Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del Bilag 612
Offentligt
1464566_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 612)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
18. februar 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets grundnotat vedrørende forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv om uønskede stoffer og produkter i foderstoffer, KOM (1999) 654.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
1. afdeling, 1. kontor
J.nr.: 2000-4114-0056
Den 18. februar 2000
TBU
LFM 0338
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464566_0002.png
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om uønskede stoffer og produkter i foderstoffer.
Dokument KOM(1999) 654
Resumé
Kommissionen foreslår, at anvendelsesområdet for direktivet om uønskede stoffer og produkter udvides således, at der
fastsættes grænseværdier for uønskede stoffer og produkter i tilsætningsstoffer.
Det foreslås endvidere, at muligheden for at fortynde et fodermiddel, der ikke overholder de fastsatte grænseværdier, med
andre partier af fodermidler for at nå ned under den fastsatte grænseværdi, helt skal bortfalde.
Det foreslås ligeledes, at den særlige mulighed for at fravige de fastsatte grænseværdier, når det af særlige geografiske grunde
er nødvendigt, skal bortfalde.
Det foreslås endvidere, at der åbnes mulighed for at fastsætte en indgrebstærskel, der er betydeligt lavere end den fastsatte
grænseværdi for det pågældende foderstof. Indgrebstærsklen foreslås indført med henblik på, at myndighederne indleder en
undersøgelse for at finde forureningskilden og træffe foranstaltninger til at reducere eller helt fjerne forureningskilden.
Endelig foreslås en ændring af komitologireglerne i overensstemmelse med den seneste rådsafgørelse herom.
En vedtagelse af forslaget skønnes at forbedre beskyttelsesniveauet.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(1999) 654 af 17. december 1999 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om uønskede stoffer og produkter i foderstoffer. Forslaget er oversendt til Rådet den 20. december 1999.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 152 og skal behandles efter proceduren for fælles beslutningstagen i TEF
artikel 251, da forslaget vedrører foderstoffer og berører folkesundheden.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen oplyser, at det er vigtigt at nedbringe indholdet af uønskede stoffer i foderstoffer for at beskytte menneskers
og dyrs sundhed. Kommissionen anfører, at det er nødvendigt at nyaffatte direktiv 1999/29/EF af 22. april 1999 om
uønskede stoffer og produkter i foderstoffer, idet der foreslås en lang række væsentlige ændringer i direktivet.
Foderstofområdet er et næsten fuldt harmoniseret område.
Formål og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464566_0003.png
Direktivets anvendelsesområde foreslås udvidet til også at omfatte tilsætningsstoffer til foderstoffer, da der er blevet
konstateret forurening af tilsætningsstoffer med uønskede stoffer og produkter. Herved opnås, at der åbnes mulighed for at
fastsætte grænseværdier for uønskede stoffer og produkter også i tilsætningsstoffer til foderstoffer. Grænseværdierne for
tilsætningsstoffer vil blive fastsat i Den Stående Foderstofkomité efter en forskriftskomitéprocedure.
Det er ifølge det eksisterende direktiv under særlige forudsætninger tilladt at fortynde fodermidler, der ikke overholder de
fastsatte grænseværdier, med andre partier af fodermidler for at nå ned under den fastsatte grænseværdi (herefter
fortyndingsmuligheden).
Endvidere er det ifølge det eksisterende direktiv tilladt at fravige de fastsatte grænseværdier for foderstoffer. Dette er tilladt,
når foderstofferne produceres og anvendes i uforandret stand på samme bedrift, og det af særlige lokale grunde er
nødvendigt. Dog kun, hvis det ikke er til skade for menneskers eller dyrs sundhed.
Forslaget indebærer en væsentlig ændring af reglerne om uønskede stoffer og produkter i foderstoffer, idet ovennævnte
fortyndingsmulighed bortfalder. Det vil dermed ikke længere være muligt for godkendte foderstofvirksomheder at fortynde
fodermidler med højt indhold af uønskede stoffer og produkter og at anvende disse fodermidler i foderblandinger.
Undtagelsen på baggrund af særlige lokale forhold foreslås ligelede s fjernet.
Det foreslås, at der åbnes mulighed for at fastsætte en indgrebstærskel, der er betydeligt lavere end den fastsatte grænseværdi
for det pågældende foderstof. Der introduceres således en ny slags grænseværdi for foderstoffer, en såkaldt indgrebstærskel.
En overskridelse af indgrebstærsklen vil ikke medføre, at foderstofferne skal tilbageholdes, men systemet skal medvirke til at
minimere forureningen.
Der er tale om et advarselssystem, hvor en overskridelse af indgrebstærsklen bevirker, at myndighederne skal indlede en
undersøgelse med henblik på at finde forureningskilden og træffe foranstaltninger til at reducere eller helt fjerne
forureningskilden. Dette skal føre til en aktiv formindskelse af mængden af uønskede stoffer og produkter i fødekæden.
Kommissionen har oplyst, at det kun er hensigten at fastsætte en indgrebst ærskel for de stoffer, der har indflydelse på
menneskers sundhed. Indgrebstærsklerne vil blive fastsat i Den Stående Foderstofkomité efter en forskriftskomitéprocedure.
Proceduren for vedtagelse af gennemførelsesbestemmelser (forskriftskomitéprocedure) foreslås ændret i overensstemmelse
med Rådets afgørelse 1999/468/EF af 28. juni 1999 om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de
gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen.
