Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del Bilag 1442
Offentligt
1464612_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1442)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
28. august 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets grundnotat vedrørende forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 96/22/EF vedrørende forbud mod anvendelse af visse stoffer
med hormonal og thyreostatisk virkning og af beta-agonister i husdyrbrug, KOM (2000) 320 endelig udgave.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
1. afdeling, 2. kontor,
Fødevaredirektoratet, VT3
Den 28. august 2000
SKL/MOE
LFM 0424
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 96/22/EF vedrørende forbud
mod anvendelse af visse stoffer med hormonal og thyreostatisk virkning og af beta-agonister i husdyrbrug.
KOM (2000) 320 ENDELIG UDGAVE
Resumé
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464612_0002.png
Forslaget indebærer, at det gældende permanente forbud mod fem af de seks hormonstoffer, der anvendes
som vækstfremmere til husdyr i USA og Canada, gøres midlertidigt. Det permanente forbud mod omsætning
af husdyr behandlet med det sjette hormon - østradiol 17-beta - opretholdes, ligesom anvendelsen af østradiol
17-beta til zootekniske og terapeutiske formål forbydes. Baggrunden for skærpelsen af forbuddet mod
østradiol 17-beta er Den Vi denskabelige Komité for Veterinærforanstaltningers rapporter af 10. april 1999 og
3. maj 2000, hvoraf det fremgår, at stoffet må antages at være kræftfremkaldende. Der findes ifølge
rapporterne ikke lignende entydige beviser mod de øvrige fem hormonstoffer. Lignende effekter kan
imidlertid ikke udelukkes.
Forslaget indebærer, at ændringer i bilagene med lister over de forbudte stoffer fremover skal ske i henhold
til forskriftskomitéprocedure.
Kommissionen anfører, at vedtagelse af forslaget vil bringe Fællesskabet et skridt videre i retning af indfrielse af sine
internationale forpligtelser således som fastlagt af WTO i striden mellem Fællesskabet og USA og Canada om forbuddet mod
indførsel af hormonbehandlet oksekød fra USA og Canada.
Forslagets bestemmelser om østradiol skønnes at øge beskyttelsesniveauet, idet anvendelsen af østradiol 17-
beta til zootekniske og terapeutiske formål forbydes.
Baggrund
KOMMISSIONEN HAR VED KOM (2000) 320 ENDELIG UDGAVE AF 24. MAJ 2000 FREMSENDT
FORSLAG OM æNDRING AF RåDETS DIREKTIV 96/22/EF VEDRøRENDE FORBUD MOD
ANVENDELSE AF VISSE STOFFER MED HORMONAL OG THYREOSTATISK VIRKNING OG AF BETA-
AGONISTER I HUSDYRBRUG. FORSLAGET ER OVERSENDT TIL RåDET DEN 3. JULI 2000.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 152, stk. 4, litra b) og skal behandles efter proceduren for fælles
beslutningstagen i TEF artikel 251, da forslaget vedrører veterinærforhold og berører folkesundheden.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører, at vedtagelse af forslaget vil bringe Fællesskabet et skridt videre i retning af indfrielse af sine
internationale forpligtelser således som fastlagt af WTO i striden mellem Fællesskabet og USA og Canada om forbuddet mod
indførsel af hormonbehandlet oksekød fra USA og Canada.
Formål og indhold
I DIREKTIV 96/22/EF ER DER NEDLAGT FORBUD MOD ANVENDELSE AF EN RæKKE STOFFER MED
HORMONAL OG THYREOSTATISK VIRKNING OG AF BETA-ANTAGONISTER I HUSDYRBRUG. INDGIFT
AF DISSE STOFFER I HUSDYR OG AQUAKULTURDYR TIL VæKSTFREMMENDE FORMåL ER FORBUDT,
LIGESOM DET ER FORBUDT FRA TREDJELANDE AT INDFøRE HUSDYR, DER HAR FåET INDGIVET DISSE
STOFFER ELLER KøD ELLER PRODUKTER AF SåDANNE DYR. DOG TILLADES ANVENDELSE TIL
ZOOTEKNISKE (AVLSMæSSIGE) OG TERAPEUTISKE FORM&a ring;L UNDER VISSE GANSKE SæRLIGE
BETINGELSER.
