugets forbrug af diesel samt andre differentieringer af
energiafgifterne.
1. Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Da forslaget ikke tidligere har været på ministerrådets dagsorden, er forslaget ikke tidligere forelagt
Europaudvalget.Afsnittet afsluttes med: "Sagen skønnes at burde nævnes i Folketingets Europaudvalg med henblik på
forhandlingsoplæg"/"...med henblik på orientering." eller "Der skønnes ikke behov for, at sagen nævnes i Folketingets
Europaudvalg".
UDENRIGSMINISTERIET N.1; j.nr. 400.D.9-0-2000
Nordgruppen 18. maj 2000
Bidrag til aktuelt notat til rådsmødet (økonomi- og finansministre) den 5. juni 2000:
Effektiv finansforvaltning og svigbekæmpelse.
Nyt notat
Baggrund
Der forventes en generel drøftelse af Kommissionens arbejde med forebyggelse og bekæmpelse af svig. Det ventes, at
drøftelserne vil tage udgangspunkt i følgende emner:
S beskyttelse af fællesskabets finansielle interesser,
S
S Kommissionens meddelelse om en samlet strategi for beskyttelse af de finansielle interesser,
S
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464542_0019.png
S aktiviteter for EU's kontor for bekæmpelse af svig (OLAF).
Fsva. det første punkt ventes det, at budgetkommissær Schreyer vil redegøre for Kommissionens arbejde i relation til
svigbekæmpelse, herunder Kommissionens handlingsplan med opfølgning på Revisionsrettens bemærkninger til regnskabet for
1998, samt Programmet for Sund Finansforvaltning (SEM 2000).
I handlingsplanen gennemgår Kommissionen sektor for sektor arten og omfanget af de substansfejl (dvs. fejl, som har
direkte betydning for de udbetalte beløb), som Revisionsretten har anført i sin årsberetning for 1998. I Rådets
henstilling til Europa-Parlamentet om at godkende gennemførelsen af budgettet for 1998 blev det understreget, at
henstillingen skulle ses i lyset af den fremlagte handlingsplan samt Kommissionens samlede administrative reformprogram.
Rådet har i sine konklusioner vedr. handlingsplanen understreget vigtigheden af, at handlingsplanen gennemføres
systematisk. Kommissionen vil derfor fremover 2 gange om året udarbejde en fremskridtsrapport, som Rådet vil have
mulighed for at drøfte, eksempelvis i forbindelse med den årlige gennemgang af Revisionsrettens beretning. Der ventes en
kort drøftelse af handlingsplanen på rådsmødet, som vil blive fulgt op med en nærmere drøftelse af den første
(sfremskridtsrapport i efteråret 2000.
SEM 2000-programmet blev fremlagt af Kommissionen i 1995 og er videreført af den nye Kommission. Den igangværende tredje
og sidste fase omfatter en styrkelse af samarbejdet mellem Kommissionen og medlemsstaterne vedrørende administration og
kontrol. Det ventes, at Kommissionen vil redegøre for det seneste møde i den særlige SEM 2000-gruppe, der fandt sted den
7. april 2000, samt for fremskridt opnået i det løbende SEM-2000 arbejd e. Centrale elementer omfatter opfølgning på
Revisionsrettens årsberetning for 1998, udvikling i samarbejdet mellem medlemsstaterne og Kommissionen om finanskontrol
og gennemførelse af aktiviteterne under strukturfondene, Kommissionens arbejde i relation til de administrative reformer,
revidering af Finansforordningen og overgang til aktivitetsbaseret budgetlægning.
Under det andet punkt ventes det, at budgetkommissær Schreyer fremlægger en meddelelse om Kommissionens overordnede
strategi for svigbekæmpelse. Strategien er endnu ikke vedtaget i Kommissionen, og dette ventes først at ske den 30. maj
2000. Det ventes, at strategien bl.a. vil fokusere på OLAF's rolle i forebyggelsen og bekæmpelsen af svig med EU's midler.
Udover konkret efterforskning ventes det, at der vil blive lagt op til, at OLAF primært skal være rådgivende og
koordinerende i forhold til medlemsstaternes og Kommissionens indsatser med henblik på forebyggelse og bekæmpelse af
svig.
Strategien
ventes
desuden
at
omfatte
overvejelser
i
forhold
til
at
forberede
kandidatlandene
svigbekæmpelsesarbejdet i EU - herunder bekæmpelse af organiseret kriminalitet - samt videreudvik ling af regelgrundlaget
for svigbekæmpelse.
