Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del Bilag 882
Offentligt
1464551_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 882)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
5. april 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljø- og Energiministeriets grundnotat vedrørende
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om nittende ændring af Rådets direktiv 76/769/EØF for
så vidt angår begrænsning af markedsføring og anvendelse af visse farlige stoffer og præparater (azofarvestoffer), KOM
(1999) 620 endelig udg.
MILJØstyrelsen
5. april 2000
Kemikaliekontoret J.nr.M 7011/17-0019
Ref. hsha/12,mse/6
MEM-0261-MST
GRUNDNOTAT
om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om nittende
ændring af Rådets direktiv 76/769/EØF for så vidt angår begrænsning af
markedsføring
og
anvendelse
af
visse
farlige
stoffer
og
præparater
(azofarvestoffer),
KOM (1999) 620 endl. udg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464551_0002.png
Resume: Forslaget forbyder anvendelse af azofarvestoffer, der ved spaltning af en eller
flere azogrupper kan frigive en eller flere af de 21 aromatiske aminer, der er opført på et
bilag til direktivforslaget, idet disse aminer kan være kræftfremkaldende. Aminer opført på
bilag A må ikke findes i en koncentration på over 30 ppm i færdigvaren, målt efter
metoden i bilag B, mens azofarvestoffer, der kan fraspalte eller frigive en eller flere aminer
fra bilag A ikke må benyttes i tekstil- og lædervarer, som i længere tid kan komme i direkte
berøring med hud eller mundhule hos mennesker.
1. Status
Kommissionen sendte den 10. december 1999 ovennævnte direktivforslag KOM (1999) 620 til medlemsstaterne.
Forslaget indfører begrænsning af markedsføring og anvendelse af visse farlige stoffer og præparater
(azofarvestoffer).
Forslaget har hjemmel i traktatens artikel 95 (tidligere artikel 100A) og skal behandles efter proceduren med fælles
beslutningstagen med Rådet og Europa-Parlamentet i traktatens artikel 251 (tidligere artikel 189B) .
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Europa-Parlamentet har ikke afgivet udtalelse om forslaget.
2. Formål og indhold
Baggrunden for forslag til 19. ændring af direktiv 76/769/EØF er, at visse
azofarvestoffer, der anvendes i tekstiler og læder, indebærer en kræftrisiko for
forbrugere og arbejdstagere. Flere medlemsstater bl.a. Tyskland og Holland har
indført deres egen regulering eller givet meddelelse om indførelse af nationalt
forbud mod visse azofarvestoffer. Forslagets formål er at få området
harmoniseret, så det er ens for alle lande.
Ifølge forslaget forbydes anvendelsen af azofarvestoffer, der ved reduktiv
spaltning af en eller flere azogrupper, kan frigive en eller flere af de 21
aromatiske aminer, der er opført i tillæg A i direktivet. Disse aromatiske
aminer kan være kræftfremkaldende. Aminer i tillæg A må ikke findes i en
koncentration på over 30 ppm i færdigvaren, målt efter metoden i tillæg B.
Azofarvestoffer, der kan fraspalte eller frigive en eller flere aminer fra
tillæg A må ikke benyttes i tekstil- og lædervarer, som i længere tid kan komme
i direkte berøring med hud eller mundhule hos mennesker.
Eksempler på sådanne varer er:
Beklædningsgenstande, sengelinned, håndklæder,
hatte, bleer og andre hygiejneartikler.
toppe,
toupeér
og
parykker,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464551_0003.png
Fodtøj, handsker, remme til
dokumentmapper og stolebetræk.
armbåndsure,
håndtasker,
punge
og
tegnebøger,
Legetøj
af
tekstil
eller
læder
samt
beklædningsgenstande af tekstil og læder.
legetøj,
hvori
bl.a.
indgår
Gulvtæpper
Det anføres i forslaget, at ovennævnte
markedsføres, hvis de ikke opfylder kravene.
tekstil
og
lædervarer,
ikke
Direktivet forudsætter at yderligere aromatiske aminer, der kan være kræftfremkaldende, kan skrives på i tillæg A.
Desuden påtænkes det, at opløselige azopigmenter kan indføres i bestemmelserne på et senere tidspunkt, hvis
man finder det relevant.
3. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet
Kommissionen
anfører,
at
forslaget
har
til
formål,
dels
at
beskytte
folkesundheden og dels at bevare det indre marked. Ifølge Kommissionen er
forslaget den eneste måde at nå disse mål, idet bevarelse af det indre marked
hører under EF's enekompetance, jf. Rådets direktiv 76/769/EØF og idet
Forslaget indeholder ensartede forskrifter for omsætning af azofarvestoffer og
af tekstiler og læder, der er farvet med azofarvestoffer, hvilket sikrer en høj
beskyttelse af folkesundheden.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Der er ingen dansk lovgivning på området. Direktivet vil kunne gennemføres med
hjemmel i lov om kemiske stoffer og produkter ved udstedelse af en ny
bekendtgørelse.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for
forbrugere eller offentlige myndigheder.
Forslaget vil kun have begrænsede ekstraomkostninger for erhvervslivet, idet der
kun bliver tale om udgifter til afprøvning og certificering som dokumentation
for at direktivet er opfyldt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464551_0004.png
De konkrete azofarvestoffer produceres ikke i Danmark, men kan importeres til
Danmark via import af udenlandske produkter, specielt produkter fra lande
udenfor EU.
Beskyttelsesniveau:
En vedtagelse af forslaget vil have en positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark, fordi anvendelsen af
azofarvestoffer med en kræftrisiko begrænses.
Forslaget vurderes at have en positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet i EU,
da det indebærer en indførelse af regler på et område uden regler for flere
lande.
5. Høring
Forslaget har været i høring i EF-specialudvalget for miljø og i Tekstilpanelet.
Fra specialudvalget for miljø er fremkommet en kommentar fra Miljøkontrollen,
Københavns Kommune om, at den tilslutter sig en vedtagelse af forslaget og
lægger i den forbindelse vægt på muligheden for løbende at revidere listen over
forbudte azofarvestoffer og på et senere tidspunkt at supplere listen med
opløselige azopigm enter. Procesindustriens Brancheforening anfører, at de
støtter forslaget. Fra Tekstilpanelet er følgende kommentarer fremkommet:
Novotex erklærer sig enig i direktivforslaget, under den forudsætning, at
forslaget alene vedrører de azofarvestofer, der kan fraspalte kræftfremkaldende
aromatiske
aminer.
Dansk
Supermarked
finder
det
yderst
vigtigt,
at
dokumentationskravene bliver nemme og økonomisk forsvarlige at håndtere.
Forbrugerinformationen anf&os lash;rer, at de nævnte axofarvestoffer bør
forbydes, såvel når disse tilsigtet som utilsigtet (ex. småbørn kan uforvarende
putte gardinstoffer i munden. Desuden bør møbelstoffer også omfattes) kan komme
i direkte berøring med hud eller mundhule hos mennesker.
Den
danske
farvestofindustri
har
et
foreløbigt
grundlag
tilkendegivet, at den er positivt indstillet overfor direktivet.
generelt
Ifølge
Kommissionen
har
Erhvervslivet
i
EU-landene
endvidere
generelt
accepteret, at der er behov for en harmonisering indenfor azofarvestoffer.