Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del Bilag 1543
Offentligt
1464605_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1543)
traktatændringer
(Offentligt)
Medlemmerne af FolketingetsEuropaudvalg og deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
25. september 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges i forbindelse med regeringskonferencen en dansk version af en note fra den hollandske delegation om Revisionsretten og Det
Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF), CONFER 4773/00.
Fransk version af noten er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 21. september 2000.
KONFERENCENMELLEM
REPRÆSENTANTERNE
FORMEDLEMSSTATERNES
REGERINGER
Bruxelles, den 20. september 2000 (22.09)(OR.
en)
CONFER 4773/00LIMITE
FREMSENDELSESNOTE
fra:
den nederlandske
delegation
til:
medlemsstaternes
repræsentanter på
regeringskonferencen
Vedr.:
RK 2000:
Andre
institutioner og
organer -
Revisionsretten og
Det Europæiske
Kontor for
Bekæmpelse af Svig
(OLAF)
Hermed følger til delegationerne et nederlandsk forslag vedrørende Revisionsretten og OLAF til repræsentanternes møde den 25. september 2000.
_______________________
BILAG
I. NEDERLANDSK FORSLAG VEDRØRENDE REVISIONSRETTEN OG OLAF
DEL I. REVISIONSRETTEN
A. Revisionsrettens sammensætning
Nederlandene er enige med Kommissionen i, at det i betragtning af Revisionsrettens specifikke
opgaver ikke er nødvendigt, at der er lige så mange medlemmer, som der er medlemsstater. I
modsætning til Kommissionen og Domstolen træffer Revisionsretten normalt ikke afgørelser, der kan
berøre borgernes rettigheder direkte. Antallet af medlemmer kan eventuelt fastsættes til de nuværende
femten. I så fald bør der indføres en objektiv rotationsordning. Det foreslås derfor, at medlemmerne
udnævnes for seks år uden mulighed for genudnævnelse. Efter EU's udvidelse vil antallet af
Revisionsrettens medlemmer fortsat være fastsat til femten. Medlemsstaterne kan indstille kandidater
til udnævnelse i en rækkefølge, der skal fastlægges nærmere. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret
flertal.
EF-traktaten, artikel 2471.
Revisionsretten består af 15 medlemmer.2. (...) 3. Revisionsrettens
medlemmer
udnævnes for seks år af Rådet, der træffer afgørelse med kvalificeret flertal efter
høring af Europa-Parlamentet. Revisionsrettens medlemmer kan ikke
genudnævnes.
B. Forbedring af den økonomiske forvaltning
EU's økonomiske forvaltning kan forbedres yderligere. I øjeblikket skal medlemsstaterne i henhold til EF-traktatens artikel 274 samarbejde med Kommissionen med henblik på at sikre forsvarlig
økonomisk forvaltning. Fordelingen af opgaverne mellem Kommissionen og medlemsstaterne kan imidlertid formuleres klarere og mere udtrykkeligt i den nye traktat. Kommissionen har det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464605_0002.png
endelige ansvar for gennemførelsen af Fællesskabets budget. Der bør fastsættes pass ende, ensartede forvaltnings- og revisionsnormer i alle medlemsstaterne. Det er op til Kommissionen at
træffe passende foranstaltninger, hvis medlemsstaterne ikke opfylder forvaltnings- og revisionsforpligtelserne.
EF-traktaten, ny
artikel 274a
1.
Medlemsstaterne
sørger for, at den
økonomiske
forvaltning
af
budgetmidler,
som
opkræves
eller udbetales af
dem eller under
deres ansvar, er
velordnet,
kan
revideres og er
effektiv.
Rådet
vedtager
efter
fremgangsmåden i
artikel 251 og
efter høring af
Revisionsretten
foranstaltninger
med henblik på at
præcisere
principperne for
forsvarlig
økonomisk
forvaltning.
2.
Kommissionen er
i
overen
sstemmelse med
bestemmelserne i
de
foranstaltninger,
der vedtages i
henhold til stk. 1,
ansvarlig
for
tilsynet
med
kvaliteten
af
medlemsstaternes
ordninger
til
forvaltning
og
revision af de
budgetmidler,
som
opkræves
eller udbetales af
dem eller under
deres ansvar. Hvis
Kommissionen
finder,
at
en
medlemsstats
forvaltnings- og
revisionsordninger
ikke
opfylder
kravene til dem,
konsulterer den
den pågældende
medlemsstat. Hvis
Kommissionen
efter
konsultationen
henstiller,
at
medlemsstaten
tr&a
elig;ffer
passende
foranstaltninger,
foretager
medlemsstaten sig
det fornødne for
at
efterkomme
Kommissionens
henstilling inden
for den fastsatte
frist
og
underretter
Kommissionen
om de skridt, den
tager.
