Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del Bilag 1445
Offentligt
1464611_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1445)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
1. oktober 1999
Til underretning for Folketingets Europaudvalg fremsendes vedlagt Miljø- og Energiministeriets grundnotat vedrørende
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om luftens indhold af ozon.
Grundnotatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
MILJØstyrelsen
29. september 1999
Transport- og Luftkvalitetskontoret PBS/UT/GT/17
J.nr. 1034-0044
MEM 0219-MST
Grundnotat
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om luftens indhold af ozon.
KOM(99)0125
Resumé: Forslaget indgår i EU's strategi til bekæmpelse af forsuring,
eutrofiering og ozon. Dette direktivforslag er fremsat sammen med et forslag til
direktiv om nationale emissionslofter, idet der er en nøje sammenhæng mellem
emission af
kvælstofoxider (NO
x
), flygtige organiske forbindelser (VOC) og dannelse af ozon
Der er derfor en nøje afstemt balance mellem de forslåede grænseværdier for ozon
og emissionsloftet for NO
x
og VOC. Forslaget vil opstille langsigtede
målsætninger, "målværdier" samt tærskelværdier alarmering hhv. underretning af
befolkningen. På nuværende tidspunkt ønskes det bl.a. sikret, at der anven des
fælles målemetoder og vurderingsgrundlag for luftens indhold af ozon og
ozonforløberne i medlemsstaterne, og at der indhentes fyldestgørende oplysninger
om
ozonniveauerne,
og
at
disse
oplysninger
gøres
tilgængelige
for
offentligheden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464611_0002.png
Mens emissionslofterne skal sikre, at ozonproblematikken er effektivt overvåget
på det regionale niveau, skal målværdierne i dette forslag sikre den nødvendige
overvågning på lokalt niveau. Direktivet kan også bruges som en indikator for
fremskridt i forbedring af de regionale ozonniveauer. Implementering af både
direktivet om nationale emissionslofter og målværdierne i nærværende direktiv om
luftens indhold af ozon skal sikre, at målsætningerne kan overholdes.
1. Status
Kommissionen oversendte den 16. juli 1999 ovennævnte forslag til Rådet.
Forslaget har hjemmel i artikel 175, stk 1, i TEF og skal derfor vedtages af
Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i
artikel 251 i TEF (tidl. artikel 189B).
Forslaget har baggrund i Rådets rammedirektiv om vurdering og styring af
luftkvalitet (96/62/EF). Bilag I til rammedirektivet indeholder en liste over
luftforurenende stoffer, som skal tages i betragtning ved vurdering og styring
af luftkvaliteten, herunder ozon. Nærværende forslag er også en opfølgning på
artikel 8 i direktiv 92/72/- EF (om luftforurening med ozon), der forpligter
Kommissionen til at fremlægge forslag, den finder hensigtsmæ ;ssige for at
kontrollere ozonforureningen i EU.
Der er tidligere fremsendt grundnotat til Folketingets Europaudvalg den 30.
september 1999.
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
Formandsskabet har sat punktet på dagsordenen med henblik
politisk drøftelse. Punktet er annonceret som åben debat.
2. Formål og indhold
Formålet med direktivet er:
1. at opstille langsigtede målsætninger, "målværdier" samt en tærskelværdi
for alarmering og en tærskelværdi for underretning af befolkningen med
henblik på at undgå, forebygge eller mindske skadelige virkninger af ozon på
miljø og sundhed
2. at sikre anvendelse af fælles målemetoder og vurderingsgrundlag
luftens indhold af ozon, og ozonforløberne i medlemsstaterne,
for
en
indledende
3. at sikre, at der indhentes fyldestgørende oplysninger om ozonniveauerne
og at disse oplysninger gøres tilgængelige for offentligheden, samt
4. at sikre opretholdelse af eksisterende god luftkvalitet hvad angår ozon
og forbedring i andre tilfælde.
Luftens indhold
kubikmeter".
af
ozon
angives
primært
i
mg/m
3
,
dvs.
"mikrogram
ozon
pr.
Det foreliggende direktivforslag er fremsat af Kommissionen sammen med et
forslag til direktiv om nationale lofter for emissionen af svovldioxid (SO
2
),
kvælstofoxider (NO
x
), flygtige organiske forbindelser (VOC) og ammoniak (NH
3
).
