Europaudvalget 1999
KOM (1999) 0354
Offentligt
1441293_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den14.07.1999
KOM(1999)354 endelig udg.
99/0142 (ACC)
Forslag til
RÅDETS OG KOMMISSIONENS AFGØRELSE
om den holdning, Fællesskabet skal indtage i Associeringsrådet, der blev oprettet
ved den Europaaftale, der blev undertegnet den 10. juni 1996, mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og
Republikken Slovenien på den anden side, for så vidt angår vedtagelsen af
gennemførelsesbestemmelser til Europaaftalens artikel 65, stk. 1, nr. iii), og
stk. 2, samt artikel 7, stk. 1, nr. iii), og stk. 2, i samme aftales protokol nr. 2 om
produkter henhørende under traktaten om oprettelse af Det Europæiske Kul- og
Stålfællesskab
(forelagt af Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441293_0002.png
BEGRUNDELSE
Europaaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den
ene side og henholdsvis Republikken Bulgarien, Republikken Estland, Republikken
Letland, Republikken Litauen, Republikken Polen, Rumænien og Republikken
Slovenien på den anden side fastsætter, at Associeringsrådet skal vedtage de
nødvendige gennemførelsesbestemmelser til statsstøttereglerne. De relevante artikler
er: Artikel 63 i Europaaftalen med Estland og Polen, artikel 64 i Europaaftalen med
Rumænien, Bulgarien, Letland og Litauen og artikel 65 i Europaaftalen med
Slovenien.
Bestemmelserne om statsstøtte er et af de fundamentale punkter i Europaaftalen
mellem De Europæiske Fællesskaber og de respektive stater. I afgørelsesforslaget, der
omfatter statsstøtte og støtte, som ydes ved hjælp af statsmidler under enhver tænkelig
form, der kan berøre samhandelen mellem Det Europæiske Fællesskab og de
respektive stater, fastlægges det, hvordan samarbejdet mellem parternes
tilsynsmyndigheder skal fungere.
Det følger af de respektive råds- og kommissions afgørelser om indgåelse af
Europaaftalerne, at traktaterne om oprettelse af de tre fællesskaber danner grundlaget
ved fastlæggelsen af, hvilken holdning Fællesskabet skal indtage i Associeringsrådet.
EF-traktatens artikel 133 og 300 samt EKSF-traktatens artikel 95 tjener som
retsgrundlag ved fastlæggelsen af, hvilken holdning Fællesskabet skal indtage i
Associeringsrådet vedrørende vedtagelsen af gennemførelsesbestemmelserne til
statsstøttereglerne.
Rådet har indtil nu godkendt gennemførelsesbestemmelser til statsstøttereglerne for
Tjekkiet og Slovakiet. Gennemførelsesbestemmelserne til statsstøttereglerne i
Tjekkiet blev vedtaget af Associeringsrådet den 24. juni 1998 (EFT L 195 af
11.7.1998). Vedlagte forslag følger den vedtagne model for Slovakiet.
