Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del Bilag 1523
Offentligt
1465911_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1523)
indre marked
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
21. september 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Erhvervsministeriets grundnotat om forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige indkøbskontrakter,
offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter, KOM (2000) 275, samt forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakt er om vand- og
energiforsyning samt transport, KOM (2000) 276.
20. september 2000Sag 2-85-42EM0315
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige
indkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter, KOM(2000)275, samt
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter om
vand- og energiforsyning samt transport, KOM(2000)276
Resumé
Den 12. juli 2000 fremsendte Kommissionen sine officielle forslag til revision af udbudsdirektiverne til den danske regering.
Forslagene indebærer en sammenskrivning af de tre klassiske udbudsdirektiver (vareindkøbsdirektivet,
tjenesteydelsesdirektivet og bygge- og anlægsdirektivet). Udover en række væsentlige materielle ændringer medfører
forslagene en sproglig modernisering samt en ændret opbygning af direktiverne med det formål at gøre dem mere enkle og
brugervenlige end i dag.
En revision af udbudsdirektiverne vil medføre ændringer af de bekendtgørelser, der inkorporerer direktiverne i dansk ret.
Sagen har sidst været forelagt Europaudvalget i forbindelse med Kommissionens orientering om de officielle forslag på Indre
Markeds rådsmøde den 25. maj 2000.
1. Baggrund og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465911_0002.png
I november 1996 offentliggjorde Kommissionen sin grønbog "Offentlige indkøb i EU - Overvejelser for
fremtiden" (KOM(96)583), som var et diskussionsoplæg, hvor Kommissionen inviterede medlemslandene,
organisationer mv. til at kommentere på en lang række emner indenfor udbudsområdet.
I marts 1998 fulgte Kommissionens "Meddelelse om offentlig indkøb i EU" (KOM(98)143). Meddelelsen indeholdt
Kommissionens stillingtagen til de bemærkninger, som den havde modtaget fra medlemslandene og
interesseorganisationer i reaktion på Grønbogen. I meddelelsen gav Kommissionen udtryk for, at de eksisterende
juridiske rammer for udbudsreglerne var komplekse, og at visse procedurer var for stive. Kommissionen lagde
derfor op til, at regelgrundlaget skulle tydel iggøres ved en omfattende revision af udbudsdirektiverne samt ved
fortolkende meddelelser fra Kommissionen.
Kommissionen har nu vedtaget sine officielle forslag til ændring af direktiverne, som blev fremsendt til den danske regering den 12. juli 2000. Udover
de hidtil varslede emner, indebærer forslagene en sammenskrivning af de tre klassiske udbudsdirektiver (vareindkøbsdirektivet,
tjenesteydelsesdirektivet og bygge- og anlægsdirektivet). Endvidere forventes en række sproglig fornyelser samt en ændret opbygning af direktiverne
med henblik på at g&osla sh;re dem mere brugervenlige. De væsentligste emner, som forslagene i øvrigt forventes at indeholde, er følgende:
"Konkurrencepræget dialog". En procedure, der sigter mod at give ordregiver en øget adgang til at forhandle med
potentielle tilbudsgivere, foreslås indført som en bestanddel af udbud efter forhandling med forudgående
udbudsbekendtgørelse. Denne adgang er knyttet sammen med et krav om, at kontrakten skal være af kompleks
karakter, og forhandlingen kan tage sit udgangspunkt i en så ;kaldt løsningsskitse, som de deltagende kan anmodes om
at fremsende i tilknytning til anmodningen om at deltage i dialogen,
Indførelse af bestemmelser på området for rammeaftaler. En egentlig lovhjemmel for indgåelse af rammeaftaler
foreslås indført i de klassiske udbudsdirektiver (varer, tjenesteydelser og bygge- og anlæg). Udkastet indeholder
