Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del Bilag 400
Offentligt
1464569_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 400)
indre marked
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
14. december 1999
Forslag til Rådets afgørelse om ophævelse af afgørelse 75/364/EØF, 77/454/EØF, 78/688/EØF, 80/156/EØF og
85/434/EØF om nedsættelse af rådgivende udvalg for uddannelsen af sygeplejersker med ansvar for den almene sundheds-
og sygepleje, tandlæger, dyrlæger, jordemødre, farmaceuter og læger er sat på dagsordenen for rådsmøde (Indre Marked) den
22. december 1999 som dagsor denspunkt 3.
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 14. december 1999, dagsordenspunkt rådsmøde (Indre Marked) den
22. december 1999, vedlægges Erhvervsministeriets notat vedrørende det nye dagsordenspunkt.
14. december 1999E&S/EC5Sag 99-189.373mse/mseEM0277
Forslag til Rådets afgørelse om ophævelse af afgørelse 75/364/EØF, 77/454/EØF, 78/688/EØF, 80/156/EØF og
85/434/EØF om nedsættelse af rådgivende udvalg for uddannelsen af sygeplejersker med ansvar for den almene
sundheds- og sygepleje, tandlæger, dyrlæger, jordemødre, farmaceuter og læger, KOM (1999) 177 endelig udgave
Resumé
Forslaget udspringer af SLIM-initiativet og har til formål at reformere de rådgivende udvalg inden for sundhedssektoren.
Udvalgene er nedsat af Rådet i forbindelse med gennemførelsen af sektordirektiverne om gensidig anerkendelse af
eksamensbeviser. Hvert udvalg består i dag af 90 medlemmer, heraf 45 mødeberettigede medlemmer og 45 stedfortrædere,
dvs. seks (3 +3) sagkyndige fra hver medlemsstat: 2 (1+1) fra erhvervet, 2 (1+1) fra lærerans talterne og 2 (1+1) fra de
kompetente myndigheder. Med forslaget ophæves de nuværende rådgivende udvalg, og i stedet nedsætter Kommissionen selv
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464569_0002.png
nye rådgivende udvalg med kun én sagkyndig pr. medlemsstat, som er fra erhvervet, dvs. 15 mødeberettigede og ingen
stedfortrædere.
1. Baggrund og indhold
Direktivforslaget er forelagt af kommissionen den 15. juli 1999. Det er Rådets Juridiske Tjenestes opfattelse, at forslaget kan
vedtages med simpelt flertal, jf. Traktaten art. 205, stk. 1.
Reformen af de rådgivende udvalg inden for sundhedssektoren skal ses i sammenhæng med SLIM-initiativet. Kommissionen
forelagde den 6. november 1996 en meddelelse til Rådet og Europa-Parlamentet om SLIM-initiativet, hvoraf bl.a. fremgik at
Kommissionen ville fremsætte forslag om at rationalisere virkemåden for de rådgivende udvalg for uddannelse.
Reformen af de rådgivende udvalg er omtalt i SLIM-forslaget vedrørende gensidig anerkendelse af erhvervsuddannelser. Det er her beskrevet,
hvordan udvalgene i dag er sammensat efter ens regler, og hvert udvalg består af 90 medlemmer - seks sagkyndige fra hver medlemsstat: 2 fra
erhvervet, 2 fra læreanstalterne og 2 fra de kompetente myndigheder. Kommissionen foreslog her, at udvalgene kom til at omfatte 2 medlemmer,
en fast og en stedfortr&aeli g;der.
I det foreliggende forslag lægger Kommissionen op til, at udvalgene kun skal omfatte ét medlem for hver medlemsstat, og at
dette ene medlem skal være en sagkyndig fra erhvervet. Kommissionens begrundelse er, at kategorien af sagkyndige fra de
behørige myndigheder allerede er til stede i udvalgene af højtstående embedsmænd.
Opgavefordelingen er i dag således, at de rådgivende udvalg skal bidrage til at sikre et sammenligneligt højt niveau for den
pågældende uddannelse inden for EU, bl.a. gennem drøftelser og samråd om uddannelsernes niveau og evt. struktur og
indhold, og udvalget af højere embedsmænd, der behandler problemstillingen på et mere overordnet niveau til sidst i
forløbet.
2. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
I nærværende forslag har Kommissionen ikke omtalt forholdet til nærheds- og proportionalitetsprincippet. I selve SLIM-
forslaget, KOM (97) 638, der også behandler reformen af de rådgivende udvalg, hedder det imidlertid, at "nærværende forslag
fuldt ud overholder nærhedsprincippet og rimelighedsprincippet". Der henvises til, at SLIM-forslaget er en udmøntning af
forpligtelsen til at forenkle ajourføringen af fortegnelserne over e ksamensbeviser samt har til formål at regulere visse forhold
vedr. erhvervede rettigheder og at sikre retssikkerheden med hensyn til anerkendelse af uddannelser, der er opnået af EU-
borgere i tredjelande.
3. Gældende dansk ret
Forhold vedrørende de rådgivende udvalg og de højtstående embedsmænd er ikke reguleret i dansk ret.
4. Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464569_0003.png
Forslaget har været i skriftlig høring i EF-specialudvalget (etablering af tjenesteydelser) den 9. november. Desuden har
forslaget været igennem en høring i forbindelse med en høring af hele SLIM-forslaget om gensidig anerkendelse af
eksamensbeviser i 1998, hvor følgende organisationer og myndigheder blev hørt:
Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation, Amtsrådsforeningen i Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arkitekt - Ingeniør Rådet, CO-Industri, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Industri, Dansk Metalarbejderforbund, Dansk
Sygeplejeråd, Dansk Tandlægeforening, Den Almindelige Danske Lægeforening, Den Almindelige Danske Jordemoder
Forening, Det Danske Handelskammer, Danmarks Nationalbank, Danmarks Rederiforening, Entrepren&oslas
h;rforeningen, Finansrådet, Foreningen af JAK Andelskasser, Foreningen af Registrerede Revisorer, Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer, Forbundet af Offentlige Ansatte, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd,
Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening, Landbrugsrådet, Landsorganisationen LO, Liberale Erhvervs Råd, Rådet for
Dansk Forsikring og Pension, Sammenslutningen af Danske Andelskasser, Skibsværftsforeningen, Tandl&aeli g;gernes Nye
Landsforening
Der har ingen bemærkninger været til forslaget om de rådgivende udvalg.
5. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget kræver ikke lovændring og skønnes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
6. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
7. Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Forslaget har ikke tidligere været forelagt. Problemstillingen er dog nævnt i grundnotat af 3.
September 1998 om selve SLIM-forslaget, KOM(97)638 endelig udg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464569_0004.png