Kommissionen anmoder derfor Rådet om at vedtage vedlagte forslag til råds- og
kommissionsafgørelse.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslag til
RÅDETS OG KOMMISSIONENS AFGØRELSE
om den holdning, Fællesskabet skal indtage i Associeringsrådet, der blev oprettet
ved den Europaaftale, der blev undertegnet den 10. juni 1996, mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og
Republikken Slovenien på den anden side, for så vidt angår vedtagelsen af
gennemførelsesbestemmelser til Europaaftalens artikel 65, stk. 1, nr. iii), og
stk. 2, samt artikel 7, stk. 1, nr. iii), og stk. 2, i samme aftales protokol nr. 2 om
produkter henhørende under traktaten om oprettelse af Det Europæiske Kul- og
Stålfællesskab
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION OG
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig
artikel 133 sammenholdt med artikel 300, stk. 2, første punktum,
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Kul- og
Stålfællesskab, særlig artikel 95,
under henvisning til forslag fra Kommissionen for De Europæiske Fællesskaber,
under henvisning til udtalelse fra Det Rådgivende Udvalg, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
(2)
et Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater indgik
21. december 1998 en Europaaftale med Republikken Slovenien;
den
det er fastlagt i Europaaftalens artikel 65, stk. 3, at Associeringsrådet skal
vedtage de nødvendige regler for gennemførelsen af samme artikels stk. 1
og 2;
det er fastlagt i artikel 7, stk. 3, i protokol nr. 2 til Europaaftalen om
produkter henhørende under traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Kul- og Stålfællesskab, at Associeringsrådet skal vedtage de nødvendige
regler for gennemførelsen af samme artikels stk. 1 og 2;
(3)
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Den holdning, Fællesskabet skal indtage i Associeringsrådet, der blev oprettet ved
Europaaftalen mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den
ene side og Republikken Slovenien på den anden side, for så vidt angår
gennemførelsesbestemmelserne til nævnte Europaaftales artikel 65, stk. 1, nr. iii), og
stk. 2, og gennemførelsesbestemmelserne til artikel 7, stk. 1, nr. iii), og stk. 2, i
protokol nr. 2 til Europaaftalen om produkter henhørende under traktaten om
oprettelse af Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab, baseres på det forslag til
afgørelse, som Associeringsrådet skal træffe, og som er knyttet som bilag til denne
afgørelse.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
På Kommissionens vegne
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441293_0005.png
BILAG
ASSOCIERING MELLEM
DEN EUROPÆISKE UNION
OG REPUBLIKKEN SLOVENIEN
- Associeringsrådet -
AFGØRELSE Nr. /99 TRUFFET AF ASSOCIERINGSRÅDET
MELLEM DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER OG
DERES MEDLEMSSTATER PÅ DEN ENE SIDE
OG REPUBLIKKEN SLOVENIEN PÅ DEN ANDEN SIDE
om vedtagelse af gennemførelsesbestemmelser til reglerne om statsstøtte i artikel 65, stk. 1, nr. iii),
og stk. 2, jf. artikel 65, stk. 3, i Europaaftalen om oprettelse af en associering mellem De
Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Slovenien på den
anden side, samt i artikel 7, stk. 1, nr. iii), og stk. 2, i protokol nr. 2 til denne aftale om produkter
henhørende under traktaten om oprettelse af Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab (EKSF)
ASSOCIERINGSRÅDET HAR-
under henvisning til Europaaftalen om oprettelse af en associering mellem De Europæiske
Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og Republikken Slovenien på den anden side,
særlig artikel 65, stk. 3,
under henvisning til protokol nr. 2 til Europaaftalen om produkter henhørende under traktaten om
oprettelse af Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab, særlig artikel 7, stk. 3, og
ud fra følgende betragtninger:
Efter artikel 65, stk. 3, i Europaaftalen skal Associeringsrådet inden tre år efter aftalens
ikrafttrædelse ved afgørelse vedtage de nødvendige gennemførelsesbestemmelser til nævnte artikels
stk. 1 og 2;
i henhold til Europaaftalens artikel 65, stk. 2, skal begrebet "offentlig støtte" i Europaaftalens
artikel 65, stk. 1, nr. iii), vurderes på grundlag af kriterier, som udformes på basis af anvendelsen af
artikel 87 i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab; begrebet "offentlig støtte"
omfatter således statsstøtte og støtte, som ydes ved hjælp af statsmidler under enhver tænkelig form,
og som fordrejer eller truer med at fordreje konkurrencevilkårene ved at begunstige visse
virksomheder eller visse produktioner, hvis sådan støtte berører samhandelen mellem Det
Europæiske Fællesskab og Republikken Slovenien (statsstøtte);
Republikken Slovenien udpeger en national institution eller administration til at varetage tilsynet
med statsstøtteanliggender;
denne tilsynsmyndighed får til opgave at undersøge eksisterende og fremtidige individuelle
støtteprogrammer i Republikken Slovenien og afgiver udtalelser om, hvorvidt sådanne er forenelige
med Europaaftalens artikel 65, stk. 1, nr. iii), og stk. 2, samt artikel 7, stk. 1, nr. iii) og stk. 2 og 4, i
protokol nr. 2 til Europaaftalen om produkter henhørende under traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Kul- og Stålfællesskab;
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Republikken Slovenien træffer de fornødne foranstaltninger for at sikre, at tilsynsmyndigheden i
tide modtager al relevant information fra andre centrale, regionale og lokale statslige instanser,
således at den kan varetage sine opgaver;
Kommissionen for De Europæiske Fællesskaber bistår tilsynsmyndigheden inden for rammerne af
de relevante fællesskabsprogrammer med dokumentation, uddannelse og finansiering af studierejser
og nødvendig faglig bistand -
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
De i bilaget til denne afgørelse opstillede gennemførelsesbestemmelser til reglerne om statsstøtte i
artikel 65, stk. 1, nr. iii), og stk. 2, jf. artikel 65, stk. 3, i Europaaftalen om oprettelse af en
associering mellem De Europæiske Fællesskaber og deres medlemsstater på den ene side og
Republikken Slovenien på den anden side, samt i artikel 7, stk. 1, nr. iii), og stk. 2, i protokol nr. 2
til nævnte aftale om produkter henhørende under traktaten om oprettelse af Det Europæiske Kul- og
stålfællesskab vedtages hermed.