Mht. det tredje punkt ventes det, at den nye direktør for OLAF, Bruener, vil give en præsentation af de overordnede
linier i OLAF's arbejdsprogram for 2000/2001. Arbejdsprogrammet er endnu ikke vedtaget af Kommissionen, og der foreligger
ingen nærmere oplysninger om arbejdsprogrammets indhold.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Punktet har ingen umiddelbare statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Bekæmpelse af svig er et element i EU's generelle finansforvaltning og kontrolindsats. Det er derfor ikke fundet relevant
at foretage en vurdering af nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Folketingets Europaudvalg
Kommissionens arbejde i relation til forebyggelse og bekæmpelse af svig er tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg,
senest forud for rådsmøde (økonomi- og finansministre) den 13. marts 2000 i forbindelse med Revisionsrettens årsberetning
for 1998. Folketingets Europaudvalg har endvidere i svar på spørgsmål nr. 95 af 23. maj 2000 modtaget yderligere
oplysninger
om
Kommissionens
arbejde
i
relation
til
opfølgning
Rev
isionsrettens
bemærkninger
til
budgetgennemførelsen.
Aktuelt notat til brug for mødet i Folketingets Europaudvalg den 31. maj 2000 vedr. ECOFIN den 5. juni 2000
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 85/611/EØF, 92/49/EØF, 92/96/EØF og 93/22/EØF med hensyn til
udveksling af oplysninger med tredjelande KOM (1999) 748
1. Baggrund
Europa-Parlamentet og Rådet vedtog i 1998 ved direktiv 98/33/EF en ændring af bestemmelserne i 2. bankdirektiv om
tilsynsmyndighedernes tavshedspligt, som nu er implementeret i bank- og sparekasseloven. Ændringen var begrundet i, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464542_0020.png
fortrolige oplysninger kun kunne videregives til tilsvarende kompetente tilsynsmyndigheder i tredjelande, hvilket havde
vist sig for restriktivt.
2. Forslagets formål og indhold
Efter
de
gældende
regler
i
de
øvrige
finansielle
direktiver,
investeringsservicedirektivet,
investeringsforeningsdirektivet (UCITS), tredje skadesforsikringsdirektiv og tredje livsforsikringsdirektiv, kan
udveksling af oplysninger med tredjelande kun ske med tilsvarende kompetente tilsynsmyndigheder.
Formålet med forslaget er at ændre direktiverne, således at disse bliver i overensstemmelse med ændringen af 2.
bankdirektiv. Forslaget har hjemmel i Traktatens art. 47, stk. 2, 1. og 3. punktum, kan vedtages i Rådet med kvalificeret
flertal og skal vedtages efter den fælles beslutningstagning.
Forslaget indgår i Kommissionens handlingsplan for de finansielle markeder.
Europa-Parlamentet forventes at tilslutte sig forslaget.
Ændringen giver tilsynsmyndighederne mulighed for at udveksle oplysninger med andre myndigheder og organer i tredjelande
end tilsvarende kompetente tilsynsmyndigheder. Det drejer sig om især om myndigheder, der har ansvaret for likvidation og
konkursbehandling af finansielle institutter og lovpligtige revisorer.
Udvekslingen er betinget af, at den myndighed, der modtager oplysningerne, er underlagt en tavshedspligt svarende til
den, der følger af direktiverne samt at oplysningerne kun anvendes i forbindelse med tilsynsvirksomhed.
Endvidere kan oplysninger, der er modtaget fra en anden medlemsstat, kun videregives til myndigheder i tredjelande med
medlemsstatens udtrykkelige samtykke og kun anvendes inden for de rammer, denne har givet tilladelse til.
3. Nærhedsprincippet og proportionalitet
Nærhedsprincippet og proportionalitet er ikke omtalt i forslaget. Da formålet med forslaget
grænseoverskridende tilsyn med finansielle institutter, er der således behov for et EU-initiativ.
er
at
lette
det
4. Gældende ret
I dansk ret er muligheden for udveksling af oplysninger med tredjelande begrænset således, at videregivelse af fortrolige
oplysninger kun kan ske til finansielle tilsynsmyndigheder.
5. Høring
Forslaget har været forelagt EF-specialudvalget vedrørende den finansielle sektor den 29. marts 2000.
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Direktivforslaget vil kræve en ændring af lov om forsikringsvirksomhed § 240 c, stk.5, lov om fondsmæglerselskaber § 31
a, stk. 5, og lov om investeringsforeninger og specialforeninger § 77 a, stk. 5, således at disse bestemmelser kommer til
at svare til bank- og sparekasselovens §50 b, stk. 5, nr. 16 og nr. 17, jf. stk. 9 og stk. 10.
Der er ingen statsfinansielle konsekvenser forbundet med forslaget.
7. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke umiddelbart samfundsøkonomiske konsekvenser.
8. Tidligere forelæggelser for Europaudvalget
Forslaget har ikke tidligere være forelagt Europaudvalget. Der er fremsendt et faktuelt grundnotat til Europaudvalget den
12. april 2000.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464542_0021.png