endvidere regler om rammeaftalers nærmere udformning,
Elektroniske udbud. Elektroniske kommunikationsmidler foreslås ligestillet med de mere traditionelle
kommunikationsmidler, ligesom der foreslås afkortelse af tidsfristerne ved anvendelse af elektroniske
kommunikationsmidler. Endvidere gives der tidsmæssig rabat, når ordregiver gør udbudsmaterialet gratis tilgængeligt
på Internettet,
Tekniske specifikationer. I forslaget præciseres det, at ordregiver enten kan angive funktionskrav som tekniske
specifikationer eller henvise til en standard. Endvidere foreslås der indført bevisbyrderegler, der indskærper, under
hvilke betingelser ordregiver kan afvise et tilbud med henvisning til, at det ikke lever op til de angivne tekniske
specifikationer,
Angivelse af vægtningen af tildelingskriterierne ved anvendelse af tildelingskriteriet "økonomiske mest fordelagtige
tilbud". Kommissionen foreslår en pligt indført for ordregiver til at angive den relative vægtning af de enkelte
delkriterier,
I listen over hvilke tildelingskriterier en ordregiver kan lægge vægt på ved tildelingen af en kontrakt foreslås
"miljømæssige karakteristika" indføjet,
Forenkling af tærskelværdierne. De nugældende direktiver opererer med en række forskellige tærskelværdier, der gør
det vanskeligt at overskue hvilken værdi, der relaterer sig til et givent indkøb. Forslaget indskrænker disses antal
væsentligt, mens selve værdierne holdes på det nuværende niveau,
Forsyningsvirksomhedsdirektivets anvendelse på liberaliserede sektorer. Her foreslås telekommunikationsområdet
fjernet fra direktivets anvendelsesområde, og ligeledes foreslås en mekanisme indført, efter hvilken enhver liberaliseret
sektor efter visse betingelser kan udgå af direktivets anvendelsesområde.
2. Nærheds- og proportionalitets princippet
De foreliggende udkast
proportionalitetsprincippet.
til
forslag
skønnes
at
være
i
overensstemmelse
med
nærheds-
og
3. Gældende dansk ret
Udbudsdirektiverne er indarbejdet i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 789 af 5. november 1998 (om tjenesteydelser),
bekendtgørelse nr. 788 af 5. november 1998 (om varer), bekendtgørelse nr. 787 af 5. november 1998 (om indkøb indenfor
vand- og energiforsyning samt transport og telekommunikation), bekendtgørelse nr. 799 af 10. november 1998 (om bygge-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465911_0003.png
og anlægsarbejder), og bekendtgørelse nr. 2 af 4. januar 1999 (om bygge- og anlægsarbejd er indenfor vand- og
energiforsyning samt transport og telekommunikation).
Derudover er der særlige kontroldirektiver 89/665/EØF og 92/13/EØF (om etableringen af klageprocedurer i forbindelse med EU-udbud)
indarbejdet i dansk ret ved lovbekendtgørelse nr. 1166 af 20. december 1995 om Klagenævnet for Udbud og bekendtgørelse af 23. januar 1996 om
Klagenævnet for Udbud.
4. Høring
De daværende udkast til forslag blev den 9. marts 2000 sendt til høring i specialudvalget for tekniske handelshindringer samt i
en bred kreds af organisationer og virksomheder. De hørte gav generelt udtryk for, at de kunne støtte hovedelementerne i
forslagene. Derudover gav de udtryk for følgende:
DSB ønsker yderligere præcisering af de foreslåede regler for rammeaftaler.
Kommunernes Landsforening vurderer, at forslaget om vægtning af tildelingskriterierne vil gøre reglerne mindre fleksible end
i dag, og tager derfor afstand fra forslaget på dette punkt.
Håndværksrådet finder forslaget om den konkurrenceprægede dialog for indviklet, ligesom man ønsker klarere retningslinier
for indgåelse af rammeaftaler. Endelig er Håndværksrådet imod en forkortelse af tidsfristerne i forbindelse med brugen af
elektroniske kommunikationsmidler.
Amtsrådsforeningen er imod en forpligtelse for ordregiver til at prioritere de enkelte elementer af tildelingskriteriet
"økonomisk mest fordelagtig".