Der er en nøje sammenhæng mellem emission af NOx og VOC og dannelse af ozon Der
er derfor en nøje afstemt balance mellem de forslåede grænseværdier for ozon og
emissionsloftet for NOx og VOC.
Mens emissionslofterne skal sikre, at ozonproblematikken er effektivt overvåget
på det regionale niveau, skal målværdierne sikre den nødvendige overvågning på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464611_0003.png
lokalt niveau. Direktivet kan også bruges som en indikator for fremskridt i
forbedring af de regionale ozonniveauer. Implementering af både direktivet om
nationale emissionslofter og målværdierne i nærværende direktiv om luftens
indhold af ozon skal sikre , at målsætningerne kan overholdes.
Målsætningen med direktivet er bl.a. en reduktion - på det samlede EU-plan - på
mindst 2/3 af overskridelserne i 1990 af langtidsmålsætningen for sundhed og en
reduktion på mindst 1/3 af overskridelserne af målsætningen for vegetation.
I modsætning til ozonlaget højt oppe i stratosfæren, der beskytter mod farlig
UV-B-stråling,
er
ozon
i
troposfæren
nær
jordoverfladen
en
væsentlig
forureningskomponent. Den menneskeskabte direkte emission af ozon er helt
uvæsentlig, idet ozon er en såkaldt sekundær forurening, der ved en fotokemisk
proces dannes i atmosfæren ud fra såkaldte ozonforløbere, primært kvælstofoxider
(NO
x
) og flygtige organiske forbindelser (VOC'er). En betingelse for processen,
der ofte betegnes som smog, er rigeligt sollys og ofte høje temperaturer. De
højeste ozonniveauer forekommer derfor i sommerperioden.
De naturlige kilder til ozon i luften er transport fra stratosfæren og lyn, der
tilsammen antages at bidrage med omkring 20% af gennemsnitsniveauerne ved
jordoverfladen. Det globale baggrundsniveau i Europa for ozon i troposfæren
ligger omkring 60 - 70 mg/m
3
om sommeren.
Da ozon og dens forløbere kan transporteres over meget lange afstande er
fotokemisk luftforurening også et regionalt problem, hvor kilder også uden for
EU bidrager til ozonforureningen i EU.
Ozon er en meget reaktiv forurening, der kan reagere med både biologisk
materiale og andre materialer som fx metaller, gummi og papir. For mennesker er
det især luftvejssystemet, der angribes ved høje ozonniveauer og flere studier
antyder, at der også kan forekomme et forhøjet antal dødsfald ved smog-episoder.
Hertil kommer afgrødetab, som i Danmark er skønnet til omkring 1 mia. dkr pr.
år.
Det centrale element i direktivet er et sæt målværdier til beskyttelse af både
sundhed og vegetation. De angivne værdier skal være opfyldt senest for
kalenderåret 2010:
Parameter
Højeste 8-timers
gennemsnit i løbet af
en dag, beregnet som
løbende gennemsnit.
AOT40, beregnet ud
fra 1 times værdier
fra maj til juli
Målværdi
120 mg/m
3
må ikke
overskrides i mere
end 20 dage pr. år
regnet som
gennemsnit over 3 år
17000 mg/m
3
x timer,
regnet som
gennemsnit over 5
år.
1. Værdimål for
beskyttelse af
sundhed
2. Værdimål for
beskyttelse af
vegetation
En målværdi er i direktivet defineret som en målsætning for luftkvalitet, der så
vidt muligt skal opnås inden for en given periode. AOT40 er summen af forskellen
mellem de målte timemiddelværdier større end 80 mg/m
3
og 80 mg/m
3
over en given
sommerperiode idet, der kun medregnes timemiddelværdier, der er målt mellem kl.
08.00 og 20.00 for hver dag.
Medlemslandene skal ud fra angivne retningslinier udarbejde oversigter over de
områder, hvori niveauerne er højere end de angivne målværdier, og udarbejde
programmer, der sikrer overholdelse af målværdierne fra og med år 2010.