WTO har på amerikansk foranledning vurderet bestemmelserne i direktiv 96/22/EF, hvorefter blandt andet omsætning af
oksekød behandlet med seks vækstfremmende hormonstoffer, som tillades i USA og Canada, forbydes i EU. De seks stoffer
er østradiol 17-beta, testosteron, progesteron, trenbolonacetat, zeranol og melengestrolacetat. WTO's appelorgan
konkluderede i sin afgørelse af 16. januar 1998 blandt andet, at EU har sandsynliggjort, at visse af hormon stofferne har
skadelige virkninger, men at EU ikke har udført en tilstrækkeligt specifik vurdering af risici ved indtag af disse hormoner
gennem hormonbehandlet kød.
På denne baggrund tog Kommissionen en række initiativer. Den Videnskabelige Komité for Veterinærforanstaltninger med
henblik på Folkesundheden blev anmodet om en risikovurdering baseret på de nyeste tilgængelige data. Endvidere blev der
iværksat 17 videnskabelige undersøgelser til belysning af en række af de uafklarede spørgsmål.
Den 30. april 1999 afgav den Videnskabelige Komité for Veterinærforanstaltninger med henblik på Folkesundheden på
anmodning af Kommissionen en udtalelse om vurderingen af de potentielt negative virkninger for menneskers helbred af
hormonrester i oksekød og oksekødprodukter.
Komitéens hovedkonklusion var, at overdreven indtagelse af de seks hormoner og deres metabolitter potentielt kunne have
en række negative indvirkninger på menneskers sundhed, ligesom Komitéen fandt, at visse befolkningsgrupper, specielt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464612_0003.png
præpubertale børn, udgjorde særlige risikogrupper. Komitéen fandt ikke, at det var muligt på baggrund af den nuværende
viden at fastsætte tærskelværdier for nogen af hormoner ne, når de blev indgivet til vækstfremmende formål.
Særligt hormonet østradiol 17-beta anså Komitéen for at have potentiel sundhedsskadelig virkning, med mulighed for både
kræftfremmende og kræftfremkaldende virkning.
Den 3. maj 2000 udtalte Komitéen, at den efter gennemgang af en række senere fremlagte videnskabelige rapporter ikke
fandt anledning til at ændre på konklusionerne i rapporten af 30. april 1999. For så vidt angår de 17 videnskabelige
undersøgelser oplyser Kommissionen, at Komitéens udtalelse af 3. maj 2000 er udarbejdet med fuldt kendskab til de 17
projekter og med direkte videnskabelig feedback fra de involverede forskere. Endvidere oply ses det, at Kommissionen vil
holde Komitéen informeret om de af de sytten undersøgelser, som endnu ikke er færdige.
På baggrund heraf har Kommissionen foreslået en revision af bestemmelserne i direktiv 96/22/EF.
Forslaget opretholder det hidtil gældende forbud mod markedsføring af thyreostatika og stilbener (samt stilbenderivater, salte
og estere heraf) samt af beta-agonister til indgift i dyr af alle arter, som fastsat i artikel 2, litra a) i direktiv 96/22/EF. For
trenbolonallyl og beta-agonister tillades fortsat en begrænset terapeutisk anvendelse til hovdyr, selskabsdyr og kælvende køer
på hidtil gældende betingelser.
Forslaget indebærer, at det hidtidige permanente forbud mod anvendelse til indgift i husdyr og aquakulturdyr af de ovennævnte seks stoffer med østrogen (bortset fra østradiol 17-beta), androgen eller
gestagen virkning, erstattes af et midlertidigt forbud. Det midlertidige forbud mod disse fem hormoner skal gælde, mens Fællesskabet indhenter mere fuldstændige videnskabelige oplysninger fra
enhver kilde, som kan kaste lys over og udfylde lakunerne i den aktuelle viden om disse stoffer, jf. artikel 5, stk. 7, i SPS-aftalen, hvorefter medlemslande i situationer, hvor den eksisterende viden ikke
tillader endelige konklusioner, af hensyn til folkesundheden kan indføre et midlertidigt forbud.
Det vil dog fortsat være tilladt at anvende disse stoffer i zooteknisk øjemed (f.eks. brunstsynkronisering, kønsskifte hos fisk),
eller terapeutisk øjemed, på de betingelser, der indtil nu har været gældende i henhold til direktiv 96/22/EF.
For østradiol 17-beta opretholdes det hidtil gældende permanente forbud mod indgift i husdyr, men samtidig forbydes
anvendelse af østradiol 17-beta og esterlignende derivater heraf også til zooteknisk behandling og terapeutisk anvendelse.