Praktiserende Arkitekters Råd finder ikke, at den foreslåede procedure for den konkurrenceprægede dialog er tilstrækkelig
gennemsigtig, og mener den vil kunne give anledning til brud på ligebehandlingsprincippet. Endvidere bør det være et krav,
at ordregiver honorerer deltagerne i dialogen. Rådet ønsker endvidere klarere regler om rammeaftaler, samt at undtagelsen for
forpligtelsen til at angive vægtning af tildelingskriteriern e strammes op. Endelig er Rådet imod en afkortning af tidsfristerne i
direktiverne.
Dansk Industri understreger, at det er vigtigt, at de tidsmæssige besparelser, som elektroniske kommunikationsmidler giver,
tillige kommer virksomhederne til gode, og at direktivernes minimumsfrister ikke afkortes yderligere. Vedrørende den
konkurrenceprægede dialog er Dansk Industri imod, at ordregiver kan plukke elementer fra flere deltageres løsningsskitser.
Endvidere understeges vigtigheden af, at respekten for virksomhedernes forretningshemmeligheder sikres. Endelig findes det
uacceptabelt, at forslaget ses at bryde med det grundlæggende princip om, at udvælgelseskriterier og tildelingskriterier ikke må
sammenblandes. For så vidt angår rammeaftaler, er Dansk Industri imod forslaget om at give ordregiver mulighed for at
afholde yderligere udbud blandt parterne i en allerede indgået rammeaftale.
Foreningen af Rådgivende Ingeniører har påpeget, at anvendelsesområdet for den konkurrenceprægede dialog bør afhænge
objektivt af den aktuelle opgaves art. Ved at der kan kræves fremlagt en løsningsskitse som forudsætning for at blive
prækvalificeret, vil der skabes betydelige problemer for rådgiversektoren både med hensyn til ressourceforbrug ved deltagelse
i udbud og for beskyttelsen af ophavsretten. Endvid ere ønskes klarere regler om rammeaftaler.
Post Danmark finder ikke, at det i praksis vil være muligt for ordregiver at tilkendegive en forudgående vægtning af de
enkelte deltildelingskriterier, og er derfor imod forslaget på dette punkt. Bestemmelsen om den konkurrenceprægede dialog
findes uklar, da det indeholdte forhandlingsforbud ikke synes at stemme overens med det erklærede formål med
direktivrevisionen.
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd understreger vigtigheden af, at kunne tage hensyn til miljø og sociale
forhold ved overførsel af offentlige opgaver til private. Endvidere efterlyser fællesrådet bestemmelser om
medarbejderinddragelse under udbud og arbejdsmiljø i udbudsdirektiverne.
Det Danske Handelskammer understreger, at hurtigere kommunikationsmidler bør komme virksomhederne til gode, og at de
eksisterende tidsfrister i direktiverne ikke bør afkortes. For så vidt angår den konkurrenceprægede dialog nærer
Handelskammeret betænkeligheder omkring beskyttelsen af de deltagendes ophavsrettigheder. Vedrørende rammeaftaler,
synes muligheden for at lave yderligere tilbudsrunder i en indgået rammeaftale ikke accepta bel for virksomhederne.
De officielle ændringsforslag er aktuelt i høring blandt medlemmerne af specialudvalget for tekniske handelshindringer samt i
en bred kreds af organisationer og virksomheder.
5. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1465911_0004.png
Ændringer af udbudsdirektiverne vil skulle gennemføres i dansk ret ved udstedelse af nye bekendtgørelser. Hjemmelen hertil findes i § 2, stk. 1 og § 3 i
lov om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af bygge- og anlægskontrakter og indkøb m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 30. juni 1992.
Ændringer i udbudsreglerne skønnes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
6. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Effektive udbudsregler sikrer en effektiv allokering af ressourcerne og bidrager til at styrke virksomhedernes internationale
konkurrenceevne, i første omgang gennem de udfordringer, de møder på deres hjemmemarkeder.