Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del Bilag 662
Offentligt
1464637_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 662)
arbejds- og socialministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
2. marts 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Arbejdsministeriets notat vedrørende iværksættelse af
forligsproceduren - Forslag til Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv af 23. november 1993 om visse aspekter i
forbindelse med tilrettelæggelsen af arbejdstiden, således at sektorer og aktiviteter, der var udelukket fra direktivet bliver
omfattet, KOM (1998) 662.
E-mail [email protected]
www.am.dk
Giro 730 86 20
ARBEJDSMINISTERIET
Folketingets Europaudvalg
Notat til Folketingets Europaudvalg om iværksættelse af forligsproceduren - Forslag til Rådets direktiv om
ændring af Rådets direktiv af 23. november 1993 om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæggelsen af
arbejdstiden, således at sektorer og aktiviteter, der var udelukket fra direktivet bliver omfattet
KOM(1998)662.
1. Baggrund
Forslag til Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 93/104/EF af 23. november 1993 om visse aspekter i forbindelse
med tilrettelæggelsen af arbejdstiden blev fremsat i 1998. Forslaget var en del af Kommissionens pakke om tilrettelæggelsen
af arbejdstiden i de sektorer og aktiviteter, der er udelukket fra arbejdstidsdirektivet fra 1993.
En række sektorer, herunder: vejtransport, jernbanetransport, bytransport, indre vandveje, lufttransport, søtransport,
havfiskeri og læger under uddannelse er undtaget direktivet fra 1993.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464637_0002.png
Formålet med ændringen af Rådets direktiv fra 1993 er at beskytte de arbejdstagere, der ikke er omfattet af det oprindelige
arbejdstidsdirektiv fra 1993, mod skadelige virkninger på deres sikkerhed og sundhed som følge af for lange arbejdstider,
utilstrækkelig hvile eller uregelmæssig arbejdsrytme. Forslaget indeholder primært regler om daglig hviletid, pauser, ugentlig
hviletid, årlig ferie, natarbejde, arbejdsrytme, mv.
Aktuelt notat om forslaget blev oversendt til Folketingets Europaudvalg henholdsvis den 25. februar 1999 og den 12. maj
1999. Forslaget blev forelagt Europaudvalget den 5. marts 1999 til orientering og den 21. maj 1999 til forhandlingsoplæg.
Regeringens Udenrigspolitiske Udvalg tiltrådte indstillingerne den 20. maj 1999.
På rådsmødet for arbejds- og socialministre den 25. maj 1999 blev der opnået politisk enighed om ændringsforslaget til
arbejdstidsdirektivet fra 1993.
Europa-Parlamentet fremlagde den 17. november 1999 resultatet af Parlamentets andenbehandling.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Maastricht Traktatens artikel 118A (nu artikel 137). Efter Amsterdamtraktatens
ikrafttrædelse er forslaget underlagt traktatens artikel 251 om fælles beslutningstagen.
2. Spørgsmål der skal drøftes under forligsproceduren
Europa-Parlamentet har stillet en række ændringsforslag blandt disse kan følgende nævnes:
Ændring 10, passende hviletid, hvor Europa-Parlamentet lægger op til en stramning, idet de ønsker at bestemmelsen om
passende hvileperioder også skal gælde i tilfælde, hvor minimumsbestemmelserne fraviges. Det samme forhold kan dog
tolkes ind i Rådets fælles holdning.
Ændring 1 vedrører det forhold, at Rådet foreslår, at bestemmelsen om hviletid om Søndagen udgår. EF-domstolen
annulerede ved dom af 12. november 1996 i sag 84/94 (Det Forenede Kongerige mod Rådet) artikel 5, stk. 2 om hviletid om
søndagen. Europa-Parlamentet foreslår, at Kommissionen forelægger et nyt forslag om spørgsmålet vedrørende hviletid om
søndagen som led i den samlede revision af det n&aeli g;vnte direktiv.
Vedrørende ændring 2, definition af mobil arbejdstager, lægger Europa-Parlamentet op til en stramning af teksten ved at
foreslå, at "for egen regning" udgår. Forslaget vurderes at have den konsekvens, at fx en firmachauffør, der kører for eget
firma ikke er mobil arbejdstager. Firmachaufføren vil dermed blive omfattet af det generelle direktivs almindelige
bestemmelser.
I ændring 5 foreslår Europa-Parlamentet en overgangsperiode for yngre læger under uddannelse på fire år efter
vedtagelsesdatoen. Der er tale om en væsentlig stramning af Rådets fælles holdning, der lyder på en samlet overgangsperiode
på 13 år efter ikrafttrædelsesdatoen. Ændring 5 vurderes at blive et centralt punkt i forbindelse med
forligsudvalgsforhandlingerne.
Vedrørende ændring 6, udvidelse af referenceperiode, ønsker Europa-Parlamentet en stramning af bestemmelsen så
referenceperioden kun kan udvides efter høring og forhandling mellem repræsentanter for arbejdsgiveren og de berørte
arbejdstagere. Derudover foreslår Europa-Parlamentet, at mobile arbejdstagere undtages muligheden for at kunne udvide
referenceperioden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464637_0003.png
Ændring 7, der vedrører fiskere, foreslår Europa-Parlamentet en ændring, der fastsætter en maksimal ugentlig arbejdstid for
fiskere på 48 timer i en referenceperiode på 12 måneder. Bestemmelsen er ufravigelig og bryder dermed med princippet om
at kunne regulere arbejdstid eller hviletid. Ændring 7 vurderes at blive et centralt punkt i forligsudvalgsforhandlingerne.
Ændring 8 (gennemførelse) Europa-Parlamentet foreslår en frist på to år for gennemførelse i modsætning til Rådets forslag
om fire år.
Rådet har tilkendegivet, at det ikke kan acceptere alle Europa-Parlamentets ændringsforslag.
Kommissionen har i udtalelse af 20. januar 2000 givet udtryk for at den ikke kan godkende Europa-Parlamentes
ændringsforslag 1, hviletid om søndagen, 5, læger under uddannelse og forslag 10, passende hvile.
3. Status
Fra dansk side vil man deltage i forligsudvalgsdrøftelserne på grundlag af det forhandlingsoplæg som blev drøftet med
Folketingets Europaudvalg den 21. maj 1999.