Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del Bilag 1392
Offentligt
1464616_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1392)
industriministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
24. juli 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Erhvervsministeriets grundnotat vedr. Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv om krav til og harmoniserede procedurer for sikker lastning og losning af bulkskibe, KOM (2000) 179 endelig
udg.
21. juli 2000RegelcenteretSag 199901419/SNEM0310
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om krav til og harmoniserede procedurer for sikker lastning og losning af bulkskibe -
KOM(2000) 179 endelig
Resumé
Der er i de seneste årtier sket en række forlis af skibe, der transporterer faste produkter i løs form (bulkskibe), eksempelvis
kul, hvorved et betydeligt antal søfolk har mistet livet. Kommissionen har derfor fremsat et direktivforslag, der skal forbedre
sikkerheden for bulkskibe. Hensigten med forslaget er at forebygge strukturelle skader på bulkskibe i forbindelse med selve
laste- og losseoperationen.
Forslaget tager udgangspunkt i den af FN's internationale søfartsorganisation (IMO) i 1997 udarbejdede anbefaling for sikker
lastning og losning af bulkskibe. Forslaget stiller krav om at bulkskibe og de terminaler, som de anløber, skal anvende
internationalt anerkendte procedurer for laste- og losseoperationen, samarbejde og kommunikation. I øjeblikket anvendes
IMO's anbefaling kun i begrænset omfang ved lastning og losning af bulkskibe.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464616_0002.png
Ved en gennemførelse af forslaget vil bulkskibe, som anløber danske havne, og de landterminaler der betjener disse skibe,
være forpligtet til at anvende principperne i IMO's anbefaling for sikker lastning og losning af bulkskibe.
1. Baggrund og indhold
Igennem de seneste årtier er der sket en væsentlig stigning i antallet af forlis med bulkskibe. Forlis af bulkskibe er ofte
forbundet med et betydelige tab af menneskeliv, i særdeleshed når forliset skyldes strukturelle skader. Strukturelle skader
opstår eksempelvis, når der sker en uensartet lastning eller losning mellem de enkelte lastrum, hvorved skrogets stål og
svejsninger udsættes for ekstreme belastninger. I sådanne tilfæl de vil skroget meget hurtigt bryde sammen, og skibet vil synke
så hurtigt, at besætningens muligheder for at benytte redningsmidlerne er begrænsede.
Flere undersøgelser peger på, at praksis i forbindelse med håndteringen af lasten kan have været en medvirkende årsag til
flere af disse bulkskibes forlis. En uhensigtsmæssig laste- og losseoperation kan således medføre en overbelastning af skibets
skrog og dermed en tilsvarende svækkelse af strukturen. Sådanne strukturskader vil kun sjældent være umiddelbart synlige,
men kan være farlige når skaden efte rfølgende forværres af de dynamiske virkninger fra bølgerne under skibets sejlads.
På denne baggrund har Kommissionen den 22. maj 2000 fremlagt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om krav
til og harmoniserede procedurer for sikker lastning og losning af bulkskibe. Forslaget er udarbejdet med hjemmel i traktatens
artikel 80, stk. 2, og kan vedtages med kvalificeret flertal efter samarbejdsproceduren i Artikel 251. Der er tale om et
totalharmoniseringsdirektiv.
Forslaget har til formål at forbedre sikkerheden for bulkskibe, der anløber terminaler i EU for lastning og losning af fast
bulklast. Det tager sigte på at mindske risikoen for overbelastning og fysisk beskadigelse af skibets konstruktion under
håndteringen af ladningen. Forslaget indebærer en harmoniseret anvendelse af de relevante bestemmelser i den anbefaling for
sikker lastning og losning af bulkskibe (BLU - koden), som blev vedtaget af IMO i december 19 97.
Dette mål søges opnået ved at fastlægge fem væsentlige hovedprincipper for laste- og losseoperationer:
At terminalen overholder relevante IMO-koder og anbefalinger om samarbejde mellem terminal og skib i forbindelse
med laste- og losseoperationer.
At terminalen udpeger en "terminalrepræsentant", der skal sikre og have ansvaret for kontakten mellem terminalen
og skibet.
At det overordnede ansvar for en sikker laste- og losseoperation ligger hos skibets fører, og håndteringen af
ladningen udføres i henhold til en plan, der er aftalt mellem skibet og terminalen.
