Europaudvalget 2001
KOM (1999) 0063
Offentligt
1441145_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 12.02.1999
KOM(1999) 63 endelig udg.
99/0048 (CNS)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING (EF)
om ændring af forordning (EF) nr. 2597/97 om supplerende regler til den fælles
markedsordning for mælk og mejeriprodukter med hensyn til konsummælk
(forelagt of Kommissionen)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441145_0002.png
BEGRUNDELSE
Artikel 4 i forordning (EF) nr. 2597/97 fastsætter visse krav til konsummælks
sammensætning, som skal gælde fra den 1. januar 1999. Det præciseres i litra d) i
nævnte artikel bl.a., at sødmælken skal have et fedtfrit tørstofindhold på mindst 8,5%
(m/m).
Under drøftelserne forud for denne forordnings vedtagelse gjorde nogle
medlemsstater opmærksom på de vanskeligheder, et sådant krav kunne indebære som
følge af det fedtfrie tørstofindhold i rå mælk produceret på deres område. Som svar
herpå forpligtede Kommissionen sig efter anmodning fra en medlemsstat til at
undersøge dette krav, der bygger på videnskabelige og tekniske undersøgelser.
I den forbindelse har to medlemsstater forelagt Kommissionen dokumenter, der viser,
at rå mælk produceret på deres område ikke har opnået det mindsteindhold af fedtfrit
tørstofekstrakt, der er fastsat i forordning (EF) nr. 2597/97, i en del af eller igennem
hele året. Dette risikerer at få alvorlige følger for konsummælksproduktionen i disse
lande og endog bringe deres konsummælksforsyninger i fare. Det er derfor
hensigtsmæssigt at ændre eller helt ophæve den pågældende bestemmelse i
forordningen.
Det skal i den forbindelse erindres, at bestemmelserne i artikel 4 i forordning (EF)
nr. 2597/97 om konsummælks sammensætning er taget fra direktiv 92/46/EØF om
sundhedsbestemmelser for produktion og afsætning af mælkeprodukter. De er
begrundet ved, at det er nødvendigt at sikre en minimumskvalitet hvad konsummælks
sammensætning angår. For at opnå sammenhæng skulle disse bestemmelser indsættes
i handelsnormerne for konsummælk.
Det bør i øvrigt understreges, at det med hensyn til konsummælks sammensætning er
en vigtig målsætning i forordning (EF) nr. 2597/97 at undgå enhver ikke tilladt
behandling af den anvendte rå mælk. Fastsættelsen af minimumskriterier – der
nødvendigvis afspejler de mindsteværdier, der konstateres for rå mælk i Fællesskabet
- kan ikke betragtes som et sikkerhedsnet. Hvad frysepunktet angår, er det krav, der er
angivet i tal i direktiv 92/46/EØF, blevet erstattet af en sammenlignende kontrol af
frysepunkter for rå mælk og konsummælk. Kommissionen finder ligeledes, at man
bør være særligt opmærksom på kontrollen af forbuddet mod at ændre
proteinindholdet i den anvendte rå mælk.
På denne baggrund finder Kommissionen, at bestemmelsen vedrørende et mindste
fedtfrit tørstofindhold i konsummælk kan ophæves uden risiko for dette produkts
kvalitet. Til gengæld vil den sørge for, at medlemsstaterne gør en indsats for at
forhindre enhver ikke tilladt behandling af rå mælk, der anvendes til fremstilling af
konsummælk. Vedlagte forslag til forordning tager derfor sigte på at ophæve litra d) i
artikel 4 i forordning (EF) nr. 2597/97.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441145_0003.png
Forslag til
RÅDETS FORORDNING (EF)
om ændring af forordning (EF) nr. 2597/97 om supplerende regler til den fælles
markedsordning for mælk og mejeriprodukter med hensyn til konsummælk
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig
artikel 43,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
2
,
ud fra følgende betragtning:
Ifølge artikel 4, litra d), i Rådets forordning (EF) nr. 2597/97 af 18. december 1997
3
skal konsummælk have et fedtfrit tørstofindhold på mindst 8,5 % (m/m) i mælk med
et fedtindhold på 3,5 % (m/m) eller en tilsvarende procentdel for mælk med et andet
fedtindhold; det er blevet konstateret, at den rå mælk, der indsamles i visse
medlemsstater, ikke når op på nævnte procentdel i hele eller en del af året; denne
situation risikerer at hæmme de regelmæssige forsyninger med konsummælk i visse af
Fællesskabets regioner; under hensyn til restriktionerne i artikel 3, stk. 2, vedrørende
behandling af mælkens tørstof samt andre supplerende krav i artikel 4 er det
hensigtsmæssigt at ophæve ovennævnte litra d) med virkning fra artiklens
ikrafttrædelse -
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
I artikel 4 i forordning (EF) nr. 2597/97 udgår litra d).
1
2
3
EFT C af
EFT C af
EFT L 351 af 23.12.1997, s. 13.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft på tredjedagen efter offentliggørelsen i
De
Europæiske Fællesskabers Tidende.
Den anvendes fra den 1. januar 1999.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gaelder umiddelbart i hver
medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1441145_0005.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
2.
BUDGETPOST: B1-20
FORANSTALTNINGENS BETEGNELSE:
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2597/97 om supplerende regler til den fælles
markedsordning for mælk og mejeriprodukter med hensyn til konsummælk
3.
4.
RETSGRUNDLAG:
FORMÅL:
At ophæve bestemmelsen i artikel 4, litra d), i forordning (EF) nr. 2597/97 om minimumsindholdet af fedtfrit tørstof i
konsummælk
5.
FINANSIELLE VIRKNINGER
12-MÅNEDERS-
PERIODE
(mio. EUR)
5.0
UDGIFTER, SOM AFHOLDES
-
OVER EF-BUDGETTET
(RESTITUTION/INTERVENTION)
-
OVER DE NATIONALE BUDGETTER
-
AF ANDRE
INDTÆGTER
-
EF's EGNE INDTÆGTER
(AFGIFTER/TOLD)
-
NATIONALE KILDER
-
INDEVÆRENDE
REGNSKABSÅR
(1999)
(mio. EUR)
-
FØLGENDE
REGNSKABSÅR
(2000)
(mio. EUR)
-
Traktatens artikel 43
BEVILLINGER: 2.621 mio EUR
5.1
-
-
-
2001
5.0.1 OVERSLAG - UDGIFTER
5.1.1 OVERSLAG - INDTÆGTER
5.2
BEREGNING:
-
2002
-
2003
-
2004
-
6.0
ER FINANSIERING MULIG GENNEM BEVILLINGER OPFØRT UNDER DET PÅGÆLDENDE
KAPITEL I DET LØBENDE BUDGET?
ER FINANSIERING MULIG VED OVERFØRSEL MELLEM KAPITLER I DET LØBENDE
BUDGET?
ER ET TILLÆGSBUDGET NØDVENDIGT?
SKAL DER OPFØRES BEVILLINGER PÅ FREMTIDIGE BUDGETTER?
JA / NEJ
6.1
JA / NEJ
JA / NEJ
JA / NEJ
6.2
6.3
BEMÆRKNINGER:
Foranstaltningen som sådan får ingen finansielle følger.
5