Europaudvalget
(Info-note I 184)
(Offentligt)
_____________________________________________
FLF, Alm. del - bilag 1172 (Løbenr. 25305)
OMTRYK
(Rettelse i 3. pind på side 7)
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Kommissionens nye
gennemførelsesbeføjelser (1999)
Resumé
Rådets nye afgørelse om komitologi fra 1999 medfører en forenkling af de meget komplicerede regler og
giver Europa-Parlamentet og offentligheden større indsigt i processen. Afgørelsen viderefører de tre
procedurer (rådgivnings-, forvaltnings- og forskriftsprocedure) i forenklet form.
En af de vigtigste og mere gennemgribende ændringer er den
nye forskriftsprocedure,
som sikrer Rådet
muligheden for at
forkaste et forslag fra Kommissionen med kvalificeret flertal.
Til gengæld kan Rådet
ikke længere {{SPA}} som under den gamle procedure III b {{SPA}} forkaste et forslag med simpelt
flertal. Kommissionen har dog samtidig afgivet en erklæring til afgørelsen, hvor de inden for særligt
følsomme områder lover at
u t gå imod en eventuel fremherskende holdning i Rådet.
De øvrige
ændringer vedrører blandt andet
større åbenhed og gennemsigtighed
i udvalgenes arbejde, offentliggørelse
af en liste over de mange udvalg,
bedre information af Europa-Parlamentet
og indførelse af en vis
indsigelsesret
for Parlamentet.
1. Indledning og baggrund
Den 28. juni 1999 vedtog Rådet en
ny afgørelse om de nærmere vilkår for Kommissionens
gennemførelsesbeføjelser
(kaldet komitologi). Afgørelsen havde været længe undervejs og
afløste den hidtidige afgørelse fra 1987.
Den nye afgørelse skulle først og fremmest føre til en forenkling af de meget komplicerede
regler og give Europa-Parlamentet og offentligheden større indsigt i processen. Til afgørelsen
hører fem erklæringer. Afgørelsen er af stor betydning, da langt den overvejende del af EUs
retsakter faktisk vedtages ved udvalgsprocedurer.
Gennemførelsesbestemmelserne er en stor del af Folketingets Europaudvalgs og fagudvalgenes
arbejdsområde. Ifølge Europaudvalgets seneste beretning af 19. februar 1999, skal regeringen
således forelægge væsentlige forslag til gennemførelsesbeføjelser (kommissionsdirektiver,
kommissionsforordninger samt kommissionsbeslutninger), der vedtages i
forskriftsudvalg
for
Europaudvalget. Endvidere skal regeringen i særlige tilfælde forel ægge forslag, der behandles i