Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del Bilag 1459
Offentligt
1464527_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1459)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
5. september 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljø- og Energiministeriets grundnotat vedrørende forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om tyvende ændring af Rådets direktiv 76/769/EØF om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes administrative eller ved lov fastsatte bestemmelser om begrænsning af markedsføring og anvendelse af
visse farlige stoffer og præparater (kortkædede chlorparaff iner), KOM (2000) 260 endelig udg. - 2000/0104 COD.
MILJØstyrelsen
5. september 2000
Kemikaliekontoret
J.nr. 7011/17-0020 LOH/12-KIP/12-
LFH/12-PS/6
MEM 0297 MST
GRUNDNOTAT til Folketingets Europa-udvalg
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om tyvende ændring af Rådets
direktiv 76/769/EØF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes administrative
eller ved lov fastsatte bestemmelser om begrænsning af markedsføring og
anvendelse af vise farlige stoffer og præparater (kortkædede chlorparaffiner).
KOM (2000) 260 endelig udg. - 2000/0104 COD.
1. Status
Kommissionen sendte den 21. juni 2000 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget
indfører begrænsning af markedsføring og anvendelse af visse farlige stoffer og
præparater (kortkædede chlorparaffiner).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464527_0002.png
Forslaget har hjemmel i artikel 95 EF og skal derfor vedtages af Rådet med
kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i artikel 251
EF.
2. Formål og indhold
Forslaget er en opfølgning på en risikovurdering (i medfør af Rådets forordning
793/93) af kortkædede chlorparaffiner, hvor det blev konkluderet, at der var
behov for at træffe særlige foranstaltninger til at begrænse anvendelsen af
kortkædede chlorparaffiner for at beskytte vandmiljøet (ferskvand, kystnære
områder m.v.). Det blev endvidere konkluderet, at der navnlig var behov for at
anvendelsen blev begr&aeli g;nset inden for skærevæske til metalforarbejdning og
færdigbehandling af læder. Risikovurderingen omfatter imidlertid ikke det marine
miljø.
Kortkædede chlorparaffiner klassificeres som miljøfarligt, fordi det er meget
giftigt for organismer, der lever i vand, og kan forårsage uønskede
langtidseffekter i vandmiljøet.
Kommissionens forslag skal desuden ses i lyset af PARCOM beslutning 95/1 fra
1995 (oprindelig Paris-konventionen, nu OSPAR-konventionen) om en udfasning af
kortkædede chlorparaffiner. Beslutningen er underskrevet af 11 EU-medlemslande.
Beslutningen omfatter anvendelsen af kortkædede chlorparaffiner som blødgører i
maling, lakker og fugemasser, som flammehæmmer i gummi, plast og tekstiler samt
anvendelse i køle-smøremidler. Afvikling skal ske p r. 31. december 1999,
undtagen for fugemasser til dæmninger og diger samt flammehæmmer til
transportbånd i underjordisk minedrift, hvor fristen er 31. december 2004.
Kommissionen anfører, at forslagets formål er at sikre ensrettede regler for
handlen med kortkædede chlorparaffiner og sikre et højt beskyttelsesniveau for
miljøet.
Forslaget indeholder et forbud mod markedsføring af kortkædede chlorparaffiner
som stoffer eller som bestanddele i præparater til metalforarbejdning og
indfedtning af læder.
Forslaget indeholder ligeledes en bestemmelse om at forbudet om kortkædede
chlorparaffiner skal tages op til revurdering inden den 1. januar 2003 på
baggrund af eventuelle nye data om sundheds- eller miljørisici ved kortkædede
chlorparaffiner.
3. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører, at foranstaltninger til bevarelse af det indre marked for
farlige stoffer hører under fællesskabets enekompetence. Kommissionen anser en
ændring af direktiv 76/769/EØF som eneste mulighed for at opfylde målet om
miljøbeskyttelse og bevaring af det indre marked med hensyn til kortkædede
chlorparaffiner.
Ifølge
Kommissionen
er
foranstaltningen
i
overensstemmelse
med
proportionalitetsprincippet, idet der med små omkostninger opnås fordele i form
af et indre marked og beskyttelse af miljøet.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Der er ingen dansk lovgivning på området. Direktivet vil kunne gennemføres med
hjemmel i lov om kemiske stoffer og produkter ved udstedelse af en
bekendtgørelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464527_0003.png
Økonomiske og administrative konsekvenser: Forslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for forbrugere eller offentlige
myndigheder.
Forslaget
vil
kun
have
begrænsede
ekstraomkostninger
for
de
dele
af
erhvervslivet, der ikke allerede har substitueret til mindre problematiske
alternativer. Industrien i Danmark har frivilligt afviklet sin brug af
kortkædede chlorparaffiner siden slutningen af 1980'erne, så det samlede forbrug
i dag er faldet med 50%, og er nu på under 25 tons/år. De 25 tons dækker det
samlede forbrug af kortkædede chlorparaffiner i Danmark, hvorfor det reelle fo
rbrug inden for metalforarbejdning og indfedtning af læder er langt mindre.
Der er ingen produktion af kortkædede chlorparaffiner i Danmark.
Beskyttelsesniveau:
En
vedtagelse
af
forslaget
vil
have
en
positiv
indvirkning
beskyttelsesniveauet i Danmark, fordi anvendelsen af kortkædede chlorparaffiner
begrænses. EU's risikovurdering af de kortkædede chlorparaffiner har vist, at de
er meget giftige for vandorganismer, og har uønskede langtidsvirkninger for
vandmiljøet.
Forslaget vurderes at have en positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet i EU,
da det indebærer en indførelse af fælles regler på et område uden regler for
flere lande.
5. Høring
Et tidligere forslag har været sendt til Dansk Industri i august 1999, som
oplyste, at de fra 2 leverandører havde fået oplyst, at de ikke længere anvendte
kortkædede chlorparaffiner i køle-smøremidler, og de derfor ikke havde brug for
undtagelser.
Forslaget har været sendt i høring i specialudvalget miljø fra den 23. til den
28 august. Der er modtaget svar fra Danmarks Naturfredningsforening, der
bemærker at DN støtter udfasning/forbud mod kortkædede klorparaffiner. Green
Peace bemærker, at Green Peace støtter den danske holdning. Advokatrådet har
ingen bemærkninger til rammenotatet.