Artikel 2
Disse gennemførelsesbestemmelser træder i kraft den første dag i den måned, der følger efter
vedtagelsen.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Associeringsrådets vegne
Formand
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
GENNEMFØRELSESBESTEMMELSER TIL REGLERNE OM STATSSTØTTE I
ARTIKEL 65, STK. 1, Nr. iii), OG STK. 2, JF. ARTIKEL 65, STK. 3, I
EUROPAAFTALEN OM OPRETTELSE AF EN ASSOCIERING MELLEM DE
EUROPÆISKE FÆLLESSKABER OG DERES MEDLEMSSTATER PÅ DEN ENE
SIDE OG REPUBLIKKEN SLOVENIEN PÅ DEN ANDEN SIDE, SAMT I
ARTIKEL 7, STK. 1, Nr. iii), OG STK.2, I PROTOKOL NR. 2 TIL DENNE
AFTALE OM PRODUKTER HENHØRENDE UNDER TRAKTATEN OM
OPRETTELSE AF DET EUROPÆISKE KUL- OG STÅLFÆLLESSKAB (EKSF)
TILSYNSMYNDIGHEDERNES TILSYN MED STATSSTØTTE
Artikel 1
Tilsynsmyndighedernes tilsyn med statsstøtte
Det Europæiske Fællesskabs ("Fællesskabets") og Republikken Sloveniens
tilsynsmyndigheder fører tilsyn med statsstøtteforanstaltninger og undersøger, om de
er forenelige med Europaaftalen, på grundlag af de herfor gældende procedureregler i
Fællesskabet og i Republikken Slovenien. Fællesskabets og Republikken Sloveniens
tilsynsmyndighed er henholdsvis Kommissionen for De Europæiske Fællesskaber
("Kommissionen“) og det slovenske ministerium for økonomiske forbindelser og
udvikling.
PRAKTISKE RETNINGSLINJER FOR SAGSBEHANDLING
Artikel 2
Forenelighedskriterier
1.
Den i artikel 1 omhandlede undersøgelse af, hvorvidt støtteprogrammer og
støttetildelinger er forenelige med Europaaftalen, skal vurderes på grundlag af
kriterier, som udformes på basis af anvendelsen af artikel 87 i traktaten om
oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, dvs. på grundlag af nuværende og
fremtidig afledt ret, rammebestemmelser, retningslinjer og andre relevante
administrative retsakter, der er i kraft i Fællesskabet, samt den retspraksis, der er
fastlagt af Retten i Første Instans og De Europæiske Fællesskabers Domstol og
den særlige vejledning, som skal udarbejdes i medfør af artikel 4, stk. 3.
Hvor støtteydelsen eller støtteprogrammer gælder produkter, der er omfattet af
protokol nr. 2 til Europaaftalen, anvendes dette stykkes første punktum fuldt ud,
idet undersøgelsen dog ikke foretages på grundlag af kriterier, der er udformet på
basis af anvendelsen af artikel 87 i traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Fællesskab, men på grundlag af kriterier, der er udformet på basis af anvendelsen
af statsstøttereglerne i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Kul- og
Stålfællesskab.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441293_0008.png
2.
Republikken Sloveniens tilsynsmyndigheder skal underrettes om retsakter, der
indebærer vedtagelse, ophævelse eller ændring af de i stk. 1 omhandlede
forenelighedskriterier, når sådanne retsakter ikke offentliggøres, men specifikt
bringes til de enkelte medlemsstaters opmærksomhed.
Har Republikken Slovenien ikke gjort indsigelse inden tre måneder efter
modtagelsen af de officielle oplysninger herom, gælder ændringerne som
forenelighedskriterier, jf. stk. 1. Gør Republikken Slovenien indsigelse mod
sådanne ændringer, finder der med udgangspunkt i den indbyrdes tilnærmelse af
lovgivningerne, der tilsigtes med Europaaftalen, konsultationer sted i
Associeringsrådet i henhold til artikel 7 og 8 i nærværende bestemmelser.
Samme princip lægges til grund i tilfælde af andre større ændringer i
Fællesskabets statsstøttepolitik.
Artikel 3
Støtte af begrænset omfang
3.
4.
Støtteprogrammer og enkelttilfælde af støtteydelse, som ikke omfatter eksportstøtte,
og som falder under den gældende grænse i Fællesskabet for støtte af begrænset
omfang
1
, anses for kun at have en ubetydelig indvirkning på konkurrencen og
handelen mellem parterne og behandles derfor ikke på grundlag af disse regler. Denne
artikel omfatter ikke industri omfattet af traktaten om oprettelse af Det Europæiske
Kul- og Stålfællesskab, skibsbygning, transport eller støtte til udgifter i forbindelse
med landbrug og fiskeri.
Artikel 4
Undtagelsesbestemmelser
1.
Efter Europaaftalens artikel 65, stk. 4, litra a), betragtes Republikken Slovenien
som et område svarende til de områder i Fællesskabet, der er beskrevet i
artikel 87, stk. 3, litra a), i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab.
Tilsynsmyndighederne foretager i fællesskab en bedømmelse af den maksimale
støtteintensitet og den specifikke regionale dækningsgrad for områder i
Republikken Slovenien, hvor der kan ydes national regionalstøtte. De forelægger
et fælles forslag for Associeringsudvalget, der træffer afgørelse herom.
Kommissionen og Republikken Sloveniens tilsynsmyndighed udarbejder og
ændrer om fornødent også, ud over de støttekategorier, der er tilladt i
Fællesskabet, en særlig vejledning om, hvorvidt støtte til afhjælpning af de
særlige problemer, som overgangen til markedsøkonomi medfører for
Republikken Slovenien, er forenelige med reglerne.
2.
3.
1
I øjeblikket er EF-grænsen ifølge Kommissionens meddelelse om støtte af begrænset omfang
(EFT C 68 af 6.3.1996) på 100 000 EUR i samlet støtte pr. virksomhed over en treårs periode.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
KONSULTATIONSPROCEDURER OG BILÆGGELSE AF TVISTER
Artikel 5
Undersøgelse af visse støtteformer
1.
Den berørte tilsynsmyndighed kan henvise støtteprogrammer og individuelle
støttetildelinger - uanset om de dækkes af rammebestemmelser og retningslinjer i
Fællesskabet eller ej - til behandling i konkurrence- og statsstøtteunderudvalget,
når støttebeløbet andrager mere end 3 millioner EUR. Underudvalget kan
aflægge rapport til Associeringsudvalget, som kan vedtage de relevante
afgørelser eller anbefalinger med hensyn til, hvorvidt støtteprogrammet eller
støttetildelingen er forenelig med Europaaftalen og disse regler.
Hovedsigtet med sådanne afgørelser og henstillinger er at undgå, at der indføres
beskyttelsesforanstaltninger
i
samhandelen
som
reaktion
støtteforanstaltningerne.
Associeringsudvalget kan beslutte, at der skal ske en udvidelse af de i denne
artikel omhandlede undersøgelsesmuligheder.
Artikel 6
Anmodning om information
Erfarer en parts tilsynsmyndighed, at et støtteprogram eller en individuel
støttetildeling tilsyneladende krænker vigtige interesser for den pågældende part, kan
myndigheden anmode den ansvarlige instans om information herom. Begge
tilsynsmyndigheder bestræber sig under alle omstændigheder på at holde hinanden
underrettet om vigtige forhold, der kan være af praktisk interesse for den anden part.