At skibets fører ved afvigelser fra den aftalte laste- og losseplan eller i situationer, hvor skibets sikkerhed bringes i
fare, har ret til at afbryde laste-/losseoperationen.
At havnemyndighederne har mulighed for at afbryde laste-/losseoperationen, hvis skibets sikkerhed bringes i fare.
Herudover stilles der ifølge forslaget krav om, at der etableres et kvalitetsstyringssystem for terminalen, der skal sikre, at
terminalens ledelse og drift planlægges og udføres på et tilfredstillende niveau. Dette system skal ses som modstykke til det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464616_0003.png
sikkerhedsstyringssystem (IMO's Internationale Kode for Sikker Skibsdrift - ISM-koden), som siden den 1. juli 1998 har
været gældende for bulkskibe.
Endelig foreslås det, at der foretages en overvågning af de indførte procedurer og en efterfølgende rapportering herom.
2. Nærheds- og proportionalitets princippet
Kommissionen anfører, at nærheds- og proportionalitetsprincippet er opfyldt. Dette begrundes med, at der bør sikres det
samme sikkerhedsniveau ved lastning og losning af bulkskibe i alle europæiske havne. Samtidigt mindskes risikoen for
forvridning af konkurrencen mellem terminaler som følge af afvigende procedurer for sikker lastning og losning af bulkskibe.
3. Gældende dansk ret
Dele af de bestemmelser som direktivforslaget søger at gennemføre er allerede obligatoriske for bulkskibe i
henhold til IMO's Internationale Konvention om Sikkerhed for Menneskeliv på Søen (SOLAS). Disse
bestemmelser er indført for danske bulkskibe som en teknisk forskrift, senest med Søfartsstyrelsens tekniske
forskrift B af 7. maj 1999.
Der findes ikke regler om faste procedurer for landterminalers udførelse af laste- og losseoperationer. Standardreglement for
overholdelse af orden i danske havne, jf. Trafikministeriets bekendtgørelse nr. 355 af 12. maj 1997 indeholder imidlertid visse
bestemmelser om lastning og losning.
4. Høring
Kommissionens forslag om krav til og harmoniserede procedurer for sikker lastning og losning af bulkskibe har været til
skriftlig høring hos Sammenslutningen af Danske Havne samt medlemmerne af EF-Specialudvalget vedrørende
skibsfartspolitiske spørgsmål (dvs. Danmarks Rederiforening, Rederiforeningen for mindre Skibe/Bilfærgernes
Rederiforening, Rederiforeningen af 1895, Hotel-, Restaurant- og Turisterhvervets Arbejdsgiverforening, Danmarks Fiskerifo
rening, Radiotelegrafistforeningen af 1917, Maskinmestrenes Forening, Dansk Navigatørforening, Dansk Sø-Restaurations-
forening, Metal Søfart, Sømændenes Forbund i Danmark, Specialarbejderforbundet i Danmark, Restaurations- og
Bryggeriarbejderforbundet i Danmark, Fiskernes Forbund, HK/Service, Statsansattes Kartel og Erhvervenes
Transportudvalg).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464616_0004.png
Kommissionens forslag er generelt blevet modtaget positivt af ovennævnte organisationer. Sammenslutningen af Danske
havne har stillet et par uddybende spørgsmål.
5. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Det vil ikke kræve en lovændring at pålægge samtlige bulkskibe, der anløber danske havne, at følge
direktivforslaget, idet hjemmel allerede findes i lov om sikkerhed til søs, lov nr. 900 af 16. december 1998.
Implementeringen af direktivet i Danmark for såvidt angår bulkskibe, kan således gennemføres som en teknisk
forskrift udstedt af Søfartsstyrelsen.
Det må forventes, at den nødvendige lovhjemmel skal tilvejebringes for at pålægge landterminaler at følge
forslaget.
Der vil være administrative merudgifter forbundet med kontrol og rapportering i forbindelse med direktivets
anvendelse.
Herudover skønnes forslaget ikke at have statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
6. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Der forventes ikke at være forøgede omkostninger forbundet med bulkskibes anvendelse af
direktivets bestemmelser, da disse allerede anvendes i betydeligt omfang på grundlag af
internationale bestemmelser.
Det må forventes, at de berørte landterminaler vil få forøgede omkostninger i forbindelse med indførelse og
certificering af et kvalitetsstyringssystem for laste-/losse-operationer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464616_0005.png
7. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt.