Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del Bilag 750
Offentligt
1464555_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 750)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
16. marts 2000
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 24. marts 2000 - dagsordenspunkt rådsmøde (transport) den 28.
marts 2000 - vedlægges Trafikministeriets notat over de punkter, der forventes optaget på dagsordenen for rådsmødet.
TRAFIKMINISTERIET J.nr. 121-22
3. Kontor marts 2000
MIC/Rno Løbenr. TM0148
Rådsmøde (Transport) den 28. marts 2000
Aktuelt notat
Statusredegørelse for Galileo-projektet
Kommissionens meddelelse om "Lufttransport og miljø - frem mod en
bæredygtig udvikling". KOM(1999) 640
3. Etablering af Den Europæiske Luftfartssikkerheds Myndighed (EASA).
4. Lufttransportpassagerers rettigheder i EU
5. Støj fra flyvemaskiner: perspektiver på kort og langt sigt (hush-kit)
6. Forslag til direktiv om interoperabilitet vedrørende konventionelle jernbaner.
KOM(1999) 617
7. Kommissionens meddelelse om færdselssikkerhed
8a. Forslag til ændring af direktiv om jernbanetransport af farligt gods. KOM(99)
157.
1.
2.
side 2
side 4
side 5
side 6
side 7
side 8
side 9
side 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464555_0002.png
8b.
9a.
9b.
10.
Forslag til ændring af direktiv om transport af farligt gods ad vej. KOM(99) 158.
Undertegnelse af aftalerne om vejgodstransport med Ungarn. KOM(1999) 665
Undertegnelse af aftalerne om vejgodstransport med Bulgarien. KOM(1999) 666
Forslag til direktiv om ansvarsforsikring for motorkøretøjer og ændring af fjerde
motorkøretøjsforsikringsdirektiv. KOM(97)510.
side 12
side 13
side 14
side 15
Dagsordenspunkt 1.
Nyt notat.
Statusredegørelse for Galileo-projektet.
På transportministerrådsmødet den 17. juni 1999 vedtog Rådet en resolution på grundlag af Kommissionens meddelelse af 10. februar 1999:
Galileo, Europæisk deltagelse i en ny generation af satellitnavigationstjenester (KOM(1999)54).
Resolutionen indebar et mandat til Kommissionen til at iværksætte arbejdet med at definere og præcisere Galileo-projektet i
samarbejde med bl.a. European Space Agency (ESA).
Endvidere blev Kommissionen pålagt at udarbejde forslag til mandat til forhandlinger mellem Fællesskabet og USA og
Rusland vedrørende mulighederne for fremtidigt samarbejde samt at undersøge, om andre tredjelande er interesseret i at
samarbejde om projektet. Kommissionen blev tillige bedt om at undersøge mulighederne for finansiering af projektet
nærmere.
Endelig blev Kommissionen i resolutionen pålagt løbende at orientere Rådet om projektets udvikling samt fremlægge
resultaterne fra definitionsfasen for Rådet inden udgangen af år 2000 med henblik på Rådets endelige stillingtagen.
Definitionsfasen er herefter påbegyndt, idet der bl.a. med Kommissionen som formand er nedsat en styrekomité for
projektet med deltagelse af medlemslandene og ESA som observatør. Under styrekomiteen er nedsat to undergrupper, hhv.
et 'Security Board', der skal vurdere projektets sikkerhedsmæssige aspekter, og en task force, der skal se nøjere på spørgsmålet
om frekvensadgang for Galileo.
Kommissionen har endvidere indledt forhandlinger med USA og Den Russiske Føderation på grundlag af
forhandlingsmandater, som blev vedtaget på transportministerrådsmødet den 6. oktober 1999.
Samtidig er Kommissionen i færd med at undersøge mulighederne for (delvis) finansiering af projektet gennem public-private
parterships. Kommissionen har i december 1999 udsendt et 'call for proposals' , hvori man beder interesserede parter om at
fremlægge mulige forretningskoncepter, der har til formål at anvende public-private partnerships til finansiering af
gennemførelsen af Galileo-projektet.
Som led i definitionsfasen har Kommissionen i december 1999 igangsat følgende projekter, som løber frem til
definitionsfasens afslutning med udgangen af 2000:
GALA-projektet, som har til formål at definere Galileo-projektets overordnede arkitektur. Dette indebærer navnlig
omsætning af kravene til systemet til tekniske specifikationer og identifikation af nødvendige undersystemer. Gala-projektet
er rygraden i definitionsfasen og omfatter tillige koordination med øvrige aktiviteter i definitionsfasen, herunder med
GalileoSat-projektet, som udføres i ESA-regi og omfatter detailspecifikation af Galileo' s rumsegmenter (satellitdesign og
konstellationsdesign) og de tilhørende jordsegmenter (jordbaserede installationer og kommunikationsnetværk).
INTEG-projektet, som har til formål at sikre en optimal integration af det tidligere igangsatte EGNOS-projekt (European
Geostationary Navigation Overlay Service) med Galileo-projektet med henblik på sikre kontinuitet i relation til resultaterne af
EGNOS-projektet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464555_0003.png
SAGA-projektet, som har til formål at understøtte den standardiseringsproces, som følger af Galileo-projektet og som
navnlig vedrører Galileo's rumsignaler (frekvenser, modulationer og dataformater) og kravene til brugernes udstyr. SAGA-
projektet støtter Kommissionen og medlemslandene i at fremme Galileo-betingede standarder i de relevante europæiske og
internationale standardiseringsorganer.
GEMINUS-projektet, som har til formål at definere de ydelser, Galileo-systemet skal kunne præstere, på grundlag af en
afdækning af brugernes krav og ønsker, markedsanalyser, institutionelle rammer og de krav, der følger af den planlagte
anvendelse af PPP-konceptet (public private partnerships) som en væsentlig del af Galileo-projektets finansiering.
Sagen har tidligere været nævnt i Folketingets Europaudvalg til orientering den 26. marts 1999, med henblik på forhandlingsoplæg den 11. juni
1999 og til orientering den 1. oktober 1999 samt den 3. december 1999.
Dagsordenspunkt 2.
Nyt notat.
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget - Lufttransport og
miljø: frem mod en bæredygtig udvikling, Kom(1999) 640.
Der henvises til grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 24. februar 2000.
Dagsordenspunkt 3
Revideret udgave af aktuelt notat af 25. november 1999. Ændringer markeret med kursiv.
Forhandlinger med de stater, hvis civile luftfartsvæsner er fulde medlemmer af de fælles luftfartsmyndigheder, og
som ikke er medlemmer af det europæiske fællesskab, med henblik på at indgå en aftale om oprettelse af en
europæisk myndighed for civil luftfartssikkerhed i form af en international organisation(EASA).
Den 18 juni 1998 vedtog Rådet (transport) Kommissionens henstilling med henblik på rådets afgørelse om bemyndigelse af
Kommissionen til at indlede forhandlinger om oprettelse af en organisation for civil luftfartssikkerhed i Europa.
Kommissionen opnåede hermed bemyndigelse til at indlede forhandlinger med europæiske lande, som ikke er medlem af EU,
om oprettelse af en europæisk organisation baseret på en konvention til at overtage visse dele af ansvaret for luftfartens
sikkerhed. En sådan organisation skal erstatte de europæiske luftfartsadministrationers samarbejdsorganisation Joint Aviation
Authorities (JAA).
Konventionsteksten er fortsat under udarbejdelse og forhandlingerne er således endnu ikke påbegyndt.
Kommissionen har imidlertid fornylig, herunder på rådsmødet den 9.-10.december 1999, givet udtryk for visse betænkeligheder med hensyn til
mulighederne for at oprette organisationen som international organisation baseret på en konvention. I stedet har Kommissionen foreslået at man
alternativt drøfter mulighederne for oprettelse af et EU-agentur.
På rådsmødet den 9.-10.december 1999 fremgik det af drøftelserne, at:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464555_0004.png
- alle delegationer understregede nødvendigheden af hurtigt at oprette den nye myndighed for luftfartssikkerhed,
der skal betragtes som et fælleseuropæisk anliggende;
- medens nogle medlemsstater på det foreliggende grundlag foretrækker at fortsætte på grundlag af de
nuværende arrangementer, fandt andre det nyttigt at undersøge det alternativ, som Kommissionen har lagt frem.
Som konklusion opfordrede Rådet Kommissionen til snarest at forelægge en mere detaljeret analyse af det alternativ, den foreslår.
Sagen har tidligere været nævnt i Folketingets Europaudvalg den 7. marts 1997, den 13. juni 1997, den 5. december 1997, den
16. marts og den 27. november 1998 med henblik på orientering og den 12. juni 1998 med henblik på forhandlingsoplæg.
Sagen har desuden været nævnt i udvalget den 3. december 1999 med henblik på orientering.
Dagsordenspunkt 4.
Nyt notat.
Lufttransportpassagerers rettigheder i EU.
Kommissionen har fremsendt et konsultationspapir om forbrugerbeskyttelse inden for luftfarten.
Baggrunden herfor er, at Kommissionen er af den opfattelse, at luftfartsselskabernes ydelser og service ikke altid lever op til
forbrugernes behov og forventninger.
Hovedformålet med konsultationspapiret m.v. er at vurdere, hvorvidt der er behov for yderligere Fællesskabsinitiativer på
området.
Derudover er konsultationspapirets centrale elementer følgende:
Kommissionen gør i papiret opmærksom på, at der allerede er gennemført særlig lovgivning for forbruger- (dvs. passager-)
beskyttelse i luftfarten. Der er således vedtaget regler for kompensation ved overbooking og for brug af edb-
informationssystemer (CRS) samt forberedt bedre ansvars- og erstatningsregler.
Desuden er store dele af den generelle forbrugerbeskyttelseslovgivning i Fællesskabet også gældende for luftfartsområdet.
Her tænkes bl.a. på reglerne om kontraktudformning, produktsikkerhed, databeskyttelse, annoncering og pakkerejser.
Dokumentet nævner en række områder, hvor sådanne initiativer kunne tænkes. Det gælder passagerernes kontraktmæssige
rettigheder, spørgsmål om forsinkelser, bagageproblemer, billetpriser, komfort og sundhed, økonomisk beskyttelse af
passagerer i tilfælde af flyselskabskonkurs, visse forretningsmæssige arrangementer hos flyselskaberne (f.eks. codesharing og
bonusprogrammer) og information til passagererne.
Kommissionen gør opmærksom på, at yderligere forbrugerbeskyttelse i mange tilfælde vil være ensbetydende med forøgede
omkostninger for flyselskaberne, og at passagererne ikke altid vil være villige til at betale eventuelle billetprisforhøjelser som
følge heraf. Hertil kommer eventuelle internationale forpligtelser, som vil kunne stille EU-flyselskaberne dårligere i
konkurrencen med ikke-EU-flyselskaber, dersom der indfø ;res særskilte EU-regler.
Der må derfor ifølge Kommissionen foretages en afvejning af fordele og ulemper i forbindelse med alle forslag om nye
initiativer. I den forbindelse nævner man, at det ikke altid vil være relevant med ny lovgivning; der kan lige så vel blive tale
om informationskampagner, anbefalinger, frivillige aftaler og mere forskning. I visse tilfælde vil det kunne vise sig, at ingen
ny aktion er nødvendig overhovedet.
Kommissionen har sendt konsultationspapiret i bred offentlig høring og vil på Rådsmødet informere om det foreløbige
resultat heraf.
Dagsordenspunkt 5.
Nyt notat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464555_0005.png
Støj fra flyvemaskiner: perspektiver på kort og langt sigt (hush-kit).
Der henvises til aktuelt notat oversendt til Folketingets Europaudvalg forud for rådsmøde
(transport) den 9.-10. december 1999.
På rådsmødet (transport) den 9.-10.december 1999 noterede man sig Kommissionens afrapportering om den seneste
udvikling med hensyn til etablering af nye ICAO-standarder vedrørende flystøj og udfasning af de mest støjende kapitel-3 fly.
Rådet noterede sig endvidere Kommissionens afrapportering om udviklingen i dialogen mellem EU og USA med henblik på
at nå til fælles forståelse og opfordrede Kommissionen til hurtigst muligt at komme med forslag til mulige løsninger af dette
spørgsmål.
Sagen har tidligere været nævnt i Folketingets Europaudvalg den 7. marts 1997, den 13. juni 1997, den 5. december 1997, den
16. marts, den 27. november 1998 og den 3. december 1999 med henblik på orientering og den 12. juni 1998 med henblik på
forhandlingsoplæg.
Dagsordenspunkt 6
Nyt notat.
Meddelelse fra Kommissionen om integrering af konventionelle jernbanesystemer samt forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om interoperabilitet i det transeuropæiske net af konventionelle jernbaner, KOM (1999) 617 endelig udgave.
Der henvises til grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 3. marts 2000.
Dagsordenspunkt 7.
Nyt notat.
Kommissionens meddelelse vedrørende færdselssikkerhed
På rådsmødet vil Kommissionen præsentere sin meddelelse 'Prioriteter i EU's færdselssikkerhed. Fremskridtsrapport og
prioritering af indsatser'.
Meddelelsen, der p.t. alene foreligger i udkast, er en opfølgning på opfordringer fra Rådet og Europa-Parlamentet til at fremlægge en
fremskridtsrapport om EU's handlingsprogram for 1997-2001 vedrørende færdselssikkerhed. Tillige opstilles på Parlamentets opfordring en
prioritering af fremtidige indsatser på fællesskabsniveau. Endelig opfordres beslutningstagere på alle niveauer til at lægg e mere vægt på det
faktum, at omkostningerne ved at forebygge ulykker generelt er langt mindre end de økonomiske omkostninger ved person- og tingsskade som
følge at ulykker.
Meddelelsen indeholder således en oversigt over gennemførte og planlagte indsatser inden for rammerne af handlingsprogrammet for 1997-2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464555_0006.png
På basis af en cost-benefit analyse af de foreslåede indsatser i handlingsprogrammet opstilles tillige følgende prioriteringer på
kort og mellemlagt sigt for så vidt angår færdselssikkerhed inden for EU:
Fortsætte arbejdet med at udvikle EuroNCAP (European New Car Assessment Programme)
Kampagner og lovgivning vedrørende sikkerhedsseler og sikkerhedsudstyr til børn
En anbefaling til medlemsstaterne vedrørende maximale promillegrænser i trafikken
Lovgivning vedrørende hastighedsbegrænsere for lette erhvervskøretøjer
Udvikling af retningslinjer for 'sort-plet-indsatser' (steder med høj ulykkesfrekvens)
Lovgivning vedrørende udformning af bilers forpartier af hensyn til forgængere og cyklister
Ud over disse prioriteringer opfordrer Kommissionen til at forstærke forskningsindsatsen på følgende områder: medicinske standarder i
forbindelse med kørekørt, standarder for køreprøver, anvendelse af kørelys i dagtimerne, effekten af medicin på bilisters adfærd og behandlingen
efter ulykker.
Yderligere 3 områder tillægges høj prioritet: CARE-databasen vedrørende ulykkesstatistik, et integreret informationssystem
samt forskning vedrørende køretøjsstandarder og telematik.
Endelig opfordrer Kommissionen regeringerne samt lokale og regionale myndigheder i medlemsstaterne til at etablere en
praksis vedrørende beregninger af omkostningerne ved og effekten af indsatser på færdselssikkerhedsområdet, at øge
investeringerne i disse indsatser og udvikle metoder, som kan tydeliggøre fordelene ved færdselssikkerhedsmæssige indsatser
for beslutningstagerne.
Handlingsprogrammet for fremme af færdselssikkerheden i EU for 1997-2001 blev nævnt til orientering på mødet i
Folketingets Europaudvalg den 13. juni 1997.
Dagsordenspunkt 8a.
Nyt notat.
Aktuelt notat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 96/49/EF om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om jernbanetransport af farligt gods. KOM(99) 157.
Der henvises til grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 28. juli 1999.
Europa-Parlamentet afgav udtalelse om Kommissionens forslag den 29. oktober 1999. Parlamentet havde ingen bemærkninger til dette forslag.
Dagsordenspunkt 8b.
Nyt notat.
Aktuelt notat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 94/55/EF om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om transport af farligt gods ad vej. KOM(99) 158.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464555_0007.png
Der henvises til grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 28. juli 1999.
Europa-Parlamentet afgav udtalelse om Kommissionens forslag den 18. januar 2000. Et væsentligt element var, at tidsfristen
for at bibeholde nationale bestemmelse om tyngdepunktet og dermed stabiliteten for visse tankvogne, der transporterer
farligt gods, foreslås forlænget fra 30. juni 2001 til den 30. juni 2005.
Dagsordenspunkt 9a.
Nyt notat.
Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse og indgåelse af aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Republikken Ungarn om
bestemte betingelser for vejtransport og om fremme af kombineret transport. KOM(1999)665.
Der henvises til grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 10. februar 2000.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg:
Sagen (forhandlingsmandat til Kommissionen) har været nævnt med henblik på forhandlingsoplæg på møder i Folketingets
Europaudvalg den 15. april og 10 juni 1994 samt til orientering den 10. marts, 16. juni, 22. september og 1. december 1995.
Dagsordenspunkt 9b.
Nyt notat.
Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse og indgåelse af aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Republikken Bulgarien om
bestemte betingelser for vejtransport og om fremme af kombineret transport. KOM(1999)666.
Der henvises til grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 10. februar 2000.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg:
Sagen (forhandlingsmandat til Kommissionen) har været nævnt med henblik på forhandlingsoplæg på møder i Folketingets
Europaudvalg den 15. april og 10 juni 1994 samt til orientering den 10. marts, 16. juni, 22. september og 1. december 1995.
Dagsordenspunkt 10.
Nyt notat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464555_0008.png
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om ansvarsforsikring for
motorkøretøjer og ændring af direktiv 73/239/EØF og 92/49/EØF (fjerde motorkøretøjsforsikrings-direktiv). KOM(97) 510.
Der henvises til grundnotat af 8. april 1998.
Rådets fælles holdning blev vedtaget den 21. maj 1999.
Europa-Parlamentet har efterfølgende i forbindelse med Parlamentets 2. behandling af sagen stillet en række ændringsforslag
til Rådets fælles holdning. Blandt disse forslag kan nævnes udvidelse af direktivets anvendelsesområde til også at omfatte
situationer, hvor EU-borgere indbyrdes er involveret i uheld i et tredjeland, der er omfattet af grønkortsordningen.
Herudover er der tale om en række præciserende ændringe r af begrænset rækkevidde.
Efter drøftelser af disse ændringsforslag mellem repræsentanter for Rådet og for Parlamentet er der opnået enighed om den
endelige udformning af direktivet, som herefter kan vedtages endeligt.
Sagen blev nævnt i Folketingets Europaudvalg med henblik på forhandlingsoplæg på mødet den 7. december 1998.