C. Styrkelse af Revisionsrettens beføjelser og stilling
i) EF-traktatens artikel 230 som ændret ved Amsterdam-traktaten giver Revisionsretten ret til at indbringe en klage for Domstolen over andre institutioner for at bevare sine
prærogativer. For at styrke Revisionsrettens stilling bør den også have ret til at klage over medlemsstaterne, hvis de ikke efterkommer begæringer om oplysninger. Det foreslås derfor
at tilføje et nyt litra e) i EF-traktatens artikel 237 og give Revisionsretten de bef&osl ash;jelser, der i henhold til artikel 226 er tillagt Kommissionen over for medlemsstaterne. Den
Europæiske Investeringsbanks bestyrelse har fået tillagt lignende beføjelser (litra a)).
EF-traktaten,
tilføjelse til den
nuværende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464605_0003.png
artikel 237
e)
Medlemsstaternes
opfyldelse
af
deres forpligtelser
i henhold til
artikel 248, stk. 3.
Revisionsretten
har
i
dette
tilfælde over for
medlemsstaterne
de
samme
beføjelser
som
dem,
der
i
henhold til artikel
226 er tillagt
Kommissionen.
ii) Revisionsretten forelægger hvert år Europa-Parlamentet og Rådet en revisionserklæring (DAS) vedrørende regnskaberne. DAS spiller en vigtig rolle i dechargeproceduren. DAS er
imidlertid af generel karakter, og det fremgår ikke tydeligt heraf, at Revisionsretten kan afgive specifikke udtalelser om større budgetkategorier som f.eks. den fælles landbrugspolitik
og strukturfondene. Det bør derfor anføres i de nye traktatbes temmelser, at Revisionsretten ud over den generelle DAS skal forelægge en sektorudtalelse for hvert af de større
politikområder. Dette vil give større indsigt i de resterende huller i den økonomiske forvaltning på europæisk plan.
EF-traktaten,
den nuværende
artikel 248
1.
[tilføjelse
efter
andet
afsnit]
Erklæringen skal
indeholde
en
udtalelse
om
hvert enkelt af
Fællesskabets
større
aktivitetsområder.
iii) Det hedder i EF-traktatens artikel 248, stk. 3, at revisionen foretages i forbindelse med de nationale revisionsinstitutioner. Samarbejdet med disse institutioner er mere eller
mindre vellykket, hvilket især skyldes forskellene i deres beføjelser i henhold til national lovgivning og forskellige revisionsmetoder. Efter EU's udvidelse vil Revisionsretten være
nødt til at udføre sit arbejde i endnu flere lande med forskellige traditioner, metoder og r evisionsinstitutioner. Revisionsretten og de nationale revisionsinstitutioner må derfor på
grundlag af gensidig tillid, men samtidig således, at de bevarer deres uafhængighed, arbejde på at forbedre de omstændigheder og betingelser, hvorunder de samarbejder. Der bør
derudover nedsættes et kontaktudvalg bestående af formændene for de nationale revisionsinstitutioner og Revisionsrettens formand med det formål at styrke samarbejdet.
EF-traktaten, den
nuværende artikel
248
2. [tilføjelse
efter
andet
punktum]
Hver
medlemsstat sørger
for,
at
dens
nationale
revisionsinstitution
har
tilstrækkelige
beføjelser til, at den
kan
samarbejde
effektivt
med
Revisionsretten. 3a.
[tilføjelse af nyt
stykke]
Der
nedsættes
et
kontaktudvalg
bestående
af
formændene for de
nationale
revisionsinstitutioner
og Revisionsrettens
formand. Udvalget
har til opgave at
styrke
det
samarbejde, der er
nævnt i stk. 3, ved at
drøfte de principper,
der ligger til grund
for revisionen, og
ved at samordne
aktiviteterne.
Udvalget aflægger
hvert år rapport til
Europa-Parlamentet,
Rådet
og
Kommissionen om
resultaterne af sine
aktiviteter i det
forløbne år.
DEL II. ET SELVSTÆNDIGT OLAF
Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF) blev oprettet den 1. juni 2000. Kontoret er en del af en af de institutioner, det også har kompetence til at undersøge, nemlig
Kommissionen. Et helt selvstændigt fællesskabsorgan ville klart være at foretrække. Selvstændighed vil give større sikkerhed for, at uregelmæssigheder i forbindelse med Fællesskabets midler
undersøges på et fuldstændig ua fhængigt grundlag. Det foreslås ikke at ændre eller styrke OLAF's nuværende beføjelser. Den nuværende domstolskontrol og demokratiske kontrol skal også
forblive uændret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464605_0004.png
EF-traktaten, ny
artikel 280a
1.
Det Europæiske
Kontor
for
Bekæmpelse
af
Svig
har
kompetence til at
bekæmpe svig og
alle andre former
for
ulovlig
virksomhed, der
skader
Fællesskabernes
finansielle
interesser.
Kontoret udøver
sine
beføjelser
med
de
begrænsninger og
på de betingelser,
som
Rådet
fastsætter
efter
fremgangsmåden i
artikel 251 og efter
høring
af
Revisionsretten. 2.
Det Europæiske
Kontor
for
Bekæmpelse
af
Svig aflægger hvert
år rapport til
Europa-
Parlamentet,
Rådet,
Kommissionen og
Revisionsretten
om
sine
aktiviteter.
3.
[p.m.: beskyttelse
af
personoplysninger,
garantier for retlig
undersøgelse,
demokratisk
grundlag]
________________________