Artikel 7
Konsultations- og adfærdsregler
1.
Mener Kommissionen eller Republikken Sloveniens tilsynsmyndighed, at
statsstøtte, der ydes på det område, hvor den anden myndighed er ansvarlig, i
væsentlig grad påvirker dens vigtige interesser, kan den anmode om, at der
indledes konsultationer med den anden tilsynsmyndighed, og den kan således
anmode om, at den anden parts tilsynsmyndighed iværksætter passende
procedurer til afhjælpning af forholdet. Dette forhindrer ikke, at parterne kan
træffe andre foranstaltninger på grundlag af den for området gældende
lovgivning, og indskrænker ikke den frihed, som den myndighed, der modtager
anmodningen, har til at træffe endelig afgørelse inden for rammerne af
bestemmelserne i Europaaftalen.
2.
3.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Det påhviler den myndighed, der modtager anmodningen, at foretage en
omhyggelig undersøgelse af de synspunkter og forhold, der forelægges af den
anmodende myndighed, herunder de væsentlige krænkelser af vigtige interesser,
som den part, som har foranlediget anmodningen, hævdes at være udsat for.
Tilsynsmyndigheder, som deltager i konsultationer på grundlag af denne artikel,
bestræber sig på - uden at deres øvrige rettigheder og forpligtelser herved
tilsidesættes - at nå frem til en gensidigt acceptabel løsning under hensyntagen til
de involverede vigtige interesser inden for en frist på tre måneder.
Artikel 8
Bilæggelse af tvister
3.
1.
Fører de under artikel 7 omhandlede konsultationer ikke til en gensidigt
acceptabel løsning, tages sagen efter anmodning fra en af parterne op til
behandling i konkurrence- og statsstøtteunderudvalget, der er oprettet som led i
Europaaftalen, inden for en frist på tre måneder efter anmodningens
fremsættelse.
Fører denne udveksling af synspunkter ikke til en gensidigt tilfredsstillende
løsning, eller er den i stk. 1 nævnte frist udløbet, kan sagen indbringes for
Associeringsudvalget, der kan rette passende henstillinger til løsning af
problemet.
Disse procedurer indskrænker ikke muligheden for at træffe foranstaltninger i
medfør af Europaaftalens artikel 65, stk. 6, og artikel 7, stk. 6, i protokol nr. 2 til
Europaaftalen om produkter henhørende under traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Kul- og Stålfællesskab. Indgreb i samhandelen bør kun finde
anvendelse som sidste udvej.
Artikel 9
Fortrolighed
2.
3.
1.
For så vidt angår Europaaftalens artikel 65, stk. 7, er en tilsynsmyndighed ikke
forpligtet til at udlevere oplysninger til den anden tilsynsmyndighed, hvis dette
er forbudt i henhold til den lovgivning, der gælder for den myndighed, som er i
besiddelse af oplysningerne.
Tilsynsmyndighederne hemmeligholder information, den anden myndighed har
stillet til rådighed i fortrolighed.
2.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
GENNEMSIGTIGHED
Artikel 10
Støtteopgørelse
1.
Som led i de relevante fællesskabsprogrammer yder Kommissionen Republikken
Sloveniens bistand til udarbejdelse og ajourføring, på samme grundlag som i
Fællesskabet, af en opgørelse over landets støtteprogrammer og individuelle
støttetildelinger for at sikre og løbende forbedre gennemsigtigheden heraf.
Kommissionen tilsender regelmæssigt Republikken Slovenien oplysninger om
dokumentation, som udarbejdes vedrørende dette emne med sigte på
Fællesskabets medlemsstater.
Artikel 11
Gensidig oplysning
Med henblik på større gennemsigtighed i statsstøtten sørger parterne for regelmæssig
og gensidig offentliggørelse og udveksling af oplysninger om statsstøttepolitikken.
DIVERSE
Artikel 12
Administrativ bistand (sprog)
Kommissionen og Republikken Sloveniens tilsynsmyndighed træffer praktiske
foranstaltninger til gensidig bistand samt andre passende tiltag, navnlig med hensyn til
oversættelse.
2.
11