Europaudvalget 1999-00
EUU Alm.del INFO-note I 159
Offentligt
1455864_0001.png
Europaudvalget
(Info-note I 159)
(Offentligt)
_____________________________________________
ERU, Alm. del - bilag 473 (Løbenr. 21674)
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pascal Lamy: Aftale om Kinas optagelse i WTO opfylder 96 pct. af
EU{{PU2}}s ønsker
EU{{PU2}}s franske handelskommissær og chefforhandler Pascal Lamy kalder EU{{PU2}}s aftale om
kinesisk optagelse i verdenshandelsorganisationen WTO for en førsteklasses handelsaftale. Efter at aftalen
den 19. maj 2000 var blevet indgået i den kinesiske hovedstad Beijing, erklærede Lamy, at EU nu har
opnået 96 pct. af hvad EU har ønsket. Først forhandlede USA de 80 pct. på plads, og derefter blev
yderligere 16 pct. tilføjet under de bilaterale for ellem EU og Kina.
Med aftalen mellem EU og Kina er en væsentlig forhindring for Kinas optagelse i WTO ryddet af vejen . I
forvejen har bl.a. USA, Canada, Australien og Japan afsluttet tilsvarende aftaler med kineserne, mens Kina
stadig mangler at færdiggøre aftaler med nogle få mindre "handelsnationer" såsom Schweiz og Mexico.
Den formelle optagelse af Kina i WTO-systemet foretages i WTO{{PU2}}s Generelle Råd og kan
formentligt gennemføres inden udgangen af år 2000. Europa-Kommissionen vil her på vegne af EU-
landene tilslutte sig aftalen.
Først skal EU{{PU2}}s tilslutning dog godkendes i EU{{PU2}}s Ministerråd, og Europa-Parlamentet skal
afgive et høringssvar. Handelskommissær Pascal Lamy sagde dog under sin præsentation af aftalen i
Europa-Parlamentets udvalg for eksterne økonomiske forbindelser, at Europa-Kommissionen vil foreslå
Ministerrådet, at Europa-Parlamentet skal godkende aftalen med samstemmende udtalelse. Rådet har dog
ikke tidligere været tilbøjelig til at mstemmende udtalelse fra Europa-Parlamentet på denne type aftaler.
Aftalens indhold:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455864_0002.png
EU/Kina-aftalen sikrer en større åbning af det kinesiske marked for EU{{PU2}}s virksomheder for en
række industrivarer og landbrugsprodukter samt serviceydelser indenfor bl.a. telekommunikation,
forsikring, bankvæsen, osv.
Endeligt er der også truffet aftale om en række horisontale spørgsmål såsom statslige indkøb,
handelsforstyrrende investeringsrelaterede bestemmelser og anvendelsen af WTO-princippet om "national
behandling".
Industrivarer:
Aftalen er her koncentreret om reduktion i importtolden for omkring 150 specifikke produkter lige fra
byggematerialer til gin. Den gennemsnitlige told falder for disse produkter fra 18,6 pct. til 10,9 pct. Al told
på spiritus vil blive nedsat fra de nuværende 65 pct. til 10 pct. For kosmetik vil toldsatserne falde fra 30
pct. til 10 pct.
Der vil endvidere ske en reduktion af tolden på læder- og læderartikler, tekstiler, fodtøj, keramik,
byggesten og maskiner. Også importtolden på grønlandske kæmperejer vil blive sænket fra 30 pct. til 5 pct.
i 2003.
Kvoterne på kunstgødning vil blive lempet, og der vil ske en gradvis liberalisering af den kinesiske stats
monopoler på import og distribution af olie og kunstgødning, så også private kan få adgang til dette
marked.
Endeligt sker der en række lempelser for de af EU{{PU2}}s bilproducenter, der producerer biler, lastbiler
og varevogne i Kina.
Landbrugsprodukter:
Her skal først og fremmest nævnes sænkningen af toldsatserne på svinekød fra 80 pct. til 20 pct., som kan
have en vis dansk interesse. Der er også sket forbedringer af toldkvoten for rapsolie samt en reduktion af
toldsatserne for rapsolie fra (85 pct. til 9 pct.), smør (fra 30 pct. til 10 pct. ), mælkepulver (fra 25 pct. til 10
pct. ), vin (fra 65 pct. til 14 pct.), oliven (fra 25 pct. til 10 pct. ), m.v.
Der er endeligt indgået en aftale om sanitære og fysiosanitære foranstaltninger med kineserne, som skal
sikre, at Kina handler i overensstemmelse med bestemmelserne i WTO{{PU2}}s sanitære og fysiosanitære
bestemmelser (i SPS-aftalen).
Tjenesteydelser:
Indenfor telekommunikationssektoren vil Kina åbne sit marked for mobiltelefoni to år før ellers planlagt i
Kina/USA-aftalen. På optagelsestidspunktet vil udenlandske investorer få lov til at købe sig til en andel på
25 pct. i kinesiske virksomheder og efter tre år op til 49 pct. I løbet af tre år vil Kina desuden åbne op for,
at udenlandske virksomheder kan leje telekommunikationskapacitet fra kinesiske operatører med henblik p
å videresalg til såvel indenrigs- som udenrigstraffik.
Inden for markedet for forsikringer, vil der inden for tre måneder efter aftalen er underskrevet, blive stillet
syv licenser til rådighed af kineserne for europæiske virksomheder. Ifølge Pascal Lamy er licenserne endnu
ikke givet til nogen selskaber. Det vil være kineserne, der fordeler licenserne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455864_0003.png
Forsikringsmarkedet vil blive åbnet for udenlandske virksomheder to år før forudset i USA/Kina-aftalen
for salg af såvel livsforsikringer som forsikringer vedrørende sundhed og pension.
Der vil også være forbedret markedsadgang inden for en række andre områder såsom bankvæsen, juridisk
rådgivning, turisme, arkitektvirksomhed, markedsundersøgelser, osv.
Horisontale bestemmelser:
Kina har her accepteret fuld transparens og ikke-diskrimination (MFN) i forbindelse med statslige indkøb.
Kina har desuden accepteret at udfase lovgivning, der giver unfair fordele til kinesiske virksomheder inden
for en række nærmere opregnede områder, såsom videresalg af cigaretter og spiritus, prisfastsættelse inden
for det farmaceutiske område osv.
Endeligt har EU og Kina forpligtet sig til at eliminere industrieksportsubsidier samt fjerne en række
handelsforstyrrende krav til den civile luftfartssektor .
Med venlig hilsen
Morten Knudsen