Det fremgår af den 15. betragtning i præamblen, at de erhvervsdrivende "bør" underrette myndighederne om eventuelle
tilfælde, hvor direktivets bestemmelser ikke overholdes, men i selve direktivteksten , art. 10, fastslås det, at de
erhvervsdrivende skal underrette myndighederne om sådanne tilfælde.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Det Økonomiske og Sociale Udvalgs og Regionsudvalgets udtalelse foreligger endnu ikke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464566_0004.png
Gældende dansk ret
Listen over uønskede stoffer og produkter i foderstoffer er optaget i bilag 4, tabel 1 og tabel 2 i bekendtgørelse nr. 448 af 25.
juni 1998 om foderstoffer, senest ændret ved bekendtgørelse nr. 806 af 25. oktober 1999 om ændring af bekendtgørelse om
foderstoffer.
Tilsætningsstoffer er reguleret af bekendtgørelse nr. 746 af 30. september 1999 om tilsætningsstoffer til foderstoffer.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. En vedtagelse af forslaget kan gennemføres ved
bekendtgørelse.
En vedtagelse af direktivet skønnes at hæve beskyttelsesniveauet i Danmark, idet uønskede stoffer og produkter i fødekæden
begrænses ved, at tilsætningsstoffer til foderstoffer omfattes af direktivet således, at der fastsættes grænseværdier for
uønskede stoffer og produkter i tilsætningsstoffer.
Beskyttelsesniveauet skønnes endvidere hævet ved, at fortyndingsmuligheden helt forbydes, hvorved forekomsten af
uønskede stoffer og produkter i fødekæden begrænses.
Ved indførelse af en indgrebstærskel introduceres et advarselssystem, der skal være med til at sikre, at medlemsstaterne
forpligtes til at handle, før en forurening får sundhedsmæssige konsekvenser. Medlemsstaterne vil således være forpligtede til
en aktiv indsats for at minimere forureningen ved at iværksætte en undersøgelse af, hvor forureningen kommer fra, og
hvordan forureningen kan reduceres eller fjernes. Beskyttel sesniveauet skønnes hævet ved, at der indføres en
indgrebstærskel, idet dette gradvist vil føre til en begrænsning af indholdet af uønskede stoffer og produkter i fødekæden.
Høring
I forbindelse med høring af Det Rådgivende Fødevareudvalg har
Landbrugsraadet
oplyst, at det kan tilslutte sig forslaget
med følgende bemærkninger.
Definitionerne af foderstoffer og fodermidler bør harmoniseres.
Visse bestemmelser kan forenkles, f.eks. art. 10, stk. 3, vedrørende pligten til underretning af myndighederne ved viden om
overskridelse af indgrebstærsklen.
Der kan være behov for differentierede grænseværdier for indhold af uønskede stoffer i tilsætningsstoffer i visse tilfælde.
Det bør være muligt at dekontaminere, hvis det kan ske uden forringelse af det pågældende foderstof, fodermiddel eller
tilsætningsstof.
Endelig bør der fastsættes en grænseværdi for nikkel.
Dansk Industri
har forståelse for iværksættelse af tiltag, som kan medvirke til yderligere sikring af fødevareindustriens
adgang til sunde og sikre råvarer. Dansk Industri støtter tankerne bag forslaget om ophævelse af fortyndingsmuligheden, dog
skal det samtidig sikres, at fortyndingen ikke sker i 3. lande inden import af det pågældende foder til EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464566_0005.png
Forbrugerrådet
støtter, at der fastsættes indgrebstærskler, idet Forbrugerrådet finder, at præamblens 15. betragtning bør
strammes op således, at det fremgår, at der er en pligt for de erhvervsdrivende til at informere myndighederne i tilfælde, hvor
direktivets bestemmelser ikke overholdes.
Rådet finder endvidere, at det er positivt, at fortyndingsmuligheden bortfalder, men det skal samtidig sikres, at der er
mulighed for at kontrollere, om reglen overholdes. Det skal endvidere sikres, fortyndingen ikke sker i 3. lande inden import
til EU.
Horesta
har ingen bemærkninger til forslaget.
FDB
støtter forslaget, ikke mindst forslaget om at indføre indgrebstærskler.
I §2-udvalget (landbrug) har
Landbrugsrådet
yderligere understreget, at der bør være en skærpet kontrol af foderstoffer fra
3. lande. Endvidere, at der bør være en pligt for myndighederne til at underrette myndigheder i andre medlemsstater i tilfælde
af en overskridelse af de fastsatte grænseværdier.
Endvidere finder Landbrugsrådet, at der bør fastsættes en generel grænseværdi for aflatoxin i overensstemmelse med den
frivillige aftale om aflatoxin i kvægfoder i Danmark.
Dansk Industri
har yderligere understreget at der bør være en skærpet kontrol med import fra 3. lande.
Forbrugerrådet
har gentaget sin støtte til forslaget.
DAKOFO
kan ikke støtte, at fortyndingsmuligheden bortfalder, idet fortyndingen i givet fald vil ske i 3. lande inden import
af det pågældende foderstof til EU. DAKOFO finder, at det er bedre at fastsætte regler for fortynding i EU, hvor der er en
bedre kontrol.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.