Dog kan andre dyr end husdyr behandles terapeutisk under dyrlægetilsyn. Ved husdyr forstås i direktiv 96/22/EF tamkvæg,
tamsvin, tamfår, tamgeder, tamme hovdyr, tamfjerkræ, tamkaniner samt vildtleve nde dyr af disse arter og vilde drøvtyggere,
der opdrættes på en bedrift. Kommissionen vil før direktivets ikrafttræden undersøge alternative muligheder til østradiol 17-
beta til behandling af specifikke, begrænsede sygdomme hos individuelle dyr.
Det fremgår af forslagets bilag, hvilke stoffer der forbydes, og hvilke der er omfattet af et midlertidigt forbud.
Det fremgår endvidere, at der for så vidt angår de stoffer, der er omfattet af et midlertidigt forbud, løbende af Fællesskabet
vil blive søgt yderligere oplysninger, og at foranstaltningerne løbende vil blive taget op til ny overvejelse.
Forslagets bestemmelser foreslås sat i kraft af medlemsstaterne senest den 1. juli 2001. Det foreslås tillige, at terapeutisk og
zooteknisk behandling med østradiol 17-beta tillades efter hidtil gældende regler indtil 1. juli 2001.
Forslaget indebærer, at ændringer i bilagene med lister over de omhandlede stoffer fremover skal ske i henhold til
forskriftkomitéprocedure. Forskriftkomitéproceduren er fastsat i overensstemmelse med Rådets afgørelse nr. 1999/468/EF
af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelse, der tillægges
Kommissionen.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Gældende dansk ret
Direktiv 96/22/EF er implementeret i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 184 af 23. marts 1998 om forbud mod anvendelse af
visse hormoner m.v. til dyr og om kontrol i besætninger.
Konsekvenser
FORSLAGET VIL IKKE KRæVE LOVæNDRINGER, MEN VIL KUNNE GENNEMFøRES VED EN
BEKENDTGøRELSESæNDRING.
Forslaget skønnes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget kan have konsekvenser for borgere og erhverv i forbindelse med manglende mulighed for indførsel af dyr, og
produkter af dyr, fra tredjelande, hvor østradiol 17-beta lovligt kan anvendes i zooteknisk og terapeutisk øjemed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464612_0004.png
Endvidere vil der være mindre erhvervsmæssige konsekvenser ved at forbyde østradiol 17-beta til behandling i zooteknisk og
terapeutisk øjemed. Anvendelsen til svin, kvæg og heste er imidlertid ringe i produktionsleddet herhjemme, hvorfor et forbud
vurderes ikke at have konsekvenser af større betydning.
En vedtagelse af forslaget, hvorefter anvendelsen af østradiol 17-beta forbydes til zootekniske og terapeutiske formål, vil øge
beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
Forslaget har været sendt i høring hos en bred række af organisationer.
Der er modtaget høringssvar fra Forbrugerrådet, Biodynamisk forbrugersammenslutning, Landbrugsraadet,
Veterinærmedicinsk Industriforening, FDB, Fødevareindustrien (DI), Den Danske Dyrlægeforening, Landsforeningen af
Danske Mælkeproducenter, Kødbranchens Fællesråd, Danske Slagterier, Landsudvalget for Svin, Brancheforeningen af
Farmaceutiske Industrivirksomheder i Danmark og Specialarbejderforbundet i Danmark.
Landbrugsraadet og Danske Slagterier anfører, at man ikke har indvendinger mod det konkrete forslag, men at man finder
beslutningsgrundlaget mangelfuldt.
Af de øvrige høringssvar fremgår, at flere af organisationerne har udtrykt tilfredshed med forslaget, og at ingen af dem har
indvendinger mod forslaget.
Endvidere er forslaget sendt i høring i Det Rådgivende Fødevareudvalg og i §2-udvalget (landbrug).
Det fremgår af denne høring, at Nærings- og Nydelsesmiddelarbejder Forbundet, Forbrugerrådet, Landbrugsraadet samt SID støtter forslaget. FDB har ikke haft mulighed for at tage stilling til
forslaget. Danske Slagterier har ikke specifikke kommentarer til forslaget, men finder, at beslutningsgrundlaget er utilstrækkeligt, og støtter derfor, at Fællesskabet indhenter mere fuldstændige
videnskabe lige oplysninger om de aktuelle stoffer. Danske Slagterier og Landbrugsraadet henviser i øvrigt til, at Fællesskabets internationale forpligtelser i forhold til WTO bør overholdes.
Landbrugsraadet anfører endelig, at en længerevarende regulering af området på basis af SPS-aftalens artikel 5, stk. 7, næppe vil være i overensstemmelse med disse forpligtelser.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.