Desuden indeholder direktivforslaget et sæt langsigtede målsætninger:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464611_0004.png
Parameter
1. Langsigtet
målsætning for
beskyttelse af
sundhed
2. Langsigtet
målsætning for
beskyttelse af
vegetation
Højeste 8-timers
gennemsnit i løbet af
et kalenderår, regnet
som løbende
gennemsnit
AOT40, regnet ud fra 6000 mg/m
3
x timer
1 times værdier fra
maj til juli
Langsigtet
målsætning, der ikke
må overskrides
120 mg/m
3
Der er ikke angivet nogen dato for, hvornår den langsigtede målsætning skal være
overholdt.
Direktivets langsigtede målsætning for så vidt angår sundhedsbeskyttelsen og
vegetation er i overensstemmelse med WHO's nye retningslinier.
Forslaget indeholder også tærskelværdier for hhv. underretning og alarmering af
befolkningen samt angivelse af indholdet i orienteringen:
Parameter
Underretningstærskel 1 times gennemsnit
Alarmeringstærskel
1 times gennemsnit
Tærskelværdi
180 mg/m
3
240 mg/m
3
Forslaget indeholder desuden en række bestemmelse om målenettets etablering,
landenes analyse af de indsamlede data, landenes rapporteringsforpligtelser over
for Kommissionen, Kommissionens forpligtelser over for Rådet og Parlamentet samt
andre bestemmelser af administrativ art, herunder at landene inden den 1. januar
2001 skal have implementeret direktivet nationalt.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Kommissionen vurderer, at principperne er overholdt, idet ozon er et sekundært
forureningsstof
og
stærkt
grænseoverskridende,
hvorfor
det
er
mest
hensigtsmæssigt at udarbejde en strategi på EF-plan Det anføres endvidere, at
forslaget opstiller generelle EF-dækkende luftkvalitetsmålsætninger, samtidig
med at medlemsstaterne er ansvarlige for at afgøre, hvilke foranstaltninger, der
egner sig bedst til de lokale forhold.
Forslaget er en udfyldning af Rådets rammedirektiv om vurdering og styring af
luftkvalitet (96/62/EF). Det er tanken, at forslaget skal erstatte direktiv
92/72/EF om luftforurening med ozon.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Regulering vedrørende luftkvalitet i Danmark sker ved miljøbeskyttelsesloven og
bekendtgørelser med hjemmel heri. Overvågningen af luftens indhold af ozon er
reguleret af bekendtgørese nr. 184 af 11. marts 1994. Implementering af dette
direktivforslag vil ske ved en ændring af denne bekendtgørelse.
Økonomiske konsekvenser
Luftkvaliteten
måles
i
Danmark
under
det
"landsdækkende
luftkvalitetsmåleprogram" (LMP), som udføres i samarbejde mellem Danmarks
Miljøundersøgelser, Miljøstyrelsen og frivilligt deltagende kommuner. En ny
version af LMP (LMP IV) er udarbejdet med henblik på at opfylde de krav, der
følger af direktivforslaget om grænseværdier for svovldioxid, kvælstofdioxid,
partikler og bly, direktivforslaget om benzen og CO sa mt nærværende forslag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464611_0005.png
Der er således allerede i Danmark taget højde for dele af de udgifter, som
nærværende forslag vil medføre. På den baggrund anslås det, at nærværende
forslag medfører ekstraomkostninger i størrelsesordenen 500.000 kr. i form af
renovering og fornyelse af måleudstyr. For så vidt angår de kommunaløkonomiske
konsekvenser er der truffet aftale mellem Miljøstyrelsen og de involv erede
kommuner om afholdelse heraf.
Beskyttelsesniveau
Gennemførelse af reduktionsforslagene på europæisk plan af NO
x
- og VOC-
emissionerne som angivet i direktivforslaget om emissionslofter vil medføre et
forbedret beskyttelsesniveauet hvad angår høje ozonkoncentrationer - såvel i EU
som i Danmark.
5. Høring
Forslaget har været sendt i høring i Forskningscenter for Skov og Landskab samt
Botanisk Institut, Københavns Universitet.
Forslaget har ligeledes være i høring i EF-specialudvalget for miljø, hvor der
ikke fremkom bemærkninger.